Uppenbarligen så är intresset för huset betydligt större än vad som försöks anspeglas på med budet vilket också mäklaren garanterat plockar upp signalen på.

Husköp är som en pokermatch.

H HJ-C skrev:
Det blir ju en lite konstig diskussion när man då - som någon form av försvar - ideligen påpekar hur fruktansvärt kass klockan är, att man har stans sämsta smak som ens kan överväga att ta i skiten och att man borde få köpa den med argumentet att man inte borde vilja köpa den.

Att man ivrigt anför att någonting är både helt uselt och dubbelt så dyrt som det borde kommer naturligtvis att rendera tipset att leta efter något annat.
Det är inte som vi vill tala illa om huset, men någonstans måste det för diskussionens sak framgå att det inte är ett "vanligt" hus med lite behov av att måla om utan att det är väldigt risigt. Jag försöker att bemöta frågor, tips och vad jag utläser som ganska sura kommentarer så gott jag kan. Det är svårt motivera varför vi anser att huset är övervärderat utan att lyfta faktorerna som gör att vi tycker att huset är övervärderat.

• Gilla
vialund42
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Det är inte som vi vill tala illa om huset, men någonstans måste det för diskussionens sak framgå att det inte är ett "vanligt" hus med lite behov av att måla om utan att det är väldigt risigt. Jag försöker att bemöta frågor, tips och vad jag utläser som ganska sura kommentarer så gott jag kan. Det är svårt motivera varför vi anser att huset är övervärderat utan att lyfta faktorerna som gör att vi tycker att huset är övervärderat.
Men om man tycker att någonting är för dyrt så är det för dyrt. Man kan göra något eller några försök med priset, men eftersom man sedan knappast är i position att säga något om saken, så går man vidare (och är objektet dessutom kass, så småspringer man).
Det verkar ju inte hjälpa att fastna och argumentera med den som har sista ordet.

Storknar av prissättning gör man ju på veckobasis ...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Det är ingen superrenovering men grovt räknat så all el behöver bytas så räkna en halv mille där. Tak på en halv mille, samtliga ytskikt på en halv mille, kök, badrum och grovkök landar tillsammans på en mille, byta befintliga stammar, fönster som dessvärre är lite specialspecial i detta fallet, dränering, husgrunden måste fixas för där är fukt och mögel i krypgrunden. Det springer snabbt iväg. Men visst, är man ok med att tak, källare och fönster läcker in, att det finns mögel i husgrunden och man kan ju både duscha och tvätta med regnvatten så kan man i teorin bara måla. Jag vet inte om det är så vi eller många andra vill leva idag ;)
Hur räknar du undrar jag? Jag fick elen bytt av elektriker på 124kvm för runt 70.000kr arbete+material, du nämner en halv mille, för vadå undrar man?

Med all välmening, min känsla är att du avslöjar lite här och lite där om att det här är inget vanligt äldre hus, det tycks vara mycket specialare och kommunen kräver försiktighet vid renovering etc… Det är klart man undrar om inte du försöker göra en affär trots allt och därmed lagt ett riktigt grisbud.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D Davspa skrev:
Hur räknar du undrar jag? Jag fick elen bytt av elektriker på 124kvm för runt 70.000kr arbete+material, du nämner en halv mille, för vadå undrar man?

Med all välmening, min känsla är att du avslöjar lite här och lite där om att det här är inget vanligt äldre hus, det tycks vara mycket specialare och kommunen kräver försiktighet vid renovering etc… Det är klart man undrar om inte du försöker göra en affär trots allt och därmed lagt ett riktigt grisbud.
Jag är inte elektriker och det är mycket möjligt att el är superbilligt och att vi fått tag i 2 hutlösa firmor (det är helentreprenad) så dom kan i teorin använda sig av samma firma? Vi har bara tagit 2 olika företag som faktiskt var villiga att göra en uppskattning baserat på bilder och information som givits dom. Vi har mycket kunskap av att göra annan "vanlig" renovering, men vi har aldrig renoverat ett helt hus med så omfattande renoveringsbehov och har heller aldrig bytt ut el i ett helt hus. Jag får därför utgå från priser jag hittar på internet, genom att fråga mig fram och utgå från att offerterna är rimliga?

