Fairlane
M maria01 skrev:
jag vet flera på landsbygden
Ok, vi har olika definition på fattigpensionärer.

Generellt ogillar jag verkligen beteendet hos vissa parkeringsvakter (många är väldigt bra och trevliga om man är det mot dem) och hos vissa parkeringsbolag, oavsett om det är fattig eller rik som drabbas av fusk. Samtidigt är jag glad att de finns och tvekar inte att ringa efter den när vissa envisas med att parkera fel så de hindrar andra. En granne försökte jag få tag i ett antal gånger både genom att ringa på dörren och ringa på telefon och lämna meddelande på svararen samt sätta en lapp på bilen. Han ställde sig ändå som en idiot, men efter 4 böter på en vecka blev det bättring. Jag skäms inte ett dugg att jag ringde.

Eller personer som parkerar på andras hyrda plats etc. Det finns till och med folk som har råd svårt att parkera lagligt så de skruvar bort registreringsskylten istället för att försöka lära sig parkera enligt reglerna...

• Gilla
Ingenjörshobby och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bra hänvisning. Den hade dessutom varit lite nyskapande om inte den funnits med redan i trådens första inlägg. 😉
Men alla läser inte allt som publiceras även om du gjorde det i detta fall. 😇

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men jag har haft att göra med Hojab tidigare.

Det kan bara konstateras att det ska särskrivas, Hoj AB, sedan om det är Bandidos, Hellsangels eller något annat kan man funderar på.

Orkar du så kör hela vägen till tingsrätten, absolut inte säkert du vinner, men du hjälper helt klart till att visa att det behövs en förändring.

Så många orkar inte, blir rädda för ting, skrämselpropaganda om dyra avgifter osv, så man betalar gangstern 600 för att slippa. Rätt likt sedvanlig beskyddarverksamhet.

Å Ådi88 skrev:
Men alla läser inte allt som publiceras även om du gjorde det i detta fall. 😇
Förvisso. Och rättsfallet är minst sagt centralt i denna tråd så lite påminnelse skadar nog inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Grannjävel skrev:
HOJAB är riktiga rövhål. Det fanns inte ens någon bot på min bil så det första jag hörde var påminnelsen som dök upp i Kivra.
Bara det faktum att du inte fått någon ostskiva är ett lagbrott och ett skäl att avgiften skall ogiltigförklaras (LFA 1976:206 5 paragrafen). Dock kommer de alltid att hävda att de fäst den och att den blåst bort så det blir väldigt svårt att få en anmärkning avskriven med endast detta argument. Dock händer det ju att lapplisan gör bort sig:

https://carup.se/p-vakt-brot-mot-lagen-fick-boter-utan-gul-lapp/

• Gilla
Grannjävel
  • Laddar…
J
Vem står bakom HOJ AB?

Kanske ska man skicka all korrespondens och telefonsamtal direkt till vd/ägare ?

Alfredo Alfredo skrev:
Förvisso. Och rättsfallet är minst sagt centralt i denna tråd så lite påminnelse skadar nog inte.
Dessutom, Alfredo, var rättsfallet solklart avseende möjliga platser på placering. Såg inte någon annan trådläsare ge detta besked på rättsfall. 🤔

I Incinerator skrev:
Man betalar fortfarande med mynt på en del ställen, var ska man annars göra av med mynten som man får tillbaka när man handlar?
Lägg i kollekten?

• Gilla
Ådi88
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Bara det faktum att du inte fått någon ostskiva är ett lagbrott och ett skäl att avgiften skall ogiltigförklaras (LFA 1976:206 5 paragrafen). Dock kommer de alltid att hävda att de fäst den och att den blåst bort så det blir väldigt svårt att få en anmärkning avskriven med endast detta argument. Dock händer det ju att lapplisan gör bort sig:

[länk]
De skall kunna visa foto enligt andra trådar jag läst. Ofta visar de en bild tagen på avstånd där lappen inte syns, och detta är ju något man kan ifrågasätta i tingsrätten. Saknas bild tagen nära inpå bilen rakt framifrån så ifrågasätt detta.

