hsd hsd skrev:
Vicken tur att trådskaparen jobbar i Göteborg 🙄, då e de int nån 08a 😉
Helt i linje med beteendet hos en nyliberal från Sthlm, ljuga om Gbg för att inte outa sig.

Se ovan, finns inget sådant här hus på marknaden i Gbg. 😉

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
När kontraktet ska skrivas på bör alla frågor vara utredda och klargjorda
👍 Naturligtvis eftersom det knappast är meningsfullt att skriva annars.
Därför behöves en dialog mellan säljare och köpare i steget innan.

Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag har, mest på kul, sökt efter fastigheter som skulle kunna passa in på TS beskrivning.

Jag hittar inte ett enda hus i närheten (men det är såklart relativt) av Göteborg som stämmer. Det finns ett par hus med rätt grad av förfall, rätt pris och rätt energiklass. Inget av dem ägs av ett dödsbo och de har dessutom elvärme. De ägs inte av dödsbon.

Jag har inte sökt noga och Booli är inte 100%ig men...

Känns som om TS haft maximal otur och lyckats få bingo (hela bingobrickan full) på faktorer som gör att man skall dra sig undan ett husköp.

Man kan såklart köpa ett sådant hus - men då skall man inte fundera på kostnader...

Jag har en bekant som köpte ett sådant hus. Hen bjöd 20% över högsta bud och renoverade sedan för dubbelt så mycket som huset kostade. Vi pratar Stockholm, närförort.

Önskar ibland att man någon gång kunde få säga "money is no object" eller "no limits" men varken min ekonomi eller mitt intresse för renovering är på den nivån.
Man kan läsa mellan raderna, tror jag i alla fall, att huset är mindre och har motsvarande lägre pris än de som kostar 4 miljoner. Om det stämmer finns det ett möjligt hus på Booli.

Det är för övrigt bland annat där jag tror att TS går fel, vilket har påpekats tidigare i tråden, genom att tänka att ett hus i sämre skick automatiskt ska ha lägre pris per kvadratmeter. Det finns väldigt mycket annat som påverkar priset på ett hus mer än vad skicket gör.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det är för övrigt bland annat där jag tror att TS går fel, vilket har påpekats tidigare i tråden, genom att tänka att ett hus i sämre skick automatiskt ska ha lägre pris per kvadratmeter. Det finns väldigt mycket annat som påverkar priset på ett hus mer än vad skicket gör.
Genomsnittligt pris per kvadratmeter är väl egentligen något man i huvudsak kan använda för att normalisera statistik.

För att värdera ett enskilt objekt kan det slå väldigt fel att bara använda det som grund.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M mpostma skrev:
Om man hade mottgagit flera bud som ligger lite över TS bud på 2M då hade mäklaren troligen pratad om det och försökt trissa upp.
Det enda mentala ankare mäklaren vill ha är 4 miljoner. Skambudare som bjuder över varandra är fortfarande skambudare.

Hade det funnits seriösa bud hade mäklaren sagt det.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det kan väl även finnas andra dolda orsaker till att en av dödsbodelägarna sätter sig på tvären och proppsar på ett högt pris?
Det kan ju finnas oförrätter i familjen och den som satt sig på tvären bara jävlas med sina syskon?
Eller finns det något dolt i huset som personen ifråga vill komma över? Eller vill ha huset själv och kommer inte överens med de andra?
Orsakerna kan vara många 🤔

P
Bengt-re Bengt-re skrev:
Bara att gilla läget
Ja, det tycks vara en av de saker som TS gillar med huset.

• Haha
  • Gilla
Bengt-re och 4 till
  • Laddar…
P
A Ahlsells-listpriser skrev:
Säljarna blev förnärmade av budet och hämnades genom att stänga ute dom från fortsatt budgivning och lyckades till slut sälja till utgångspriset ett halvår senare.
Det var en något märklig reaktion. Det är väl dumt att utesluta en potentiell köpare?

