W Weimik skrev:
Ja, det är ju ett känt problem med digitala p-skivor, om man står kvar när tiden för p-skiva sedan börjar. Däremot är det ju inget problem om du åker därifrån innan tiden för p-skiva börjar.
Det är väl något som man måste tänka på med gammaldags p-skivor också.

Om man får parkera t ex 1 timme kl 09-21 och fritt övrig tid, och jag ställer mig där 07:30 och ställer in den tiden, så kan p-vakten tro att jag parkerade 19:30 kvällen innan och därmed har stått för länge. Det har utfärdats kontrollavgifter av denna anledning.

Men visst, digitala skivor går kanske inte ens att ändra tiden på så att det blir rätt?

RoTe
D Dilato skrev:
Den här går att ställa in manuellt

Parkeringstiden kan också ställas in manuellt, och du kan justera tiden upp till 30 minuter framåt från den automatiskt registrerade tiden.
Upp till 30 min ger ju inte så mycket justering...

Lazz Lazz skrev:
Om Du med all säkerhet, haft P-skivan på synligt sätt utifrån, ska Du inte ge Dig
Du har även rätt att bestrida ett inkassokrav med de bevis som finns
Frågan är vad som står på P-boten.
Står det att ingen P-skiva finns, så är det bara att gå vidare. Du har bevisen.
Berätta även att Du kommer att kontakta media, samt eventuellt görs en polisanmälan mot Hojab ifall de vill dra det vidare. STÅ PÅ DIG, ANNARS GÖR NÅGON ANNAN DET.

Lasse
Bra där med stöd och råg i ryggen.

Just polisanmälan behövs dock inte. Det är inget brott att dela ut felaktiga kontrollavgifter, utan vad man ska göra är just att bestrida och sitta på pengarna. Sedan är det motparten som styr.

RoTe RoTe skrev:
Upp till 30 min ger ju inte så mycket justering...
Du kan sätta tiden helt manuellt också.

RoTe
D Dilato skrev:
Du kan sätta tiden helt manuellt också.
Undrar var manualen är... Just ja...

RoTe RoTe skrev:
Undrar var manualen är... Just ja...
https://sjobergab.se/produktfiler/parkmicro-2bruksanvisning.pdf

Om du vill ställa in ankomsttiden manuellt, tryck på knappen "P". Tiden flyttas fram med 30 minuter* för varje tryck. OBS! Ställ in ankomsttiden strax efter du har parkerat bilen.

* Beroende på landsspecifik inställning.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
I övrigt anser jag också att det finns alldeles för mycket skumrask i parkeringsvaktträsket, av någon anledning hade stunderbostadsbolaget valt carpark (eftersom de är så hatade har de bytt namn till Aimo idag, via qpark) de patrullerade parkeringarna tre gånger om dagen! Klockan 22, 06 och någon gång under dagen, allt för att maximera antalet kontrollavgifter
Att de patrullerar flera gånger om dagen är väl inget problem om man parkerar korrekt?

Jag avskyr också där bolagen beter sig illa och ignorerar fakta, men väldigt många parkerar så illa så parkeringsvakterna behövs. I den här tråden har vi fått reda på att vissa använde sig av löstagbara registreringsskyltar för att slippa böter till exempel. Tar man sig tid att lösa det är det nog för att man inte vill följa reglerna.
Jag har också hört om folk som parkerar på parkeringsplatser som boende i bostadsrätter har hyrt med motiveringen "de rika kan gå en bit". Själv har jag anmält en grannes felparkerade bil flera gånger tidigare så då han envisades med att parkera så den stod i vägen, trots att jag skrev lappar, ringde på dörren (ingen öppnade), ringde på telefonen och lämnade meddelande. Efter 3-4 böter på en vecka så lärde han sig, så tyvärr behövs parkeringsvakterna.

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
C
W Weimik skrev:
Ja, det är ju ett känt problem med digitala p-skivor
Jäkla märklig regel... Är nog många som missar det även med manuella skivor. Likaså regeln att skivan måste ställas in på hel- eller halvtimme.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så du är den del av problemet hur många oskyldiga fattigpensionärer har du skadat igenom dina böter
Så du förutsätter att han är skyldig till att ha lappat "oskyldiga". För min del så anser jag att man är oskyldig till motsatsen bevisats.

Ock i parkeringssammanhang så är är man "oskyldigt" om man gjort rätt för sig. Får man kontrollavgift när man glömt P-skivan eller på annat sätt gjort fel så är man inte "oskyldig". Irriterande att få kontrollavgift, javisst, men skyll inte på hen som lappat när det är du själv som gjort fel. I dom fallen får man ta det som läropengar.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
maria01 och 1 till
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Bra där med stöd och råg i ryggen.

Just polisanmälan behövs dock inte. Det är inget brott att dela ut felaktiga kontrollavgifter, utan vad man ska göra är just att bestrida och sitta på pengarna. Sedan är det motparten som styr.
Jodå, det kan det vara, det brottet kallas 'Försök till bedrägeri'.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det är väl något som man måste tänka på med gammaldags p-skivor också.

