K Klasselasse skrev:
Jag håller med, men hjärna och hjärta spelar inte alltid med varandra. Man kan vara kär i något även om det inte alltid är logiskt rent ekonomiskt. Vissa samlar på frimärken även om det "bara är dyra papperslappar".
Tråkigt om vi skulle vara brända, men finns det något sätt att reparera och kommunicera? Jag har själv väldigt svårt att vara sur på någon "bara för att" så det är svårt att sätta sig in i situationen.
För en som sitter "på läktaren" och bara ser beskrivningen så är det svårt att förstå, visst vore det ett hus på en skärgårdsö, men nu verkar det var tättbebyggt...varför är just detta hus så unikt och inte grannhuset?

Men annars - lägg ett bud som accepteras bara för att få möjlighet att göra en besiktning. Med ett besiktningsprotokoll i handen KANSKE ni kan få säljaren att inse skicket på fastigheten och då kunna förhanadla ner priset.

Men er värsta fiende är nog att ni verkar ha kärat ner er, kanske tom redan mentalt flyttat in.

TRJBerg
Om säljaren inte vill sälja till det pris du vill betala går du vidare. Du håller inte på och mal.

• Gilla
Bengt-re och 7 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt läst hela tråden. Som alltid på BH blir det massor av utvikningar, sidospår, smågruff och liknande. Det hör till, man får ta det för vad det är.

Det hela kokar ner till följande:
- Om det här huset verkligen är så bra att det är det enda ni över huvud taget kan tänka er, så finns det bara två sätt att agera: antingen att betala vad som begärs, eller att vänta på att begärt pris sänks. I det senare fallet kan ni bara få framgång om dels ni själva kan vänta, dvs inte har ett omedelbart behov av att byta bostad, dels att er bedömning att ingen kommer att vara villig att betala det just nu begärda priset är korrekt. Alla välmenande råd om hur man kan forska i säljarna, vilka de är och vad för motiv de har, är ändå meningslösa. Likaså ideer om hur man kan agera gentemot mäklaren. "Varför" och "hur" spelar ingen större roll i fastighetsaffärer, det gör däremot alltid "hur mycket" och ibland "när". I det här fallet med ett dödsbo som säljare, är det tyvärr så att det kan ta lång tid innan "hur mycket" ändras. Det kan ingen veta, oavsett om man luskar ut vilka dödsbodelägarna är, var de bor etc.
- Om det kan tänkas finnas andra hus som motsvarar er kravbild, se då för tusan till att hitta ett sådant och glöm det här huset. Det kommer att bespara er en massa grubbel och bekymmer.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Hej
Vi står inför ett husköp men skulle behöva lite guidening i hur man hanterar en situation där huset är kraftigt övervärderat.

Det aktuella huset är mindre än gemene hus i området men till gengälld har det lite större tomt (ca 300 kvm). Grannhusen har nyligen sålts för nära 4 miljoner i toppskick. Säljaren till huset begär nu samma kvadratmeterpris som de nyrenoverade husen men en viktig faktor att ha med sig är att huset är i mycket dåligt skick. Dörrar och tapeter vittrar sönder, mycket slitna, skrynkliga och håliga vinylgolv och heltäckningsmattor, skeva golv, finns inget kök, fungerande badrum eller grovkök. Taket läcker och är oisolerat, huset har mögel och behöver akut dränering. Fönster är murkna och trasiga och utöver det är det en mycket märklig planlösning. Huset har energiklass G, drivs med olja och elen behöver akut bytas för att inte vara en dödsfälla. Dessutom finns friskrivningsklausul.

I diskussion med vänner och bekanta som både arbetar som mäklare och byggare skrattar dom åt priset och vi har räknat på att det kommer kosta åtminstone 4 miljoner att få huset i bra och säkert skick. Vi är medvetna om att vi gör en dålig affär men det är ändå någonting med huset som vi tycker mycket om och om vi ska bo där i resten av våra liv kan vi acceptera det.

Nu till problemet. Vi lade ett bud på 2 miljoner och utifrån förutsättningarna tyckte vi att det var ett bud som vi kunde leva med men vi ville inte kränka säljaren allt för mycket. Budet mottogs inte väl och vi fick inte ens gehör. Dock vet vi inte hur mäklaren presenterat budet. Det vi är oroliga för nu är att säljaren gör snabba fullösningar för att dölja möglet och husets skick för att trissa upp priset. Dvs. fullösningar som även gör renoverinven mer dyr och komplicerad än nödvändigt. Med högre pris kan man heller inte renovera huset till fungerande skick sett till vad huset förväntas bli värt... Vi hade även behövt köpa huset relativt snart om projektet ska kunna låta sig göras. Har någon erfarenhet av liknande situation och hur vi kan komma vidare med säljarna? Hur får vi säljarna att inse att huset är kraftigt övervärderat utan att det riskerar våra chanser att köpa bostaden?
Det är ju till största delen tomten du köper, för byggnaden år avskriven för långe sedan. Det blor helt fel att rökna kvadratmeterpris på en villa eftersom det är läge, tomt mm som påverkar priset mest.

• Gilla
Bengt-re och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Skulle nog vilja ha fast pris i ett sådant läge
Då får du betala för alla eventualiteter.

• Gilla
Bengt-re och 1 till
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Är det någon som har erfarenhet av olika vägar man kan vara behjälplig till säljaren utan att det nödvändigtvis innebär att betala flera hundra tusen kronor mer?
Vito Corleone can help you.

K Klasselasse skrev:
Jag ställde frågan om någon har erfarenhet av, och om man ens kan komma vidare med säljaren för att få priset mer rimligt. Givetvis kan svaret vara ett enkelt nej och då accepterar vi det och går vidare. Så länge folk är engagerade och ställer motfrågor ser jag inget fel med att besvara frågorna?
OK. Jag ställer en motfråga.
Har du provat sättet jag rekommenderade som svar på om hur du får ner priset?

Du ville ha svar av någon med erfarenhet. Det fick du. Det finns säkert andra sätt. Men min erfarenhet är att det jag beskrev fungerar bäst om man vill vara säker.

Jag är naturligtvis nyfiken på vad som blev resultatet efter att du vann budgivningen. Alltså hur mycket du fick ner priset när du tillslut fick tala med säljaren öga mot öga och säljaren visste att du tänkte köpa så fort ni hade enats om priset.
Citerar mitt första inlägg #53
O O skrev:
Oavsett finns bara ett sätt att hantera en budgivning om man vill köpa. Att lägga det högsta budet som accepteras. Dvs
  1. Steg ett på vägen framåt är att vinna budgivningen.
  2. Steg två är att få komma till bordet och få skriva köpeavtal.
    I detta läge har man inte bundit sig till någonting. Allt kommer att regleras i avtalet. Pris, skick osv.
  3. Steg tre är att tillsammans med säljaren formulera avtalet och enas om pris skick ansvar mm
Ni hade ju ekonomin. Och viljan. Så då gäller det bara att argumentera för vad priset skall bli. Öga mot öga med säljaren (eller representatnt) För att nå tredje steget måste man ta hela det första

• Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
hsd
Om jag säljer en fastighet och en köpare med högsta budet börjar jiddra vid kontraktsskrivning sp hoppar jag av och lämnar till näst högsta budgivaren
Är mäklare inblandad så får han snällt lägga ut fastigheten igen och meddela pga oseriös köpare till övriga budgivare

• Gilla
Hugo7 och 3 till
  • Laddar…
Sicken konstig tråd!! Som köpare kan man inte bestämma vad fastigheten är värd o skall säljas för.
Är ju alltid ägaren som bestämmer priset.
Vill man inte betala priset så får man köpa nåt man har råd med.
Har sålt flera fastigheter o haft problem med 2 köpare - sålde inte till dem.
Problemköparna återkommer nog alltid efter köpet o klagar på småsaker o vill ha kompensation.
Gå vidare o tro inte att allt kan bli billigare.