Det är egentligen ett helt vanligt hus modell runt 1900, men k-märkning pga åldern. Säljarna har tyvärr ingen information om någonting. Huset har fått stå i fritt förfall i 20-30 år vilket är mycket tråkigt. Jag begär absolut inte att man ska läsa alla inlägg innan man kommenterar och det är omöjligt att inte tolka med egna känslor och erfarenheter. Det känns som att jag besvarar samma frågor hela tiden och behöver försvara att jag ens valt att ställa frågan. Jag är ledsen att det kan uppfattas som att vi försöker dölja något, vill utnyttja folk, är snåla eller försöker göra en affär men så är inte fallet. Vi har hittat ett hus vi ser stor potential i men med tanke på renoveringsbehovet kommer ett hus som värderas till runt 4 miljoner att kosta runt 8 miljoner vilket vi tycker är katastrof. Om vi blivit lurade med elen så räkna 7,6 om det får dig att må bättre. Det är fortfarnde mer än vad huset förväntas vara värt och förutsätter att vi har mer än 4 miljoner på banken vid husköp för att färdigställa renovering. Jag ställde frågan om någon har erfarenhet av, och om man ens kan komma vidare med säljaren för att få priset mer rimligt. Givetvis kan svaret vara ett enkelt nej och då accepterar vi det och går vidare. Så länge folk är engagerade och ställer motfrågor ser jag inget fel med att besvara frågorna?

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Denna tråd känns... märklig. Ungefär som: "Jag är kär i en person men personen är inte kär tillbaka, hur gör jag för att hen ska bli kär i mig?" Typ.

Släpp det och leta vidare eller köp ett ruckel till överpris. Det är de valen ni har, i nuläget iallafall. Eller så har ni bara is i magen och väntar på att säljaren går med på ert bud.

Blanda inte in känslor i ett husköp, det är sällan smart.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Jag vet inte om ni är lurade på elen, men en aspekt är om ni fått en prisuppskattnibg eller en offert med fast pris. Det senare måste de hålla och tar då höjd för det värsta som kan hända. Även andra prisuppgifter tycker jag verkar över det vanliga tex kök och badrum. Kanske detta som skiljer mot säljarna som inte tror det kostar så mycket och kanske andra (förväntade) spekulanter som är naiva eller gör allt själva.

K Klasselasse skrev:
2 olika företag som faktiskt var villiga att göra en uppskattning baserat på bilder och information som givits dom.
Att ett företag ger en offert/uppskattning bara baserat på bilder och information är lika oprofessionellt som att be ett företag om en offert/uppskattning bara baserat på bilder.
Ni verkar vara för okunniga för denna typ av husaffär.
Släpp det.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Att ett företag ger en offert/uppskattning bara baserat på bilder och information är lika oprofessionellt som att be ett företag om en offert/uppskattning bara baserat på bilder.
Ni verkar vara för okunniga för denna typ av husaffär.
Släpp det.
Om vi ska kunna köpa ett hus med stort renoveringsbehov men där byggfirman inte får lov att besöka huset. Hur menar du då att vi ska få en realistisk uppfattning om hur mycket arbetet kommer kosta om man inte får fråga någon? Man kan inte bara köpa och hoppas att det går ihop. Det är en för dyr och kostsam affär. Alla har inte bakgrund som både vvsare, elektriker, snickare och arkitekt även om det vore mycket praktiskt. Alla har inte heller möjlighet eller fackkunskapen att lösa både vatten, el, tak osv. helt själva. Det tycker jag är ganska mycket begärt av gemene man? Det är tråkigt att du upplever oss som oprofessionella och okunniga för att vi saknar utbildning inom alla dessa områden, men det kan jag inte göra något åt i nuläget.

