Jag har lite problem med kommunen och jag hoppas på att någon här har erfarenhet av detta.
Vi har ganska nyligen införskaffat en skogs/lant-brukasfastighet
Den är helt obebodd och vi ska bygga en gård(sverksamhet) och till det ett antal ekonomibyggnader
Problemet är att kommunen inte bara krånglat och anser att byggnaderna (bla en förrådsbyggnad för 6x6 hjulingen, motorsågar pch andra maskiner) inte kan räknas som ekonomibyggnad, de ställer även (ytterst ospecificerad) krav på själva verksamhet(kombinerat småskaligt jordbruk och skogsbruk) för att vi öht ska få bygga utan att söka bygglov för sådana byggnader. Jag har inte lyckats hitta något om detta i de lagar som de hänvisar till,
Det är ju omöjligt att bygga upp en verksamhet om man ska söka bygglov för var enda hönshus, förråd, lada och vindskydd. Det kommer kosta 100 tusentals kr extra bara i avgifter till kommunen

Länkar till PBL ang ekonomibyggnader har jag läst. Men där står inget om krav på själva verksamhet och hur omfattande den ska vara.

Utanför detaljplan
10ha mark
Enligt skatteverket är det 6ha skog och 4 ha jordbruksmark. Om det kan vara till någon hjälp(läste någonstans att skogs sköter ju sig lite av sig själv)

Är det någon som varit med om något liknade? Domar eller andra texter som kan ge upplysning(Som jag sa tidigare så har jag redan läst de som står på boverket och PBL, och där nämns inte nått om krav på verksamhetens storlek)
Var går gränsen för när ens verksamhet gör att man får bygga ekonomibyggnader och vem sätter dem?

Det är alltjämt Byggningabalken 2 kap 1§ som reglerar byggandet på lantbruksfastigheter.
Finns ingen anledning att söka bygglov och hålla kommunens tjänstemän sysselsatta med onödig kostsam administration på din bekostnad om det är ekonomibyggnader för gårdens drift som skall byggas.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är alltjämt Byggningabalken 2 kap 1§ som reglerar byggandet på lantbruksfastigheter.
Finns ingen anledning att söka bygglov och hålla kommunens tjänstemän sysselsatta med onödig kostsam administration på din bekostnad om det är ekonomibyggnader för gårdens drift som skall byggas.
Helt riktigt
Tyvärr är dessa tjänstemän(kvinnor) av en helt annan uppfattning

C
Tyvärr är det nog oftast så att vill man bygga bygglovsfritt så gör man så på "egen risk". Dvs. det blir nog svårt att få en garanti från kommunen att du kan bygga X utan bygglov.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Problemet ligger i att du inte har en verksamhet idag, så börja med hönshuset som faen inte kan ha behov av bygglov, och vips har du en verksamhet, så ta det därifrån.

Du kan ha nytta av ordspråkets "De små stegens tyranni".

Lycka till.
/W

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Problemet ligger i att du inte har en verksamhet idag, så börja med hönshuset som faen inte kan ha behov av bygglov, och vips har du en verksamhet, så ta det därifrån.

Du kan ha nytta av ordspråkets "De små stegens tyranni".

Lycka till.
/W
Har ju skogsbruket

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Har ju skogsbruket
Får man fråga varför kommunen är inblandad?

M martin.sveg skrev:
Får man fråga varför kommunen är inblandad?
För att jag var dum nog att fråga om vad som gäller för ekobomibyggnader :sweat:

• Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
N noone70 skrev:
För att jag var dum nog att fråga om vad som gäller för ekobomibyggnader :sweat:
Jag tycker att det är ganska klart vad som gäller. Så länge du kan motivera väl varför byggnaderna behövs för verksamheten så ser jag ingen framgång för kommunen i en process. Tacka kommunen för informationen och hör inte av dig till dem igen.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Jag tycker att det är ganska klart vad som gäller. Så länge du kan motivera väl varför byggnaderna behövs för verksamheten så ser jag ingen framgång för kommunen i en process. Tacka kommunen för informationen och hör inte av dig till dem igen.
Instämmer! Jag har själv en liten skogsfastighet och gör min egen tolkning av vad som får byggas enligt PBL utan att blanda in kommunen. Än så länge har ingen ställt några frågor

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Som jag uppfattat det så är det inget problem så länge ekonomibyggnaderna verkligen används som det. De som får problem med kommunen är i många fall "exploatörer", som med en gårdsverksamhet som täckmantel försöker bygga otillåtna bostadsbyggnader. Finns ju ett fall som jag tror är klassiskt i skärgården där någon byggde ett "regnskydd för fåren", direkt på stranden på en i övrigt obebyggd ö. Fåren fick en väldigt fin vistelse där med eget sovrum, kök, badrum med fantastisk havsutsikt. Har för mig att det överklagades långt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Problemet är att jag har redan öppnat den här burken med rutten mask iom att jag frågade kommunen... Det sista jag behöver är att få saktionsavgifter och/eller behöva driva en process mot dem

N noone70 skrev:
Problemet är att jag har redan öppnat den här burken med rutten mask iom att jag frågade kommunen... Det sista jag behöver är att få saktionsavgifter och/eller behöva driva en process mot dem
Be att få prata med en annan handläggare då. Någon som faktiskt har koll på skogs- och lantbruk

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som jag uppfattat det så är det inget problem så länge ekonomibyggnaderna verkligen används som det. De som får problem med kommunen är i många fall "exploatörer", som med en gårdsverksamhet som täckmantel försöker bygga otillåtna bostadsbyggnader. Finns ju ett fall som jag tror är klassiskt i skärgården där någon byggde ett "regnskydd för fåren", direkt på stranden på en i övrigt obebyggd ö. Fåren fick en väldigt fin vistelse där med eget sovrum, kök, badrum med fantastisk havsutsikt. Har för mig att det överklagades långt.
SOm vår granne, han har dumpat säkert 1000 lastbilslass med schaktmassor och planerar nu anlägga ett upplag för entrepenadmaskiner, med hänvisning till att han behöver en plats där han kan ställa sina jordbruksmaskiner

N noone70 skrev:
SOm vår granne, han har dumpat säkert 1000 lastbilslass med schaktmassor och vill nu anlägga ett upplag för entrepenadmaskiner
Då är det kanske det som får kommunen att bli misstänksam mot dina planer...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.