16 640 läst ·
133 svar
17k läst
133 svar
Otydliga krav på ekonomibyggnader
Ja, väck inte den björn som sover är nog en bra devis i sammanhanget.
Frågan är om kommunen ids inleda någon sorts tillsynsärende på eget bevåg bara för att de nu har kännedom om dina planer? Det vet man ju inte. Och är det någon utomstående som anmäler åker man ju på en granskning i vilket fall. Det är nog en risk man måste vara beredd att ta.
Frågan är om kommunen ids inleda någon sorts tillsynsärende på eget bevåg bara för att de nu har kännedom om dina planer? Det vet man ju inte. Och är det någon utomstående som anmäler åker man ju på en granskning i vilket fall. Det är nog en risk man måste vara beredd att ta.
Är det ute på landet så finns väl inte marklovskrav för detta?N noone70 skrev:
Upplag för entreprenadmaskiner kräver bygglov, den åtgärden finns listad i PBF som bygglovspliktig.
Jo... Men nu har de väckt björnen i mig. När de inte kan hänvisa till någon lag eller förordning utan svarar "Jag måste fundera på det, jag återkommer" på frågan om vad är det för villkor/krav jag måste uppfylla i min verksamhet för att få bygga ekonomibyggnader utan bygglov så blir jag förbannadC cpalm skrev:Ja, väck inte den björn som sover är nog en bra devis i sammanhanget.
Sen så kommer det ju ränna en del kommunala tjänstemän ute i området iom att vi håller på att bygga och då är risken för upptäckt större
Ja, men det där får man har viss förståelse för.N noone70 skrev:
De är skyldiga att svara på dina frågor men samtidigt rädda för att lova för mycket. Så det är klart att de i sina svar kommer att ta det säkra före det osäkra för att skydda sin egen rygg. Du kommer nog aldrig att få några konkreta detaljerade svar utan att gå igenom en formell prövningsprocess = bygglov.
Jag håller med. Det är svårt att få lov från kommunen att bygga utan att det är ett bygglov. TS, du måste själv vara helt säker på att det du bygger inte behöver bygglov. Är du inte säker på att du uppfyller kraven får du söka bygglov.C cpalm skrev:Ja, men det där får man har viss förståelse för.
De är skyldiga att svara på dina frågor men samtidigt rädda för att lova för mycket. Så det är klart att de i sina svar kommer att ta det säkra före det osäkra för att skydda sin egen rygg. Du kommer nog aldrig att få några konkreta detaljerade svar utan att gå igenom en formell prövningsprocess = bygglov.
Bygger du ekonomibyggnader som självklart är just det och som används just för din jordbruks- och skogsfastighet så söker du inte bygglov.
Jo, det har jag förstått när det gäller ekonomibyggnaden och vad som får vara i den. Men i det här fallet rör det sig ju inte om själva byggnaden eller vad som är i den, utan att vi och vår näringsverksamhet inte ens får upprätta en ekonomibyggnad även om den (enligt regelboken) räknas som en ekonomibyggnad.C cpalm skrev:
Om de ställer sådana krav måste det ju finnas någon form av regelverk i grunden?
Det måste ju finnas någon jurist i det här forumet som vet vad det är frågan om?
Boverket har hyfsat detaljerad information i ämnet i sin kunskapsbank. Inklusive resonemang kring gränsdragningar, fallgropar, laghänvisningar och rättspraxis. Men det misstänker jag att du redan har läst(?)N noone70 skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/
Svårt att förstå exakt vad de hakar upp sig på utifrån din beskrivning. Skogsbruk är ju inte direkt något "out of the ordinary".
Två teorierC cpalm skrev:Boverket har hyfsat detaljerad information i ämnet i sin kunskapsbank. Inklusive resonemang kring gränsdragningar, fallgropar, laghänvisningar och rättspraxis. Men det misstänker jag att du redan har läst(?)
[länk]
Svårt att förstå exakt vad de hakar upp sig på utifrån din beskrivning. Skogsbruk är ju inte direkt något "out of the ordinary".
1 de tror vi inte är seriösa
2 dra in pengar till kommunen
Det vanligaste är okunskap snarare än illvilja. Så troligen något medarbetaren på kommunen inte kan. Det är ju inte ofta man på bygglovsavdelningen behöver handlägga sådana här frågor eftersom de inte kräver bygglov eller bygganmälan. Den som kanske kan det här är någon som har handlagt ett sånt här ärende inom ramen för tillsynen. Men det kan inte vara vanligt.N noone70 skrev:
Jag har sett det på bygglovsavdelningen i min kommun. När de har råkat ut för ärenden som inte passar mallen och kompetens saknas så hittar de helt enkelt på. Jag bor t ex granne med kanske Sveriges enda gata som har fått ett bygglov. Helt utan lagstöd. Men laga kraft vann beslutet som kommunens tjänstemän själva hittade på lagen för. Inkompetens, inte illvilja.
Det enda du verkar ha gjort är ju att du ställt en fråga. Du har ju inte dragit igång något ärende precis. Så efter att du frågade kommunen så fick du på annat håll reda på att bygglov inte krävs för ekonomibyggnader och av den anledningen så besvärar du inte kommunen med fler frågor och bygger de ekonomibyggnader du behöver.
Jorå, det finns ett ärendeL lbgu skrev:Det enda du verkar ha gjort är ju att du ställt en fråga. Du har ju inte dragit igång något ärende precis. Så efter att du frågade kommunen så fick du på annat håll reda på att bygglov inte krävs för ekonomibyggnader och av den anledningen så besvärar du inte kommunen med fler frågor och bygger de ekonomibyggnader du behöver.
De teorierna passerar inte riktigt Hanlons rakkniv.N noone70 skrev:
Bygglov är knappast någon kassako för kommunen, handläggarna går inte på provision, och varför skulle kommunen ljuga på en rak fråga bara för att de eventuellt tror att du inte är seriös?
Du har inte sett prislistan…C cpalm skrev:
ett platsbesök 3600kr
Bygglov för vår villa, 60000+
Förhandsbesked 28000kr
Så kan det nog vara…Claes Sörmland skrev:
Det vanligaste är okunskap snarare än illvilja. Så troligen något medarbetaren på kommunen inte kan. Det är ju inte ofta man på bygglovsavdelningen behöver handlägga sådana här frågor eftersom de inte kräver bygglov eller bygganmälan. Den som kanske kan det här är någon som har handlagt ett sånt här ärende inom ramen för tillsynen. Men det kan inte vara vanligt.
Jag har sett det på bygglovsavdelningen i min kommun. När de har råkat ut för ärenden som inte passar mallen och kompetens saknas så hittar de helt enkelt på. Jag bor t ex granne med kanske Sveriges enda gata som har fått ett bygglov. Helt utan lagstöd. Men laga kraft vann beslutet som kommunens tjänstemän själva hittade på lagen för. Inkompetens, inte illvilja.
Det är inte mycket som är ”standard” i vårt bygge
Tror inte det byggs så många nya ”gårdar” runt om i landet, så så finns det inte så många bygglovshandläggare som kan den biten