J
Sittställning Sittställning skrev:
Många verkar inte förstå hur mycket arbete det är bakom app betalning. Det finns hela företag och kedjor och bolag som vill ha en del för att hantera transaktioner etc.
Jag antar att det är typ hela Easyparks affärside? Eller har de p-vakter och äger mark själva?

Om Mastercard tar 5kr per transaktion och VISA inte gör det, vilket kort tror du i längden kommer "vinna" (om vi antar allt annat lika).

Om någon säger att Mastercard MÅSTE ta 5kr / transaksion för att täcka sina kostnader, medan VISA inte behöver det - då kan jag tänka att Mastercard skulle antingen effektivisera eller gå under.

Anledningen att Easypark överlever tror jag är att de lyckats sälja in sig till i princip alla, dvs den app som funkar bäst "överallt" är Easypark. Även utomlands.

Det är väl lite som att om ett kreditkort inte funkar överallt så måste man ha flera olika kort. Många vill ju betala med Amex då det väl finns lite bonusar kopplat till det (men är dyrare eller mer udda för handlare) - de som har Amex brukar ju alltid få böka för att få betala och ibland dra upp ett annat kort. Lite samma blir det med Parkster. Det funkar inte överallt. Men där det funkar kan jag inte se någon anledning att använda Eayspark och "förlora" 5kr per parkering. Säg att du parkerar 4 ggr/ vecka så blir det 1000 spänn om året in till Easypark. Eller ta deras abonemang för vad det nu är en femtiolapp i månaden. Men Parkster är gratis. Så... Välj själv.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Problemet med analogin är att nästan alla företag idag som bygger på någon form at tjänst, som går att skala enkelt, överlever på investerare och inte sin verksamhet. Potentialen i framtida vinster gör att investerar trycker in pengar i förhoppning att företaget ska lyckas konkurrera undan andra etablerade företag för att när konkurrenterna är borta öka priserna. Så vill man långsiktigt värna om låga parkeringsavgifter (utan extra tillägg) bör man sprida sitt användande av appar så att inte ett enskilt företag kan dominera marknaden. Speciellt om företaget ägs av riskkapitalbolag.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
J JohanLun skrev:
Jag antar att det är typ hela Easyparks affärside? Eller har de p-vakter och äger mark själva?

Om Mastercard tar 5kr per transaktion och VISA inte gör det, vilket kort tror du i längden kommer "vinna" (om vi antar allt annat lika).

Om någon säger att Mastercard MÅSTE ta 5kr / transaksion för att täcka sina kostnader, medan VISA inte behöver det - då kan jag tänka att Mastercard skulle antingen effektivisera eller gå under.

Anledningen att Easypark överlever tror jag är att de lyckats sälja in sig till i princip alla, dvs den app som funkar bäst "överallt" är Easypark. Även utomlands.

Det är väl lite som att om ett kreditkort inte funkar överallt så måste man ha flera olika kort. Många vill ju betala med Amex då det väl finns lite bonusar kopplat till det (men är dyrare eller mer udda för handlare) - de som har Amex brukar ju alltid få böka för att få betala och ibland dra upp ett annat kort. Lite samma blir det med Parkster. Det funkar inte överallt. Men där det funkar kan jag inte se någon anledning att använda Eayspark och "förlora" 5kr per parkering. Säg att du parkerar 4 ggr/ vecka så blir det 1000 spänn om året in till Easypark. Eller ta deras abonemang för vad det nu är en femtiolapp i månaden. Men Parkster är gratis. Så... Välj själv.
En stor anledning till easyparks framgång är en väldigt användarvänlig app, de var väldigt tidigt ute och la ner enorma mängder pengar de marknadsföring och att bygga ett varumärke. De köpte upp flera små aktörer tidigt och därifrån har deras tillväxt varit i princip exponentiell.

EasyPark köpte också upp flowbird vilket är det vanligaste märket av betalautomater. I princip samtliga betalautomater i Sverige kommer från flowbird.

EasyPark erbjuder i princip bara korttidsparkering det vill säga avgift. Så de var väldigt få omkostnader på det sättet att de inte utvecklar ett komplett parkeringssystem. Deras vinst är ifrån serviceavgift i stort.

Själva kort transaktioner är väldigt snarlika mellan visa och Mastercard och de är i princip de som äger marknaden, de tar en procent samt en fast avgift för varje kort transaktion. Den procentuella delen är då på hela beloppet.

Allas avtal för transaktioner är olika men låt säga en krona på transaktion och en procent av totalbeloppet, ibland 1.75%.
Det som är Det sjuka är att vissa upphandlingsavtal kräver att parkeringsoperatören betalar dessa samtidigt som man inte får ta ut serviceavgift.

Sen finns det ytterligare en aspekt, de som inte kan betala för sin parkering. I vissa fall tycker uppdragsgivaren att det är app leverantören som ska stå för kreditrisken.

Nu låter det lite som att jag tycker synd om appleverantörerna, men jag kan säga att easypark tjänar enorma mängder pengar, och har tjänat enorma mängder pengar. Samtidigt vet jag att många resonerar att appen fungerar kanon och därför använder den trots att där är serviceavgift.

