63 812 läst ·
338 svar
64k läst
338 svar
Övervärderat hus och envis säljare
Det vet jag inte men misstänker att dödsbodelägarna redan delat på det lösöre dessa vill ha. Resten lämnar dom väl till köparen. (Har sett detta vid flera tillfällen). Ur säljarens synvinkel så är det en ren vinst att inte behöva röra något mer i skiten och det kostar liksom inget.Suvi5700 skrev:
Det finns inga krav på flyttstädning om man inte skriver det i köpeavtalet.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag undrar om det här inlägget är på allvar. Ens i Stockholm. Om huset är så dåligt som du beskriver blir det en misär utan slut. När väl mögel, röra och inredning tagit sitt grepp om huset blir det svårt att få det i skick.
För ett billigare hus hade det varit ok men det här verkar vara ett område där man topprenoverar och då blir det dyrt. Och du underskattar alltid vad det kostar.
Lämna det här huset till en snickare med byggfirma som har känningar inom lågpris arbetskraft och kan skicka sina anställda att fixa med huset på lediga stunder mot svart betalning med material som debiterats kunden men ”blivit över som spill”. Annars får man inte ekonomi i det hela.
För ett billigare hus hade det varit ok men det här verkar vara ett område där man topprenoverar och då blir det dyrt. Och du underskattar alltid vad det kostar.
Lämna det här huset till en snickare med byggfirma som har känningar inom lågpris arbetskraft och kan skicka sina anställda att fixa med huset på lediga stunder mot svart betalning med material som debiterats kunden men ”blivit över som spill”. Annars får man inte ekonomi i det hela.
Jag förstår helt hur du tänker men det är skillnad att få lån för ett hus för säg 8 miljoner som är i toppskick och att köpa ett hus för 4 miljoner med renoveringsbehov på 4 miljoner när värdet beräknas kunna landa på 5. Det är husets värde som styr hur mycket du kan få ut i lån för renovering. Man behöver även bo någonstans under tiden man renoverar och alla har inte möjligheten eller viljan att flytta in i ett mögelskadat hus med livsfarlig el utan badrum och kök under byggtiden. Med det sagt så KAN vi inte betala vad säljarna vill ha och har svårt att se att någon som inte har 4 miljoner på ett sparkonto skulle ha möjlighet. Inte ens för att vara snälla ocv jag vet inte många som hade kastat flera miljoner på någon man inte känner bara för att vara snäll.O skrev:
Sammanfattar (och blandar) lite info:
Tja. Ni fick ett tydligt svar att det var ett alldeles för lågt bud för att få köpa, vid den tidpunkten.
Dödsboet ser inte saken så. Det är ofta flera delägare. Ofta med olika önskemål. Förutom att får ut så mycket pengar som möjligt. Kanske vill någon av dem köpa huset billigt och andra inte sälja billigt. Men de har fått ett arv och kommer inte gå minus. Bara mer eller mindre plus.
Bra att ha koll på. Skälen varierar. Men i slutändan är det viktiga att få ut max möjligt med pengar för en säljare.
Ni har ju möjlighet att bjuda och/eller betala vad köparen begär om jag tolkat saken rätt.
Om man har ekonomi att betala vad något man absolut vill ha kostar är väl det enklaste att acceptera priset. Så man kan undra varför ni inte köpt det redan.
Det finns alltid en väg. Uppenbarligen har ni tinte köpt huset ännu trots att ni vill ha det och att det inte är något ekonomiskt hinder. Jag tolkar det som att det finns något som inte stämmer till 100,00%.
Kanske i någon kombination, med fler ingredienser, kanske någon eller alla är felgissningar av mig.
- Ni har egentligen inte råd
- Ni vill egentligen inte ha huset
- Ni prioriterar en bra affär framför att få ert framtida drömhus.
Oavsett finns bara ett sätt att hantera en budgivning om man vill köpa. Att lägga det högsta budet som accepteras. Dvs
Ni hade ju ekonomin. Och viljan. Så då gäller det bara att argumentera för vad priset skall bli. Öga mot öga med säljaren (eller representatnt) För att nå tredje steget måste man ta hela det första
- Steg ett på vägen framåt är att vinna budgivningen.
- Steg två är att få komma till bordet och få skriva köpeavtal.