• Gilla
aent och 7 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Om jag säljer en fastighet och en köpare med högsta budet börjar jiddra vid kontraktsskrivning sp hoppar jag av och lämnar till näst högsta budgivaren
Är mäklare inblandad så får han snällt lägga ut fastigheten igen och meddela pga oseriös köpare till övriga budgivare
Får jag fråga om det är en vanlig taktik hos köpare att efter kontrakt, provborrningar och besiktning kräva avdrag för att tak, o.s.v. uppnått förväntad livslängd. Och att man sedan står där med alla hål.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Och kör på löpande med hantverkare du litar på. Det är omöjligt att sia vad renoveringen exakt kostar. Fast pris = påslag för all osäkerhet.
Löpande är bra. Hantverkare är duktigare än de själva tror och det blir billigare än de först tror. Det är förutsatt att den verkliga omfattningen är den som diskuteras, inte en idealbild av omfattningen. Jag har haft tur privat med att uppskatta rätt och få mycket gjort för lite pengar. Yrkesmässigt har jag sett grova under- och överskattningar av olika personer, inklusive av mig själv.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Hanteringen är ju så enkel som många sagt.

Köp inte det.

Att erbjuda halva priset mot "nya fina" är ett rätt bra sätt att kränka säljaren även om ni inte ville det.

• Gilla
NyKarin och 3 till
  • Laddar…
hsd
H Hugo7 skrev:
Får jag fråga om det är en vanlig taktik hos köpare att efter kontrakt, provborrningar och besiktning kräva avdrag för att tak, o.s.v. uppnått förväntad livslängd. Och att man sedan står där med alla hål.
Så resonerar tydligen " O " , inlägg ovanför mitt ( hela fanns i # 53 )

hsd hsd skrev:
Så resonerar tydligen " O " , inlägg ovanför mitt ( hela fanns i # 53 )
Ja, ett mycket konstigt avvikande resonemang, som jag om jag vore säljare blivit skogstokig på!

Klämma in en besiktningsklasul är ju en sak, men att börja påtala brister & pruta vid skrivning, det är fan kriminellt.

K Klasselasse skrev:
Vi uppskattar verkligen folks engagemang och har fått lite tankar. Det känns som att man antingen väljer att vara på köparens eller säljarens sida, kanske baserat på egna erfarenheter. Det sista vi vill är att framstå som dryga eller snåla bara för att, men det finns också en orimlighet i att betala över 8 miljoner för ett mögelskadat hus i ett område där husen säljs för runt 4 miljoner. Även om vi bor i huset i 30 år är det inte säkert att vi får igen dom pengarna, som folk verkar ganska övertygade om. Det är heller inte det vi nödväntigtvis strävar efter men vanliga människor kan inte kasta miljoner hit och dit för att det är roligt. Vi har också en ekonomi att tänka på och bara för att man KAN köpa en fastighet i toppskick för 8 miljoner betyder det inte att man vill betala extra för att vara snäll? Så dum är väl ingen?

Flera skriver att vi får försöka övertyga säljarna om att deras pris är på tok för högt. Vi har pratat med mäklaren som fått se offerter. Det finns en okulär förhandsbesiktning som konstaterat mögel och att allt i huset hade bäst-före datum för 30 år sedan så här tror jag inte det hjälper att buda 4 miljoner för att komma till nästa steg med en ytterligare besiktning. Om den också visar på mögel, vad är det då vi prutar på? Mögel visste vi redan att det fanns. Är det någon som har erfarenhet av att både lyckas och inte lyckas med att faktiskt få säljarna att inse att fantasisummorna inte kommer att gå?

Det verkar vara en av dödsboägarna som sätter sig på tvären men det vet vi heller inte hur vi ska hantera. Vi går genom en mäklaren som också är ganska ute och cyklar prismässigt. Många skriver försök att forska men man kan väl inte få reda på vem som äger dödsboet om man inte har personnummer?
Jodå Lantmäteriet vet vem som äger fastigheten, Skatteverket har dödsboanmälan, där framgår vilka som är kallade till dödsboförrättningen OM inte dödsboet är skiftat redan, för då står de ju som ägare till fastigheten hos Lantmäteriet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.