4 880 läst ·
67 svar
5k läst
67 svar
Otillräcklig infiltrationsanläggning
Sida 1 av 5
Hej
Vi är fem hus som köpte hus av en Byggare. 3 hus flyttade in 2016-2017 och 2 hus flyttade i slutet av 2019. Området har en gemensamma anläggningar bl.a. en infiltrationsanläggning som tyvärr inte håller måttet längre p.g.a av extra hög belastning nu under Corona tider. Vi måste åtgärda den på något sätt, byggföretaget frånsäger allt ansvar och vill inte hjälpa oss med att rätta till problemen. Till saken hör att anläggningen inte togs i bruk förrän 2016 då första huset stod färdigt men den anlades 2014. Vi fick tips om att kunna åberopa konsumentköplagen som säger att dom första fem åren är det säljaren som ska bevisa att anläggningen fungerar vilket den inte gör. Men tror ni att vi kan använda oss av lagen i det här fallet? Vad gäller, datumet den togs i bruk eller när det anlades?
Vi är fem hus som köpte hus av en Byggare. 3 hus flyttade in 2016-2017 och 2 hus flyttade i slutet av 2019. Området har en gemensamma anläggningar bl.a. en infiltrationsanläggning som tyvärr inte håller måttet längre p.g.a av extra hög belastning nu under Corona tider. Vi måste åtgärda den på något sätt, byggföretaget frånsäger allt ansvar och vill inte hjälpa oss med att rätta till problemen. Till saken hör att anläggningen inte togs i bruk förrän 2016 då första huset stod färdigt men den anlades 2014. Vi fick tips om att kunna åberopa konsumentköplagen som säger att dom första fem åren är det säljaren som ska bevisa att anläggningen fungerar vilket den inte gör. Men tror ni att vi kan använda oss av lagen i det här fallet? Vad gäller, datumet den togs i bruk eller när det anlades?
Nä det har inte varit någon tidigare utan det blev en GA iom att vi tog anläggningen i bruk. Den har alltså varit helt oanvänd innan.
Såg nu att förättningen gjordes redan 2012 ☹️
Såg nu att förättningen gjordes redan 2012 ☹️
Redigerat:
Frågan är ju då om den redan var utförd (=byggd) innan förrättningen där gemensamhetsanläggningen bildades eller om de utfördes efter förrättningen.J Jörgen Alw skrev:
I båda fallen så är ju samfälligheten numera ägare av den men i det första fallet så togs den ju över i samband med förrättningen. D v s företaget ägde den innan och då gäller ju inte konsumenttjänstlagen alls. Inga krav kan ställas tror jag.
I det andra fallet så var samfälligheten beställare och kan ställa krav på entreprenören. Osäker på om en samfällighet har rättigheter enligt konsumenttjänstlagen. Måste kollas upp.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tror du behöver ta reda på exakt vad som är fel. Är anläggningen för klen i förhållande till kommunens tillstånd, eller felaktigt utförd på annat sätt. Då kanske det går att kräva firman på åtgärd.
Claes Sörmland skrev:
Frågan är ju då om den redan var utförd (=byggd) innan förrättningen där gemensamhetsanläggningen bildades eller om de utfördes efter förrättningen.
I båda fallen så är ju samfälligheten numera ägare av den men i det första fallet så togs den ju över i samband med förrättningen. D v s företaget ägde den innan och då gäller ju inte konsumenttjänstlagen alls. Inga krav kan ställas tror jag.
I det andra fallet så var samfälligheten beställare och kan ställa krav på entreprenören. Osäker på om en samfällighet har rättigheter enligt konsumenttjänstlagen. Måste kollas upp.
Den byggdes 2014 efter förrättningen men innan våra avlopp anslöts 2016.
Ja vi håller på och försöker reda ut det och det är än så länge oklart. Hur kommunens tillstånd ser ut och vad det är dom har godkänt har vi inte fått fram ännu. Vi har pratat med entreprenören som utförde arbetet och på honom lät det som att han gjorde det som tjänst till en bekant som då ägde marken. Marken med tillhörande pumphus och infiltrationsanläggning köptes sedermera upp av entreprenören som byggde våra hus.H hempularen skrev:
Det upplägg som ni verkar ha hamnat i verkar vara lite krångligt juridiskt gällande avloppstillståndet. Först måste ni lista ut vem som är verksamhetsutövare. Det är den som är ansvarig. Om det har bildats en samfällighetsförening till gemensamhetsanläggningen så är den juridiska personen verksamhetsutövaren. Då skulle föreningen ha sökt avloppstillstånd när anläggningen byggdes och gjort en anmälan till kommunen varje gång ett nytt hushåll kopplades på. Anmälan garanterar att ni inte ansluter för hög belastning på anläggningen.J Jörgen Alw skrev:Ja vi håller på och försöker reda ut det och det är än så länge oklart. Hur kommunens tillstånd ser ut och vad det är dom har godkänt har vi inte fått fram ännu. Vi har pratat med entreprenören som utförde arbetet och på honom lät det som att han gjorde det som tjänst till en bekant som då ägde marken. Marken med tillhörande pumphus och infiltrationsanläggning köptes sedermera upp av entreprenören som byggde våra hus.
De ursprungliga markägaren kan också ha varit verksamhetsutövare under byggnationen av avloppsanläggningen och därmed sökt avloppstillståndet men efter att anläggningsbeslutets utförandet så gick ägandet och ansvaret över på samfälligheten, antingen samfällighetsföreningen eller om en sån saknas den delägarförvaltade samfälligheten (jag tror att de delägande fastighetsägarna blir kollektivt ansvariga som verksamhetsutövare men kan inte riktigt den varianten). Det är därmed samfällighetsföreningens ansvar att anmäla till kommunen när nya fastigheter kopplas på.
