63 537 läst ·
338 svar
64k läst
338 svar
Övervärderat hus och envis säljare
Precis. Logga in med din mobil bankid påN Nisken skrev:
Lantmäteriet och begär utdrag från registret med fastighetsbeteckning. Sedan får du ett utdrag i epost. Kan ta nån dag. Den berättar mer. Behövs ingen personnr. Visst kan vem som helst kolla Din fastighet också.
Annars har mäklaren inga skyldigheter åt dig och säljaren i dödsboet inte heller.
Du tror de vill sälja för att huset är ute på
Marknaden. Kanske finns en 1/2 eller 1/3 eller 2/5 del som motsätter sig eller är ovillig och har ingen bråttom. Svårt att resonera med.
Du behöver övertyga dem att de gör en bra affär.
Om man vill köpa "jiddrar man inte vid kontraktsskrivning"hsd skrev:
Vad jag förstod finns ingen annan budgivare.hsd skrev:
Och man ser självklart till att vara den köpare säljaren helst vill sälja till. Det finns mycket man kan tala om och diskutera på ett trevligt sätt om man vill köpa. Och har bestämt sig för att få köpa. Säljaren vill såklart ha den bästa köparen. Om man talar med säljaren kan man ha en dialog och erbjuda det som säljare tycker är viktigt. Lyckas man med det är det lättare att få gehör för det man själv oroar sig för och ser som viktigt. Det blir en förhandling med flera delområden istället för en ren prisfråga.
Om det leder till att båda parter blir nöjda är det inte säkert att priset är det viktigaste för någon av parterna. Genom att få möjlighet att prata om affären ökar chansen att båda parter blir nöjda och slår till.
Vinner man inte budgivningen är chansen normalt borta. Tjafsar man om priset eller lägger bud under utropspris ligger man oxo illa till. Så det gör man inte om man verkligen vill köpa.
Vad jag förstod finns ingen annan budgivare.hsd skrev:
Att man inte bör ge ett oseriöst intryck tycker man alla borde veta.
Men den som bjuder 50% av utgångspris uppfattas i princip alltid som oseriös av säljaren. Alla vet ju att säljaren inte vil sälja till det priset. Därför är det normalt ett meningslöst bud att lägga. Extra meningslöst när det är ett dödsbo som inte har bråttom som är säljare.
Om det skulle tillkomma andra budgivare med ännu lägre bud är de knappast heller intressanta för denna säljare
Verkligen inte. Läs vad jag skriver. Och hitta inte på något extra. Jag menar att man måste få till en dialog med säljaren om man skall få köpa. Vad man skall säga får man avgöra från fall till fall.hsd skrev:
Detta resonemang som @Hugo7 beskriver får stå för honom.
Jag tycker oxo det är tokigt.H Hugo7 skrev:
Nja kriminellt är det knappast att påtala brister man får kännedom om oavsett när det är.J jawen skrev:
Snarare tvärtom är det korkat att inte påtala de brister man känner till om man som TS vill få ner priset. Efter kontraktskrivningen är det normalt för sent.
Här har du ett hus i Ögryte i Göteborg som stod tomt i många år, bara tomten är värd minst 7 miljoner. Grannhusen går för 10-15 miljoner. Det förföll till den grad till att det såg ut som på bilden, utblåsta fönster, inrasat tak, snår och ris upp till nock. Där nånstans vaknade ägarna och sålde det, naturligtvis fick det sedan rivas.K Klasselasse skrev:Absolut är det billigt att sitta på ett tomt hus och kanske jag resonerar fel men det är ju fortfarande så att skicket försämras för varje dag. Även om man går ner från 4 till 2 miljoner hade ju detta varit pengar man kunnat investera på börsen nu? Om det slutar med att det istället säljs för 3 miljoner om ett år har man ju ändå gått minus i både el osv. under året som gått? Mäklaren borde ju även vara intresserad av att sälja så fort som möjligt?
Min poäng är att du försöker hitta ett logiskt resonemang i din försäljning vilket inte alls är en självklarhet att det finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Uppland
· 2 506 inlägg
TS kan ha misstagit sig på att det inte finns andra budgivare. Mäklaren vill väl inte skylta med eventuella skambud. Om det till exempel finns tre bud på 2, 2.2 och 2.4 miljoner skulle säljarnas ointresse för TS vara ganska lättförståeligt, eller hur?
Att hus som ägs av dödsbon står och förfaller är inte så ovanligt. Kanske mer på landsbygden där värdena är lägre men det förekommer även i med "välbeställda" områden. I huset har gamla faster Agatha bott sedan första halvan av av förra seklet. Hon kanske till och med är född i huset. Gubben hennes, som stod för både inkomster och underhåll gick bort på 70-talet och sedan dess har huset fått sköta sig själv. Faster går bort och ingen av syskonbarnen orkar ta tag i försäljningen. Värdet på fastigheten är i bästa fall värdet av tomten minus kostnaden för rivningen. Systersonen och brorsdottern, som nu är i pensionsåldern, lever helt olika liv och har inte pratat med varandra sedan 80-talet. Att fastigheten faktiskt betingar ett visst värde underlättar inte kommunikationen.