I detta läge har man inte bundit sig till någonting. Allt kommer att regleras i avtalet. Pris, skick osv.- Steg tre är att tillsammans med säljaren formulera avtalet och enas om pris skick ansvar mm
Det är inte som vi "vill göra en bra affär" eller är snåla bara "för att". Vi vet att vi i slutet kommer att ha betalt ca 2-3 miljoner mer än vad huset kommer att vara värt. Det handlar väl snarare om att göra en så liten förlustaffär som möjligt.
Stor del till att vi vill ha huset är dels känslan vi får av huset. Vi kan ändå se att vi bor här i många år framöver. Det ligger hyfsat lagom pendlingavstånd från Göteborg där vi båda arbetar och finns bra skolor i området. Det är nära till familj och vänner för vår del och huset är lagom stort. Jag valde att ställa frågan här för att höra lite folks tankar och erfarenheter. Jag är tacksam för svar, men tycker det är lite tråkigt att det per automatik antas att det är att man är snål om man inte vill betala MER än 2 miljoner än vad ett hus kommer att vara värt...
Det är ett helt vanligt område med helt vanliga människor som bor men personen som bott där har inte skött huset på flera år och troligtvis haft väldigt lite hjälp av anhöriga. När husen är i bra skick går husen i området på ca 4, kanske max 5. Inga super eller lyxrenoveringar och mig veterligt så är det i princip bara detta huset som är i så dåligt skick.A Anders_Nilsson skrev:Jag undrar om det här inlägget är på allvar. Ens i Stockholm. Om huset är så dåligt som du beskriver blir det en misär utan slut. När väl mögel, röra och inredning tagit sitt grepp om huset blir det svårt att få det i skick.
Jag hör vad du säger och som jag även förstår på många här. Det känns som att man tar parti för antingen säljare eller köpare. Tar man säljarens parti är man en snål jävel som inte hostar upp exakt vad vem som helst ber om. Men tar man köparens parti är det snarare bud på att man inte ska ge sig in i affären alls för huset är inte ens värt budet vi lagt...
Jag värdesätter såklart allas synpunkter.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 654 inlägg
Ja och nej, finns ingen vettig mäklare som vill sitta med ett "osäljbart" hus i 6 + månader. En mäklare marknadsför sig själv inte enbart med hur mycket hen får ut utan även hur snabbt hem lyckas kränga objekten. Ser inte bra ut för statistiken att sitta på objekt i evigheter. Aktuell mäklare vet förstås att önskat pris är orealistiskt.Juul skrev:
Har hört från mäklare i bekantskapskretsen som avsagt sig uppdrag liknande detta.
Jag anar ett oenigt dödsbo alt. att dom inte har för avsikt att sälja till rimligt pris utan inväntar så pass allvarligt förfall så kommunen inte kan neka rivningslov. I det förstnämnda scenariot är risken stor att det är en sjukt strulig säljare och i det andra scenariot är det bara ett ordentligt höjt bud som kan hjälpa och det kan fortfarande vara en strulig säljare
Jag håller med om att det bästa är att glömma detta objekt som sannolikt bara kommer praktiska TS huvudvärk.
Men visst kan TS skicka mäklaren ett tydligt och sakligt mail med ett marginellt sockrat bud med hänvisning till objektet är ett ruckel jämfört med andra objekt i området. Annars ....... gå som sagt vidare!
Har ni några konkreta tips på "socker"?B Bästerortarn skrev:Ja och nej, finns ingen vettig mäklare som vill sitta med ett "osäljbart" hus i 6 + månader. En mäklare marknadsför sig själv inte enbart med hur mycket hen får ut utan även hur snabbt hem lyckas kränga objekten. Ser inte bra ut för statistiken att sitta på objekt i evigheter. Aktuell mäklare vet förstås att önskat pris är orealistiskt.
Har hört från mäklare i bekantskapskretsen som avsagt sig uppdrag liknande detta.
Jag anar ett oenigt dödsbo alt. att dom inte har för avsikt att sälja till rimligt pris utan inväntar så pass allvarligt förfall så kommunen inte kan neka rivningslov. I det förstnämnda scenariot är risken stor att det är en sjukt strulig säljare och i det andra scenariot är det bara ett ordentligt höjt bud som kan hjälpa och det kan fortfarande vara en strulig säljare
Jag håller med om att det bästa är att glömma detta objekt som sannolikt bara kommer praktiska TS huvudvärk.
Men visst kan TS skicka mäklaren ett tydligt och sakligt mail med ett marginellt sockrat bud med hänvisning till objektet är ett ruckel jämfört med andra objekt i området. Annars ....... gå som sagt vidare!
För att komma vidare behöver ni få mer information av mäklaren. Normalt tycker jag att mail är den bästa kommunikationen då allt blir dokumenterat och spårbart, men i detta fall behöver ni ringa upp mäklaren och ställa era frågor. Se till att mäklaren verkligen svarar på era frågor (om svar finns).K Klasselasse skrev:
-Är ert bud framfört till säljaren?
-Varför är inte ert bud presenterat på hemsidan?
-Vad är säljarens lägsta pris de accepterar med tanke på husets skick?
-Finns det något som gör att säljaren kan överväga sänka priset? Snabbt avslut utan besiktning, friskrivningsklausul osv?
Så ring mäklaren.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 654 inlägg
Nej, helt omöjligt att veta utan att veta mer om förutsättningarna. Men väldigt försiktigt i vilket fall som helst. Nu tycker jag som sagt verkligen att du ska glömma detta objekt men om det varit jag som varit i denna situationen och jag verkligen verkligen inte kunnat släppa objektet hade jag:K Klasselasse skrev:
Ansträngt mig att åtminstone försöka få till en diskussion med mäklaren och fråga denne om vad det hänger på, var deras smärtgräns går etc. Om det verkligen är helt omöjligt att få till den kontakten hade jag först och främst misstänkt att det inte finns någon avsikt att sälja som jag redan varit inne på. Om inte det hade fått mig att gå vidare hade jag försökt ta reda på mer om dödsbodelägarna o.s.v. Ju mer du vet om din motpart ......
Men som sagt, för ditt eget bästa - glöm rucklet!
Friskrivningsklausul finns redan och säljaren har noll koll på huset och ingenting finns dokumenterat. Finns även en förhandsbesiktning där man konstaterat "organisk tillväxt" i husgrund och tak. Men ja, vi får väl ta ett nytt snack med mäklaren. Vi vill inte bli stämplade som "jobbiga" men samtidigt inte vara allt för passiva. Vi är inte dumma/snåla på det viset och kan tänka oss att gå upp lite. Men det är skillnad mellan några hundra tusen och flera miljoner. Jag som mäklare i ett fall där renoveringsbehovet är så pass tydligt som här hade nog i ett tidigt skede lyft frågan om vad säljarna ser som sitt lägsta pris. Men att inte alls ha diskuterat det är i mina ögon bara konstigt?sysmali skrev:
För att komma vidare behöver ni få mer information av mäklaren. Normalt tycker jag att mail är den bästa kommunikationen då allt blir dokumenterat och spårbart, men i detta fall behöver ni ringa upp mäklaren och ställa era frågor. Se till att mäklaren verkligen svarar på era frågor (om svar finns).
-Är ert bud framfört till säljaren?
-Varför är inte ert bud presenterat på hemsidan?
-Vad är säljarens lägsta pris de accepterar med tanke på husets skick?
-Finns det något som gör att säljaren kan överväga sänka priset? Snabbt avslut utan besiktning, friskrivningsklausul osv?
Så ring mäklaren.
Är inte så säker på att det är så många som är igång med sånt fortfarande?A Anders_Nilsson skrev:
När marknaden var som hetast knep ju dessa varenda renoveringsobjekt till överpris.
Kände viss skadeglädje efter att ha kikat på ett sånt objekt och firman som köpte det efter ett par år hörde av sig till alla som hade stått på spekulantlistan med ett "riktat" erbjudande då de inte fick det sålt.
Förstår inte alla som säger att du ska gå vidare. Om du verkligen vill ha huset så avvaktar du. Säljarna har förmodligen inte brottom, men tillslut måste de förmodligen gå med på ett lägre pris om de vill sälja.
Men orkar du vänta 1 år till? Det är upp till dig
Men orkar du vänta 1 år till? Det är upp till dig
Jag förstår inte. Vad är det för superrenovering ni ska göra? Att lägga om tak kostar inga jättepengar om du tar in rätt folk. Att renovera ytskick, fönster och laga lite vattenskador är dyrt men inte enorma kostnader.K Klasselasse skrev:
Kan det vara så att du ser ett hus med miljoner i renoveringsbehov medan spekulanten med polska kompisar ser en miljon i renoveringsbehov?