38 471 läst ·
314 svar
38k läst
314 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Det rör sig säkerligen om tomtmark. Lkp är unika för på ett sätt så konkurrerar dom med privata bolag. Men idag verkar det vara Securitas som arrenderar marken och sköter uthyrning. Men Securitas drivs inte så mycket av kontrollavgift så det är säkert på en lugnare nivå.13th Marine skrev:
Här var det studentägt, AF Bostäder som drivs av studentföreningen AF, vet iofs inte om det var de som ägde marken som parkeringen låg på, men Lunds kommun hade eget parkeringsbolag som inte var fullt så nitiska.
Själv försöker jag alltid göra rätt för mig, men ibland är det lite för enkelt att göra fel, och det är lite för kostsamt.
Af verkar vara en stiftelse, men även dom kan upphandla om dom vill så klart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 392 inlägg
AF är en förening som jag var tvungen att vara med i som student, AFB verkar vara en stiftelse men hur kopplingen till AF är nuförtiden har jag inte koll på. Det var trots allt snart 15år sedan jag flyttade från dem.Sittställning skrev:
Det rör sig säkerligen om tomtmark. Lkp är unika för på ett sätt så konkurrerar dom med privata bolag. Men idag verkar det vara Securitas som arrenderar marken och sköter uthyrning. Men Securitas drivs inte så mycket av kontrollavgift så det är säkert på en lugnare nivå.
Af verkar vara en stiftelse, men även dom kan upphandla om dom vill så klart.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Ja, det kan bli väl mycket ibland såklart och kanske borde man ändra från att man får sätta en ny kontrollavgift efter 6 timmar (om det är nytt dygn till kanske 12 eller 24 timmar, men de allra flesta som får böter gör nog faktiskt fel.13th Marine skrev:
Jag kan tycka det är onödigt ofta, speciellt på ett stundentområde, upplägget var för hinna bötfälla dig två gånger under natten.
Jag rök på det en gång för att biljetten blåste ner när jag stängde dörren, och en gång för att min månadsparkering hade gått ut.
Detta var på tiden man betalade med mynt, och de vägrade ha en prenumerationslösning.
Helt klart kan de behövas, men ibland går det till överdrift.
Nytt datum och minst 6 timmar, max 5 för samma olovliga parkering.Fairlane skrev:
Ja, denna är även missförstådd hos många vakter, en av dom vanligaste misstagen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 392 inlägg
Vi har nog mest fått böter där vi oavsiktligen gjort fel, och ibland känns det inte som att kontrollavgiften står i proportion till det.Fairlane skrev:
Skånetrafiken har ett intressant upplägg om man råkar på kontrollavgift, beroende på sammanhang och hur ofta man åkt på kontrollavgift tidigare så kan de sätta ner avgiften.
Vi rök på det en gång när den bättre hälften skulle köpa en "duo"-biljett men av gammal vana köpte en enkel, så där satt jag utan biljett oavsiktligen och åkte på kontrollavgift, den satte de ner då jag inte hade åkt på kontrollavgift förr.
Det jag invände mest mot i mitt ursprungliga inlägg var väl att deras upplägg var att maximera mängden utdelade kontrollavgifter, inte att göra parkeringsupplevelsen bättre.
Då hade det räckt med att de kom en gång om dagen.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 392 inlägg
Jag tänker inte i teorin, utan i verklig praktisk rättstillämpning.P Peter787 skrev:
Detta är ju civilmål. Staten kommer inte springa benen av sig för att utreda om p-vakten varit slarvig med uppsåt.
Finns verkliga rättsfall där p-bolaget helt uppenbart presenterat falska bilder för rätten. Parkören vann tvisten, men p-bolagets bedrägeri kommenterades inte ens.
Det var extremfall. Alla tusentals vanliga tillfällen där vakter överlappar på chans går givetvis inte heller som bedrägeri.
Med det sagt skulle jag gärna se att p-träsket bränns upp med rötterna och rebootas med nån jävla ordning.
Varför är det så? Jag kan inte komma på en rationell förklaring, men jag har inte ätit frukost än så min hjärna går väl på sparlåga.K Kaskar skrev:
Då är det nog enklare att snurra in önskad tid på en mekanisk P-skiva.13th Marine skrev:
Du skulle ha använt den från början. 😉13th Marine skrev:
Att inte maximera intäkterna vore illojalt mot parkeringsfirmans ägare.13th Marine skrev:
I övrigt anser jag också att det finns alldeles för mycket skumrask i parkeringsvaktträsket, av någon anledning hade stunderbostadsbolaget valt carpark (eftersom de är så hatade har de bytt namn till Aimo idag, via qpark) de patrullerade parkeringarna tre gånger om dagen! Klockan 22, 06 och någon gång under dagen, allt för att maximera antalet kontrollavgifter.
Med gamla fysiska p-skivor finns bara 12 val, så 07:30 kan betyda 19:30 kvällen före, och då får man inte stå där ända till säg 09:30 nästa dag, för det skulle ju betyda 14 timmars parkering, när det är max 1-2 timmar tillåtet eller vad det nu kan vara för gräns.P pmd skrev:
Varför det är en issue med digitala 24-timmarsklockor förstår jag däremot inte riktigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Troligen felet. Jag skrev helt enkelt något i stil med "Det är parkeringsförbud här och din bil står i vägen för oss när vi ska in/ut från vår tomt. De vore bra om du kan parkera någon annanstans."P pmd skrev:
Det var nog inte tillräckligt argt, men de gula lapparna han fick var nog det, för de fungerade.
Om kravet för p skiva träder in kl 9, är skylten att betrakta som att inte existera utan för dessa tider.P pmd skrev:
Man ska ställa p skiva på närmsta hel eller halv timme. Så om vakten kommer efter att kravet trätt in så blir p skivan tekniskt sett felinställd.
Man bör då ställa den på 9, om kravet träder in kl 9.
Men även p vakter har svårt att reda ut p skiva. Det var ett helt avsnitt på bolaget jag arbetade, fick ofta tjata på nya och gamla om vilka regler som gällde. Även vakter med många års erfarenhet gjorde fel.