44 409 läst ·
426 svar
44k läst
426 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Yepp sen surar man för p bolagen jagar lappS Sir Duke skrev:
Jag förstår, rimligheten skapar gråzoner, gråzoner skapar missförstånd. Det är vanligt med tillstånd som tillåts i p förbud, detta bjuder sen in andra som parkerar i godtro, men ikke! 🫣ShaftByliner skrev:
Jag skrev aldrig att vi medvetet parkerade felaktigt. Tanken med inlägget var att berätta om hur jag slapp kontrolavgiften genom att kontakta näringsidkaren som jag besökte. Precis som @Alfredo påpekade så ska ostskivan fästas på bilen vilket inte skedde. Det var detta jag bestred, men hojab hade noll intresse av detta utan hänvisade bara till att vi parkerat där man inte får. Ingen möjlighet att få tala med någon om vår faktiska invändning.
Men ja, det kändes fullt rimligt att parkera där. Syftet med skyltningen var enligt ST1 att ytan inte ska användas som någon gratisparkering eller ställplats. Inte att en kund inte får stå där 10 minuter i samband med ett besök.
Men det kanske är naivt av mig som inte är i branschen att tro att det går att vara pragmatisk.
Nejdå, vi var jäkligt nöjda. Åkte själv på kontrollavgift där några gånger när jag glömde P-tillståndet - det får man ta som läropengar. Det viktiga för oss var ju att det fanns lediga platser för oss som bodde där (och våra gäster). Sen var nollavtal enda möjliga lösningen för oss, med 20 lägenheter i en av krisföreningarna från slutet 80-tal så fanns det inget utrymme för att betala.Sittställning skrev:
Ja, det är naturligtvis klokare att ställa skivan på närmast efterföljande halvtimme.Sittställning skrev:
Det är inte fel att ställa den bak heller i praktiken. Kommer vakten och tittar på skyltningen och sen på din P skiva kommer den vara giltig oavsett, men du förlorar tid om du gör så. 2 timmar p blir alltid mer ifall man ställer fram. Detta måste man tänka på om man sätter upp p skiva på ett uppdrag.
Vad gör parkeringsbolaget om en P-vakt ser en skiva som ställd som jag fram tills idag har ställt min, dvs så noggrannt som möjlig på ankomsttiden?
En fastighetsägare har givetvis rätt att bestämma hur dens mark får utnyttjas av andra (modulo allemansrätten, men den är inte aktuell i parkeringssammanhang) och då behövs någon slags mekanism för att se till att ingen parkerar olovandes utan påföljd.L lbgu skrev:
Problemet med.att göra polisärenden av felparkeringar är uppenbart.
Det kanske skulle bli en liten förbättring om alla parkeringsvakter behövde ha ett förordnande av någon lämplig myndighet.
Eller är det så redan?
P-automater som tar kortbetalning och matar ut en parkeringsbiljett är överlägset bäst. Sådana borde finnas vid varje betalparkering.H Hybro skrev:
Man ska alltid använda 24-timmarsrepresentation av tid. Jag ska nog köpa mig en 24-timmars P-skiva.T TypRätt skrev:
Tur att man inte behöver ställa in datum på P-skivan också. Då skulle vi nog snart få.se datumangivelser som "idag", "imorgon", eller varför inte "igår", i värsta internetstil.
Vilket försäkringsbolag är/var det som låter en släpkärra "piggy back" på dragfordonets försäkring?Gimp skrev:
Lika illa när ett försäkringsbolag hävdade att jag MÅSTE ha en försäkring på släpkärran, jag lät honom köra på en stund och sa jaha, jag trodde det gick på bilens försäkring, han malde på att det inte stämde osv.
Till slut sa jag bara att nä, nu räcker det, kan du avsluta alla mina försäkringar, för är det det här beteendet ljuga mig rakt upp i ansiktet dom använder då är det över.
Han gjorde några tappra försöka till damage control att det bara är trafikförsäkring som går på bilen och att blir den stulen så får jag inget. Ganska patetiskt.
