Håller på att installera ny trekammarbrunn, och till den blev det nu tillhörande pumpbrunn. En Grundfos Unilift med nivåvippa sitter där i.
Kikar nu på övervakning för att få larm när det inte funkar. Finns en del färdiga, men dom verkar ju antingen dåliga/osmidiga eller onödigt dyra. Finns även lite gamla trådar med i princip samma problem, men dom är gamla och jag tycker inte det perfekta svaret för mig kom fram. Egentligen är det ju bara ett relä som ska slå till en lampa. Så jag har skissat och funderat lite, men får inte riktigt ihop det.
Tänker mig hängslen och livrem, två separata villkor som var för sig kan utlösa larmet:
* När strömmen till pumpen bryts
* När vätskenivån i brunnen stiger över en nivå där pumpen borde ha gått igång.
Automatiken tänkte jag sätta i undercentralen i ett uthus. Därifrån har jag grävt ner ca 20 meter gult skyddsrör, till pumpbrunnen. Där får det nog bli en kopplingsbrunn, pumpens kabel med stickpropp räcker inte till uthuset, och skarva i pumpbrunnen låter som dålig ide. Själva indikeringen tänker jag helt enkelt en ljussignal från Schneider, synlig inifrån huset. En personskyddsbrytare C-karaktäristik 2-pol 10A för pumpen. Sen tänker jag mig en enkel nivåvippa i brunnen. Man skulle då kunna dra i en N1XV 4G1,5 som både matar pumpen, och använda den sista tåten för signal från vippan. Och så ett relä då. Använder man då en Shelly Pro 2PM, 2 ingångar, 2 utgångar så skulle man ju dessutom kunna få notiser till telefonen, och ha koll på pumpens elförbrukning.
Klart!
Eller, Nej.
Lampan och reläet ska ju ha ström även när pumpens el har brutits. Så en 10A dvärgbrytare. Som hänger efter den vanliga jordfelsbrytaren då.
Och här krånglar det till sig.
Då skulle ju båda ingångarna på relät matas från en annan grupp än den reläet drivs av. Kan/Får man göra så?
För att hålla koll på om pumpens personskydd bryter skulle man ju istället kunna använda en hjälpbrytare då?
Och till nivåvippan skulle man behöva lägga med en fas från gruppen med relä/lampa. Kan/Får man ha dom i samma kabel som pumpens matning, skulle då bli 5G1,5? Eller behöver det då vara två separata 3G1,5, en för pumpen, en för vippan, som då skulle använda nollan tillbaka som signalkabel?
Och här kändes det som det krånglat till sig i onödan, jag måste ha tänkt fel någonstans.
PS
Kan vi hålla diskussionerna om behörighet i separat tråd, oavsett om jag skulle koppla eller beställa jobbet vill jag vara påläst beställare här för att det skulle bli helt bra.
Kikar nu på övervakning för att få larm när det inte funkar. Finns en del färdiga, men dom verkar ju antingen dåliga/osmidiga eller onödigt dyra. Finns även lite gamla trådar med i princip samma problem, men dom är gamla och jag tycker inte det perfekta svaret för mig kom fram. Egentligen är det ju bara ett relä som ska slå till en lampa. Så jag har skissat och funderat lite, men får inte riktigt ihop det.
Tänker mig hängslen och livrem, två separata villkor som var för sig kan utlösa larmet:
* När strömmen till pumpen bryts
* När vätskenivån i brunnen stiger över en nivå där pumpen borde ha gått igång.
Automatiken tänkte jag sätta i undercentralen i ett uthus. Därifrån har jag grävt ner ca 20 meter gult skyddsrör, till pumpbrunnen. Där får det nog bli en kopplingsbrunn, pumpens kabel med stickpropp räcker inte till uthuset, och skarva i pumpbrunnen låter som dålig ide. Själva indikeringen tänker jag helt enkelt en ljussignal från Schneider, synlig inifrån huset. En personskyddsbrytare C-karaktäristik 2-pol 10A för pumpen. Sen tänker jag mig en enkel nivåvippa i brunnen. Man skulle då kunna dra i en N1XV 4G1,5 som både matar pumpen, och använda den sista tåten för signal från vippan. Och så ett relä då. Använder man då en Shelly Pro 2PM, 2 ingångar, 2 utgångar så skulle man ju dessutom kunna få notiser till telefonen, och ha koll på pumpens elförbrukning.
Klart!
Eller, Nej.
