63 814 läst ·
338 svar
64k läst
338 svar
Övervärderat hus och envis säljare
Jag hoppas verkligen att din kalkyl stämmer! Det hade varit underbart 🤩J jawen skrev:Förenklat så kan du räkna:
200 tkr för tak
200 tkr för kök
200 tkr för badrum (lite lågt räknat)
200 tkr för ny el (högt räknat)
200 tkr för nya väggar/ golv & innertak
70 tkr för nya avloppsrör ända ut till gatan
& då ändå ha 2-400 tkr att "ta ifrån" om ex vis badrum behöver 80 tkr "extra", eller taket 50 tkr "extra"
Köper ni ett hus till vettigt pris och renoverar det så tar det oftast minst ett år om man gör typ 80% själv. Då kan man spara lite pengar, men ska man lägga ut mycket av arbetet så blir det oftast mycket dyrare. Det blir dyrt även om man gör det själv åxå oftast mer än man räknat med. Ha lite is i magen och se vad som händer, ni kanske blir intressanta om ingen annan lägger bud. Känns ju lite dumt att höja budet till runt 3 mille och sen lägga en massa miljoner på renovering bara för att ni vill ha de. Men är ni så på huset ja då får ni betala mer och blunda på vad det kommat kostat när ni är klara. Känns ju som pengar finnes. Jag har själv renoverat två hus totalt och vet att det kommer kosta mer än man räknat med oavsett hur noga man räknarK Klasselasse skrev:Det är inte som vi vill tala illa om huset, men någonstans måste det för diskussionens sak framgå att det inte är ett "vanligt" hus med lite behov av att måla om utan att det är väldigt risigt. Jag försöker att bemöta frågor, tips och vad jag utläser som ganska sura kommentarer så gott jag kan. Det är svårt motivera varför vi anser att huset är övervärderat utan att lyfta faktorerna som gör att vi tycker att huset är övervärderat.
Jag har arbetat fackmannamässigt sedan -88 med allt du behöver renovera i ett hus, även markjobben inkl VA & VVS. Ort styr arbetskostnaden MEN du kan alltid "gå utanför orten" för att få ned priser.K Klasselasse skrev:
Just materialval kan få saker att bli i praktiken "hur dyrt som helst", men detta styr ni ju helt själva.
Du får b.la "hur mycket material som helst" för 100 tkr, OM ni dessutom väljer att göra lite själva.
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Även en sådan spekulant kommer pruta, men kanske bara till 3,5 miljoner istället för 2 miljoner eftersom denna underskattar värdet av renoveringen. Den spekulanten kommer bränna sig illa. TS gör fel åt rätt håll. Spekulant hempulare är beredd att betala 3,5 och tror att renovering kostar 1. TS är beredd att betala 2 och tror att renoveringen kommer kosta 4.H hempularen skrev:
TS är i detta exempel beredd att betala mer för det färdiga huset än hempularspekulanten.
Det är inte något ni kan göra, rätt pris är det någon kan betala, det finns många okunnig eller som har pengar och inte bryr sig och vill bo just därK Klasselasse skrev:Hej
Vi står inför ett husköp men skulle behöva lite guidening i hur man hanterar en situation där huset är kraftigt övervärderat.
Det aktuella huset är mindre än gemene hus i området men till gengälld har det lite större tomt (ca 300 kvm). Grannhusen har nyligen sålts för nära 4 miljoner i toppskick. Säljaren till huset begär nu samma kvadratmeterpris som de nyrenoverade husen men en viktig faktor att ha med sig är att huset är i mycket dåligt skick. Dörrar och tapeter vittrar sönder, mycket slitna, skrynkliga och håliga vinylgolv och heltäckningsmattor, skeva golv, finns inget kök, fungerande badrum eller grovkök. Taket läcker och är oisolerat, huset har mögel och behöver akut dränering. Fönster är murkna och trasiga och utöver det är det en mycket märklig planlösning. Huset har energiklass G, drivs med olja och elen behöver akut bytas för att inte vara en dödsfälla. Dessutom finns friskrivningsklausul.
I diskussion med vänner och bekanta som både arbetar som mäklare och byggare skrattar dom åt priset och vi har räknat på att det kommer kosta åtminstone 4 miljoner att få huset i bra och säkert skick. Vi är medvetna om att vi gör en dålig affär men det är ändå någonting med huset som vi tycker mycket om och om vi ska bo där i resten av våra liv kan vi acceptera det.
Nu till problemet. Vi lade ett bud på 2 miljoner och utifrån förutsättningarna tyckte vi att det var ett bud som vi kunde leva med men vi ville inte kränka säljaren allt för mycket. Budet mottogs inte väl och vi fick inte ens gehör. Dock vet vi inte hur mäklaren presenterat budet. Det vi är oroliga för nu är att säljaren gör snabba fullösningar för att dölja möglet och husets skick för att trissa upp priset. Dvs. fullösningar som även gör renoverinven mer dyr och komplicerad än nödvändigt. Med högre pris kan man heller inte renovera huset till fungerande skick sett till vad huset förväntas bli värt... Vi hade även behövt köpa huset relativt snart om projektet ska kunna låta sig göras. Har någon erfarenhet av liknande situation och hur vi kan komma vidare med säljarna? Hur får vi säljarna att inse att huset är kraftigt övervärderat utan att det riskerar våra chanser att köpa bostaden?