Vi lappade aldrig, men fick frågan några ggr från vakter hur dom ska tänka.P pmd skrev:
Finns bara för gatumark, tomtmark regleras av LKOP, 12 § Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i denna lag har för ändamålet lämplig utbildning.P pmd skrev:En fastighetsägare har givetvis rätt att bestämma hur dens mark får utnyttjas av andra (modulo allemansrätten, men den är inte aktuell i parkeringssammanhang) och då behövs någon slags mekanism för att se till att ingen parkerar olovandes utan påföljd.
Problemet med.att göra polisärenden av felparkeringar är uppenbart.
Det kanske skulle bli en liten förbättring om alla parkeringsvakter behövde ha ett förordnande av någon lämplig myndighet.
Eller är det så redan?
Utbildning kan vara intern.
Jag var avtals ansvarig för ett område med 50x äldre automater. Det va ofta strul, väldigt ofta. Fysiska biljetter där det stod "nekad köp" på lades i rutorna och liknande diskussioner vi haft i denna tråden blommade upp. Orimlighet etc. Skulle säga appar är överlägset bäst.P pmd skrev:
Beror på vilket budskap man vill sända, men absolut, P skiva så kan man aktivt bevaka på både Ventil kontroll (man stämmer av ventiler, återvänder till platsen senare och stämmer av igen(folk flyttar fram p skiva)) och direkt vid ankomst. Eller p avgift med först timmen gratis i appen, super lätt att bevaka på.P pmd skrev:
Jag håller verkligen inte med. Föredrar definitivt Parkster då man endast behöver betala för faktiskt tid som man nyttjar parkeringen. Med biljett måste du i förväg vet hur länge du ska parkera. Det gör jag sällan.P pmd skrev:
Parkster är roliga med deras faktura avgifter som livnärat sig på. EasyPark hade åtminstone avgifterna väldigt transparent.Alfredo skrev:
Nu tillämpar alla service avgifter mer eller mindre.
Tillägg: samma sak där .. upphandling tvingar dom göra olika saker. Kommunerna vägrar betala för tjänsterna, så det får slutkund göra på ett eller annat sätt.
? Jag kan inte se att jag betalar nåt extra på Parkster...Sittställning skrev:
Jag försöker bojkotta de med serviceavgift. Jag antar att de (enl texten ovan antyds ju att de får nån krona) får pengar för varje transaktion ändå som ingår i avgiften.Sittställning skrev:
Det är samma trams som kretitkortsföretag höll på med. Att ta en avgift för att använda kortet. Det blir billigare för alla att undvika kontanter. Framförallt för handlarna, varför de är de som både är i förhandlingsposition och de som bör stå för detta.
Kommunerna betalar ju, men p-bolagen vill tjäna mer. Om det inte är lönsamt, skit i att sälja tjänsten och låt nån som är smartare och gör det billigare göra det istället. Om tex Nordea skulle ta 10kr per betalning med kortet men inte SEB, hur många skulle ha kvar Nordea?Sittställning skrev:
Problemet tror jag är att 90% inte "fattar" eller tänker på att det kostar extra. När jag säger att jag inte använder easypark för att de tar avgift är det många som sagt "VA?" och inte tänkt på det.
Extra funktioner som att påminna om att tiden går ut osv är ju "i princip" gratis att köra, visst det kostar lite att implementera en bra app - men om man har den bästa appen OCH utan extra avgifter så kommer folk välja den appen och det gör att man tjänar de där 80 örena som kommunen betalar. Har man sug-appen och tar extra avgifter så kommer tids nog folk välja den bättre appen och den utan avgift så minskar omsättningen. Nu vill de ta extra för abonemang för att få "normala" funktioner, slippa avgifter som egentligen inte (på kommunala parkeringar) ska behöva betalas osv.
På nåt sätt verkar easypark lyckats sälja in till både kunder och framförallt till många andra, de andra apparna måste man ha flera av då det nästan alltid finns easypark men inte alltid nån av de andra.
Om någon sitter på kommun eller liknande - teckna avtal med ANDRA än skitbolagen, välj de med bra kundvård och låga avgifter.
Kontentan här; Bojkotta Easypark. Överklaga alltid p-bot du tror är felaktig. Låt inte de jävlarna utnyttja dig!