P
D daVinci skrev:
Ja, det är en bra fråga. Och vad ligger tomterna på där i kvarteret.

Om tomterna ligger på 2 mille så försöker TS köpa byggnaden för 0 kr.
Noll kronor är kanske vad byggnaden är värd i slutändan. Eller kanske minus ett antal hundratusen kronor om huset måste rivas.
(Jag såg att huset är belagt med rivningsförbud, men sånt kan ändras).

P pmd skrev:
Det var en något märklig reaktion. Det är väl dumt att utesluta en potentiell köpare?
Ja supermärkligt. Men vad ska man säga. Det var en sur gammal gubbjävel +85 år med hunsad fru. Han dog ett år senare i Cancer. Ingen har något gott minne kvar av honom med tanke på vad han gjorde. Pengarna har han nog noll nytta av nu också.

Det går inte att vara rationell i husaffärer utan man får hoppas att det är vettigt folk som säljer. Man kan nog dra lite likheter med hur folk röstar. Man tror alla andra använder logik och sunt förnuft. Men så har de snöat in sig på någon jävla icke-fråga och avslöjar att de röstar på VP(K) eller MP. Ridå. 😂

• Gilla
Drefviken
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Mäklaren svarar inte på frågor om lägre pris utan vi får responsen att det inte har diskuterats. Upplever det som svårt att få svar från mäklaren och att han gärna undviker att prata/diskutera med säljaren? Vi får ingen inblick i dödsboägaren/ägarnas inställning till huset, deras situation eller preferenser.

Huset har varit ute i ungefär ett halvår men vad vi vet finns inga andra budgivare. Kan ha funnits bud som inte är aktuella? Står åtminstone ingenting på mäklarsidan att budgivning är igång men det kanske det inte måste göra. Vårt bud presenteras exempelvis inte.

Har du tips och idéer på "sockrade erbjudanden". Jag har tänkt att eftersom huset står tomt, det är otroligt smutsigt och ligger döda löv i hörnen, spindelnät över närmast samtliga hörn och oklara fläckar på golvet är det omgående tillträde och flyttstädning var underförstått att det inte ingick? Är det någon som har erfarenhet av olika vägar man kan vara behjälplig till säljaren utan att det nödvändigtvis innebär att betala flera hundra tusen kronor mer?
Det viktigaste vid ett husköp är läget, läget, läget. Tomten i ditt fall, huset låter som ett rivningsprojekt. Då är det upp till dig att bedöma vad du är villig att betala.
Om inte säljaren antar ditt bud & du inte är villig att betala mer, då är det dags att gå vidare. Till slut hittar du din dröm.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
samovar
W Weimik skrev:
Man kan läsa mellan raderna, tror jag i alla fall, att huset är mindre och har motsvarande lägre pris än de som kostar 4 miljoner. Om det stämmer finns det ett möjligt hus på Booli.

Undrar om vi hittat samma hus för isf är det betydligt större tomt än TS beskrev och det finns ett kök.
Och bara tomter i villaområden i Göteborg brukar inte gå under 2 miljoner. Då är många också ganska svårbyggda.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
samovar
samovar samovar skrev:
Undrar om vi hittat samma hus för isf är det betydligt större tomt än TS beskrev och det finns ett kök.
Och bara tomter i villaområden i Göteborg brukar inte gå under 2 miljoner. Då är många också ganska svårbyggda.
men det kan nog inte vara det jag hittade eftersom det köptes för ett halvår sedan av nuvarande ägare som inte gjort någon alls på det och nu försöker sälja för 700.000 mer 🤔

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och på vilket sätt är det säljarens problem att inte banken vill låna ut?
På det sättet att köparen inte får nåt lån att köpa för naturligtvis.

Suvi5700
B Buzzword skrev:
På det sättet att köparen inte får nåt lån att köpa för naturligtvis.
Tror nog att banken nekar lån av en bra anledning. Om jag som säljare blev kontaktad av en potential köpare. Som berättar att han inte får lån av banken. Då hade jag inte varit intresserad av att göra affär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.