38 141 läst ·
313 svar
38k läst
313 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Duger vilket som helst av närmaste tidigare och närmaste senare?Sittställning skrev:
Jag brukar sikta så bra jag kan på ankomsttiden. P-skivan har inte så hög upplösning så det bli lite ungefär, så jag lägger till lite marginal så att den inställda tiden inte blir efter ankomsttiden.
Tekniskt sett? Kan den vara felinställd icke-tekniskt sett?Sittställning skrev:
Skivan är väl helt enkelt bara felinställd?
För P-(papp)skivor är det kanske rimligt, men för digitalt visade tider i 24-timmarsformat är det inte rimligt.Sittställning skrev:
Går de inte en kurs innan de börjar arbeta?Sittställning skrev:
Åtminstone inom lagens ramar. Jag har uppfattat de flesta av klagomålen här som att parkeringsfirmorna oftast håller sig till lagen, men att det är för stränga parkeringsregler.S Sir Duke skrev:
Man ska ställa in närmaste halvtimme efter ankomst. Det är vad jag läst och även fått höra av p-vakter.P pmd skrev:
Av min rikliga korrespondens med p-bolag har jag fått det bestämda intrycket att de inte ägnat LKOP ens en sekund.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Det hade varit fint, här ska den normalt sett blinka på insidan för att indikera att den behöver nytt batteri, så jag vet inte riktigt vad som hände.P pmd skrev:
En digital p-skiva lär inte dra särskilt mycket, då bör det fungera bra med lithiumbatteri, å då lär man inte behöva byta batteri på några/flera år.
Exempel,
https://www.batterikungen.se/batteri/lithiumbatterier/varta-lithium-aa-2-pack-1-5v.html
Exempel,
https://www.batterikungen.se/batteri/lithiumbatterier/varta-lithium-aa-2-pack-1-5v.html
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Sitter ett CR2450 i vår. Höll uppenbarligen ca 1.5år.
Närmsta hel eller halv, fram eller bak.P pmd skrev:Duger vilket som helst av närmaste tidigare och närmaste senare?
Jag brukar sikta så bra jag kan på ankomsttiden. P-skivan har inte så hög upplösning så det bli lite ungefär, så jag lägger till lite marginal så att den inställda tiden inte blir efter ankomsttiden.
Tekniskt sett? Kan den vara felinställd icke-tekniskt sett?
Skivan är väl helt enkelt bara felinställd?
För P-(papp)skivor är det kanske rimligt, men för digitalt visade tider i 24-timmarsformat är det inte rimligt.
Går de inte en kurs innan de börjar arbeta?
Tekniskt sett, alltså regelmässigt. Sen tycker jag att man borde acceptera en p skiva inställd på 07:00 om kravet är p skiva 1h från 09:00.
Vet inte om det finns en dom på detta, så orimligt eller är känns subjektivt.
På tomtmark, där LKOP råder så ska man ha erforderlig utbildning. Men det är ju inte att likställa med att missuppfattningar eller missförstånd inte får ske. Vissa saker är svårare att greppa än andra helt enkelt.
På gatumark, det man brukar säga kommunal mark, då krävs en stor utbildning som kostar lite kosing, men där finns väldigt många fler överträdelser än på tomt-mark som styra av lkops 12 paragrafer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
På de P-skivor jag sett, de lite större, inte de som bara är 5-6 cm, så står det hur man ska ställa in den, bara att läsa om man är osäker.
Man ställer den på närmsta hel- eller halvtimme efter ankomst.
Man ställer den på närmsta hel- eller halvtimme efter ankomst.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
HOJAB är ett bolag som kör med riktigt fula metoder. Stod i exakt 9 minuter utanför min sons port i Östbergahöjden i Stockholm (där man skulle ha 10 minuter på sig för i- och urlastning) och bar upp verktyg och material i tre omgångar, dvs nere vid bilen vid ca 0, 3, 6, och 9 minuter. När jag kom ner sista gången efter 9 minuter och skulle köra iväg såg jag HOJAB:s parkeringsvakt köra därifrån. På rutan satt det en parkeringsavgift på 600 kr. Jag överklagade skriftligt med sonen som vittne till händelsen. Fick bara till svar att överklagan avslogs. När jag till sist fick telefonkontakt med HOJAB så svarade personen bara att "parkeringsvakten har iakttagit det hela & det har inte varit någon vid bilen under 15 minuters tid", och att "vi struntar i att man har vittnen" och så skickade dom det till inkasso. Här kan man prata om att vara helt rättslös!J jras skrev:
Du har fel om att försök till bedrägeri hanteras som civilmål, det faller under 'Allmänt åtal' och finns det bevis, är utsedd åklagare skyldig att väcka åtal.S Sir Duke skrev:Jag tänker inte i teorin, utan i verklig praktisk rättstillämpning.
Detta är ju civilmål. Staten kommer inte springa benen av sig för att utreda om p-vakten varit slarvig med uppsåt.
Finns verkliga rättsfall där p-bolaget helt uppenbart presenterat falska bilder för rätten. Parkören vann tvisten, men p-bolagets bedrägeri kommenterades inte ens.
Det var extremfall. Alla tusentals vanliga tillfällen där vakter överlappar på chans går givetvis inte heller som bedrägeri.
Med det sagt skulle jag gärna se att p-träsket bränns upp med rötterna och rebootas med nån jävla ordning.