Jag tror att gemene man har betydligt lättare att börja tycka illa om någon än att sluta. Bara att gå till sig själv och fundera över hur många ovänner man blivit vän med, och hur många vänner man blivit ovän med. (Då menar jag ovän på riktigt, inte någon man grälade med på aw:n och sedan pratade ut med på söndagen.) Själv har jag tappat åtminstone ett par kompisar som jag inte skulle ge en minuts uppmärksamhet om jag träffade på dem igen. Men jag kan inte komma på någon jag ogillat för att sen bli kompis med.
Varför är det här relevant? Jo, om grannarna redan tycker TS är en skurk, otrevlig, dryg, whatever, så lär varken TS:s tystnad eller försvarstal ändra på det. Men, om grannarna tycker TS är en hyfsad eller till och med trevlig granne så kommer TS:s tystnad knappast gynna TS. Speciellt inte om grannarna även tycker att svartbyggaren är reko. Då har TS allt att förlora på tystnad. Ett väl avvägt "försvarssamtal" däremot - exempelvis som Anna H föreslår ovan - utan anklagelser åt något håll, tror jag kan släcka en eld som möjligen är på väg att ta fart. Mitt råd är att försöka prata med grannarna - utan att söka upp dem - och ge din ödmjuka sida av saken. Är grannarna vettiga lyssnar de, är de inte vettiga, tja, då är slaget redan förlorat.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag tror nog grannarna bildar sig sina uppfattningar om såväl TS som "svartbyggaren" baserat på en mängd andra omständigheter och en kommentar från TS enligt ovan förändrar nog inte vad de tycker och tror.
Och jag tror tvärtom, att den som är bäst på att verka trevlig vinner.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är lite det jag menar med:
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag tror nog grannarna bildar sig sina uppfattningar om såväl TS som "svartbyggaren" baserat på en mängd andra omständigheter
Ett "försvarstal" från TS kan nog lika lätt uppfattas som "barnsligt" och som att man "skyller i från sig" som att man "verkar trevlig". Allt beror naturligtvis på och utan att känna de inblandade, deras relationer och situationen i övrigt är det naturligtvis svårt att veta vad som är bäst. Här är det nog en avvägning mellan att försöka låta lågan slockna eller att riskera att blåsa liv i elden. Våra vågskålar väger åt olika håll och inget fel med det.

Jag tror dock att det rent allmänt är bäst att inte försöka "verka trevlig" utan att faktiskt vara trevlig. :)

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Dom flesta vettiga grannar borde ju veta att det finns två sidor på ett mynt, så att säga. Är man reko hör man båda parters story, vill man inte befatta sig lyssnar man inte på skit snacket från början o börjar man som utomstående granne ta parti o agera i affekt därefter, har man gått för långt. Inbjuda till grannmöte kan ju vara en idé, men det måste ju gå ut på att alla parter kommer o få komma till tals. O att utpekad granne inte står ensam i sitt försvarstal utan har stöd av en utomstående oberoende part.. Så himla svårt det där, en balansgång. Ngn fler med erfarenhet av detta slag som kan komma med råd???

S Snabbastivarlden skrev:
Jag har blivit oskyldigt anklagad för att ha anmält ett svartbygge av en av våra grannar. Det är inte jättemånga som bor i vårt område och personen har dratt sina egna slutsatser och kommit fram till att det är jag som anmält dom. Detta gör personen på helt lösa grunder och utan att ens prata med mig.

Nu visar det sig att hen har gått runt hos grannarna och sagt till dom att hen är säker på att jag anmält dom. Känns helt overkligt att bli stucken i ryggen på detta sättet.

Problemet är att man kan lämna in en anmälan annonymt. Jag var inne och kollade på kommunens hemsida och det tog bara några klick för att fylla i uppgifterna, och tipsaren i detta fallet gjorde det anonymt.

Jag är inte intresserad av några större konflikter med mina grannar. Har pratat med personen i fråga men utan att hen förstår att det inte är ok att anklaga mig för att ha anmält deras bygge.

Jag kan bara beklaga att dom inte visste hur man skulle gå tillväga med sitt bygge, och sen så riskerar man alltid att bli anmäld av någon om man inte har bygglov.

Har någon några tips på hur man kan hantera en surmulen granne?

Om man nogsamt läser ditt inlägg så förstår man att det är du som är anmälaren.. ( ” det tog bara några klick att fylla i anmälan..” , ”problemet är att de skriver att man är anonym..” ”..jag kan bara beklaga att de inte viste hur man går tillväga när man söker bygglov..”)

Förstår inte hur nån som läser din text kan missa detta. Är glad att jag inte är dun granne och hoppas för deras skull att du flyttar därifrån.

Mvh Erik

Fast det står det väl inte. Det står att ts har varit inne på kommunens hemsida och kollat hur man gör, förmodligen för att se hur svårt det är att lämna in en anmälan anonymt. Det betyder ju inte att ts faktiskt har gjort det.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Oh wow, vad glad man blir att man inser att du är inte en granne!

• Gilla
Engeln
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Om man nogsamt läser ditt inlägg så förstår man att det är du som är anmälaren.. ( ” det tog bara några klick att fylla i anmälan..” , ”problemet är att de skriver att man är anonym..” ”..jag kan bara beklaga att de inte viste hur man går tillväga när man söker bygglov..”)

Förstår inte hur nån som läser din text kan missa detta. Är glad att jag inte är dun granne och hoppas för deras skull att du flyttar därifrån.

Mvh Erik
Hahaha... snacka om att dra förhastade slutsatser! :crysmile: Man kan ju bara hoppas att du inte jobbar som brottsutredare. :rofl:

• Gilla
  • Haha
Maria T och 7 till
  • Laddar…
H hanbch skrev:
Bästa är att du säljer och flyttar !!
trots att du kan vara helt oskyldig
men har det engång börjat så lär det inte bli sista gången

!!!
Du får ursäkta men det tolkar jag som det i särklass konstigaste jag läst i hela tråden. Skulle ”man” sälja och flytta varje gång en konflikt uppstår så får man nog möjligheten att se en hel del av världen. Vilket förvisso inte behöver vara dåligt men ;)

• Haha
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Hahaha... snacka om att dra förhastade slutsatser! :crysmile: Man kan ju bara hoppas att du inte jobbar som brottsutredare. :rofl:
:) ok

Anna_H Anna_H skrev:

Man känner vem som är trevlig. Och det är inte den som försöker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.