Och alltid en hövlig ton. Jag fick böter på två bilar som stod på hyrda platser där den som tidigare parkerat gratis blev förbannad. Jag ringde upp och förklarade hövligt vad det handlade om och skickade sedan in hyreskontrakten. Inga problem att få det avskrivet. Var alltid hövlig och påläst i all kommunikation.

Sittställning
A Anders_Nilsson skrev:
De skall kunna visa foto enligt andra trådar jag läst. Ofta visar de en bild tagen på avstånd där lappen inte syns, och detta är ju något man kan ifrågasätta i tingsrätten. Saknas bild tagen nära inpå bilen rakt framifrån så ifrågasätt detta.

Och alltid en hövlig ton. Jag fick böter på två bilar som stod på hyrda platser där den som tidigare parkerat gratis blev förbannad. Jag ringde upp och förklarade hövligt vad det handlade om och skickade sedan in hyreskontrakten. Inga problem att få det avskrivet. Var alltid hövlig och påläst i all kommunikation.
Finns inget SKA, och p vaktens ord väger tyngre i rätten.

Dock jobbar alla mer eller mindre med foto idag.

zarkov zarkov skrev:

[länk]
Tack för det. Deras avslag på min första överklagan fokuserade helt på mina klagomål att fysisk bot saknades. De ignorerar mina foton tagna inne på pizzerian vid tiden för boten och att jag som kund får stå där.

De skriver dessutom "Trots att du menar att kontrollavgiften inte fanns kvar på fordonet vid ankomst så utgör inte detta ett skäl för makulering utav ärendet då kontrollavgiften är korrekt utfärdad."

Men mha din paragraf kan jag käfta tillbaka på den punkten också om de fortsätter jävlas.

Sittställning Sittställning skrev:
Finns inget SKA, och p vaktens ord väger tyngre i rätten.

Dock jobbar alla mer eller mindre med foto idag.
Japp, och avviker de från den standarden väger det emot dem. Vad skall de presentera som anledning?

il_duce il_duce skrev:
Skivan ska placeras "framtill" i fordonet (alternativt "på" fordonet om det inte går). Står inte "på sidan" dvs. sidorutan bakom a-stolpen. Troligtvis har parkeringsvakten inte sett skivan pga den udda placeringen. Om jag vore du skulle jag den på normal placering .. kommer nog bli många böter annars. Alternativt kan man försöka få till att framtill även kan vara framme på bilen i sidorutan i domstol, men lär inte vara jätterolig resa även om man får rätt i slutändan.
Det finns domstolsbeslut att p-skiva får vara placerad i någon av de främre dörrarna. Bara den är väl synlig utifrån.

• Gilla
il_duce
  • Laddar…
G Grannjävel skrev:
Tack för det. Deras avslag på min första överklagan fokuserade helt på mina klagomål att fysisk bot saknades. De ignorerar mina foton tagna inne på pizzerian vid tiden för boten och att jag som kund får stå där.

De skriver dessutom "Trots att du menar att kontrollavgiften inte fanns kvar på fordonet vid ankomst så utgör inte detta ett skäl för makulering utav ärendet då kontrollavgiften är korrekt utfärdad."

Men mha din paragraf kan jag käfta tillbaka på den punkten också om de fortsätter jävlas.
Kör hårt och stå på dig, du har ett bra case. Egentligen behöver du inte ge dem fler detaljer nu, svara bara något i stil med "avgiften bestrides i sin helhet i enlighet med tidigare inskickad dokumentation". Första överklagan verkar alltid avslås per automatik, det är inte förrän de förstår att du inte ger dig så lätt som de faktiskt börjar titta på ärendet och läsa dina argument.

Sen är det ju tyvärr så att avsaknaden av bild inte är något bevis på lappen inte lämnats över, det är bara mycket lättare att bevisa det om det finns bild på den under vindrutetorkaren.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, och avviker de från den standarden väger det emot dem. Vad skall de presentera som anledning?
Vart kan jag läsa mer om den standarden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.