Till sist brinner huset ner efter att ha varit "tillhåll" i några år och de ointresserade ägarna tvingas ta tag i rivningen...
Till sist brinner huset ner efter att ha varit "tillhåll" i några år och de ointresserade ägarna tvingas ta tag i rivningen...
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Njej, TS kanske gärna bjuder mer än dessa okända bud.H HenrikHuslöse skrev:
Om man hade mottgagit flera bud som ligger lite över TS bud på 2M då hade mäklaren troligen pratad om det och försökt trissa upp.F Festlund skrev:
Hela diskussionen bygger på att det skulle vara ett vanlig fall med en säljare som har rationella behov, såsom
- att få bästa priset
- att han vill sälja
- och på kort sikt
. Det är ju ganska vanligt i bostadsaffärer.
Men är det så? Om man har oeniga arvingar. Och om bostaden har ett attraktvit läge?
TS vill inte ge upp när han uppenbarligen inte fått napp efter att han har redan fått ganska långt med att undersöka fastigheten Det är helt OK att inte vilja ge upp. Särskilt om man ändå tror det finns potential.
Men då måste man forska mer. Se om man kan prata. Om man kan förhandla. Finns det utrymme. Vill de ens sälja? Men det är inget vanlig försäljning mer. Vet ej heller om det ger något att diskutera på forum. TS behöver kanske ta några speciale och sätta sig in i säljaren.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
När kontraktet ska skrivas på bör alla frågor vara utredda och klargjordaO skrev:
Låter helt klart som Stockholm eller rättare sagt som att den som skapat tråden är Stockholmare.A Anders_Nilsson skrev:Jag undrar om det här inlägget är på allvar. Ens i Stockholm. Om huset är så dåligt som du beskriver blir det en misär utan slut. När väl mögel, röra och inredning tagit sitt grepp om huset blir det svårt att få det i skick.
För ett billigare hus hade det varit ok men det här verkar vara ett område där man topprenoverar och då blir det dyrt. Och du underskattar alltid vad det kostar.
Lämna det här huset till en snickare med byggfirma som har känningar inom lågpris arbetskraft och kan skicka sina anställda att fixa med huset på lediga stunder mot svart betalning med material som debiterats kunden men ”blivit över som spill”. Annars får man inte ekonomi i det hela.
Säljaren säger nej.
Mäklaren säger nej.
Ett helt forum säger nej.
Trådskaparen fortsätter ändå med 20 inlägg till som alla går ut på att få sin vilja i genom utan att gå motparten till mötes..
Det är bara i Stockholm det finns så hög koncentration av den typen av människor att man nästan kan utgå från att det är där hus och köpare är lokaliserade.
Jag har, mest på kul, sökt efter fastigheter som skulle kunna passa in på TS beskrivning.A Anders_Nilsson skrev:Jag undrar om det här inlägget är på allvar. Ens i Stockholm. Om huset är så dåligt som du beskriver blir det en misär utan slut. När väl mögel, röra och inredning tagit sitt grepp om huset blir det svårt att få det i skick.
För ett billigare hus hade det varit ok men det här verkar vara ett område där man topprenoverar och då blir det dyrt. Och du underskattar alltid vad det kostar.
Lämna det här huset till en snickare med byggfirma som har känningar inom lågpris arbetskraft och kan skicka sina anställda att fixa med huset på lediga stunder mot svart betalning med material som debiterats kunden men ”blivit över som spill”. Annars får man inte ekonomi i det hela.
Jag hittar inte ett enda hus i närheten (men det är såklart relativt) av Göteborg som stämmer. Det finns ett par hus med rätt grad av förfall, rätt pris och rätt energiklass. Inget av dem ägs av ett dödsbo och de har dessutom elvärme. De ägs inte av dödsbon.
Jag har inte sökt noga och Booli är inte 100%ig men...
Känns som om TS haft maximal otur och lyckats få bingo (hela bingobrickan full) på faktorer som gör att man skall dra sig undan ett husköp.
Man kan såklart köpa ett sådant hus - men då skall man inte fundera på kostnader...
Jag har en bekant som köpte ett sådant hus. Hen bjöd 20% över högsta bud och renoverade sedan för dubbelt så mycket som huset kostade. Vi pratar Stockholm, närförort.
Önskar ibland att man någon gång kunde få säga "money is no object" eller "no limits" men varken min ekonomi eller mitt intresse för renovering är på den nivån.