39 642 läst ·
319 svar
40k läst
319 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Jag har genom åren bråkat med ett antal parkeringsbolag, inklusive Hojab, när jag anser att de har gjort fel. Hittills har jag fått samtliga jag bråkat om avskrivna (runt 10 stycken skulle jag tro) utan att vi hamnat i domstol någon gång. Jag tycker inte det är så lockande att offra tid i en domstol, när jag istället kan jobba den tiden, så jag föredrar att ha en kommunikation innan.P Peter787 skrev:
Bara för saks skulle, Hojab hanterar och administrerar KA med överklagan, det finns många p bolag som har deras tjänster.Fairlane skrev:
Jag har genom åren bråkat med ett antal parkeringsbolag, inklusive Hojab, när jag anser att de har gjort fel. Hittills har jag fått samtliga jag bråkat om avskrivna (runt 10 stycken skulle jag tro) utan att vi hamnat i domstol någon gång. Jag tycker inte det är så lockande att offra tid i en domstol, när jag istället kan jobba den tiden, så jag föredrar att ha en kommunikation innan.
Svea ekonomi äger Hojab, svea är dom med riktiga jurister så att säga.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Ja, jag är medveten om att många bolag använder deras (o)tjänster tyvärr. Att inte ha möjlighet till elektronisk kommunikation är givetvis avsiktligt för att de vet att många inte orkar med vanliga brev.Sittställning skrev:
Senaste boten jag överklagade slapp jag Hojab. De hade ett eget gäng som svarade okunnigt ett antal gånger innan de skickade det vidare till juristerna. Jag hade fått böter för att jag stått parkerad längre tid än 24 timmar under en vecka, inte sammanhängande utan totalt över en vecka... Skyltning angav att man fick stå max 24 timmar, övrig information skulle jag hitta i lägenhetspärmen för bostadsrätten (besöksparkering). Så fort de skickade det till juristerna avskrivs det.
Jag kan tänka mig att det inte direkt är kursettorna på juristprogrammet som söker jobb på HojAB eller ens Svea. Måste vara ett jävla skitjobb. Juristerna har iofs potentiellt många riktiga skitjobb, några har bra betalt men långt ifrån alla. Juridik är kul, men jag är jäkligt glad jag inte är i den branchen.Sittställning skrev:
De p-vakterna och den kundtjänsten kan ju inte ha pluggat LKOP...Fairlane skrev:
Det står ju alldeles i början av lagen att villkoren måste vara skyltade på platsen.
Kanske där skon klämmer. Problemet är nog att privata företag tillåts att syssla med verksamheter som är rätt nära polisiära. Även om det inte kallas böter så är det i princip böter det handlar om.P pmd skrev:
Man kan ju tänka hur situationen skulle bli ifall privata bolag tilläts ge folk 'kontrollavgifter' för fortkörning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Det är en lurig avvägning. Jag vet flera BRF och Samfälligheter som nyttjar tjänster från dylika bolag för att folk annars parkerar där, fast de inte borde. Det blir lite märkligt att anlita polis eller kommunala bolag för det också kan jag tycka.L lbgu skrev:Kanske där skon klämmer. Problemet är nog att privata företag tillåts att syssla med verksamheter som är rätt nära polisiära. Även om det inte kallas böter så är det i princip böter det handlar om.
Man kan ju tänka hur situationen skulle bli ifall privata bolag tilläts ge folk 'kontrollavgifter' för fortkörning.
Problemet är att även om du inte kör för fort så kommer något privat bolag att påstå att du kört för fort. Säg att du kör lagligt på en 90-väg. Sen får du en kontrollavgift från ett bolag som påstår att du körde över 90. Du nekar, de hotar med inkasso och rättegång. Om du inte ser att det skulle bli problem när man släpper ut vinstmaximerare för att mäta folks hastighet så är du nog lite naiv.Alfredo skrev:
Skulle väl gå att lösa genom att polisanmäla felparkeraren. En del lagar skulle säkert behöva ändras, men garanterat fullt görligt. Du kan ju få fortkörningsböter även om du kör för fort på an väg som inte ägs av staten, på samma sätt skulle man ju kunna få parkeringsböter på en parkeringsplats som inte ägs av staten. Polisen skulle säkert älska det så de gillar brott som de kan lösa så de bättrar på sin statistikFairlane skrev: