Verkar som Hojab kan överträffa parkerandes förväntningar...
Ursäktsbrev från Västerås stad som bekräftar återbetalning av parkeringsböter efter klagomål, adresserat till Jeanette Marie Johansson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
K Kane skrev:
Verkar som Hojab kan överträffa parkerandes förväntningar...
[bild]
Det är knappast Hojab som backar, utan snarare sannolikt att uppdragsgivaren som vill ta tillbaka. Detta händer lite här och var.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Om vakten ställer sig på HKP eller i p förbud
Vänligen länka till förordning/bestämmelse som tillåter att vakten ställer sig i p-förbudsplatser.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Vänligen länka till förordning/bestämmelse som tillåter att vakten ställer sig i p-förbudsplatser.
Kan ett generellt mentalt handikapp-tillstånd gälla samtliga anställda i HoJAB? Man kan nästan misstänka det med tanke på hur "korrekt" många agerar...

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
En riktig P-vakt får bryta mot vissa regler.

https://lagen.nu/1998:1276#K11P9S1

Utdrag från lagen som beskriver undantag för parkering vid övervakning, polis och vissa tjänstemän.

Jag känner inte till något motsvarande undantag avseende privata bolag men det kanske @Sittställning gör?

Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:

[länk]

[bild]

Jag känner inte till något motsvarande undantag avseende privata bolag men det kanske @Sittställning gör?
Brukar vara samma paragraf man hänvisar till, dock är regelverk enklare på tomtmark med grund princip att man kan tillåta eller förbjuda.

P vakter blir undantagna alla regler på tomtmark. Lite som att dom har tillstånd att göra vad som, liksom man kan utfärda "entreprenörs tillstånd" som ger dom rätt att stå på p förbud.

Lagen säger att markägaren får ta ut kontrollavgift ifall man bryter mot skyltat krav, inte att man måste. Man kan helt enkelt dela ut tillstånd för fordon att stå gratis t.ex.

Sen finns det roliga histoer om att kommunala p vakter har rätt att gå in och lappa på tomtmark under vissa förhållanden men det är något annat.
T Thomas_Blekinge skrev:
Alfredo va snabbare.

Alfredo Alfredo skrev:

[länk]

[bild]

Det finns en länk där till 1987:24 där man kan läsa:

6 § Parkeringsvakter förordnas av kommunen.

[S2]Till parkeringsvakter får förordnas arbetstagare hos

1. kommunen,
  2. andra kommuner,
  3. kommunala parkeringsaktiebolag,
  4. sådana kommunala trafikaktiebolag som inom kommunen bedriver linjetrafik enligt yrkestrafiklagen (2012:210),
  5. sådana bevakningsföretag som omfattas av lagen (1974:191) om bevakningsföretag.

Det första man ska skriva i sin överklagan är ifall p-vakten har ett giltigt förordnande? Jag hade ett fall nyligen där två av polarnas bilar lappats vid replokalen Polismyndigheten upphävde beslutet eftersom förordnande saknades

Sittställning
S Selle66 skrev:
Det första man ska skriva i sin överklagan är ifall p-vakten har ett giltigt förordnande? Jag hade ett fall nyligen där två av polarnas bilar lappats vid replokalen Polismyndigheten upphävde beslutet eftersom förordnande saknades
Intressant! Kan det vara så att p vakterna jobbar för ett privat bolag och lappat på fel mark? Detta händer ganska ofta ändå. Tomtgränser är inte super tydliga alla gånger.

V varpan1 skrev:
Och du förstår uppenbarligen inte vad du pratar om. Det handlar inte om oshyssta p-lisor utan om felaktig skyltning vilket gemene p-lisa såklart inte ens har koll på, och inte p-bolagens handläggare så som du heller. Du kan läsa i föreskriften VVFS 2007:305.
Då vet du väl också att den förskriften är upphävd 2019-08-01 genom TSFS 2019:74?

Pellegnillot71
Sittställning Sittställning skrev:
Stämmer ej. Man överklagar några ggr sen tar Svea i ärendet och dom tittar faktiskt på det juridiska, släpper alltid fler än dom tar till tingsrätt.
Ja, vi har i alla fall suttit i Tingsrätten med Hojabs advokater.

J jras skrev:
Tack för svar! Bra ide, ska ringa till butiken jag var inne i och fråga. Men köpcentrat har massor av butiker, och skulle tro de bara säger "sorry men vi har ingenting med parkeringen att göra", men får se.
Ringde butiken och mycket riktigt så kunde de bara beklaga och inte göra något. Detta är dock en liten butik och fick tipset att ringa de större butikerna, får se om jag gör det.

J jras skrev:
Ringde butiken och mycket riktigt så kunde de bara beklaga och inte göra något. Detta är dock en liten butik och fick tipset att ringa de större butikerna, får se om jag gör det.
Det kan ju vara en fastighetsägare eller markägare, eller storägare om det är en galleria

Liten uppdatering:
Ringde Hojab idag igen för att kolla status och inget hade hänt sedan mitt sista bestridande.

Frågade också om man kan se nånstans att det gått till inkasso och tydligen ska det synas på "https://minasidorhojab.svea.com" (alltså där jag loggat in och kommunicerat/bestridit hittills). Förutom det så skickas pappersbrev hem. Men det kan ta längre tid än första bestridandet, ibland tydligen flera veckor. Så får väl logga in där så ofta jag hinner.

Tack för alla inlägg!! Överväldigande många faktiskt (jag får läsa dem efterhand)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.