Lampan och reläet ska ju ha ström även när pumpens el har brutits. Så en 10A dvärgbrytare. Som hänger efter den vanliga jordfelsbrytaren då.
Och här krånglar det till sig.
Då skulle ju båda ingångarna på relät matas från en annan grupp än den reläet drivs av. Kan/Får man göra så?
För att hålla koll på om pumpens personskydd bryter skulle man ju istället kunna använda en hjälpbrytare då?
Och till nivåvippan skulle man behöva lägga med en fas från gruppen med relä/lampa. Kan/Får man ha dom i samma kabel som pumpens matning, skulle då bli 5G1,5? Eller behöver det då vara två separata 3G1,5, en för pumpen, en för vippan, som då skulle använda nollan tillbaka som signalkabel?
Och här kändes det som det krånglat till sig i onödan, jag måste ha tänkt fel någonstans.
PS
Kan vi hålla diskussionerna om behörighet i separat tråd, oavsett om jag skulle koppla eller beställa jobbet vill jag vara påläst beställare här för att det skulle bli helt bra.
Du kan med fördel göra åt hållet du beskriver i början dvs vippa för hög nivå och kopplat via extra tråd i matningskabeln. Välj ett enkelt relä att sätta i centralen som du matar med fasen ute vid pumpen och via en NC kontakt på vippan. Då får du både indikering om matning fattas ute i gropen och för hög nivå. Lampan kopplar du försörjd från annan fas/grupp till en NC på reläet och ev andra signaler lämpligtvis till NO.
Det är ju smart!GK100 skrev:
Du kan med fördel göra åt hållet du beskriver i början dvs vippa för hög nivå och kopplat via extra tråd i matningskabeln. Välj ett enkelt relä att sätta i centralen som du matar med fasen ute vid pumpen och via en NC kontakt på vippan. Då får du både indikering om matning fattas ute i gropen och för hög nivå. Lampan kopplar du försörjd från annan fas/grupp till en NC på reläet och ev andra signaler lämpligtvis till NO.
Tänker ett Hager ERC218 då, med konstant ström på så länge allt är som det ska.
Bifogar obligatoriskt Paint-kopplingsschema.
Varför alla dessa relän. Dra fram en 5 ledare till brunnen, applisera med 2 faser. 2 ledare st går till pumpen och en som går till en nivåvippa och i retur till larmet.. Gemnsamm nolla. En 3 fas brytare med lampa som sätts på regel intill brunnen. 2 anslutningar i brytaren för pumpen och en till larmlampa, på ett ställe som syns varje dag. Då finns det en säkerhetsbrytare för allt.
Vill man ha distanslarm, så sätts ett relä som drar vid centralen, när vippan markerar hög nivå.
Vill man ha distanslarm, så sätts ett relä som drar vid centralen, när vippan markerar hög nivå.
Du har mixat N lite för de olika matningarna du får hålla utgående från PSA till pump och reläet och den för andra säkringen till lampan och Shelly. Mata alltså Shelly från den oberoende delen också.J Jocke-g skrev:
Läs vad TS önskar i #1 så ser du att lösning med ett relä är optimalt för fallet.J jonaserik skrev:Varför alla dessa relän. Dra fram en 5 ledare till brunnen, applisera med 2 faser. 2 ledare st går till pumpen och en som går till en nivåvippa och i retur till larmet.. Gemnsamm nolla. En 3 fas brytare med lampa som sätts på regel intill brunnen. 2 anslutningar i brytaren för pumpen och en till larmlampa, på ett ställe som syns varje dag. Då finns det en säkerhetsbrytare för allt.
Nja. Shellyn används ju inte som relä, utan för att mäta förbrukning på pumpen, och ena ingången används för att trigga distanslarm. Så då är det ju bara ett relä som används.J jonaserik skrev:
Förstår inte helt hur du menar. Varför en brytare på stolpe vid brunnen? Hade tänkt undvika stolpar med uttag och liknande där, och ha lampan på byggnad istället. Därav kopplingsbrunnen.
Tappar möjlighet till larm när strömmen till pumpen bryts. Kan vara räddningen om 13 år när vippan ärjat sönder, och larmet skulle kommit till användning första gången.
Återkommer även till frågan om min okunskap där, två faser i samma kabel, ska det inte vara tvåpolig säkring? Gemensam nolla säger du, vet inte hur det funkar när den ena kommer från jordfelsbrytaren och den andra från personskyddsbrytare? Men jag tror inte vippan behöver nolla, så det är kanske ett ickeproblem.
Gillar delvis iden annars, slippa relät. Ha det konstanst spänningssatt med en liten förbrukning känns ju ganska bakvänt och inte optimalt.
Fyrpolig N1XV tycks inte innehålla blå, så det kanske blir 5-polig oavsett. Ser ut att var samma pris. Eller får man köra nolla i grå?
Fick ihop en skiss, även med shelly. Ser ju ut som man får koppla separat grupp för utgången jämfört med ingång/egen drift. Sen om den klarar separat fas är ju en annan sak.
Tack, det stämmer. Med den kopplingen hade shellyn dött med pumpen, och jag hade aldrig fått något larm i mobilen. Ny skiss.GK100 skrev:
Varför kolla förbrukningen på pumpen. Sen det med att ha 5 X 2,5 mm2, så har du 1 fas för pumpen och 1 fas för larm. Knäcker pumpen sin säkring så fungerar larmet ändå. En larmvippa håller säkert minst 20 år.
Är det vippa på pumpen och den får jobba en del, så kommer kabeln mellan vippa och pump gå av. Samt att det måste finnas gott om plats för den i brunnen, så den inte fastnar mot en vägg. Kanske håller i 5 år om du har tur, så ingen pump med vippa. det finns andra pumpar som är bättre.
Larm på distans kan kopplas på tamparna som går till larmlampan.
Att ha en strömbrytare vid brunnen, är ett krav på säkerhetsbrytning vid arbete.
Samt att det går att koppla på olika sätt för allt, jag är inte allenarådande, men har kopplat in ett XXX antal under åren och dom fungerar larmmässigt efter många år. Men pumparna har gett sig med larm.
Är det vippa på pumpen och den får jobba en del, så kommer kabeln mellan vippa och pump gå av. Samt att det måste finnas gott om plats för den i brunnen, så den inte fastnar mot en vägg. Kanske håller i 5 år om du har tur, så ingen pump med vippa. det finns andra pumpar som är bättre.
Larm på distans kan kopplas på tamparna som går till larmlampan.
Att ha en strömbrytare vid brunnen, är ett krav på säkerhetsbrytning vid arbete.
Samt att det går att koppla på olika sätt för allt, jag är inte allenarådande, men har kopplat in ett XXX antal under åren och dom fungerar larmmässigt efter många år. Men pumparna har gett sig med larm.
Skulle önska @Bo.Siltbergs svar på min fråga här om man verkligen får ha två faser i samma femledarkabel, utan en gemensam säkring? Då faller den här lösningen.J jonaserik skrev:
Fullt legalt ha 2 faser i en kabel. Har kopplat in ett XXX antal pumpar och larm för dito. Med av varandra oberoende säkringar, så är larmet tryggat, så en röd lampa på en vägg börjar lysa vid hög nivå. En pump kan säga upp sig eller vippa/kännare för start kärvar så den inte startar. Då kommer larmet.J Jocke-g skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Det är tillåtet med två olika grupper i samma ledning. Likaså en tvåfasgrupp med enskilda säkringar per fas.J Jocke-g skrev:
Det gäller bara att hantera säkerheten, t ex genom uppmärkning. Jonaseriks lösning är enkel och robust. Den allpoliga brytaren tar hand om säkerheten vid underhåll i brunnen.
Vill du ha larm tidigare, när strömmen bryts till pumpen, så tillkommer bara ett NC-relä.
Finns som sagt inga hinder mot att ha flera grupper i samma kabel men i ditt fall finns inget skäl att göra så snarare tvärtom med de delar du vill använda. Du var ju på rätt väg tidigare så svårt att förstå varför du slirar nu.J Jocke-g skrev:
Ja, jag slirar, vacklar, funderar. Måste ju bestämma vilken som är optimala lösningen. Anledningen här är ju för det bakvända i att ha relät draget i normalfallet. Och vad det innebär i slitage, strömförbrukning, värme. Men det är kanske egentligen försumbart.GK100 skrev:
Att ha en sk enligt uråldrig vokabulär vilströmskopplad funktion med ett relä är mycket lämpligt i ditt fall. Det ger både övervakning av driftberedskap längst ut och samtidigt övervakad nivålarmfunktion med bara en extra tråd utöver matning till pumpen. Även ev arbetsbrytare på vägen kommer med både om den glöms i frånläge eller felar.J Jocke-g skrev:
Slitage kan du sätta så nära noll du önskar i detta fallet och strömförbrukningen på samma sätt några W. Shellyn kan du mata separat för interna funktionen och de två utgångarna.
Klicka här för att svara