Precis. Det är lätt att tro att det finns något absolut logiskt värde på ett hus när sanningen är det är värt precis så mycket som folk är beredda att betala och detta kan vara rejält mycket mer eller mindre än vad det "borde" vara rent logiskt.Michael Sellering skrev:
Tror det tråkiga men ärliga svaret är Ja.K Klasselasse skrev:
Om säljaren är ovillig sänka priset är det inget ni kan göra tyvärr. Tänker att om ni har sån bra budget måste det ju finnas andra hus att titta på?
Dessutom kan ju säljaren bli så pass sur på er om ni ger ett ”skambud” för denne så kanske hen hellre säljer till annan. Möjligen också till ett lägre pris än erat. Tycker ni ska släppa huset och titta på annat. Varför bygger ni inte ett nytt hus som ni vet är ok i flera år och slipper taxeringsvärde.
Lycka till iallafall!
Varför skulle säljaren gå med på det? Den har ju redan gjort värdering och satt ett pris. Dessutom berättar det ju att köparen ÄR mycket intresserad så, det kan ju bli kontraproduktivt anser jag. Ju mer de visar intresse desto mer tror ju säljaren att de har en köpare väl?Juul skrev:
Ja varför skulle säljaren ta sig tid att vara närvarande vid tre värderingar.K Kaptenz skrev:
Trådskaparen verkar ganska naiv
Även om jag tycker att du verkar lite koko som ens överväger ett hus i skicket du beskriver så håller jag med om att bemötandet stundom varit väl raljant. Du låter lite naiv men också bara klassiskt dumkär sådär som man var i tonåren. Jag kan relatera.K Klasselasse skrev:Det är inte som vi vill tala illa om huset, men någonstans måste det för diskussionens sak framgå att det inte är ett "vanligt" hus med lite behov av att måla om utan att det är väldigt risigt. Jag försöker att bemöta frågor, tips och vad jag utläser som ganska sura kommentarer så gott jag kan. Det är svårt motivera varför vi anser att huset är övervärderat utan att lyfta faktorerna som gör att vi tycker att huset är övervärderat.
Ok! Jag tror bara att jag inte ser distinktionen. En visning är ju vad mäklaren pallar med? Jag skulle säga att hälften av alla visningar jag varit på ej varit de ”officiella” då jag jobbar nätter kvällar och helger. Då för man dialog och får komma någon annan gång, är det dödsbo brukar det vara helt avhängigt mäklarens tillgänglighet då ingen boende behöver anpassa sig. Som säljare hade jag inte varit nöjd med den mäklare som inte ville visa för den köpare som är så intresserad att de vill ta dit en byggare (som jag gissar kostar? Har ingen erfarenhet) och gå igenom huset.Suvi5700 skrev:
Trådskaparen skrev att han inte var tillåten att ta dit en byggfirma. Utan hänvisad till vanliga visningar.Vrana skrev:
Ok! Jag tror bara att jag inte ser distinktionen. En visning är ju vad mäklaren pallar med? Jag skulle säga att hälften av alla visningar jag varit på ej varit de ”officiella” då jag jobbar nätter kvällar och helger. Då för man dialog och får komma någon annan gång, är det dödsbo brukar det vara helt avhängigt mäklarens tillgänglighet då ingen boende behöver anpassa sig. Som säljare hade jag inte varit nöjd med den mäklare som inte ville visa för den köpare som är så intresserad att de vill ta dit en byggare (som jag gissar kostar? Har ingen erfarenhet) och gå igenom huset.
Försök få direkt kontakt med någon ur dödsboet, säg att ni väldigt gärna vill köpa huset, men att banken inte vill låna ut när priset är så pass mycket högre än områdesgenomsnittet när omfattande renovering är nödvändig.
Det är dock stor chans att dom blir stött och skriver upp en på shitlisten då. Dom har anlitat mäklare för att ta hand om alla kommunikation, då vill man inte bli kontaktad av köpare som beklagar sig.B Buzzword skrev:
Ifall huset är så pass övervärderat jämfört med genomsnittet som TS påstår så kan nog säljarna främst vänta sig både skambud och ointresse. Ett dödsbo tenderar vara angeläget att sälja. Det låter därför väldigt lyxigt av säljarna att kunna unna sig en "shitlist" med så pass lågt köparintresse. Personligt engagemang och relationsbyggande kan göra skillnaden när säljarna tids nog inser marknadsläget, och ifall TS då dessutom har lämnat det bästa "skambudet" med en trovärdig förklaring bakom budet.F Festlund skrev: