16 640 läst ·
133 svar
17k läst
133 svar
Otydliga krav på ekonomibyggnader
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Den bistra sanningen är nog att vi med smågårdar för hobbybehov inte har så mycket behov av ekonomibyggnader, och att de lätt blir ursäkter för att bygga bygglovsfritt. Nu kan jag väl iofs. tycka att man borde få smälla upp ett större garage utanför detaljplanerat område likväl dom en maskinhall eller lada, men nu är det inte så.
Så med det sagt får du väl fundera på vad du vill ha och vad det är värt. Hade jag byggt nytt hade jag vemat ha såväl ett rejält garage för både fyrhjuling och ett par bilar som en verkstad och ett förråd på minst 25 kvm vardera. Det har jag svårt att motivera i nybyggnadsform, samtidigt som jag kan nyttja befintliga ekonomibyggnader för det och mer ändå.
Utan garage för vanliga boilar skulle jag som flera andra skrivit bara byggt och inte frågat. Med garage skulle jag tänkt till och byggt så stort jag haft råd med – med lov.
Så med det sagt får du väl fundera på vad du vill ha och vad det är värt. Hade jag byggt nytt hade jag vemat ha såväl ett rejält garage för både fyrhjuling och ett par bilar som en verkstad och ett förråd på minst 25 kvm vardera. Det har jag svårt att motivera i nybyggnadsform, samtidigt som jag kan nyttja befintliga ekonomibyggnader för det och mer ändå.
Utan garage för vanliga boilar skulle jag som flera andra skrivit bara byggt och inte frågat. Med garage skulle jag tänkt till och byggt så stort jag haft råd med – med lov.
Är det ärendet för bostadshuset eller har du även sökt bygglov för ekonomibyggnaderna?N noone70 skrev:
En tanke är att problemet är hur fastigheten är typkodad. Du skrev att den var obebyggd så jag antar att den i nuläget är typ 110 obebyggd lantbruksenhet.
Det är möjligt att den måste vara typkodad 120 bebyggd lantbruksenhet för att du fritt ska få bygga ekonomibyggnader. Så eventuellt måste du bygga bostadshuset först och få 'rätt' typkod och sen borde det vara fritt fram att smälla upp diverse ekonomibyggnader.
Om ni inte tänkt bygga byggnaderna parallellt så är det kanske inget större problem.
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Nej, ekonomibyggnader är inte komplementbyggnader till bostadshus, utan de finns för fastigheten i sig. Detta till skillnad från friggebodar och attefallare som bara får byggas som komplement till ett bostadshus.
Skatteverkets klassning är inte heller något som styr byggrätten. Att fastigheten är typad i 100-serien gör iofs. att man kan presumera att man får bygga enligt lantbruksreglerna, men dessa finns som sagt i byggningabalken som är en del av 1734 års lag så det predaterar typkoderma och är, i sanning, sen gammalt.
Skatteverkets klassning är inte heller något som styr byggrätten. Att fastigheten är typad i 100-serien gör iofs. att man kan presumera att man får bygga enligt lantbruksreglerna, men dessa finns som sagt i byggningabalken som är en del av 1734 års lag så det predaterar typkoderma och är, i sanning, sen gammalt.
Från Boverkets kunskapsbank jag länkade ovan:Nötegårdsgubben skrev:
"Det står inte i PBL att fastigheten måste vara taxerad som lantbruksfastighet för att verksamheten ska kunna ses som jordbruk. Detsamma gäller skogsbruk eller annan liknande näring. Omvänt så finns det inte en automatisk rätt att bygga bygglovsbefriade ekonomibyggnader bara för att en fastighet är taxerad som lantbruksfastighet."
Jag skulle vilja påstå att rätten att bygga bygglovsbefriade ekonomibyggnader överhuvudtaget inte har någon tydlig koppling till själva fastigheten. Det är verksamheten som styr.
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Du måste ha en väldigt metafysisk inställning till konceptet jord.C cpalm skrev:
Så är det absolut, efter att man konstaterat att det finns jord att bruka.C cpalm skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 271 inlägg
Några klarlägganden. Det är inte fastighetens klassning som lantbruksfastighet som ger dig rätt till undantag från bygglovskrav enligt PBL 9 kap 3§. Lägg på minnet att det finns ett allmänt krav på bygglov för alla byggnader men att du kan få åtnjuta ett undantag enligt PBL 9 kap 3§, om vissa förutsättningar föreligger. Dessa är dock inte särskilt väl beskrivna i PBL.
Du får lite hjälp av dokumentet som är länkat till i Vad gäller för bygglov för byggnader på anläggningar med hästverksamhet? - LRF .
Sensmoralen är följande:
* bygganden i fråga måste stå i direkt relation till den verksamhet som bedrivs på fastigheten.
* byggnaden får inte vara basis till en separat verksamhet
* byggnaden måste vara utformad så att det rimmar med verksamheten.
Som exempel kan jag berätta en sann historia:
En man äger en fastighet som är klassad som lantbruksfastighet. Han vill bygga en maskinhall och hör av sig till kommunen och får grönt att bygga utan bygglov. Det finns ingen verksamhet på fastigheten men mannen påstår att han vill starta en vingård. Han börjar bygga ett mastodontbygge, flera gånger större än vad som skulle krävas för en eventuell vingård som inte finns. Kommunen låter sig blidkas i en process som har många tecken på kompiskorruption.
Nu finns fortfarande ingen lantbruksverksamhet på fastigheten. Maskinhallen får inte användas till andra ändamål. Mannens arvingar försöker ibland att tjäna lite extra genom att ta in husbilar, båtar mm för vinterförvaring. Kommunen slår ned på denna lovpliktiga ändring av användandet men arvingarna är återfallsförbrytare.
Blir spännande att se om det blir en byggsanktionsavgift någon dag, för då blir det riktigt dyrt med tanke på hallens storlek.
Du får lite hjälp av dokumentet som är länkat till i Vad gäller för bygglov för byggnader på anläggningar med hästverksamhet? - LRF .
Sensmoralen är följande:
* bygganden i fråga måste stå i direkt relation till den verksamhet som bedrivs på fastigheten.
* byggnaden får inte vara basis till en separat verksamhet
* byggnaden måste vara utformad så att det rimmar med verksamheten.
Som exempel kan jag berätta en sann historia:
En man äger en fastighet som är klassad som lantbruksfastighet. Han vill bygga en maskinhall och hör av sig till kommunen och får grönt att bygga utan bygglov. Det finns ingen verksamhet på fastigheten men mannen påstår att han vill starta en vingård. Han börjar bygga ett mastodontbygge, flera gånger större än vad som skulle krävas för en eventuell vingård som inte finns. Kommunen låter sig blidkas i en process som har många tecken på kompiskorruption.
Nu finns fortfarande ingen lantbruksverksamhet på fastigheten. Maskinhallen får inte användas till andra ändamål. Mannens arvingar försöker ibland att tjäna lite extra genom att ta in husbilar, båtar mm för vinterförvaring. Kommunen slår ned på denna lovpliktiga ändring av användandet men arvingarna är återfallsförbrytare.
Blir spännande att se om det blir en byggsanktionsavgift någon dag, för då blir det riktigt dyrt med tanke på hallens storlek.
Redigerat:
Jag pratar, precis som Boverket skriver, om att PBL 9 kap. 3§ inte ställer några explicita krav på fastigheten, taxeringskoden eller liknande administrativa begrepp. Den enda restriktionen är att det skall vara utanför detaljplan. Kalla det en metafysisk inställning om du vill, men det är lagens utformning jag pratar om, inte min personliga inställning.Nötegårdsgubben skrev:
Jag är ingen vän av byråkrati men du kan försöka att hänvisa till Förvaltningslagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/forvaltningslag-2017900_sfs-2017-900
6 § En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla.
Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål.
9 § Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.
Handläggningen ska vara skriftlig. Myndigheten får dock besluta att handläggningen helt eller delvis ska vara muntlig, om det inte är olämpligt.
Finns en del intressant att läsa i den lagen om man har problem att få svar från kommunen.
Risken är att man får problem i framtiden med tex byggnadsnämnden om man går på för hårt mot dom.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/forvaltningslag-2017900_sfs-2017-900
6 § En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla.
Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål.
9 § Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.
Handläggningen ska vara skriftlig. Myndigheten får dock besluta att handläggningen helt eller delvis ska vara muntlig, om det inte är olämpligt.
Finns en del intressant att läsa i den lagen om man har problem att få svar från kommunen.
Risken är att man får problem i framtiden med tex byggnadsnämnden om man går på för hårt mot dom.
Du har inlett en dialog med en handläggare. Du har fått information som verkar gå emot handläggarens åsikt. Inget konstigt med att säga att du blivit fundersam och att du vore tacksam för ett mer tydligt beskrivet resonemang eftersom du har svårt att förstå varför du öht skulle kunna behöva bygglov. Om du beskriver dina (forumens) argument kort och koncist får handläggaren något konkret att ta ställning till. Du sitter inte mer "i klistret" genom att göra så än du redan gör s a s. Om inte det leder till ett tillfredsställande resultat eller tillräcklig klarhet kan det vara en idé att vända sig till en jurist för en bedömning av din specifika situation. Ser man till hur mkt pengar och strul det i teorin skulle kunna handla om är kostnaden för en konsultation försumbar.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Du kommer inte attkunna få ett bindande beslut om bygglovsfrihet. Det som beslutas är att ge bygglov. Vill du bygga ex en bygglovsfr friggebod. Så är det du och ingen annan som ansvarar för att den håller sig inom reglerna för bygglovsfrihet.
Sedan kan kommunen vid en prövning i efterhand upptäcka att du missat något litet i reglerna, då är det en svartbyggd bod.
Samma gäller ekonomibyggnader, bygg dem. Om kommunen sedan upptäcker att de används till något annat, så är det svartbyggen.
Sedan kan kommunen vid en prövning i efterhand upptäcka att du missat något litet i reglerna, då är det en svartbyggd bod.
Samma gäller ekonomibyggnader, bygg dem. Om kommunen sedan upptäcker att de används till något annat, så är det svartbyggen.