63 814 läst ·
338 svar
64k läst
338 svar
Övervärderat hus och envis säljare
Husaffärer är lite obehagliga - mitt i det ljuvliga - just för att det är så mycket motstridiga känslor som kommer in och det är stora belopp i svang. Jag röstar för att ni släpper hela tanken för tillfället. Dödsboet har ert bud, det kan hända något - eller inte ett dugg. Leta vidare och se det som att det "var meningen", som man säger.K Klasselasse skrev:Friskrivningsklausul finns redan och säljaren har noll koll på huset och ingenting finns dokumenterat. Finns även en förhandsbesiktning där man konstaterat "organisk tillväxt" i husgrund och tak. Men ja, vi får väl ta ett nytt snack med mäklaren. Vi vill inte bli stämplade som "jobbiga" men samtidigt inte vara allt för passiva. Vi är inte dumma/snåla på det viset och kan tänka oss att gå upp lite. Men det är skillnad mellan några hundra tusen och flera miljoner. Jag som mäklare i ett fall där renoveringsbehovet är så pass tydligt som här hade nog i ett tidigt skede lyft frågan om vad säljarna ser som sitt lägsta pris. Men att inte alls ha diskuterat det är i mina ögon bara konstigt?
Eller så klappar ni in en sista halvmiljon som ett absolut sista bud. För ni är ju så himla kära i kåken och läget. Blir mindre över för er restaurering i fall köpet går igenom.
Om vi inte hittar något annat hade vi kunnat vänta ett år. Sen är det ju klart surt att det är ett år där vi kunnat lägga tid på huset och få det färdigt. Jag tror att många tänker med hjärnan och inte alltid med hjärtat när de säger gå vidare. Klart att det är lättare när man inte är förälskad, men kanske också viktigt för oss att höra lite voice of reason. Tack för att du har förståelse för hjärteaspektenO oddan skrev:
Det är ingen superrenovering men grovt räknat så all el behöver bytas så räkna en halv mille där. Tak på en halv mille, samtliga ytskikt på en halv mille, kök, badrum och grovkök landar tillsammans på en mille, byta befintliga stammar, fönster som dessvärre är lite specialspecial i detta fallet, dränering, husgrunden måste fixas för där är fukt och mögel i krypgrunden. Det springer snabbt iväg. Men visst, är man ok med att tak, källare och fönster läcker in, att det finns mögel i husgrunden och man kan ju både duscha och tvätta med regnvatten så kan man i teorin bara måla. Jag vet inte om det är så vi eller många andra vill leva idagH HenrikHuslöse skrev:Jag förstår inte. Vad är det för superrenovering ni ska göra? Att lägga om tak kostar inga jättepengar om du tar in rätt folk. Att renovera ytskick, fönster och laga lite vattenskador är dyrt men inte enorma kostnader.
Kan det vara så att du ser ett hus med miljoner i renoveringsbehov medan spekulanten med polska kompisar ser en miljon i renoveringsbehov?
Jag är verkligen för att man ska ta i från tårna när man räknar renoverinskostnader och räkna med att allt kommer behöva göras förr eller senare, men om du inte ska dra elen med guldtråd behöver du inte lägga 500 000. 😅K Klasselasse skrev:Det är ingen superrenovering men grovt räknat så all el behöver bytas så räkna en halv mille där. Tak på en halv mille, samtliga ytskikt på en halv mille, kök, badrum och grovkök landar tillsammans på en mille, byta befintliga stammar, fönster som dessvärre är lite specialspecial i detta fallet, dränering, husgrunden måste fixas för där är fukt och mögel i krypgrunden. Det springer snabbt iväg. Men visst, är man ok med att tak, källare och fönster läcker in, att det finns mögel i husgrunden och man kan ju både duscha och tvätta med regnvatten så kan man i teorin bara måla. Jag vet inte om det är så vi eller många andra vill leva idag![]()
Har du renocerat hus tidigare? Kolla.om du halvera budgeten med samma slutresultat.K Klasselasse skrev:Det är ingen superrenovering men grovt räknat så all el behöver bytas så räkna en halv mille där. Tak på en halv mille, samtliga ytskikt på en halv mille, kök, badrum och grovkök landar tillsammans på en mille, byta befintliga stammar, fönster som dessvärre är lite specialspecial i detta fallet, dränering, husgrunden måste fixas för där är fukt och mögel i krypgrunden. Det springer snabbt iväg. Men visst, är man ok med att tak, källare och fönster läcker in, att det finns mögel i husgrunden och man kan ju både duscha och tvätta med regnvatten så kan man i teorin bara måla. Jag vet inte om det är så vi eller många andra vill leva idag![]()
Elektriker är enligt min erfarenhet ofta rövhattar 😅 Vi har tagit in 2 offerter där båda landade på 450-500 tusen. Dock tänkte vi förbereda för elbil för det känns väldigt dumt att göra om all el och INTE förbereda för det. Men i totalen är det inte den stora kostnaden. Hantverkare är dyrt...Vrana skrev:
Det är framför allt arbete som kostar i beräkningen och inte nödvändigtvis material. Vi tänkte köra på kök från ikea och kanske även badrumsinredning. Det behöver inte vara lyxlyx, men jag vet inte riktigt vad som skulle vara billigare än ikea? Möjligtvis kan man kanske hitta ett begagnat kök..?H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Att kräva 450-500 kkr för att dra om el är ju rena ocker. Om du renoverar från grunden är ju väggarna öppna så det borde gå snabbt att dra ny el.
