68 255 läst ·
865 svar
68k läst
865 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Problemet här är ju att man följt alla regler men p-vakten inte kollar eller kör en rövare och sätter en felaktig bot.Sittställning skrev:
Problemet med parkering är att man oftast inte kan välja aktör för parkeringsplatsen (eftersom man vill åt en viss butik som ligger där). Däremot numera ofta vem man betalar avgiften via.
Är parkeringen riktigt strulig och det finns alternativ, tex om det finns Coop, Ica Maxi och Willys - då väljer jag absolut bort den med parkering där idiotvakter härjar.
Annars brukar det ju vara så att om man väljer ett företag som jävlas, inte har någon kundservice, tar felaktigt betalt osv så slutar man handla där. Ofta är de de bolag där det inte riktigt finns ett val som agerar så här. Jag vill tro att för easypark är det lite att folk inte vet, lite att folk inte orkar ha flera appar. Men jag har hört fler och fler som vet om detta, när jag upptäckte det för kanske 10 år sen visste i princip ingen jag pratade med om det.
Uppdatering: Igår fick jag faktiskt mejl från Hojab / Svea.
Det är ju fantastiskt att de nu skickar meddelande och man inte behöver logga in och kolla själv hela tiden 👏 (obs sarkasm)
Det fanns tillochmed en pdf med lite information man kunde ladda ner efter man loggat in på "mina sidor".
Återigen stod där "bestridan ej godkänd" (min bestridan nr 2 alltså) men nu kunde man faktiskt läsa varför de ej godkänt kontrollavgiften. (Det kunde man alltså inte sist, och kundtjänst visste inte heller).
Nu står det "Parkeringsvakten har kontrollerat fordonet klockan xx:xx och någon p-skiva har då inte funnits väl synlig i fordonets framruta".
Wow - bra, då vet jag hur Hojab ser på saken!
Jag hade ju p-skivan i sidorutan framtill (och parkeringsvakten måste med sitt högst "selektiva synfält" ha missat min p-skiva).
Så återigen gjorde jag en bestridan, nr 3, åberopade prejudikat från högsta domstolen (finns i inlägg nr 1) etc.
Som jag tolkade det har det alltså ännu inte gått till inkasso, men vi får se..
Återigen tack för alla inlägg här!
Det står ju klart och tydligt att många drabbats av orättvisa p-böter och/eller tycker det är bedrövligt att parkeringsbolagen med högst tvivelaktiga (affärs)metoder trakasserar vanligt folk som försöker göra rätt för sig (med hot om inkasso mm.).
En fråga där, borde det inte gå att klämma åt dessa parkeringsbolag en gång för alla?
Hur fungerar rättssystemet i Sverige i sådana fall?
Det är ju ett relativt nytt fenomen tror jag som uppkommit de senaste åren.
Nog borde det väl finnas sätt att fixa detta? Men hur isåfall?
Det är ju fantastiskt att de nu skickar meddelande och man inte behöver logga in och kolla själv hela tiden 👏 (obs sarkasm)
Det fanns tillochmed en pdf med lite information man kunde ladda ner efter man loggat in på "mina sidor".
Återigen stod där "bestridan ej godkänd" (min bestridan nr 2 alltså) men nu kunde man faktiskt läsa varför de ej godkänt kontrollavgiften. (Det kunde man alltså inte sist, och kundtjänst visste inte heller).
Nu står det "Parkeringsvakten har kontrollerat fordonet klockan xx:xx och någon p-skiva har då inte funnits väl synlig i fordonets framruta".
Jag hade ju p-skivan i sidorutan framtill (och parkeringsvakten måste med sitt högst "selektiva synfält" ha missat min p-skiva).
Så återigen gjorde jag en bestridan, nr 3, åberopade prejudikat från högsta domstolen (finns i inlägg nr 1) etc.
Det står ju klart och tydligt att många drabbats av orättvisa p-böter och/eller tycker det är bedrövligt att parkeringsbolagen med högst tvivelaktiga (affärs)metoder trakasserar vanligt folk som försöker göra rätt för sig (med hot om inkasso mm.).
En fråga där, borde det inte gå att klämma åt dessa parkeringsbolag en gång för alla?
Redigerat:
problemet vart ju stor städerna när folk började använda ica och coops som infartsparkeringar kan förstå att många handlare anlitar parkeringsvakter mins flera butiker som var fulla av bilar fast det bara var få kunder i butiken på visa ställen gick det inte ens parkera när man ville handla för alla som lämna bilen där över dagen gratisJ JohanLun skrev:Problemet här är ju att man följt alla regler men p-vakten inte kollar eller kör en rövare och sätter en felaktig bot.
Problemet med parkering är att man oftast inte kan välja aktör för parkeringsplatsen (eftersom man vill åt en viss butik som ligger där). Däremot numera ofta vem man betalar avgiften via.
Är parkeringen riktigt strulig och det finns alternativ, tex om det finns Coop, Ica Maxi och Willys - då väljer jag absolut bort den med parkering där idiotvakter härjar.
Annars brukar det ju vara så att om man väljer ett företag som jävlas, inte har någon kundservice, tar felaktigt betalt osv så slutar man handla där. Ofta är de de bolag där det inte riktigt finns ett val som agerar så här. Jag vill tro att för easypark är det lite att folk inte vet, lite att folk inte orkar ha flera appar. Men jag har hört fler och fler som vet om detta, när jag upptäckte det för kanske 10 år sen visste i princip ingen jag pratade med om det.
Kanske, men har det inte blivit värre de senaste åren med privata bolag som äger fastigheter (tomter) med parkeringar, och de har börjat anamma en ny affärsidé, alltså att bötfälla så mycket det bara går, krångla till det med otydliga krav och appar, i princip alltid underkänna bestridanden, hota med inkasso, ..? En bedräglig systematik som jag inte sett tidigare, men kanske har jag fel..?Alfredo skrev:
tillägg: Kanske är det enkel matematik: kan de få till en p-bot på 600kr istället för typ 6kr för att parkera en stund så har de tjänat 100 gånger så mycket på en "kund". Rätt bra "business case" eller hur?
Redigerat:
Det är ju bra att de, om än lite indirekt, erkänner i skrift att de endast har kontrollerat framrutan. Det stärker ditt case.J jras skrev:Uppdatering: Igår fick jag faktiskt mejl från Hojab / Svea.
Din p-skiva i sidorutan, är den fast monterad, eller slänger du upp den bara när du parkerar? Om den sitter fast där har du ett ännu starkare case.
En sak till, du behöver inte bestrida mer till dem nu. En gång hade räckt. De kanske tror eller låtsas att de behöver godkänna bestridandet, men så är det ju inte.
Det är väl bara att göra som i utsatta områden eller va dom kallas nu för tiden, dit varken P-vakter eller brevbärare vågar sig ut pga hotbilden... Hårt ska hårt ha, svensken kanske kan tuffa till sig igen om nåt århundrade eller så.
Redigerat:
J JohanLun skrev:Problemet här är ju att man följt alla regler men p-vakten inte kollar eller kör en rövare och sätter en felaktig bot.
Här är länk till hela artikeln, (+Allt, Bonnier),
https://www.hd.se/skane/bilen-stod-spokparkerad-i-19-dagar-ingemar-80-vill-varna-andra/
https://www.hd.se/skane/bilen-stod-spokparkerad-i-19-dagar-ingemar-80-vill-varna-andra/
Den är fast monterad (sidorutan är mer vertikal så klisterkuddarna håller där, till skillnad mot vindrutan som är flack, och där trillar manicken ner)S Sir Duke skrev: