M Micke i Hudik skrev:
Jag tänkte att eftersom produktinformationen diodmodul (Malmbergs) har texten:
"Signallampa med 3 st röda indikatorlampor för indikering av fasbrott eller avbrott på neutralledare. Ansluts över 3 faser (1,2,3) och gemensam neutralledare (4).",
så tänkte jag att den kanske känner av fasbrott "på riktigt".
@Electrony skrev i ett tidigare inlägg: "Du måste alltså mäta 400V mellan faserna för att se att en av faserna fallit bort."
Jag tänkte att kanske diodmodulerna mätte 400 V för att inte bli "lurade".
Men så icke, alltså!

Men det där med att mäta på 400 V mellan faserna då...
Går det inte att sätta tre relän med 400 V dragspänning mellan faserna, och därigenom ta ut ut information om någon fas saknas?

Nje... Priset för en diodmodul är ju bara några tior (såg får 85 kr på nätet), så den konkurrerar ju inte mot hjälpkontakter i elcentralsbudgeten.
Det var väl mer så att jag var lite tveksam inför hjälpkontakter när jag jämförde Hager JFB med hjälpkontakt för 909 kr på elbutik.se (listpris 4160 kr/st på Ahlsells!!), kontra Rogy JFB som inte kan anslutas till hjälpkontakt som kostar 279 kr på elbutik.se. När det skiljer 630 kr per JFB var jag ju tvungen att relatera pris mot funktionsvärde.
Men sedan har jag ju sett att Malmbergs JFB ligger i samma prisklass som Rogy, och att hjälpkontakt till Malmbergs JFB finns på nätet för 69 kr (vet inte min elektrikers pris), och då verkar ju hjälpkontakter vara det självklara tillbehöret till alla mina JFB/PSB.
Diodmodulen skulle passa bäst ute i ditt nya mätarskåp dit du får gå om någon huvudsäkring löst, där klarar du dig då bättre genom att i många fall kunna se vilken fas som fallerar. Om du som man ska göra vid skruvande med säkringarna där slår från huvudbrytaren minskar risken för felindikering via bakmatning, det blir då bara vid utlösta säkringar före din anläggning det kan hända. Och att något hänt har då förhoppningsvis ditt övervakningsrelä signalerat på ett bra sätt.

Något du inte vill ha är onödiga konventionella reläer som ligger dragna konstant oberoende om du väljer 230 V eller 400 V manöver, 400 V är ovanligt för småreläer också. De kan gå varma, kommer nästan utan undantag börja brumma osv samt tillför väldigt lite.

Och ett annat råd är spara inte i onödan på dina komponenter JFB, PSA osv att gå lägre än Malmbergs utan att isf kunna bedöma dem tekniskt skulle jag inte vilja göra. Och i det fallet fanns ju dessutom hjälpkontakter som du vill ha mer överkomligt i pris.

GK100 GK100 skrev:
Och sen kommer UPS för det skilda övervakningssystemet som övervakar UPS1 osv. Nej, tex Fotografen är rätt ute där, man får sikta på ett mer i grunden robust system och om man som TS vill övervaka välja några få korrekta komponenter som ett mer kompetent relä och hjälpkontakter på några strategiska ställen.
Har en liten känsla att du känner till någon bra färdig lösning..? :thinking:

GK100 GK100 skrev:
Diodmodulen skulle passa bäst ute i ditt nya mätarskåp dit du får gå om någon huvudsäkring löst, där klarar du dig då bättre genom att i många fall kunna se vilken fas som fallerar. Om du som man ska göra vid skruvande med säkringarna där slår från huvudbrytaren minskar risken för felindikering via bakmatning, det blir då bara vid utlösta säkringar före din anläggning det kan hända. Och att något hänt har då förhoppningsvis ditt övervakningsrelä signalerat på ett bra sätt.

Något du inte vill ha är onödiga konventionella reläer som ligger dragna konstant oberoende om du väljer 230 V eller 400 V manöver, 400 V är ovanligt för småreläer också. De kan gå varma, kommer nästan utan undantag börja brumma osv samt tillför väldigt lite.

Och ett annat råd är spara inte i onödan på dina komponenter JFB, PSA osv att gå lägre än Malmbergs utan att isf kunna bedöma dem tekniskt skulle jag inte vilja göra. Och i det fallet fanns ju dessutom hjälpkontakter som du vill ha mer överkomligt i pris.
"Om du som man ska göra vid skruvande med säkringarna där slår från huvudbrytaren ..."
Vaa??? Ska man?? Har jag aldrig gjort! :surprised:
Då blir det ju kolsvart i HELA huset! :worried:
Och klockan på ugnen måste ju ställas om VARJE gång! :confused:
Nje... då måste jag kanske ersätta huvudsäkringarna med femtums spikar istället!?! :thinking:

Men skämt åsido, så tror jag inte min gamla huvudbrytare på mätarplattan från 40-talet hade tålt av- och på-slag ett par-tre gånger i veckan vintertid.
Vi får se hur jag gör i det nya mätarskåpet. :whistle:

En diodmodul även där, är kanske inte en sån dum idé.
Men då ska den alltså sitta mellan huvudsäkringarna och mätarskåpets huvudbrytare, menar du?
Tror att mätarskåpet nu är kopplat så här:
Serviskabel -> Elmätare -> Huvudsäkringar -> Huvudbrytare -> Modulplatser -> Matarkabel till elcentral
(Eller möjligen: Serviskabel -> Huvudsäkringar -> Elmätare -> Huvudbrytare -> Modulplatser -> Matarkabel )

OK, då stryker vi 400V-relä-teorin där alltså.

Men du menar alltså att Malmbergs komponenter är helt ok att använda?

Jag har även tänkt mig att VVB ska matas via någon typ av 3-fas relä i normcentralen.
Så jag kan styra den för avlastning av huvudsäkringarna.
Ser att det finns arbretsströmreläer och det finns kontaktorer, vad är skillnaden?
Och vad ska jag använda?

M Micke i Hudik skrev:
Tror att mätarskåpet nu är kopplat så här:
Serviskabel -> Elmätare -> Huvudsäkringar -> Huvudbrytare -> Modulplatser -> Matarkabel till elcentral
Nej.
M Micke i Hudik skrev:
(Eller möjligen: Serviskabel -> Huvudsäkringar -> Elmätare -> Huvudbrytare -> Modulplatser -> Matarkabel )
Möjligen. Sitter det inget schema där?

Tycker det verkar konstigt att du behöcer byta säkringar så tätt, hade nog fokuserat på att i första hand försöka få till en stabil elanläggning, förstod det först som att det var yttre faktorer som ställde till det för dig från nätägarens sida, men du verkar ha en del att ordna upp själv först.

Finns även möjlighet att kolla vad nätägaren har för möjligheter till avisering till din mobil eller liknande vid avbrott från deras sida.

Sen tycker jag det är lite till att förenkla så som du skrev, tredje säkringen högst upp ska bytas, händer detta dig så ofta? Kan vara bra att ta reda på varför detta sker så ofta, det ska egentligen ske extremt sällan och när det väl sker kan det vara säkringen som löst, men det kan lika gärna vara RK som bränt eller en passdel, som GK200 skrev, byt inte säkring med last.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kan absolut tänka mig att det blir säkert en 20-30k dyrare att bygga med "färdiga" saker som Resi9 och KNX. Dock så tror jag att andrahandsvärdet på ett hus med hembyggt (även om det är mycket bra gjort) kontra ett med Resi9 skiljer typ 100-150k. Skulle jag besiktiga ett hus med hembyggd styrning och tveksam dokumentation (kanske inget CE godkännande) skulle jag säga att elsystemet är underkänt och måste byggas om.

Så tänk på att upprätta relationshandlingar och se till att alla komponenter är CE godkända så du kan intyga att anläggningen är CE godkänd.

Även om du inte har några planer nu på att sälja huset så lovar jag att det kommer.
"Relationshandlingar"
Vad är det?

Om vi upprättar ett samboavtal, räcker det? ;)

Skämt åsido...
Vad är det?
Och hur upprättar man det?

S Slugge skrev:
Nej.
Möjligen. Sitter det inget schema där?

Tycker det verkar konstigt att du behöcer byta säkringar så tätt, hade nog fokuserat på att i första hand försöka få till en stabil elanläggning, förstod det först som att det var yttre faktorer som ställde till det för dig från nätägarens sida, men du verkar ha en del att ordna upp själv först.

Finns även möjlighet att kolla vad nätägaren har för möjligheter till avisering till din mobil eller liknande vid avbrott från deras sida.

Sen tycker jag det är lite till att förenkla så som du skrev, tredje säkringen högst upp ska bytas, händer detta dig så ofta? Kan vara bra att ta reda på varför detta sker så ofta, det ska egentligen ske extremt sällan och när det väl sker kan det vara säkringen som löst, men det kan lika gärna vara RK som bränt eller en passdel, som GK200 skrev, byt inte säkring med last.
Jo, har för mig det sitter ett kopplingsschema i mätarskåpet...
Och jag vet att jag har ett kopplingsschema på papper liggande.
Men återkallade mitt minne från i somras, när vi installerade mätarskåpet.
Så jag är inte helt säker på hur det var.

Men jag är ganska säker på att modulplatserna sitter efter mätarskåpets huvudbrytare.
För det är på dessa modulplatser vi ska sätta ÖS typ1.

"hade nog fokuserat på att i första hand försöka få till en stabil elanläggning"
Och det är ju precis det jag fokuserar på nu, att byta ut elcentralen, se till att lastbalanseringen mellan faserna blir ok, och få till en stabil elanläggning.

Jepp, jag har nu SMS-notis om det blir planerade strömavbrott.
Men sedan har vi ju vinter och snöväder...
Och träd...
Och grävmaskiner...
Senaste månaden har vi haft flera strömavbrott eftersom de gräver ner fiber häromkring.

Yes, passdelarna var brända på den gamla mätartavlan!!
RK, vad är det?

M Micke i Hudik skrev:
"Relationshandlingar"
Vad är det?

Om vi upprättar ett samboavtal, räcker det? ;)

Skämt åsido...
Vad är det?
Och hur upprättar man det?
Det är ex kopplingsschema och 1-linjeschema. Att man benämner och stämplar dem "Relatuionshandling" är för att veta att det är den slutliga handlingen som visar hur det är gjort, inte bara hur det skall göras som en "Bygghandling" visar.

Materielförteckning med leverantörsregister är bra om det finns, men inget nödvändigt.

Desto mer och utförligare dokumentation du kan samla ihop desto bättre. Risken är annars att du byggt ett system som endast du kan och ingen annan vill befatta sig med i framtiden.

R Robert-san01 skrev:
Det är ex kopplingsschema och 1-linjeschema. Att man benämner och stämplar dem "Relatuionshandling" är för att veta att det är den slutliga handlingen som visar hur det är gjort, inte bara hur det skall göras som en "Bygghandling" visar.

Materielförteckning med leverantörsregister är bra om det finns, men inget nödvändigt.

Desto mer och utförligare dokumentation du kan samla ihop desto bättre. Risken är annars att du byggt ett system som endast du kan och ingen annan vill befatta sig med i framtiden.
OK
Bra, då vet jag det...
Ska ha det i åtanke när elcentralen är klar.
Tackar!

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
E Electrony skrev:
Du har uppfattat mig rätt så när som på att jag anser att du skall koppla in dig efter huvudbrytaren.
Kopplar du in dig före bör du montera dom komponenterna före huvudbrytaren så att det framgår att det inte är kopplade via brytaren.
Jag skulle ta en B10*3 dvärgbrytare, den är troligen billigare än 6A varianten, det ger dig en extra grupp att koppla in förbrukare på om utrymmet tar slut.
Skillnaden i pris på 0,75 & 1,5 kvmm har ju ingen betydelse för så korta ledare.

När det gäller frånskiljning så har jag fattat det som att vissa fabrikat av dvärgbrytare är godkända men inte alla.
Det kan någon annan svara bättre på.
Jag ser nu att Malmbergs diodmoduler har anslutningsarea 25 kvmm. (Till skillnad mot de diodmoduler jag tidigare tittade på, som hade max 2,5 kvmm.)
Detta innebär väl att jag kan koppla in Malmbergs diodmodul med 6 kvmm direkt mot huvudbrytaren (före eller/och efter), utan att dvärgbrytaren ska kopplas in däremellan.
Har jag rätt där?

M Micke i Hudik skrev:
Jag ser nu att Malmbergs diodmoduler har anslutningsarea 25 kvmm. (Till skillnad mot de diodmoduler jag tidigare tittade på, som hade max 2,5 kvmm.)
Detta innebär väl att jag kan koppla in Malmbergs diodmodul med 6 kvmm direkt mot huvudbrytaren (före eller/och efter), utan att dvärgbrytaren ska kopplas in däremellan.
Har jag rätt där?
Just att det står 25 mm2 behöver inte innebära att du kan göra det. Du skulle lika gärna kunna anslutet den andra typen med 2.5 mm2 ledare utan säkring. Under vissa förbehåll är det helt ok.

Du tror inte att det är felskrivet så det ska stå 2.5 och inte 25?

• Gilla
Micke i Hudik
  • Laddar…
Y
GK100 GK100 skrev:
Just att det står 25 mm2 behöver inte innebära att du kan göra det. Du skulle lika gärna kunna anslutet den andra typen med 2.5 mm2 ledare utan säkring. Under vissa förbehåll är det helt ok.

Du tror inte att det är felskrivet så det ska stå 2.5 och inte 25?
Intressant!
Så du menar alltså att det med vissa förbehåll skulle vara ok att ansluta en diodmodul med 2,5 kvmm direkt till inkommande matarkabel på 6 kvmm?
Det var ju precis det som var en av mina delfrågor i min ursprungsfråga för 85 inlägg sedan. ;)
Vilka är förbehållen?

Ska kolla upp lite mer det där med 25 alt. 2,5 kvmm...

Wiser/resi9 verkar lite småintressant, den verkar kunna identifiera och hålla koll på förbrukare och varna vid fel, trots att där är andra anslutna apparater.

Ahsells utskick är säkert bara färdigt från Schneider då det påminner väldigt mycket om deras reklammaterial.

J
Måste häpna lite över hur ofta du behöver byta huvudsäkringar. Förutom vid felkopplingar eller svetsning går aldrig några säkringar för mig. Huvudsäkring tror jag gått en gång under min livstid i föräldrahemmet. Och ja, i samma hus gick en säkring om man körde motorvärmare på 3 bilar och sen körde nåt mer tungt i garaget... Har jag för mig, det är 30 år sen... JFB med kablar liggande på marken i snön kanske kan vara ett case, men ser man till att ha flera JFB och separat för utomhusuttag minskar konsekvenserna för den händelsen. Kvarstår vablvan elavbrott där jag tycker min lösning med att mitt battribackupat larm skickar meddelande plus att larmcentral ringer vid strömavbrott. I en vettigt dimensionerad hemanläggning borde inte denna övervakning behövas?

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska kolla på måndag ifall jag kan lägga vantarna på ett beggad fasbrotts och fasföljdsvakt.
Jag är inte säker på om den fortfarande sitter kvar i apparatskåpet vi rev, men om ingen annan har tagit den så ...

Jag tror det möjligen var en CARLO GAVAZZI
[länk]
Nej, tyvärr hade någon annan redan lagt vantarna på fasbrottsvakten. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.