Om du har möjlighet så mät upp bädden mellan luftrören eller om det syns ändå , både längd o bredd så kan jag kalkylera på kapaciteten när man väl har m2 ytan och även vilken teknik den bör använda. Är diplomerad på små avlopp och speciellt på fann produktsortiment men även traditionella typer . Kan ge fingervisning på om den är för liten

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Om du har möjlighet så mät upp bädden mellan luftrören eller om det syns ändå , både längd o bredd så kan jag kalkylera på kapaciteten när man väl har m2 ytan och även vilken teknik den bör använda. Är diplomerad på små avlopp och speciellt på fann produktsortiment men även traditionella typer . Kan ge fingervisning på om den är för liten
Vi kommer att få hit en tekniker från FANN i slutet av nästa vecka för en koll eftersom det delvis iallafall är deras grejor som är installerade, han kommer förhoppningsvis fram till vad som är fel.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H håbbe1961 skrev:
Man kan väl säga att för en traditionell markbädd så rör det sig om i storleksordningen 20-30 kvm per fastighet så kring 100-150 kvm yta borde det finnas. (EDIT: ser nu att TS berättar att det är FANNs produkter. De har egna standarder.)

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Toppen då kommer ni vidare i alla fall

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jörgen Alw skrev:
Ja svaret på det har man, den slutade fungera i somras och det meddelade vi till byggfirman omgående. 1:a huset kopplades in våren 2016.Hur slamavskiljaren ser ut vet jag inte tyvärr.
Ja, det låter inte muntert det här.

Du berättade tidigare att byggfirman avsäger sig allt ansvar.

Har de faktiskt byggt någonting av anläggningen som en såld tjänst till någon av de fem fastighetsägarna? Vad i så fall? Om de har det så finns ju konsumenttjänstlagens 10 års garanti. Då kan de inte avsäga sig ansvar för utförandet av det som de har anlagt. Har de inte byggt någon del av anläggningen så kan de ju inte vara ansvariga.

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan väl säga att för en traditionell markbädd så rör det sig om i storleksordningen 20-30 kvm per fastighet så kring 100-150 kvm yta borde det finnas. (EDIT: ser nu att TS berättar att det är FANNs produkter. De har egna standarder.)
Ja fast när jag pratade med teknikern så är det osäkert om hela systemet är FANNs, känns lite som att det är ett hopplock men vi får se vad han säger. Så stor markbädd som du beskriver är det ju definitivt inte.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det låter inte muntert det här.

Du berättade tidigare att byggfirman avsäger sig allt ansvar.

Har de faktiskt byggt någonting av anläggningen som en såld tjänst till någon av de fem fastighetsägarna? Vad i så fall? Om de har det så finns ju konsumenttjänstlagens 10 års garanti. Då kan de inte avsäga sig ansvar för utförandet av det som de har anlagt. Har de inte byggt någon del av anläggningen så kan de ju inte vara ansvariga.
Ja men det är deras strategi att frånsäga sig ansvar ☹️ Dom har ju installerat alla slamavskiljare och kopplat ihop systemet och anslutet det till infiltrationen.

Claes Sörmland
J Jörgen Alw skrev:
Ja men det är deras strategi att frånsäga sig ansvar ☹️ Dom har ju installerat alla slamavskiljare och kopplat ihop systemet och anslutet det till infiltrationen.
OK, då bör ni juridiskt hävda att slamavskiljarna inte är en del av GAn. De ingår alltså inte i utförandet av GAn. Hävda att de är i privat ägo av respektive fastighetsägare och en del av entreprenaden för respektive husbygge. Därmed så hävdar ni också att konsumenttjänstlagens 10 år gäller för deras installation.

Är de felanlagda, t ex för små (FANNs BDT-variant t ex) eller är defekta så att de inte fungerar så ska byggföretaget åtgärda. De är då också ansvariga för att GAns markbädd har fallerat p g a slamavskiljarnas slamflykt.

Är det istället GAns markbädd som har fallerat så tror jag det blir det svårt att lägga det på byggföretaget. Företaget har ju inte utfört GAn.

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.