Easypark är enbart appleverantör och har inga pv-vakter eller liknande ute. De är inte alls intresserad av bevakning överhuvudtaget.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Anledningen att Easypark överlever tror jag är att de lyckats sälja in sig till i princip alla, dvs den app som funkar bäst "överallt" är Easypark.
Inte i mina trakter. Här uppe är Parkster nästan allenarådande och EasyPark ett olustigt undantag.

En stor anledning till easyparks framgång är en väldigt användarvänlig app,
Jag har aldrig reflekterat över några större skillnader mellan Parkster och EasyPark ur ett användarvänlighetsperspektiv. Jag tycker bägge fungerar utan anmärkning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag provade EasyPark häromdagen, för att se vad de tog betalt.
Det kändes inte speciellt användvänligt jämfört med Parkster, som dessutom inte försöker lura mig på en serviceavgift...

Fairlane
Användarvänlighet i apparna beror nog mest på vad man är van med, som om det är lättare och mer logiskt med Android eller iPhone etc.
Jag använde länge EasyPark och gillade deras gränssnitt. När de började med extra avgifter fick jag över till Parkster. Tycker inte det är någon större skillnad, men tycker fortfarande att EasyPark har/hade ett lite trevligare gränssnitt, utan att jag riktigt kan sätta fingret på vad det är. EasyPark använder jag helst inte alls längre efter deras serviceavgifter tillkommit. Jag antar att de räknar på det, vi får in så här mycket på serviceavgifter och det är mer än vi förlorar på att folk väljer konkurrenterna istället.

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig reflekterat över några större skillnader mellan Parkster och EasyPark ur ett användarvänlighetsperspektiv. Jag tycker bägge fungerar utan anmärkning.
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag provade EasyPark häromdagen, för att se vad de tog betalt.
Det kändes inte speciellt användvänligt jämfört med Parkster, som dessutom inte försöker lura mig på en serviceavgift...
Historiskt. Parkster har också varit med på den resan. Men deras approach var inte en synlig avgift i appen. Dom körde på faktura avgifter som finansierade modellen.

Apparna har ju funnits några år nu.

Jag har på sin höjd betalat en fakturaavgift från Parkster. 🤔

Dom körde på faktura avgifter som finansierade modellen.
Fast det är detta jag inte känner igen. Jag har (såvitt jag minns) alltid fått mina fakturor via epost och (vad jag vet) aldrig betalat någon fakturaavgift eller något annat extra. Har jag fel?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
Man har ändrat upplägget något nu, nu finns det lite olika paket och så i appen beroende på avtal osv, allt eftersom avtals kraven skiftar, som jag berättat om tidigare.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är detta jag inte känner igen. Jag har (såvitt jag minns) alltid fått mina fakturor via epost och (vad jag vet) aldrig betalat någon fakturaavgift eller något annat extra. Har jag fel?
Man måste erbjuda ett kostnadsfritt alternativ, men valet va man tvungen att gå in och göra aktivt. Default var alltså med avgift.

Tror vi har konstaterat att ni är något smartare än snittet. Jag pratar breda penseldrag.

Som sagt, det fungerar annorlunda idag mot förr och det kommer ploppa upp flera knasiga lösningar och alternativ för att kunna motivera service avgifter.

Man har ändrat upplägget något nu,
Ordet "nu" har kanske ingen exakt definition men 2017 betalade jag i alla fall enbart för parkerad tid utan några extra avgifter vad jag kan se. Men det kan naturligtvis ha sett ut annorlunda i andra delar av landet, eller för de med andra villkor. Det har jag ingen koll på.

För övrigt kan jag inte låta bli att notera vilka beskedliga avgifter det var på den tiden...

Tabell med kommande kortbetalningar för parkering från Parkster, daterad 14 september 2017. Visar datum, tid, kostnad och parkeringsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt välkomstmail från 2017.
Gissar på att jag direkt valde faktura via mail.

• Välkomstmail från Parkster 2017 med information om betalningsalternativ och kontaktuppgifter för kundtjänst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gissar på att jag direkt valde faktura via mail.
Jag har "samma" mail, också från 2017. Och lär också snabbt ha bytt till emailfaktura, även om jag inte riktigt minns detaljerna...

Antar att detta är grundligt utrett nu. 😂😂😂

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Ordet "nu" har kanske ingen exakt definition men 2017 betalade jag i alla fall enbart för parkerad tid utan några extra avgifter vad jag kan se. Men det kan naturligtvis ha sett ut annorlunda i andra delar av landet, eller för de med andra villkor. Det har jag ingen koll på.

För övrigt kan jag inte låta bli att notera vilka beskedliga avgifter det var på den tiden...

[bild]
Hahaha tiden går fort. Men som sagt du är inte enda kunden.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har "samma" mail, också från 2017. Och lär också snabbt ha bytt till emailfaktura, även om jag inte riktigt minns detaljerna...

Antar att detta är grundligt utrett nu. 😂😂😂
Hahah

Som sagt avtalen styr, företagen hämtar in pengar där dom kan.

Scrolla nu ut lite från ert eget perspektiv
Här är lite läsning
https://se.trustpilot.com/review/parkster.se

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.