Farstatjej90
K Klasselasse skrev:
Vi har varit i huset och frågat tydligt vad dom vill vi ska ta reda på. Vi vet vilka innerväggar som är vanliga gipsväggar. Vi har filmat och tagit bilder, skickat planritning. Säljaren var inte öppen för att släppa in byggfirmorna så vi har fått jobba med vad vi har. Man får göra det bästa av situationen.
Det låter som att den eventuella säljaren redan varit väldigt tillmötesgående.

• Gilla
johanxx_ och 3 till
  • Laddar…
Det märks på svaren som kommit in dom sista sidorna att det är folk som inte bemödat sig att läsa tråden. Det är ett ruckel med omfattande renoveringsbehov, inte bara ytskikt. Kåken har legat ute mer än 6 månader etc. Vissa kommentarer och jämförelser i den senare delen av tråden avslöjar tydligt bristande läsförståelse alt. att man inte bemödat sig att läsa tråden alt. lever i en parallell verklighet. Mercedesjämförelsen kan vara en av dom dummare jämförelserna.

Vad alla än säger är jag helt övertygad om att det INTE är mäklaren som har orealistiska förväntningar och är problemet. En minst normalbegåvad mäklare har efter 6 månader garanterat haft ett snack med säljarna om priset. Tvärtom har det ju framgått av TS inlägg att det verkar vara oenighet i dödsboet och framförallt en av delägarna som är problemet.

H hempularen skrev:
Om det är ett dödsbo som stått tomt i en del år så kan man ju utgå ifrån att säljaren (eller är det flera arvingar) inte kommer att sälja till ett lägre pris i nuläget. Eller rättare sagt det blir ren slump om man råkar visa intresse just den veckan när de bestämmer sig för att nu är det dags.

Om du väldigt gärna vill köpa, så skulle jag göra lite detektivarbete. Vilka är arvingarna, kan man bedöma om de behöver få loss pengarna osv. Helt enkelt "vad är problemet"?

Det kan ju ex. vara så att arvingarna också är gamla och att deras kommande arvingar inte orkar ta i det här just nu. Eller så kanske det finns någon konflikt, mellan arvingarna. Att förhandla med varandra om hur de skall bli av med huset kanske har väldigt låg prio i förhållande till andra konfliktområden osv.

Eller så är det en arvinge som egentligen är helt ointresserad, inget behov av pengarna, kan lika gärna vänta in ett bättre marknadsläge.

Om man kan börja gissa vad som är blockeringen, så kan man ju överväga att ta en direktkontakt med någon. Men det är riskabelt, risken finns att arvingarna sparkar bakut och senare säljer till vem som helst utom den där fräcka typen som kom och störde.

För många år sedan var vi och tittade på ett hus som såldes av ett dödsbo. Det var väldigt deprimerande, såg ut som de hade butit ut liket och absolut inget mer av städning. Det luktade skumt i huset. Sängen stod obäddad, med en handikappotta bredvid. Vissa rum var så belamrade med bråte att det höll på att rasa ut när man öppnade dörren osv. Mäklaren stod ute och vägrade gå in i huset.

En spekulant ifrågasatte om inte priset var lite högt. Mäklaren säger "det är tre dödsbodelägare, det enda de överhuvudtaget är överens om i någon fråga överhuvudtaget är att de skall ha det här priset för huset". Jag såg framför mig att om vi köper så kommer de inte att städa ut någonting alls, och oändligt med juridiskt strul om säljarna är i luven på varandra. Annars hade man kanske övervägt att lägga ett avsevärt lägre bud.

Det är överhuvudtaget något jag rekommenderar, oavsett vad det är för typ av boende du köper, luska lite om säljarna. Är det en skillsmässa, verkar de vara någorlunda övverens? Samma om det är ett dödsbo. Köper man i en konflikt, så finns en risk att säljarnas inbördes konflikt strular till affären, någon vägrar skriva på till slut, någon strular med utflyttning/städning. Och även innan man lägger ett bud, så kan det vara mycket värt att veta lite om hur viktigt dte är för säljarna att sälja nu, eller om ett år. Är rätt pris viktigare än tiden osv. Är det säljare som börjar bli stressade över att få sålt innan de skall tillträda sitt nya boende, så kan det finnas prutläge osv. Man kanske kan sockra sitt bud med att lova tidigt/sent eller flexiblet tillträde, utifrån vad man tror passar säljarna bättre. Eller om det behöver gå fort, erbjuda att de slipper flyttstäda.

Ofta kan man får reda på rätt mycket genom småprat med mäklaren (men lite inte på vad mäklaren säger). Men även lite googlande, koll på sociala medier.
Även om jag fortfarande tycker att TS bör glömma och gå vidare så är detta den absolut bästa approachen för att nå någon framgång. Det är alltid bra att veta så mycket som möjligt om sin motpart och speciellt i ett sånt här fall när motparten inte verkar direkt logiska och rationella.

• Gilla
verylondon och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det låter som att den eventuella säljaren redan varit väldigt tillmötesgående.
Hur menar du väldigt tillmötesgående? Vi fick inte komma dit med byggfirman utan fick jobba runt det genom att gå på en vanlig visning precis som alla andra och filmade snuttar av detaljer på saker som är svåra att ta bild på. Nuvarande proppskåp som sitter konstigt och så. Jag tror du föreställer dig att vi fick en privat visning där vi sprang runt med kameror som influencers 😅 Det är inte helt ovanligt att ta bilder när man är på visning. Det var det flera som gjorde. Vissa rum var till exempel inte med på mäklarsidan, källare, detaljer på skador osv.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Det enklaste och bästa är att skippa huset och leta reda på ett som ni gillar och är i gott skick.

Men med tålamod kan det gå att pruta rejält. Vi köpte ett renoveringsobjekt för tiondedelen av utgångsbudet. Säljaren var ett dödsbo där ena maken var uppväxt i huset och fästad vid det, medan ingifta personen bara ville bli av med det. Vi framhöll att vi verkligen gillade huset och gården (det var en liten lantbruksfastighet) men att det ju var väldigt mycket att göra och att jag skulle kunna göra det i bra skick. Skrev till slut jättetrevligt brev till säljaren, kopia till mäklaren, med vårt slutbud. Det belopp vi var beredda att betala och att vi inte skulle delta i nån ytterligare budgivning. Till slut, på mäklarens kontor, kröp vi upp lite lite grann. Bra köp? Mjae. Det vart ännu mer jobb än vi trodde, mest en erfarenhet.

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Var priset du sålde för lägre än det du gav när du köpte eller var det lägre än det pris du begärde vid försäljning? Om det sistnämnda gäller gjorde du ingen förlust om kåken stigit i värde dvs att du ändå tjänade pengar på den.
Jag tjänade inte pengar på det. Hyfsad kostnad fördelat på tiden jag bodde där. Men ibland är sinnesfrid viktigare än pengar. Och ingen större förlust.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Jag tjänade inte pengar på det. Hyfsad kostnad fördelat på tiden jag bodde där. Men ibland är sinnesfrid viktigare än pengar. Och ingen större förlust.
Ok då är jag med.

B Bästerortarn skrev:
Det märks på svaren som kommit in dom sista sidorna att det är folk som inte bemödat sig att läsa tråden. Det är ett ruckel med omfattande renoveringsbehov, inte bara ytskikt. Kåken har legat ute mer än 6 månader etc. Vissa kommentarer och jämförelser i den senare delen av tråden avslöjar tydligt bristande läsförståelse alt. att man inte bemödat sig att läsa tråden alt. lever i en parallell verklighet. Mercedesjämförelsen kan vara en av dom dummare jämförelserna.

Vad alla än säger är jag helt övertygad om att det INTE är mäklaren som har orealistiska förväntningar och är problemet. En minst normalbegåvad mäklare har efter 6 månader garanterat haft ett snack med säljarna om priset. Tvärtom har det ju framgått av TS inlägg att det verkar vara oenighet i dödsboet och framförallt en av delägarna som är problemet.

Även om jag fortfarande tycker att TS bör glömma och gå vidare så är detta den absolut bästa approachen för att nå någon framgång. Det är alltid bra att veta så mycket som möjligt om sin motpart och speciellt i ett sånt här fall när motparten inte verkar direkt logiska och rationella.
Det är inte första gången som arvingar i ett dödsbo har helt orealistisk prisuppfattning.
Det kan även vara "bråk" mellan arvingarna som ligger bakom, där en arvinge håller fastigheten "gisslan" pga någon ev oförrätt eller olika åsikt om hur arvet ska fördelas.
Detta kan TS aldrig lösa annat än att pynta det för höga priset. Och då blir frågan är läget så pass bra att det är värt de extra pengarna?

Så personligen tror jag att ditt råd att TS ska släppa huset är det bästa.
Även om det är jobbigt om TS tycker sig hittat bästa läget.
Mitt råd är att TS väntar på ett bättre objekt än detta. Då detta dras med ett vad jag gissar är ett internt bråkande dödsbo.

• Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Det är inte så mycket vår prisbild som är avgörande. Vår ekonomi tillåter oss att köpa för 10 miljoner om vi så önskar, men det går inte att betala 8-9 miljoner för ett hus som i slutet förväntas vara värt 4-5. Finns det verkligen ingen väg framåt? Är vi på grund av vårt bud helt körda framöver?
Köp en bättre hus för 10 mille, ingen ide att försöka köpa detta

Farstatjej90
K Klasselasse skrev:
Hur menar du väldigt tillmötesgående? Vi fick inte komma dit med byggfirman utan fick jobba runt det genom att gå på en vanlig visning precis som alla andra och filmade snuttar av detaljer på saker som är svåra att ta bild på. Nuvarande proppskåp som sitter konstigt och så. Jag tror du föreställer dig att vi fick en privat visning där vi sprang runt med kameror som influencers 😅 Det är inte helt ovanligt att ta bilder när man är på visning. Det var det flera som gjorde. Vissa rum var till exempel inte med på mäklarsidan, källare, detaljer på skador osv.
Jag menar att det normalt inte förväntas att säljare släpper in köpare "med byggfirmor".

• Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag menar att det normalt inte förväntas att säljare släpper in köpare "med byggfirmor".
Så kan det absolut vara. Jag hade nog sett det som att det var fördelaktigt? Om jag är medveten om att huset är i stort behov av renovering kan det vara en väg framåt att få ett bud?

Jag tror du hamnar fle i pris om du värderar huset i förhållande till de offerter du fått in. Elrenoveringen verkar sanslöst dyr.

Den här typen av renoveringsobjekt köps ofta av optimistiska köpare som räknar med kanske 500 000 i renoveringskostnad. Säljaren hoppas på en sådan spekulant.

• Gilla
johanxx_ och 4 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:

Tack för ett väldigt vettigt svar! Mäklaren är väldigt förtegen om säljaren, kanske är det strategiskt? Samtidigt hade det varit bra att upplysa köpare om det finns några saker som säljaren hade tyckt var fördelaktigt. Ingen är tankeläsare och om mäklaren informerar är det större chans att man får dom sakerna.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Se det som att du ska köpa av ett fotbollslag. Du ska få alla delägare att vilja sälja samtidigt. Du måste vara bred att göra affären på en gång inget med handpenning och tillträde senare då kan en vilja backa ur. Ha allt klart sill köp och slutbetalning.

Ge dom ett bud på 3 miljoner om ni gör affär i morgon alla säljare skriver på alla pappren du betalar. Sänk sedan budet med 150 tusen för varje dag de inte kommer till skott. Det kan vara så att någon får ta sig från
Spanien eller vart som helst men det är inte ditt problem. Få laget att jobba mot den som är motsträvig och de andra att påverka denna. Efter 20 dagar har du antingen köpt huset eller glömmer du det för alltid.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Klasselasse skrev:
Vi uppskattar verkligen folks engagemang och har fått lite tankar. Det känns som att man antingen väljer att vara på köparens eller säljarens sida, kanske baserat på egna erfarenheter.
Du tänker helt fel.

Varken jag eller någon annan har något som helst personligt intresse i detta. Vi är helt neutrala/utanför och inte på någon sida. Däremot lämnar vi olika synpunkter på många olika saker. Både på sådant som är till din fördel och till din nackdel.

Sammanfattningsvis är vi alla på din sida eftersom vi svarar på dina frågor och vill hjälpa dig.

• Gilla
Offroad och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror du hamnar fle i pris om du värderar huset i förhållande till de offerter du fått in. Elrenoveringen verkar sanslöst dyr.

Den här typen av renoveringsobjekt köps ofta av optimistiska köpare som räknar med kanske 500 000 i renoveringskostnad. Säljaren hoppas på en sådan spekulant.
Vi är övertygade om att det är så det ligger till. Samtidigt finns det väl ingen i sina sinnes fulla bruk som tror att det kan hamna på 500 tusen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.