16 640 läst ·
133 svar
17k läst
133 svar
Otydliga krav på ekonomibyggnader
I teorin skulle man kunna påbörja åtgärden att bygga vad man bedömer är en ekonomibyggnad och sen göra en anmälan om eventuellt olovligt byggande. Då måste byggnadsnämnden öppna ett tillsynsärende och tvingas därmed göra en bedömning om det rör sig om en olovlig åtgärd eller inte. Om de inte finner det så beslutar de att lägga ned ärendet och det finns således en myndighetsbedömning av ärendet. Men det går ju inte att styra i vilken takt byggnadsnämnden arbetar med tillsynen. Risken är ju t ex att det tar ett par år innan de kommer till ärendet. Man kan också fråga sig vad värdet av en myndighetsbedömning är i ett senare skede om byggnadsnämnden ändrar sin bedömning, vilket står dem fritt att göra.H hempularen skrev:Du kommer inte attkunna få ett bindande beslut om bygglovsfrihet. Det som beslutas är att ge bygglov. Vill du bygga ex en bygglovsfr friggebod. Så är det du och ingen annan som ansvarar för att den håller sig inom reglerna för bygglovsfrihet.
Sedan kan kommunen vid en prövning i efterhand upptäcka att du missat något litet i reglerna, då är det en svartbyggd bod.
Samma gäller ekonomibyggnader, bygg dem. Om kommunen sedan upptäcker att de används till något annat, så är det svartbyggen.
Redigerat:
Ja det är en hypotetisk väg att i efterhand få en formell kvittens på att bygget uppfyller reglerna.Claes Sörmland skrev:
Dock framstår det som att TS snarare är ute efter att på förhand eliminera risken för oenigheter kring regeluppfyllnaden med eventuell påföljd. Eller som TS skriver i #12 - "Det sista jag behöver är att få saktionsavgifter och/eller behöva driva en process mot dem".
Men det verkar råda enighet här att det är en risk man få ta. TS får väl börja med att bygga något billigt eller åtminstone något som lätt kan säljas vidare och transporteras bort. En beg. mobil arbetsbod kanske?
Min känsla också. Det skulle vara enklare för TS om denne agerade som typ 99% av alla som har en lantbruksfastighet och det är att ifall jag behöver bygga någon ekonomibyggnad så gör jag det. Finns inte en enda i mitt närområde som skulle be om lov för att uppföra någon icke bostadsbyggnad på gården. De skulle nog knappast fråga heller om det gällde mindre bostadsbyggnader som kunde användas som gäststugor eller uthyrningsstugor hellerC cpalm skrev:
I grund och botten håller jag med dig om det. Men nu har ju TS själv uttryckt en önskan om att gå till botten med det härF fribygg skrev:
TS härS Stuff skrev:
Jag orkar inte med att ha risken att någon anmäler en för svartbygge och allt byråkratiskt merarbete det innebär (plus potentiella sanktionsavgifter) hängandes över mig.
Kommer ha tillräckligt med jobb med bygga upp gården
Då ska du inte bygga alls, det finns alltid risk att bli anmäld även om man sökt, fått och följt ett bygglov.N noone70 skrev:
Grannar och byråkrater kan alltid få för sig saker som man som fastighetsäare kan behöva förklara dem även om det sen inte blir något mer av det då man är i sin fulla rätt att utföra vissa saker på sin fastighet.
Ja självklart… finns alltid idioter som behöver nått att sysselsätta sig medF fribygg skrev:Då ska du inte bygga alls, det finns alltid risk att bli anmäld även om man sökt, fått och följt ett bygglov.
Grannar och byråkrater kan alltid få för sig saker som man som fastighetsäare kan behöva förklara dem även om det sen inte blir något mer av det då man är i sin fulla rätt att utföra vissa saker på sin fastighet.
Men man kan ju minimera risken
Det finns ett ”gigantiskt” tillsynsärende på en fastighet i närhetenClaes Sörmland skrev:
I teorin skulle man kunna påbörja åtgärden att bygga vad man bedömer är en ekonomibyggnad och sen göra en anmälan om eventuellt olovligt byggande. Då måste byggnadsnämnden öppna ett tillsynsärende och tvingas därmed göra en bedömning om det rör sig om en olovlig åtgärd eller inte. Om de inte finner det så beslutar de att lägga ned ärendet och det finns således en myndighetsbedömning av ärendet. Men det går ju inte att styra i vilken takt byggnadsnämnden arbetar med tillsynen. Risken är ju t ex att det tar ett par år innan de kommer till ärendet. Man kan också fråga sig vad värdet av en myndighetsbedömning är i ett senare skede om byggnadsnämnden ändrar sin bedömning, vilket står dem fritt att göra.
Tog kommunen knappt ett år från anmälan till sanktionsavgift
Då rörde det sig om en grej som nästan syns från rymden (lätt ironisk överdrift) och helt omöjligt att missa
Javisst, men det kan ju vara svårt att köpa allt innom syn och hörhåll för att få vara ifred, Det finns som sagt ingen garanti även om man har bygglov, det kan komma någon helt främmande och anmäla en likafullt.N noone70 skrev:
Problemet är att du genom att blanda in kommunen i byggandet av ekonomibyggnader snarare maximerar risken för problem. Alla andra bara bygger och det är extremt ovanligt att det händer något om man verkligen bygger legitima ekonomibyggnader. Kan du bara på ett vettigt sätt motivera att du behöver ekonomibyggnaden så ska det inte vara något problem. Sen finns ju vissa saker som säkert kan ge problem som att bygga en gödselbrunn precis vid grannens bostadshus, men med lite sunt förnuft så inser man det innan man börjar ett sådant bygge.N noone70 skrev:
Jo jag har förstått det nu… svårt att backa bandet nuL lbgu skrev:Problemet är att du genom att blanda in kommunen i byggandet av ekonomibyggnader snarare maximerar risken för problem. Alla andra bara bygger och det är extremt ovanligt att det händer något om man verkligen bygger legitima ekonomibyggnader. Kan du bara på ett vettigt sätt motivera att du behöver ekonomibyggnaden så ska det inte vara något problem. Sen finns ju vissa saker som säkert kan ge problem som att bygga en gödselbrunn precis vid grannens bostadshus, men med lite sunt förnuft så inser man det innan man börjar ett sådant bygge.
Nu vet jag inte exakt hur det funkar, men kan du inte bara avsluta dina aktuella ärenden om bygglov för ekonomibyggnader? Det måste ju rimligtvis gå att meddela kommunen att de föreslagna byggnaderna inte är aktuella längre. Sen när det är avklarat så är det väl bara att bygga vid ett senare tillfälle. Om någon från kommunen skulle fråga (Bygglovsenheterna brukar vara så översållade med uppdrag att jag knappast tror att de kommer ihåg gamla nedlagda ärenden.) då är det väl bara att säga att du genom egna efterforskningar fått reda på att det inte behövs bygglov för byggnaderna.N noone70 skrev:
Får jag fråga vad du ska med ett hönshus till på en fastighet som jag tolkar det är obebyggd? Behöver du inte bo närheten för att sköta hönsen?N noone70 skrev:Jag har lite problem med kommunen och jag hoppas på att någon här har erfarenhet av detta.
Vi har ganska nyligen införskaffat en skogs/lant-brukasfastighet
Den är helt obebodd och vi ska bygga en gård(sverksamhet) och till det ett antal ekonomibyggnader
Problemet är att kommunen inte bara krånglat och anser att byggnaderna (bla en förrådsbyggnad för 6x6 hjulingen, motorsågar pch andra maskiner) inte kan räknas som ekonomibyggnad, de ställer även (ytterst ospecificerad) krav på själva verksamhet(kombinerat småskaligt jordbruk och skogsbruk) för att vi öht ska få bygga utan att söka bygglov för sådana byggnader. Jag har inte lyckats hitta något om detta i de lagar som de hänvisar till,
Det är ju omöjligt att bygga upp en verksamhet om man ska söka bygglov för var enda hönshus, förråd, lada och vindskydd. Det kommer kosta 100 tusentals kr extra bara i avgifter till kommunen
Länkar till PBL ang ekonomibyggnader har jag läst. Men där står inget om krav på själva verksamhet och hur omfattande den ska vara.
Utanför detaljplan
10ha mark
Enligt skatteverket är det 6ha skog och 4 ha jordbruksmark. Om det kan vara till någon hjälp(läste någonstans att skogs sköter ju sig lite av sig själv)
Är det någon som varit med om något liknade? Domar eller andra texter som kan ge upplysning(Som jag sa tidigare så har jag redan läst de som står på boverket och PBL, och där nämns inte nått om krav på verksamhetens storlek)
Var går gränsen för när ens verksamhet gör att man får bygga ekonomibyggnader och vem sätter dem?
Har man sökt , fått och följt ett bygglov - då behöver man inte oroa sig för att bli anmäld. En galen granne kan man få som anmäler, men den anmälan kommer endast orsaka förtret för grannen - han kommer aldrig få bifall.F fribygg skrev:Då ska du inte bygga alls, det finns alltid risk att bli anmäld även om man sökt, fått och följt ett bygglov.