63 814 läst ·
338 svar
64k läst
338 svar
Övervärderat hus och envis säljare
Ingen försöker att tvinga eller utpressa någon som många verkar föreställa sig. Det är inte för att vara elak här. Vi vill absolut inte renovera för 4 miljoner men man måste också förhålla sig till den verklighet vi lever i. Offerterna vi fått in för att få skicket säkert att bo i ligger där. Vi har inte hittat på skicket på huset, det är besiktningsmannen. Vi har inte hittat på kostnaden för renovering, det är byggfirmorna. Jag kan inte säga till dom att dom inte får ta betalt för arbete eller material. Att bygga ett nytt hus är dyrt, men inte i relation till att renovera ett gammalt hus där allt kräver unika lösningar. Absolut kan vi strunta i att renovera för 4 miljoner, men då bor vi i ett mögelskadat hus med läckande tak utan kök där vi får duscha i regnvatten.M Millanmagia skrev:Var glad att du känner till problemen med huset. Med lite färg och engagemang så hade säljaren kunnat sminka huset och du hade stått med en sminkad gris. Det går väl alltid prata direkt med säljaren. De flesta säljer via mäklare för att vi har tradition på detta i landet, men säljaren kanske är villig att gå ned i pris?
Min erfarenhet är att mäklaren endast visar huset och sköter pappershanteringen. Om det dyker upp dolda fel i huset är det försäkringsbolagen som hanterar det. Mäklaren har redan lämnat. Om säljaren sedan begär ett pris så är det helt upp till dig och gå med på affären eller ej. Det går inte tvinga någon att sälja till ett visst pris. Jag vet inte vad du förväntar dig? De som har liknande erfarenhet har inte köpt av just din säljare. Du kanske ska överväga att inte renovera för 4 miljoner för att få en bättre budget?
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Jag tycker bara att TS är en dålig förlorare. Inse bara att huset är dyrare än vad du är villig att betala. Punkt.
Jag kan inte heller gå till en bilhandlare och försöka köpa en Merca för 50 000.
Jag kan inte heller gå till en bilhandlare och försöka köpa en Merca för 50 000.
Men det där spelar ju ingen roll. Om säljaren inte säljer till det pris du är villig att betala blir det ju ingen affär, och ingen renovering. Jag vet ju inte vilken kontakt du har med säljaren, eller dennes mäklare, men om du försöker övertyga säljaren om att deras hus är så dåligt att de "måste" ta ditt bud är du i riskzonen att bli "svartlistad". Jag köpte mitt första hur mer än 13% under högsta budet för att säljaren inte ville sälja till en person som talat illa om huset.K Klasselasse skrev:Ingen försöker att tvinga eller utpressa någon som många verkar föreställa sig. Det är inte för att vara elak här. Vi vill absolut inte renovera för 4 miljoner men man måste också förhålla sig till den verklighet vi lever i. Offerterna vi fått in för att få skicket säkert att bo i ligger där. Vi har inte hittat på skicket på huset, det är besiktningsmannen. Vi har inte hittat på kostnaden för renovering, det är byggfirmorna. Jag kan inte säga till dom att dom inte får ta betalt för arbete eller material. Att bygga ett nytt hus är dyrt, men inte i relation till att renovera ett gammalt hus där allt kräver unika lösningar. Absolut kan vi strunta i att renovera för 4 miljoner, men då bor vi i ett mögelskadat hus med läckande tak utan kök där vi får duscha i regnvatten.
Säljaren behöver överhuvudtaget inte bry sig om vad du tycker och känner.
För de pengar du påstår att du har finns det massor med hus. Köp ett annat.
Vi vill inte köpa huset för att det är mögelskadat. Det är tyvärr ett av problemen med huset som behöver åtgärdas. För oss ligger huset relativt nära till Göteborg där vi har våra arbeten, bra skolor i området, nära till vänner och familj och vi känner att det finns en själ i huset. Det finns många gamla hus men tyvärr är många sönderrenoverade med billiga och tråkiga egenlösningar som de nya ägarna förväntar sig få flera miljoner för. Vi pratar inte bara materialval utan att man för att spara pengar i badrum kaklar direkt på spånskiva, löser vissa elrelaterade saker med silvertejp och liknandeSuvi5700 skrev:
Om Mercan är sönderrostad, har gått 50 000 mil, läcker in avgaser i kupen, har krossad framruta och läcker in genom taket tror jag inte heller att du tyckt det var motiverat att betala samma pris som för en splitterny Merca?T Thomas_Blekinge skrev:
Du har helt rätt! Frågan är kanske felställd och ska vara hur man bäst kommunicerar med mäklare och säljare. Ingen försöker att utpressa någon. Talat illa känner vi inte att vi gjort. Att det finns mögel och taket läcker är fakta snarare än skitsnack och man måste kunna kommunicera med mäklaren om uppenbara problem och risker i bostaden? Det är något nytt för mig att man inte får påtala brister i ett köp för flera miljoner för att den som säljer blir kränkt. Varför verkar alla som säljer sitt hus vara så lättkränkta? Om jag försökt sälja mitt hus och vi hade upptäckt att huset hade stora skador och en köpare påtalar det hade jag bara bett om ursäkt men tackat för att dom trots allt varit intresserade.Slottsbäcksväktarn skrev:Men det där spelar ju ingen roll. Om säljaren inte säljer till det pris du är villig att betala blir det ju ingen affär, och ingen renovering. Jag vet ju inte vilken kontakt du har med säljaren, eller dennes mäklare, men om du försöker övertyga säljaren om att deras hus är så dåligt att de "måste" ta ditt bud är du i riskzonen att bli "svartlistad". Jag köpte mitt första hur mer än 13% under högsta budet för att säljaren inte ville sälja till en person som talat illa om huset.
Säljaren behöver överhuvudtaget inte bry sig om vad du tycker och känner.
För de pengar du påstår att du har finns det massor med hus. Köp ett annat.
Köp ett annat hus i området. Kollar upptagningsområde för skolorna mm.K Klasselasse skrev:Vi vill inte köpa huset för att det är mögelskadat. Det är tyvärr ett av problemen med huset som behöver åtgärdas. För oss ligger huset relativt nära till Göteborg där vi har våra arbeten, bra skolor i området, nära till vänner och familj och vi känner att det finns en själ i huset. Det finns många gamla hus men tyvärr är många sönderrenoverade med billiga och tråkiga egenlösningar som de nya ägarna förväntar sig få flera miljoner för. Vi pratar inte bara materialval utan att man för att spara pengar i badrum kaklar direkt på spånskiva, löser vissa elrelaterade saker med silvertejp och liknande
Jag tror ni redan har ”flyttat in” valt klinker till badrummen och hur köket ska se ut mm. Det är ett stort misstag, det kommer nya hus hela tiden.
Du har förmodligen helt rätt och det är farligt att bli kär i ett hus. När du köper ett hus i toppskick känns det som att man bor i någon annans hus gjort för försäljning.P Parkeringsvakten skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Har du bett dem att lämna pris helt i blindo? Det är rätt stor skillnad om alla innerväggar är i betong eller vanliga gipsväggar. Alla anbudsgivare med självbevarelsedrift kommer lämna ett skyhögt pris för att skydda sig.K Klasselasse skrev:
Har du en ritning på huset så att du vet hur stort det är och många rum det har så kan du ganska enkelt räkna ut vad som kommer gå åt för el och VVS.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Vi var och snabbtittade på ett hus för några år sedan, en hel del konstigheter som taffligt monterade llvp och pelletspanna, skrattade för oss själva på vägen därifrån åt ett på tok för högt prisK krambriw skrev:
Vi har sett detta hus vandra mellan olika mäklare och nu ligger det hos en mäklare med kontoret på fickan, men priset är oförändrat så verkar även skicket
Spelar ju ingen roll . Är säljaren fast besluten om sitt pris så är det så. Glöm och gå vidare.K Klasselasse skrev:Vi vill inte köpa huset för att det är mögelskadat. Det är tyvärr ett av problemen med huset som behöver åtgärdas. För oss ligger huset relativt nära till Göteborg där vi har våra arbeten, bra skolor i området, nära till vänner och familj och vi känner att det finns en själ i huset. Det finns många gamla hus men tyvärr är många sönderrenoverade med billiga och tråkiga egenlösningar som de nya ägarna förväntar sig få flera miljoner för. Vi pratar inte bara materialval utan att man för att spara pengar i badrum kaklar direkt på spånskiva, löser vissa elrelaterade saker med silvertejp och liknande
Det är fastighetens läge som till största delen ligger till grund för priset. Bygger du ett fint hus ute på landet och vill sälja det efter säger vi 10 år, så kan du vara glad om du får tillbaka dina investerade pengar. Bygger du ett hus i ett "attraktivt" område och säljar det efter 10 år, så kan du med stor sannolikhet räknar med bra reavinst, fastän du har inköpt tomten mycket dyrare än den som byggde på landet.Farstatjej90 skrev:
Ergo: Har du de pengar så tänk om och lägg ett bättre bud som inte är så långt från säljarens begärda priset, om du uppskattar läget.
Vi har varit i huset och frågat tydligt vad dom vill vi ska ta reda på. Vi vet vilka innerväggar som är vanliga gipsväggar. Vi har filmat och tagit bilder, skickat planritning. Säljaren var inte öppen för att släppa in byggfirmorna så vi har fått jobba med vad vi har. Man får göra det bästa av situationen.H HenrikHuslöse skrev:Har du bett dem att lämna pris helt i blindo? Det är rätt stor skillnad om alla innerväggar är i betong eller vanliga gipsväggar. Alla anbudsgivare med självbevarelsedrift kommer lämna ett skyhögt pris för att skydda sig.
Har du en ritning på huset så att du vet hur stort det är och många rum det har så kan du ganska enkelt räkna ut vad som kommer gå åt för el och VVS.