Redigerat:
Så då borde det ha varit samfälligheten som formellt utförde anläggningen och den tillhör den. Om samfälligheten fick den som gåva av den person som då ägde marken (markägaren vars vän faktiskt byggde anläggningen) så lär ni via samfälligheten inte kunna ställa några krav där. Om inte samfälligheten skrev något avtal med markägaren om avloppsanläggningen byggnation. Men det låter otroligt, markägaren hade väl full kontroll över samfälligheten vid tidpunkten om han ägde alla styckningslotterna så varför skriva avtal med sig själv?J Jörgen Alw skrev:
Frågan är då om entreprenören som byggde era hus gjorde några specifika utfästelser när ni köpte fastigheten av dem gällande avloppet? Då kanske ni kan ställa krav där enligt jordabalken.
Nja, utfästelser vet jag inte. Det enda jag kan se är ju att varje hus har en andel i GA:n enligt kontraktet men det är väl precis som det ska antar jag.
Ja, om det stämmer så är det ju ingen utfästelse som hjälper för då ligger det i er undersökningsplikt som köpare av fastigheten att undersöka vad som ingår i GAn och inte.J Jörgen Alw skrev:
(Jag kollade, konsumenttjänstlagen gäller bara för konsumenter så inte för samfällighetsföreningar eftersom det är juridiska och inte fysiska personer.)
Ni hittade jag svaret på vem som enligt miljöbalken är verksamhetsutövare när man har ett enskilt avlopp som gemensamhetsanläggning. Från HaVs sida:
"Det finns två olika former för förvaltning av en gemensamhetsanläggning: föreningsförvaltning (genom en samfällighetsförening) eller genom delägarförvaltning. I det senare fallet måste alla delägare delta i alla beslut. Då kan sökande vara de enskilda fastighetsägarna.
Det är i första hand den eller de sökande som också blir verksamhetsutövare och därmed har ansvar för att tillståndet och villkoren följs. Om de fastigheter som ska dela på en avloppsanläggning inte bildar en gemensamhetsanläggning eller ekonomisk förening, men är överens om att de ska ha ett delat ansvar, kan det därför vara mest praktiskt att samtliga ägare undertecknar ansökan."
https://www.havochvatten.se/avlopp-...ng-for-provning-av-sma-avlopp/granskning.html
Så har ni en samfällighetsförening eller delägarförvaltar ni?
"Det finns två olika former för förvaltning av en gemensamhetsanläggning: föreningsförvaltning (genom en samfällighetsförening) eller genom delägarförvaltning. I det senare fallet måste alla delägare delta i alla beslut. Då kan sökande vara de enskilda fastighetsägarna.
Det är i första hand den eller de sökande som också blir verksamhetsutövare och därmed har ansvar för att tillståndet och villkoren följs. Om de fastigheter som ska dela på en avloppsanläggning inte bildar en gemensamhetsanläggning eller ekonomisk förening, men är överens om att de ska ha ett delat ansvar, kan det därför vara mest praktiskt att samtliga ägare undertecknar ansökan."
https://www.havochvatten.se/avlopp-...ng-for-provning-av-sma-avlopp/granskning.html
Så har ni en samfällighetsförening eller delägarförvaltar ni?
Fast anläggningen har inte krånglat innan dom 2 senaste husen uppfördes och vi har inte haft någon som helst anledning ens att misstänka. att den inte skulle vara rätt anlagd. Och kommunens tillstånd gäller såvitt vi vet för 5 fastigheter.Claes Sörmland skrev:
Ja, om det stämmer så är det ju ingen utfästelse som hjälper för då ligger det i er undersökningsplikt som köpare av fastigheten att undersöka vad som ingår i GAn och inte.
(Jag kollade, konsumenttjänstlagen gäller bara för konsumenter så inte för samfällighetsföreningar eftersom det är juridiska och inte fysiska personer.)
Vi har en delägarförvaltningClaes Sörmland skrev:
Ni hittade jag svaret på vem som enligt miljöbalken är verksamhetsutövare när man har ett enskilt avlopp som gemensamhetsanläggning. Från HaVs sida:
"Det finns två olika former för förvaltning av en gemensamhetsanläggning: föreningsförvaltning (genom en samfällighetsförening) eller genom delägarförvaltning. I det senare fallet måste alla delägare delta i alla beslut. Då kan sökande vara de enskilda fastighetsägarna.
Det är i första hand den eller de sökande som också blir verksamhetsutövare och därmed har ansvar för att tillståndet och villkoren följs. Om de fastigheter som ska dela på en avloppsanläggning inte bildar en gemensamhetsanläggning eller ekonomisk förening, men är överens om att de ska ha ett delat ansvar, kan det därför vara mest praktiskt att samtliga ägare undertecknar ansökan."
[länk]
Så har ni en samfällighetsförening eller delägarförvaltar ni?
Då faller ansvaret på er enskilda fastighetsägare gällande utsläppet. Ni är alla verksamhetsutövare enligt miljöbalken. Ni måste vara överens om allt och delar det juridiska ansvaret för allt. Ni har ansvar att få anläggningen att rena avloppsvattnet enligt miljöbalkens krav.J Jörgen Alw skrev:
Ska då t ex ett nytt hushåll anslutas till anläggningen så måste ni vara överens om det och skicka in anmälan om att ni gör en väsentlig ändring av avloppet genom att öka belastningen på det.
Här beskriver HaV när ni behöver göra en anmälan om väsentlig ändring av avloppet:
https://www.havochvatten.se/avlopp-...malningspliktigt.html#Vadaranmalningspliktigt
Redigerat:
