Beklagar om detta redan tagits upp i tråden och jag missat det men kan det inte vara så att TS parkerade bilen innan tiden för P-skiva börjar gälla? Som jag har förstått så ska man om tid för p-skiva börjar 09.00 så ska man ställa skivan på 09.00 även om man parkerar 07.30.
Så om en p-lisa hittar en bil med i den bemärkelsen felaktig inställd skiva lappar de gladeligen.

S Shovelhead68 skrev:
Det räknas som ett småmål och värdera parter står för sina egna kostnader.
Där är ju lösningen på problemet ;)
För att bekämpa dessa skurkbolag borde man alltid bestrida oberoende om man parkerat rätt eller fel och tvinga dem att ta det till rätten. Enda effekten om de har rätt är att man får betala vad man ändå skulle betalt. Ser man också till att vara besvärlig mot dem och skicka massor med brev m.m. så lär kostnaden för bolaget bli många gånger högre än vad de får in på avgiften. Någon kunde skriva en mall på hur man skulle bete sig för att kosta bolaget så mycket pengar som möjlig.

Skulle bara någon mindre procent av alla som lappades göra detta så skulle det antagligen bli slutet för dessa bolag.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
J
L lbgu skrev:
För att bekämpa dessa skurkbolag borde man alltid bestrida oberoende om man parkerat rätt eller fel och tvinga dem att ta det till rätten.
Enda problemet är att för skattebetalarna kostar det kanske 10.000 att dra det i rätten.
Jag tycker att bolag som har som verksamhet att "driva" sådana här case så borde de stå för rättens kostnader om de förlorar. Inte privatpersoner då, men företag. Då skulle det bli ändring.

Jag tänker att för att "skydda" vanliga företag kunde det vara så att man får börja betala efter säg 2 gånger man dragit nån till rätten. Skulle det kosta HoJab 10-15.000 att testa att köra det i tingsrätten så skulle de nog släppa igenom betydligt fler.

Men, ett sätt att även få tingsrätten att vakna är ju att som sagt alla gör det. Även om det kostar mycket i början kanske det driver fram en förändring som gör att skurkbolagen inte kan hålla på så här...

K Kaskar skrev:
Beklagar om detta redan tagits upp i tråden och jag missat det men kan det inte vara så att TS parkerade bilen innan tiden för P-skiva börjar gälla? Som jag har förstått så ska man om tid för p-skiva börjar 09.00 så ska man ställa skivan på 09.00 även om man parkerar 07.30.
Så om en p-lisa hittar en bil med i den bemärkelsen felaktig inställd skiva lappar de gladeligen.
Kan det verkligen behövas på en elektronisk skiva? Man måste väl även få ha en "felställd" skiva där skiva inte krävs eller utanför de tider som skiva gäller? Dvs börjar skiva gälla kl 9.00 och man har ställt in 07:30 (och det är en timme) så får man böter, men inte 08:58.?

J JohanLun skrev:
Skulle det kosta HoJab 10-15.000 att testa att köra det i tingsrätten så skulle de nog släppa igenom betydligt fler.
Har du belägg för att de drar lönlösa mål till rätten?

P
Sittställning Sittställning skrev:
Kom på en sak... Bryter du mot reglerna på tomtmark går den att göra fordonsflytt på ändå. Det är alltid kommunen som ansvarar för fordonsflytt, ibland med hjälp av entreprenörer, typ ett p bolag som kör kommunalt, gatumark.

Ett vanligt exempel på flytt av bilar är brända, som ej att identifiera då.

Men även "hela" bilar går att flytta.

Processen tar dock 7 dagar att inleda fordonsflytt, sen tar det ytterligare tid innan kommunen hämtar upp bilen.
Så länge som 7 dagar har jag aldrig parkerat vid ett köpcenter 🤣

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
P
zarkov zarkov skrev:
Men snälla nån, tagga ner. Så länge du bestrider skriftligt så riskerar du inte alls någon betalningsanmärkning. Varken inkassobolagen eller kronofogden gör något om man bestrider skulden, det är upp till P-bolaget att driva det till tingsrätten. Det är först om de vinner där som man måste betala för att inte riskera en anmärkning.
T TypRätt skrev:
Dumheter man lägger ju sig inte platt om man inte gjort något fel, väldigt tydlig mot mina barn med, om någon slår dig upprepade gånger slår du tillbaka hårdare men du får aldrig slå första slaget.
Att folk bara blint betalar är ju anledningen till att de kör med fultaktiker, skulle det varje gång kosta extra arbete för dem skulle de snabbt sluta med den taktiken därför att det kostar mer än det smakar.

Det finns inte någon risk med att bestrida, om de är 100% säkra på sin sak tar det kanske fallet till rätten för som tidigare nämnt statuera exempel men då TS i detta fall har en HD dom som visar att hans placering av skivan är godkänd så är det ju bara att välkomna. Efter som beloppet det rör sig om är mindre än ett halvt prisbasbelopp så går det som småmål dvs respektive part betalar sina egna omkostnader. Kan man då inför förhandlingen hänvisa till att skivan satt i sidorutan och beviset som Hojab framför är ett foto som enbart visar vindrutan lär man utan problem gå fri. Blir man fälld får man lov att betala sin kontrollavgift.
Blir man fälld i tingsrätten enligt ovan, begär man naturligtvis prövningstillstånd för överklagan då HD visat vad som gäller när det gäller p-skivans placering.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Har du belägg för att de drar lönlösa mål till rätten?
Ja, iofs vad man menar med lönlösa, men tveksamma iallafall, då jag känner några personer som "suttit ting" (dock länge sen), därav att jag vill säga det är slöseri med skattepengar.

P Pydon skrev:
Håller med dig i grunden. Men tiden man behöver lägga ner är inte värt 600kr. Men det är bara min åsikt. Min tid är värt bra mycket mer. Ödsla inte energi på småpotatis. Skulle summan vara en tiopotens är vi i annat läge.
Jag hade gått över lik för principens skull, har jag inte gjort fel böjer jag mig inte för drägg. Sedan tar det inte lång tid om man inte gör som jag gjorde första gångerna dvs försöker förklara något för p-bolaget, det var dödfött. Det är bara att bestrida o det går fort

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
G Grannjävel skrev:
Hör gärna av dig hur det går. Jag har också ett pågående ärende med HOJAB och såg den här tråden av en slump.

I oktober parkerade jag på en parkering avsedd för kunder till en pizzeria utanför ett sjukhus i Göteborg.

Jag har kontoutdrag (men ej kvitto) från pizzerian på aktuellt datum och ett foto inifrån pizzerian exakt samma klockslag som boten är utfärdad men trots det nekade de min första överklagan. Jag har nu överklagat igen och väntar på svar.
Min fru åkte på bot på samma ställe (också i oktober)

Efter i skickat intyg från banken med klockslag godkände den bestridandet. (Bestridande nr 2)

/Andreas

• Gilla
Grannjävel och 1 till
  • Laddar…
RoTe
K Kaskar skrev:
Är det så? I så fall lär jag passa mig då jag enbart använder digitala P-skivor.

RoTe RoTe skrev:
Är det så? I så fall lär jag passa mig då jag enbart använder digitala P-skivor.
Ja, det är ju ett känt problem med digitala p-skivor, om man står kvar när tiden för p-skiva sedan börjar. Däremot är det ju inget problem om du åker därifrån innan tiden för p-skiva börjar.

RoTe
W Weimik skrev:
Ja, det är ju ett känt problem med digitala p-skivor, om man står kvar när tiden för p-skiva sedan börjar. Däremot är det ju inget problem om du åker därifrån innan tiden för p-skiva börjar.
Jag är som tur är inte morgonpigg, överhuvudtaget.

W Weimik skrev:
Den här går att ställa in manuellt

Parkeringstiden kan också ställas in manuellt, och du kan justera tiden upp till 30 minuter framåt från den automatiskt registrerade tiden.

D Dilato skrev:
Den här går att ställa in manuellt

Parkeringstiden kan också ställas in manuellt, och du kan justera tiden upp till 30 minuter framåt från den automatiskt registrerade tiden.
Tror de flesta av Autoparktime har det, har en APT4 som man kan göra det på, man får lossa den från ramen och pressa SET tills den visar rätt tid.
Försökte använda det natten till igår, hotellet hade 4h 08-18 på laddstolparna och jag skulle stå 15-09 så jag behöver ändra tiden efter 18.
Den fick tydligen batteritorsk när jag började knappa, så tur jag hade pskiva att hiva fram.

I övrigt anser jag också att det finns alldeles för mycket skumrask i parkeringsvaktträsket, av någon anledning hade stunderbostadsbolaget valt carpark (eftersom de är så hatade har de bytt namn till Aimo idag, via qpark) de patrullerade parkeringarna tre gånger om dagen! Klockan 22, 06 och någon gång under dagen, allt för att maximera antalet kontrollavgifter.

J jras skrev:
Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där [länk], som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen ([länk], 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)
Om Du med all säkerhet, haft P-skivan på synligt sätt utifrån, ska Du inte ge Dig
Du har även rätt att bestrida ett inkassokrav med de bevis som finns
Frågan är vad som står på P-boten.
Står det att ingen P-skiva finns, så är det bara att gå vidare. Du har bevisen.
Berätta även att Du kommer att kontakta media, samt eventuellt görs en polisanmälan mot Hojab ifall de vill dra det vidare. STÅ PÅ DIG, ANNARS GÖR NÅGON ANNAN DET.

Lasse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.