Om du inte har specat väääldigt många väääldigt exklusiva apparater.
Om du inte har specat väääldigt många väääldigt exklusiva apparater.
I ett helt hus? Ja, det kanske är i överkant... Har du med i din beräkning att vi behöver helt nytt värmesystem? Det känns lite B att fortsätta värma huset med oljepanna för att spara in på elen?T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Du har ju själv redan beskrivit verkligheten och ditt lagda bud är korrekt. 2 miljoner är vad huset är värt. Om säljaren inte tar detta så gå vidare. Jag har ägt ett antal hus och jag säger dig att du får aldrig igen renoveringar utan köp färdigrenoverat och låt någon annan ta den ekonomiska smällen. Jag förstår att ni vill ha huset men känslor i husaffärer leder till ruin.K Klasselasse skrev:Det är ett helt vanligt område med helt vanliga människor som bor men personen som bott där har inte skött huset på flera år och troligtvis haft väldigt lite hjälp av anhöriga. När husen är i bra skick går husen i området på ca 4, kanske max 5. Inga super eller lyxrenoveringar och mig veterligt så är det i princip bara detta huset som är i så dåligt skick.
Jag hör vad du säger och som jag även förstår på många här. Det känns som att man tar parti för antingen säljare eller köpare. Tar man säljarens parti är man en snål jävel som inte hostar upp exakt vad vem som helst ber om. Men tar man köparens parti är det snarare bud på att man inte ska ge sig in i affären alls för huset är inte ens värt budet vi lagt...
Jag värdesätter såklart allas synpunkter.
Om om några år när ni skiljer er och inser att ni måste sälja med 3 miljoner i förlust kommer ni bittert ångra de tio år ni får leva som fattiglappar för att koma ikapp.
Jag vet, jag är en tråkig partykraschare men fråga de i tråden som fyllt 50 om jag har rätt eller om jag har rätt. Jättebra om ni hänger ihop hela livet men basera aldrig en dålig affär på att ni skall bo där resten av livet.
Dra tillbaks budet och sök ett annat det kan vara massor med dolda fel när det är så många synliga.K Klasselasse skrev:Hej
Vi står inför ett husköp men skulle behöva lite guidening i hur man hanterar en situation där huset är kraftigt övervärderat.
Det aktuella huset är mindre än gemene hus i området men till gengälld har det lite större tomt (ca 300 kvm). Grannhusen har nyligen sålts för nära 4 miljoner i toppskick. Säljaren till huset begär nu samma kvadratmeterpris som de nyrenoverade husen men en viktig faktor att ha med sig är att huset är i mycket dåligt skick. Dörrar och tapeter vittrar sönder, mycket slitna, skrynkliga och håliga vinylgolv och heltäckningsmattor, skeva golv, finns inget kök, fungerande badrum eller grovkök. Taket läcker och är oisolerat, huset har mögel och behöver akut dränering. Fönster är murkna och trasiga och utöver det är det en mycket märklig planlösning. Huset har energiklass G, drivs med olja och elen behöver akut bytas för att inte vara en dödsfälla. Dessutom finns friskrivningsklausul.
I diskussion med vänner och bekanta som både arbetar som mäklare och byggare skrattar dom åt priset och vi har räknat på att det kommer kosta åtminstone 4 miljoner att få huset i bra och säkert skick. Vi är medvetna om att vi gör en dålig affär men det är ändå någonting med huset som vi tycker mycket om och om vi ska bo där i resten av våra liv kan vi acceptera det.
Nu till problemet. Vi lade ett bud på 2 miljoner och utifrån förutsättningarna tyckte vi att det var ett bud som vi kunde leva med men vi ville inte kränka säljaren allt för mycket. Budet mottogs inte väl och vi fick inte ens gehör. Dock vet vi inte hur mäklaren presenterat budet. Det vi är oroliga för nu är att säljaren gör snabba fullösningar för att dölja möglet och husets skick för att trissa upp priset. Dvs. fullösningar som även gör renoverinven mer dyr och komplicerad än nödvändigt. Med högre pris kan man heller inte renovera huset till fungerande skick sett till vad huset förväntas bli värt... Vi hade även behövt köpa huset relativt snart om projektet ska kunna låta sig göras. Har någon erfarenhet av liknande situation och hur vi kan komma vidare med säljarna? Hur får vi säljarna att inse att huset är kraftigt övervärderat utan att det riskerar våra chanser att köpa bostaden?
Dessutom sä är det rent krasst så att ett hus är värt vad någon betalar för det. Det är förvånandsvärt ofta som folk köper hus till höga priset även om skicket är uselt. Bara att gilla läget - det är svårt att få ekonomi i att köpa en risigt hus och renovera.Suvi5700 skrev:
Kök, badrum och grovkök bör inte kosta en miljon om du köper på ikea.K Klasselasse skrev: