53 082 läst ·
130 svar
53k läst
130 svar
Oskyldigt anklagad att ha anmält svartbygge av grannen
Ring till kommunen och fråga?
Man kan vara anonym när man gör en anmälan, men skickas det via epost är det en offentlig handling och du kan ta del av vem som skickade in anmälan. All information sparas och blir offentligt. Det kan mycket väl vara att personen har utgett sig själv för kommunen och säger att den vill vara anonym men är ovetandes om att det blir en offentlig handling så fort man vet vem som gjort anmälan. Jag hade som sagt provat ringa. Då kan du ju gå vidare med förtal om det kommer fram till vem som gjort anmälan.
Man kan vara anonym när man gör en anmälan, men skickas det via epost är det en offentlig handling och du kan ta del av vem som skickade in anmälan. All information sparas och blir offentligt. Det kan mycket väl vara att personen har utgett sig själv för kommunen och säger att den vill vara anonym men är ovetandes om att det blir en offentlig handling så fort man vet vem som gjort anmälan. Jag hade som sagt provat ringa. Då kan du ju gå vidare med förtal om det kommer fram till vem som gjort anmälan.
Det stämmer inte.K Kallsing skrev:Ring till kommunen och fråga?
Det kanske är en policyfråga för varje kommun men jag vet att min kommun raderar alla mejl som de fått och som leder till ett eventuellt tillsynsärende.
A AntonAnimalen skrev:
Då gör dom tjänstefel i såna fall. Ganska grova sådana också.. gör en snabb sökning så får du veta vad som gäller..
Haha, varför kände du dig tvungen att anmäla detta? Är det inte skönare att bara sköta sitt och skita i vad grannarna sysslar med? Så länge ingen är i fara för livet eller andra tråkigheter så tycker jag personligen inte att man ska lägga näsan i blöt allt för mycket... Hur oskön är man om man väljer att anmäla sin egna granne för ett jävla bygge?S Snurrespratt skrev:Det spelar väl ingen roll vem som anmält. Jag har själv en granne som har en livsstil att inte bry sig om lagar och regler och utnyttja omgivningen. Var tvungen att anmäla honom för ett ganska anmärkningsvärt svartbygge. Det är klart att sådana människor tror sig kunna utnyttja att människor i omgivningen inte vill ha konflkter.
För den som anmält är det är bara att stå rakryggad och tala om sanningen, hänvisa till kommunen och deras dokumentation. Du behöver inte göra mer, det sköter kommunen som myndighet.
B Berrabus123 skrev:Haha, varför kände du dig tvungen att anmäla detta? Är det inte skönare att bara sköta sitt och skita i vad grannarna sysslar med? Så länge ingen är i fara för livet eller andra tråkigheter så tycker jag personligen inte att man ska lägga näsan i blöt allt för mycket... Hur oskön är man om man väljer att anmäla sin egna granne för ett jävla bygge?
Märkligt inlägg eftersom du inte känner till omständigheterna.B Berrabus123 skrev:Haha, varför kände du dig tvungen att anmäla detta? Är det inte skönare att bara sköta sitt och skita i vad grannarna sysslar med? Så länge ingen är i fara för livet eller andra tråkigheter så tycker jag personligen inte att man ska lägga näsan i blöt allt för mycket... Hur oskön är man om man väljer att anmäla sin egna granne för ett jävla bygge?
Nä, därav min fråga? Varför kände du dig tvungen att anmäla? Alltså hur illa var det för att du skulle känna dig tvungen att anmäla? I min värld ska det vara riktigt illa eller om det hade drabbat mig personligen men då hade jag stoppat det själv utan anmälan.S Snurrespratt skrev:
Var nöjd med
Allt som livet ger
Och allt det som du kring dig ser
Glöm bort bekymmer, sorger och besvär!
Var glad och nöjd
För vet du vad
En björntjänst gör ju ingen glad
Var nöjd med livet som vi lever här
Med andra ord. Skiiiiit i grannen och gå vidare med ditt liv. Finns säkert andra saker och personer där din uppmärksamhet/energi kommer till bättre nytta.
Allt som livet ger
Och allt det som du kring dig ser
Glöm bort bekymmer, sorger och besvär!
Var glad och nöjd
För vet du vad
En björntjänst gör ju ingen glad
Var nöjd med livet som vi lever här
Med andra ord. Skiiiiit i grannen och gå vidare med ditt liv. Finns säkert andra saker och personer där din uppmärksamhet/energi kommer till bättre nytta.
- Inte obefintligt, men små kan jag hålla med om.Alfredo skrev:
En dylika polisanmälan om förtal gissar jag läggs ner tämligen omgående.
- Nej det gör den inte om tydliga bevis finns, har sett många liknande fall där skadestånd krävs om han lägger korten rätt och hävdar att han inte känner sig trygg i grannskapet och överväger att flytta pga detta.
Hur skulle polisen kunna "se" vem som gjort en anonym anmälan till kommunen? Den kan ju ha ringts in, skickats i ett brev/vykort, eller gjorts precis hur som helst.
- Hur polisen kan se? Menar du allvar med frågan för det låter som ett skämt...
Polisen kan väldigt enkelt se vem som gjort det från vilken plats i landet, och nu är du bara barnslig, självklart skickar väl alla vykort till kommunen om dom vill något, det gör jag varje gång, skickar vykort till Stockholms Stad också när jag lägger in byggansökningar.
Jag bedömer möjligheterna att få skadestånd för detta som helt obefintliga.
S Snabbastivarlden skrev:Jag har blivit oskyldigt anklagad för att ha anmält ett svartbygge av en av våra grannar. Det är inte jättemånga som bor i vårt område och personen har dratt sina egna slutsatser och kommit fram till att det är jag som anmält dom. Detta gör personen på helt lösa grunder och utan att ens prata med mig.
Nu visar det sig att hen har gått runt hos grannarna och sagt till dom att hen är säker på att jag anmält dom. Känns helt overkligt att bli stucken i ryggen på detta sättet.
Problemet är att man kan lämna in en anmälan annonymt. Jag var inne och kollade på kommunens hemsida och det tog bara några klick för att fylla i uppgifterna, och tipsaren i detta fallet gjorde det anonymt.
Jag är inte intresserad av några större konflikter med mina grannar. Har pratat med personen i fråga men utan att hen förstår att det inte är ok att anklaga mig för att ha anmält deras bygge.
Jag kan bara beklaga att dom inte visste hur man skulle gå tillväga med sitt bygge, och sen så riskerar man alltid att bli anmäld av någon om man inte har bygglov.
Har någon några tips på hur man kan hantera en surmulen granne?
Bästa är att du säljer och flyttar !!
trots att du kan vara helt oskyldig
men har det engång börjat så lär det inte bli sista gången
!!!
Vad jag inte kan förstå är varför det skrivs att man skall polisanmäla?!
Vad är det som skall polisanmälas?
Vari ligger brottet?
Förtal som har föreslagits?
För att någon informerar kommunen om ett svartbygge? Som i sig är ”brottsligt”.
En förtalsanmälan lär inte ens hinna landa i servern innan den är nedlagd.
Hade polisen kunnat neka att ta upp anmälningar så hade den anmälningen blivit nekad.
Det enda som är relevant här är om man orkar bry sig om grannsämjan.
Men som jag skrev innan o har sagts av flera andra;
Skit helt enkelt i det.
Vad är det som skall polisanmälas?
Vari ligger brottet?
Förtal som har föreslagits?
För att någon informerar kommunen om ett svartbygge? Som i sig är ”brottsligt”.
En förtalsanmälan lär inte ens hinna landa i servern innan den är nedlagd.
Hade polisen kunnat neka att ta upp anmälningar så hade den anmälningen blivit nekad.
Det enda som är relevant här är om man orkar bry sig om grannsämjan.
Men som jag skrev innan o har sagts av flera andra;
Skit helt enkelt i det.
Jag utgår ifrån att ditt förslag är ett skämt så jag kan fortsätta ha hopp för mänskligheten.. Fly från problem? Ja, det brukar ju vara rätt väg att gå..H hanbch skrev:
Spana in farsan!
Baloo
Den här tråden klättrar väldigt högt upp på I:landsstegen. Be grannar med för lite att göra, att fara dit pepparn växer (Vietnam).Supaaahgly skrev:
Baloo
Mitt förslag är att Du skriver ett brev till grannen som anklagar Dig där Du förklarar att Du inte gjort någon anmälan till kommunen av hans svartbygge. Till brevet bifogar Du en fullmakt för grannen att hos kommunen få ta del av en ev. anmälan om dennes svartbygge, som skulle kommit från Dig. Detta brev med fullmakt skickar Du till alla andra grannar. Nu är Du rentvådd och lugnet torde vara återställt för Din del.
Jodå jag vet vad gdpr är..A AntonAnimalen skrev:
Men hos varje kommun finns det en förvaltningsmyndighet som hanterar dessa ärenden, kommunen i sig är inte en myndighet. Men kommunens kundtjänst hanterar inte dessa ärenden heller. Det kan vara att bla att bevilja bygglov eller tex tillsynsärenden. En myndighet sparar all dokument som tillför dom nytta. I detta fall så är ett svartbygge ett fall för dom. Lämnar du in uppgifter och dom kan styrka vem du är blir du dokumenterad. Så länge förvaltningsmyndigheten gör det enligt gällande lagstöd. I detta fall så är det både av rättslig del och uppgifter av allmänna intressen. Du kan inte välja själv i detta om du vill vara med eller inte. Du får vara väldigt noga att inte avslöja dig själv helt enkelt. Gdpr är ju till för att obehöriga inte ska kunna ta del av vem du är. Lämnar du din bil till en verkstad blir du också dokumenterad för att dom ska kunna hjälpa dig. Den uppgiften däremot måste raderas när den inte längre fyller sitt syfte.
Det är upp till verkstaden som exempel att se till att din information in sprids.
Skulle du vägra lämna dina uppgifter kommer man inte heller kunna hjälpa dig.
Det samma gäller detta svartbygge. Lämnar du inte dina uppgifter får du inte heller ta del av ärendet.