63 814 läst ·
338 svar
64k läst
338 svar
Övervärderat hus och envis säljare
Man kan läsa mellan raderna, tror jag i alla fall, att huset är mindre och har motsvarande lägre pris än de som kostar 4 miljoner. Om det stämmer finns det ett möjligt hus på Booli.Slottsbäcksväktarn skrev:Jag har, mest på kul, sökt efter fastigheter som skulle kunna passa in på TS beskrivning.
Jag hittar inte ett enda hus i närheten (men det är såklart relativt) av Göteborg som stämmer. Det finns ett par hus med rätt grad av förfall, rätt pris och rätt energiklass. Inget av dem ägs av ett dödsbo och de har dessutom elvärme. De ägs inte av dödsbon.
Jag har inte sökt noga och Booli är inte 100%ig men...
Känns som om TS haft maximal otur och lyckats få bingo (hela bingobrickan full) på faktorer som gör att man skall dra sig undan ett husköp.
Man kan såklart köpa ett sådant hus - men då skall man inte fundera på kostnader...
Jag har en bekant som köpte ett sådant hus. Hen bjöd 20% över högsta bud och renoverade sedan för dubbelt så mycket som huset kostade. Vi pratar Stockholm, närförort.
Önskar ibland att man någon gång kunde få säga "money is no object" eller "no limits" men varken min ekonomi eller mitt intresse för renovering är på den nivån.
Det är för övrigt bland annat där jag tror att TS går fel, vilket har påpekats tidigare i tråden, genom att tänka att ett hus i sämre skick automatiskt ska ha lägre pris per kvadratmeter. Det finns väldigt mycket annat som påverkar priset på ett hus mer än vad skicket gör.
Genomsnittligt pris per kvadratmeter är väl egentligen något man i huvudsak kan använda för att normalisera statistik.W Weimik skrev:
För att värdera ett enskilt objekt kan det slå väldigt fel att bara använda det som grund.
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Det enda mentala ankare mäklaren vill ha är 4 miljoner. Skambudare som bjuder över varandra är fortfarande skambudare.M mpostma skrev:
Hade det funnits seriösa bud hade mäklaren sagt det.
Det kan väl även finnas andra dolda orsaker till att en av dödsbodelägarna sätter sig på tvären och proppsar på ett högt pris?
Det kan ju finnas oförrätter i familjen och den som satt sig på tvären bara jävlas med sina syskon?
Eller finns det något dolt i huset som personen ifråga vill komma över? Eller vill ha huset själv och kommer inte överens med de andra?
Orsakerna kan vara många 🤔
Det kan ju finnas oförrätter i familjen och den som satt sig på tvären bara jävlas med sina syskon?
Eller finns det något dolt i huset som personen ifråga vill komma över? Eller vill ha huset själv och kommer inte överens med de andra?
Orsakerna kan vara många 🤔
Noll kronor är kanske vad byggnaden är värd i slutändan. Eller kanske minus ett antal hundratusen kronor om huset måste rivas.D daVinci skrev:
(Jag såg att huset är belagt med rivningsförbud, men sånt kan ändras).
Ja supermärkligt. Men vad ska man säga. Det var en sur gammal gubbjävel +85 år med hunsad fru. Han dog ett år senare i Cancer. Ingen har något gott minne kvar av honom med tanke på vad han gjorde. Pengarna har han nog noll nytta av nu också.P pmd skrev:
Det går inte att vara rationell i husaffärer utan man får hoppas att det är vettigt folk som säljer. Man kan nog dra lite likheter med hur folk röstar. Man tror alla andra använder logik och sunt förnuft. Men så har de snöat in sig på någon jävla icke-fråga och avslöjar att de röstar på VP(K) eller MP. Ridå. 😂
Det viktigaste vid ett husköp är läget, läget, läget. Tomten i ditt fall, huset låter som ett rivningsprojekt. Då är det upp till dig att bedöma vad du är villig att betala.K Klasselasse skrev:Mäklaren svarar inte på frågor om lägre pris utan vi får responsen att det inte har diskuterats. Upplever det som svårt att få svar från mäklaren och att han gärna undviker att prata/diskutera med säljaren? Vi får ingen inblick i dödsboägaren/ägarnas inställning till huset, deras situation eller preferenser.
Huset har varit ute i ungefär ett halvår men vad vi vet finns inga andra budgivare. Kan ha funnits bud som inte är aktuella? Står åtminstone ingenting på mäklarsidan att budgivning är igång men det kanske det inte måste göra. Vårt bud presenteras exempelvis inte.
Har du tips och idéer på "sockrade erbjudanden". Jag har tänkt att eftersom huset står tomt, det är otroligt smutsigt och ligger döda löv i hörnen, spindelnät över närmast samtliga hörn och oklara fläckar på golvet är det omgående tillträde och flyttstädning var underförstått att det inte ingick? Är det någon som har erfarenhet av olika vägar man kan vara behjälplig till säljaren utan att det nödvändigtvis innebär att betala flera hundra tusen kronor mer?
Om inte säljaren antar ditt bud & du inte är villig att betala mer, då är det dags att gå vidare. Till slut hittar du din dröm.
Undrar om vi hittat samma hus för isf är det betydligt större tomt än TS beskrev och det finns ett kök.W Weimik skrev:Man kan läsa mellan raderna, tror jag i alla fall, att huset är mindre och har motsvarande lägre pris än de som kostar 4 miljoner. Om det stämmer finns det ett möjligt hus på Booli.
Det är för övrigt bland annat där jag tror att TS går fel, vilket har påpekats tidigare i tråden, genom att tänka att ett hus i sämre skick automatiskt ska ha lägre pris per kvadratmeter. Det finns väldigt mycket annat som påverkar priset på ett hus mer än vad skicket gör.
Och bara tomter i villaområden i Göteborg brukar inte gå under 2 miljoner. Då är många också ganska svårbyggda.
men det kan nog inte vara det jag hittade eftersom det köptes för ett halvår sedan av nuvarande ägare som inte gjort någon alls på det och nu försöker sälja för 700.000 mer 🤔samovar skrev: