J
P pmd skrev:
Det kanske jag är, men framförallt är jag bekväm av mig.
Ingett illa ment utan bara en nyfiken fråga 🙏

• Gilla
pmd
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja. Mät själv tiden för att betala med någon app i valfri stad mot att hala upp mynt och stoppa in automaten. Vi har lyckats för flera hundra år sedan att skaffa gemensamma pengar i hela riket men nu är det komplett kaos i p-app-riket.
Först skaffa mynt, sen försöka hitta en p-automat, eventuellt köa, sen gissa hur länge jag ska stå, antigen betala för mycket eller behöva stressa och lägga på mer pengar...

Jag tror jag tar appen.

• Gilla
  • Haha
pmd och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du tycks ha råkat ut för rätt usla parkeringsautomater.
Du med. 😂

P pmd skrev:
Jag har, på senare tid, inte drabbats av en automat som tar mer än några sekunder på sig att ge mig en biljett.
Jag har, på senare tid, inte drabbats av en automat som överhuvudtaget trycker biljetter. 😂

P pmd skrev:
Hur går det till?
Att apparna tar kort? Förstår nog inte riktigt frågan. Du registrerar ett kort och betalningen dras därifrån. Eller hur menar du?

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet och har hört denna vals många gånger.
Varför kallar du det vals? Vals för mig betyder att någon ljuger eller på annat sätt inte är ärlig. Jag kan mycket ärligt säga att jag inte känner igen svenska mynt. Jag kan givetvis, tror jag, klura ut vad som är vad genom att leta siffror på dem, men känner igen, nej absolut inte!

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ser det mer som en okunskap och svaghet från din sida.
Okunskap, ja naturligtvis. Rätt onödigt påpekande. Svaghet? Ja anser man det en styrka att känna igen svenska mynt är det väl en svaghet...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och jag antar att mina slantar går oavkortat till kommunen utan att en massa mellantjuvar tar sitt.
Du tänker att de fysiska automaterna är gratis och tillverkas/levereras av en välgörenhetsorganisation?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Här gick vi i kommunen från p-skiva direkt till p-appar för något år sedan, det finns inga automater att betala i.

Sittställning
En automat kostar mellan 80-120k beroende på konfig. Köper kommunen in dom så kan ni gissa att ni ändå betalar.

Många verkar inte förstå hur mycket arbete det är bakom app betalning. Det finns hela företag och kedjor och bolag som vill ha en del för att hantera transaktioner etc.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Och ändå är det troligtvis billigare med appen än att sätta ut automater vid varje gathörn.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och ändå är det troligtvis billigare med appen än att sätta ut automater vid varje gathörn.
Byt troligtvis mot uppenbart, för hade det inte varit billigare hade det funnits automater vid varje gathörn, förmodar i alla fall jag.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J
Först skaffa mynt, sen försöka hitta en p-automat, eventuellt köa, sen gissa hur länge jag ska stå, antigen betala för mycket eller behöva stressa och lägga på mer pengar...

Jag tror jag tar appen.
Va, har du inte kontanter på dig?

J Jansson69 skrev:
Va, har du inte kontanter på dig?
Nä, varför skulle jag det?

J
Nä, varför skulle jag det?
Vi får hjälpas åt att hålla kontanterna kvar tänker jag, annars blir det jobbigt vid olika kriser som MSB påtalar..

J Jansson69 skrev:
Vi får hjälpas åt att hålla kontanterna kvar tänker jag, annars blir det jobbigt vid olika kriser som MSB påtalar..
Det är en fråga för en annan tråd, finns en någonstans 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.