Om man får parkera t ex 1 timme kl 09-21 och fritt övrig tid, och jag ställer mig där 07:30 och ställer in den tiden, så kan p-vakten tro att jag parkerade 19:30 kvällen innan och därmed har stått för länge. Det har utfärdats kontrollavgifter av denna anledning.

Men visst, digitala skivor går kanske inte ens att ändra tiden på så att det blir rätt?
Visst är det så, men med gammaldags p-skivor måste man ju alltid tänka lite grand och förhoppningsvis tänker man rätt.

Med digitala p-skivor behöver du för det mesta inte tänka alls och då blir det nog lite lättare att glömma det där med starttiden, plus att det blir lite mer pyssel att ställa den rätt.

Fairlane Fairlane skrev:
Att de patrullerar flera gånger om dagen är väl inget problem om man parkerar korrekt?

Jag avskyr också där bolagen beter sig illa och ignorerar fakta, men väldigt många parkerar så illa så parkeringsvakterna behövs. I den här tråden har vi fått reda på att vissa använde sig av löstagbara registreringsskyltar för att slippa böter till exempel. Tar man sig tid att lösa det är det nog för att man inte vill följa reglerna.
Jag har också hört om folk som parkerar på parkeringsplatser som boende i bostadsrätter har hyrt med motiveringen "de rika kan gå en bit". Själv har jag anmält en grannes felparkerade bil flera gånger tidigare så då han envisades med att parkera så den stod i vägen, trots att jag skrev lappar, ringde på dörren (ingen öppnade), ringde på telefonen och lämnade meddelande. Efter 3-4 böter på en vecka så lärde han sig, så tyvärr behövs parkeringsvakterna.
Jag kan tycka det är onödigt ofta, speciellt på ett stundentområde, upplägget var för hinna bötfälla dig två gånger under natten.

Jag rök på det en gång för att biljetten blåste ner när jag stängde dörren, och en gång för att min månadsparkering hade gått ut.
Detta var på tiden man betalade med mynt, och de vägrade ha en prenumerationslösning.

Helt klart kan de behövas, men ibland går det till överdrift.

C cpalm skrev:
Jäkla märklig regel... Är nog många som missar det även med manuella skivor. Likaså regeln att skivan måste ställas in på hel- eller halvtimme.
Ja, känns mest som ett kryphål som utnyttjas för att få in mer pengar.

Undrar om det någonsin händer att någon drabbas av regeln att skivan ska ställas in på den närmast följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då uppställningen påbörjades och åker på en bot för att man parkerar 9:05 och ställer skivan på 9 prick. I princip har du ju gjort fel.

Sittställning
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror de flesta av Autoparktime har det, har en APT4 som man kan göra det på, man får lossa den från ramen och pressa SET tills den visar rätt tid.
Försökte använda det natten till igår, hotellet hade 4h 08-18 på laddstolparna och jag skulle stå 15-09 så jag behöver ändra tiden efter 18.
Den fick tydligen batteritorsk när jag började knappa, så tur jag hade pskiva att hiva fram.

I övrigt anser jag också att det finns alldeles för mycket skumrask i parkeringsvaktträsket, av någon anledning hade stunderbostadsbolaget valt carpark (eftersom de är så hatade har de bytt namn till Aimo idag, via qpark) de patrullerade parkeringarna tre gånger om dagen! Klockan 22, 06 och någon gång under dagen, allt för att maximera antalet kontrollavgifter.
Är det kommunalägt så upphandlar dom avtal, man kan välja att låta bli men det blir verkligen kaos utan p bolag.

Aimo byte från qpark för att dom blev uppköpta. Så vitt jag vet har inget bolag bytt namn för att dom är hatade.

Dom flesta som hatar p bolag är dom som parkerar fel, resten känner väl någon som tagit illa upp, andra älskar dom, många gånger väldigt mycket då dom tillför extra intäkter till fastighetsägaren.

Titta på Länsstyrelsen, dom har valt att tillämpa p övervakning för att folk parkerar som idioter i skogen. Och dom håvar in ganska mycket pengar på den dealen. Ca 80% av kontrollavgiften går tillbaka.

Träsket är djupare än ni tror.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Är det kommunalägt så upphandlar dom avtal, man kan välja att låta bli men det blir verkligen kaos utan p bolag.

Aimo byte från qpark för att dom blev uppköpta. Så vitt jag vet har inget bolag bytt namn för att dom är hatade.

Dom flesta som hatar p bolag är dom som parkerar fel, resten känner väl någon som tagit illa upp, andra älskar dom, många gånger väldigt mycket då dom tillför extra intäkter till fastighetsägaren.

Titta på Länsstyrelsen, dom har valt att tillämpa p övervakning för att folk parkerar som idioter i skogen. Och dom håvar in ganska mycket pengar på den dealen. Ca 80% av kontrollavgiften går tillbaka.

Träsket är djupare än ni tror.
Här var det studentägt, AF Bostäder som drivs av studentföreningen AF, vet iofs inte om det var de som ägde marken som parkeringen låg på, men Lunds kommun hade eget parkeringsbolag som inte var fullt så nitiska.

Själv försöker jag alltid göra rätt för mig, men ibland är det lite för enkelt att göra fel, och det är lite för kostsamt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.