P pmd skrev:
Då är det nog enklare att snurra in önskad tid på en mekanisk P-skiva.
Uppvägs med råge av alla gånger jag inte behövt ställa skivan.
Detta är första gången på 1.5år jag behövt göra det.

P pmd skrev:
Att inte maximera intäkterna vore illojalt mot parkeringsfirmans ägare.
Jamen den maximeringen ska väl ske inom lagens och moralens ramar? Annars skulle väl alla råna banker hela dagarna för att maximera sin vinst.

P
Sittställning Sittställning skrev:
Om kravet för p skiva träder in kl 9, är skylten att betrakta som att inte existera utan för dessa tider.

Man ska ställa p skiva på närmsta hel eller halv timme.
Duger vilket som helst av närmaste tidigare och närmaste senare?

Jag brukar sikta så bra jag kan på ankomsttiden. P-skivan har inte så hög upplösning så det bli lite ungefär, så jag lägger till lite marginal så att den inställda tiden inte blir efter ankomsttiden.
Så om vakten kommer efter att kravet trätt in så blir p skivan tekniskt sett felinställd.
Tekniskt sett? Kan den vara felinställd icke-tekniskt sett?
Skivan är väl helt enkelt bara felinställd?
Man bör då ställa den på 9, om kravet träder in kl 9.
För P-(papp)skivor är det kanske rimligt, men för digitalt visade tider i 24-timmarsformat är det inte rimligt.
Men även p vakter har svårt att reda ut p skiva. Det var ett helt avsnitt på bolaget jag arbetade, fick ofta tjata på nya och gamla om vilka regler som gällde. Även vakter med många års erfarenhet gjorde fel.
Går de inte en kurs innan de börjar arbeta?

P
13th Marine 13th Marine skrev:
Uppvägs med råge av alla gånger jag inte behövt ställa skivan.
Om den digitala P-"skivan" vore integrerad i bilen skulle jag nog använda den. Jag är trött på att behöva hålla koll på batteribyten i alla möjliga sammanhang i livet.

• Gilla
MatKal123
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Jamen den maximeringen ska väl ske inom lagens och moralens ramar? Annars skulle väl alla råna banker hela dagarna för att maximera sin vinst.
Åtminstone inom lagens ramar. Jag har uppfattat de flesta av klagomålen här som att parkeringsfirmorna oftast håller sig till lagen, men att det är för stränga parkeringsregler.

P pmd skrev:
Jag brukar sikta så bra jag kan på ankomsttiden. P-skivan har inte så hög upplösning så det bli lite ungefär, så jag lägger till lite marginal så att den inställda tiden inte blir efter ankomsttiden.

Man ska ställa in närmaste halvtimme efter ankomst. Det är vad jag läst och även fått höra av p-vakter.

Av min rikliga korrespondens med p-bolag har jag fått det bestämda intrycket att de inte ägnat LKOP ens en sekund.

P pmd skrev:
Om den digitala P-"skivan" vore integrerad i bilen skulle jag nog använda den. Jag är trött på att behöva hålla koll på batteribyten i alla möjliga sammanhang i livet.
Det hade varit fint, här ska den normalt sett blinka på insidan för att indikera att den behöver nytt batteri, så jag vet inte riktigt vad som hände.

Sitter ett CR2450 i vår. Höll uppenbarligen ca 1.5år.

Sittställning
P pmd skrev:
Duger vilket som helst av närmaste tidigare och närmaste senare?

Tekniskt sett? Kan den vara felinställd icke-tekniskt sett?
Skivan är väl helt enkelt bara felinställd?

För P-(papp)skivor är det kanske rimligt, men för digitalt visade tider i 24-timmarsformat är det inte rimligt.

Närmsta hel eller halv, fram eller bak.

Tekniskt sett, alltså regelmässigt. Sen tycker jag att man borde acceptera en p skiva inställd på 07:00 om kravet är p skiva 1h från 09:00.

Vet inte om det finns en dom på detta, så orimligt eller är känns subjektivt.

På tomtmark, där LKOP råder så ska man ha erforderlig utbildning. Men det är ju inte att likställa med att missuppfattningar eller missförstånd inte får ske. Vissa saker är svårare att greppa än andra helt enkelt.

På gatumark, det man brukar säga kommunal mark, då krävs en stor utbildning som kostar lite kosing, men där finns väldigt många fler överträdelser än på tomt-mark som styra av lkops 12 paragrafer.

Fairlane
På de P-skivor jag sett, de lite större, inte de som bara är 5-6 cm, så står det hur man ska ställa in den, bara att läsa om man är osäker.

Man ställer den på närmsta hel- eller halvtimme efter ankomst.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sitter ett CR2450 i vår. Höll uppenbarligen ca 1.5år.
CR2450 är på ca 560 mAh, det AA-batteri jag länkade till är på 2900 mAh, alltså ca 5 gånger kraftigare.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
CR2450 är på ca 560 mAh, det AA-batteri jag länkade till är på 2900 mAh, alltså ca 5 gånger kraftigare.
Ja jo, jag meddelade bara vad som faktiskt satt i vår 🙂

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.
HOJAB är ett bolag som kör med riktigt fula metoder. Stod i exakt 9 minuter utanför min sons port i Östbergahöjden i Stockholm (där man skulle ha 10 minuter på sig för i- och urlastning) och bar upp verktyg och material i tre omgångar, dvs nere vid bilen vid ca 0, 3, 6, och 9 minuter. När jag kom ner sista gången efter 9 minuter och skulle köra iväg såg jag HOJAB:s parkeringsvakt köra därifrån. På rutan satt det en parkeringsavgift på 600 kr. Jag överklagade skriftligt med sonen som vittne till händelsen. Fick bara till svar att överklagan avslogs. När jag till sist fick telefonkontakt med HOJAB så svarade personen bara att "parkeringsvakten har iakttagit det hela & det har inte varit någon vid bilen under 15 minuters tid", och att "vi struntar i att man har vittnen" och så skickade dom det till inkasso. Här kan man prata om att vara helt rättslös!

• Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Jag tänker inte i teorin, utan i verklig praktisk rättstillämpning.

Detta är ju civilmål. Staten kommer inte springa benen av sig för att utreda om p-vakten varit slarvig med uppsåt.

Finns verkliga rättsfall där p-bolaget helt uppenbart presenterat falska bilder för rätten. Parkören vann tvisten, men p-bolagets bedrägeri kommenterades inte ens.

Det var extremfall. Alla tusentals vanliga tillfällen där vakter överlappar på chans går givetvis inte heller som bedrägeri.

Med det sagt skulle jag gärna se att p-träsket bränns upp med rötterna och rebootas med nån jävla ordning.
Du har fel om att försök till bedrägeri hanteras som civilmål, det faller under 'Allmänt åtal' och finns det bevis, är utsedd åklagare skyldig att väcka åtal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.