68 279 läst ·
865 svar
68k läst
865 svar
P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?
Problem och problem. Med körkort och bil kommer skyldigheter. Lagen är tydlig. Följer du den vinner du alla ggr.M maria01 skrev:
Vi kontrollerade bilar inte männskor.
Kan tillägga att vi bevakade sjukhusområde och ofta styrs hur hård man är av uppdragsgivaren. Lappar man hej-vilt får man inte behålla uppdraget. Lagen säger erforderlig utbildning.
Helt rätt, tror inte folk förstår hur snabbt man blir nerringd som p bolag av uppdragsgivare när man lappar fel. I princip samtliga uppdrag är man bara entreprenör på, dvs man någon att svara upp till.Fairlane skrev:
Hör gärna av dig hur det går. Jag har också ett pågående ärende med HOJAB och såg den här tråden av en slump.
I oktober parkerade jag på en parkering avsedd för kunder till en pizzeria utanför ett sjukhus i Göteborg. Jag fick en bot trots att P-vakten stod bredvid mig när vi rullade in i rutan och såg mig gå in på pizzerian. De hävdar att jag parkerat och avvikit från området vilket är en ren lögn. Fotot P-vakten tagit av min bil som bevis är ett suddigt foto på sin egen instrumentbräda men de behöver inget som stryker hans historia tydligen. Det räcker med P-vaktens utsago enligt dem själva.
Jag har kontoutdrag (men ej kvitto) från pizzerian på aktuellt datum och ett foto inifrån pizzerian exakt samma klockslag som boten är utfärdad men trots det nekade de min första överklagan. Jag har nu överklagat igen och väntar på svar.
HOJAB är riktiga rövhål. Det fanns inte ens någon bot på min bil så det första jag hörde var påminnelsen som dök upp i Kivra.
I oktober parkerade jag på en parkering avsedd för kunder till en pizzeria utanför ett sjukhus i Göteborg. Jag fick en bot trots att P-vakten stod bredvid mig när vi rullade in i rutan och såg mig gå in på pizzerian. De hävdar att jag parkerat och avvikit från området vilket är en ren lögn. Fotot P-vakten tagit av min bil som bevis är ett suddigt foto på sin egen instrumentbräda men de behöver inget som stryker hans historia tydligen. Det räcker med P-vaktens utsago enligt dem själva.
Jag har kontoutdrag (men ej kvitto) från pizzerian på aktuellt datum och ett foto inifrån pizzerian exakt samma klockslag som boten är utfärdad men trots det nekade de min första överklagan. Jag har nu överklagat igen och väntar på svar.
HOJAB är riktiga rövhål. Det fanns inte ens någon bot på min bil så det första jag hörde var påminnelsen som dök upp i Kivra.
Tips, fortsätt överklaga. Dom kommer släppa den. Finns inget som helst att oroa dig över.G Grannjävel skrev:Hör gärna av dig hur det går. Jag har också ett pågående ärende med HOJAB och såg den här tråden av en slump.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag skulle säga att alla sådana bolag avslår klagomål slentrianmässigt rakt av vid första försöket. Jag har själv inställningen att om jag gjort fel så betalar jag böter/kontrollavgift utan tjafs. Har jag däremot inte gjort fel så överklagar jag tills boten är avskriven eller vi hamnar i domstol. Jag har genom åren haft några sådana ärenden och aldrig varit i domstol, däremot krävs ofta ett antal skrivningar innan de ger upp ä, när de insett att man inte kommer släppa det. Jag skulle gissa att de flesta som får ett avslag helt enkelt ger upp där och svär och betalar och det vet bolagen också.G Grannjävel skrev:
Jag hade för några år sen ett ärende där jag fått en kontrollavgift för att jag stått parkerad längre än 24 timmar vilket var max. Jag överklagade eftersom jag visste att jag stått betydligt kortare tid, kanske 8-10 timmar. Efter många mail fram och tillbaka menade de på att det var 24 timmar per vecka, så stod jag 12 timmar på måndag och 12 timmar på tisdag fick jag inte stå mer den veckan. Det var inte ens klar om det var måndag-söndag eller om det var löpande. Efter 5-6 mail så skickade de det till sina jurister som avskrev ärendet direkt.
Har själv startat en bojkott av parkeringar där parkeringsbolag är inblandade. Butiker och områden med parkeringsbolag slipper ha mig som kund. Följ mitt exempel så kanske det kan bli som det var förr innan man startade terrorisera sina kunder via fuskande parkeringsbolag!
Tack för tipset. Ska tänka på att täcka över det när jag parkerar med borttagna plåtar nästa gång.Sittställning skrev:
Vart hittar jag de villkoren utanför exempelvis en stormarknad som tråden handlar om?Sittställning skrev:
Finns inga då, utan för affärer råder LKOP, dvs skyltningen är det som tillkännager hur parkering får ske. Oftast ska jag tillägga. Det mesta är ju tomtmark utanför butiker.Alfredo skrev:
Kom på en sak... Bryter du mot reglerna på tomtmark går den att göra fordonsflytt på ändå. Det är alltid kommunen som ansvarar för fordonsflytt, ibland med hjälp av entreprenörer, typ ett p bolag som kör kommunalt, gatumark.Alfredo skrev:
Ett vanligt exempel på flytt av bilar är brända, som ej att identifiera då.
Men även "hela" bilar går att flytta.
Processen tar dock 7 dagar att inleda fordonsflytt, sen tar det ytterligare tid innan kommunen hämtar upp bilen.
Håller med dig i grunden. Men tiden man behöver lägga ner är inte värt 600kr. Men det är bara min åsikt. Min tid är värt bra mycket mer. Ödsla inte energi på småpotatis. Skulle summan vara en tiopotens är vi i annat läge.T TypRätt skrev:Dumheter man lägger ju sig inte platt om man inte gjort något fel, väldigt tydlig mot mina barn med, om någon slår dig upprepade gånger slår du tillbaka hårdare men du får aldrig slå första slaget.
Att folk bara blint betalar är ju anledningen till att de kör med fultaktiker, skulle det varje gång kosta extra arbete för dem skulle de snabbt sluta med den taktiken därför att det kostar mer än det smakar.
Det finns inte någon risk med att bestrida, om de är 100% säkra på sin sak tar det kanske fallet till rätten för som tidigare nämnt statuera exempel men då TS i detta fall har en HD dom som visar att hans placering av skivan är godkänd så är det ju bara att välkomna. Efter som beloppet det rör sig om är mindre än ett halvt prisbasbelopp så går det som småmål dvs respektive part betalar sina egna omkostnader. Kan man då inför förhandlingen hänvisa till att skivan satt i sidorutan och beviset som Hojab framför är ett foto som enbart visar vindrutan lär man utan problem gå fri. Blir man fälld får man lov att betala sin kontrollavgift.