40 485 läst ·
328 svar
40k läst
328 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Medlem
· Blekinge
· 11 709 inlägg
En riktig P-vakt får bryta mot vissa regler.T Thomas_Blekinge skrev:
https://lagen.nu/1998:1276#K11P9S1
Jag känner inte till något motsvarande undantag avseende privata bolag men det kanske @Sittställning gör?
Brukar vara samma paragraf man hänvisar till, dock är regelverk enklare på tomtmark med grund princip att man kan tillåta eller förbjuda.Alfredo skrev:
P vakter blir undantagna alla regler på tomtmark. Lite som att dom har tillstånd att göra vad som, liksom man kan utfärda "entreprenörs tillstånd" som ger dom rätt att stå på p förbud.
Lagen säger att markägaren får ta ut kontrollavgift ifall man bryter mot skyltat krav, inte att man måste. Man kan helt enkelt dela ut tillstånd för fordon att stå gratis t.ex.
Sen finns det roliga histoer om att kommunala p vakter har rätt att gå in och lappa på tomtmark under vissa förhållanden men det är något annat.
Alfredo va snabbare.T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns en länk där till 1987:24 där man kan läsa:Alfredo skrev:
6 § Parkeringsvakter förordnas av kommunen.
Till parkeringsvakter får förordnas arbetstagare hos- kommunen,
- andra kommuner,
- kommunala parkeringsaktiebolag,
- sådana kommunala trafikaktiebolag som inom kommunen bedriver linjetrafik enligt yrkestrafiklagen (2012:210),
- sådana bevakningsföretag som omfattas av lagen (1974:191) om bevakningsföretag.
Det första man ska skriva i sin överklagan är ifall p-vakten har ett giltigt förordnande? Jag hade ett fall nyligen där två av polarnas bilar lappats vid replokalen Polismyndigheten upphävde beslutet eftersom förordnande saknades
Intressant! Kan det vara så att p vakterna jobbar för ett privat bolag och lappat på fel mark? Detta händer ganska ofta ändå. Tomtgränser är inte super tydliga alla gånger.S Selle66 skrev:
Då vet du väl också att den förskriften är upphävd 2019-08-01 genom TSFS 2019:74?V varpan1 skrev:
Ringde butiken och mycket riktigt så kunde de bara beklaga och inte göra något. Detta är dock en liten butik och fick tipset att ringa de större butikerna, får se om jag gör det.J jras skrev:
Liten uppdatering:
Ringde Hojab idag igen för att kolla status och inget hade hänt sedan mitt sista bestridande.
Frågade också om man kan se nånstans att det gått till inkasso och tydligen ska det synas på "https://minasidorhojab.svea.com" (alltså där jag loggat in och kommunicerat/bestridit hittills). Förutom det så skickas pappersbrev hem. Men det kan ta längre tid än första bestridandet, ibland tydligen flera veckor. Så får väl logga in där så ofta jag hinner.
Tack för alla inlägg!! Överväldigande många faktiskt (jag får läsa dem efterhand)
Ringde Hojab idag igen för att kolla status och inget hade hänt sedan mitt sista bestridande.
Frågade också om man kan se nånstans att det gått till inkasso och tydligen ska det synas på "https://minasidorhojab.svea.com" (alltså där jag loggat in och kommunicerat/bestridit hittills). Förutom det så skickas pappersbrev hem. Men det kan ta längre tid än första bestridandet, ibland tydligen flera veckor. Så får väl logga in där så ofta jag hinner.
Tack för alla inlägg!! Överväldigande många faktiskt (jag får läsa dem efterhand)
Klicka här för att svara