Vi har fått utgå från det utrymme vi har fått av säljaren och jag är tacksam att någon har velat vara behjälplig med att uppskatta ett ungefärligt pris även om det verkar vara högt räknat. Givetvis är det ingen offert i den mening att det är gällande och helt detaljerat, men vi har fått en mycket grov uppskattning. Folk hänger verkligen upp sig på små detaljer. Jag försöker mitt bästa här.

P Pin skrev:
Jag vet inte om ni är lurade på elen, men en aspekt är om ni fått en prisuppskattnibg eller en offert med fast pris. Det senare måste de hålla och tar då höjd för det värsta som kan hända. Även andra prisuppgifter tycker jag verkar över det vanliga tex kök och badrum. Kanske detta som skiljer mot säljarna som inte tror det kostar så mycket och kanske andra (förväntade) spekulanter som är naiva eller gör allt själva.
Jag upplever det inte som att skapa 2 badrum, ett kök och ett grovkök från intet till ett grovt värde på runt miljonen är helt galet? När vi skulle göra om badrummet i vårt nuvarande hus ville kakelgubben ha 200 tusen för ena badrummet och då var det utan materialkostnad för själva kaklet. Sen tillkommer vvs...

K Klasselasse skrev:
Det sista vi vill är att framstå som dryga eller snåla bara för att, men det finns också en orimlighet i att betala över 8 miljoner för ett mögelskadat hus i ett område där husen säljs för runt 4 miljoner.
Du överdriver "för mycket" med dina siffror på allt.
Du/ni kommer garanterat få ett fint hem, om ni lägger "medvetna" 1,3 milj på att renovera huset.

& du har ju nämnt 4-5 milj för hus i området, så bjud 3 milj så har ni ändå typ "pengarna tillbaka".
Även om renoveringen drar iväg till 1,5-1,6, så har ni ändå typ "pengarna tillbaka".

Så glöm ditt 2 milj bud, för dom kommer inte sälja för halva priset!

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Förenklat så kan du räkna:

200 tkr för tak
200 tkr för kök
200 tkr för badrum (lite lågt räknat)
200 tkr för ny el (högt räknat)
200 tkr för nya väggar/ golv & innertak
70 tkr för nya avloppsrör ända ut till gatan
& då ändå ha 2-400 tkr att "ta ifrån" om ex vis badrum behöver 80 tkr "extra", eller taket 50 tkr "extra"

• Gilla
johanxx_ och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bekanta var med om nått liknande, mindre radhus från 60 talet, populärt område i prisklassen 4 miljoner för ett i fint skick, detta var orört sen det byggdes.
De tänkte 2,5 då det behövde renoveras för 1,5.
3 oberoende mäklare satte 3,6 i snitt. Skicket spelade ingen större roll, det var området man betalade för.
Very true. You get your money back a lot faster from investments in a house in a sought after location.

Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Bekanta var med om nått liknande, mindre radhus från 60 talet, populärt område i prisklassen 4 miljoner för ett i fint skick, detta var orört sen det byggdes.
De tänkte 2,5 då det behövde renoveras för 1,5.
3 oberoende mäklare satte 3,6 i snitt. Skicket spelade ingen större roll, det var området man betalade för.
Jag känner igen något liknande från när vi tittade på hus för drygt 10 år sen. Ett radhusområde som låg rätt till i förhållande till skola och jobb, populärt ("fint") men inget som var något som lockade oss så mycket, det var mest läget till skola/jobb. Det fanns många hus ute över en viss tid. Husen byggda i slutet på 60-talet, några med nytt kök och nya badrum och övrigt väl underhållna, andra mer eller mindre original. Priset skiljde med cirka 300'. Någon mäklare som vi fick bra kontakt med sa att han tyckte det var vansinne och vinnarna var såklart de som inte gjort något, men det var så marknaden såg ut.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Tror det beror på att många köpare är kräsna och därmed kan ett i princip nytt kök av vissa värderas lika lågt som något helt nedgånget.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.