53 082 läst ·
130 svar
53k läst
130 svar
Oskyldigt anklagad att ha anmält svartbygge av grannen
Eller så kan man säga "hej, jag heter Kalle Karlsson och jag undrar ..." fast man heter Mårten Andersson. Med lite tur får det svartbyggaren att inse att det kanske är någon helt annan som anmält och istället börja fundera på vem Kalle Karlsson kan tänkas vara. Det bästa i så fall är att ange ett av de vanligaste namnen i Sverige och som ingen av grannarna heter. Och om inte det funkar så har man i alla fall varit "anonym"P Paxman skrev:Varför ljuga om vem man är när man inte behöver ange identitet överhuvudtaget? Det handlar bara om att mota bort reflexen man har att inleda telefonsamtal i stil med "Hej, mitt namn är NN och jag undrar..." eller "Hej, NN heter jag och jag undrar...". Frågar myndighetspersonen efter ditt namn är det bara att säga: "Du vet att du enligt grundlagen inte får fråga efter det va?"
I just det fallet där svartbyggaren förhoppningsvis hade börjat snöa in på vem det var som anmälde som heter "Kalle Karlsson" så hade jag nog ljugit om mitt namn i förhoppningen att det skulle funka för att återställa grannsämjan. Men annars så är jag som du och försöker att inte säga något om jag inte vill säga sanningenP Paxman skrev:
Det är mycket som kan vara civilkurage men att lägga sig i och anmäla små skitsaker man inte har nåt direkt med att göra och som inte har nån negativ påverkan på en själv öht klassas inte som civilkurage. Att sen anmäla anonymt, fyfan vilket mansfitta-beteende.C CalleSpeed skrev:
Det är väl mer mansfitta beteende o gå runt o anklaga sin granne, när det är en anonym anmälan. Om det är ett svartbygge får väl svartbyggaren stå får att han inte följt lagar o regler, som andra i samhället. Men det är så lagom o gå runt o sura o anklaga den granne man gillar minst för att ha gjort en anonym anmälan. Fegt, skulle jag kalla det!!F fsn skrev:
Civilkurage är att hålla sig till dom lagar o regler som gäller!! Att utpeka en granne som syndabock, där det inkommit en anonym anmälan, där det inte finns nåt bevis uppenbarligen då anmälan är anonym, är inte ett friskhets täcken!! Att försöka utmåla en anonym anmälare, "till motsatsen av civilkurage", till syndabocken.. Suck...K Kirre2 skrev:
Jag förstår inte hur du menar? En anonym anmälan är inte ett friskhetstecken men att anmäla anonymt gör en inte till syndabock?E Engeln skrev:Civilkurage är att hålla sig till dom lagar o regler som gäller!! Att utpeka en granne som syndabock, där det inkommit en anonym anmälan, där det inte finns nåt bevis uppenbarligen då anmälan är anonym, är inte ett friskhets täcken!! Att försöka utmåla en anonym anmälare, "till motsatsen av civilkurage", till syndabocken.. Suck...
Nog är det väl motsatsen till civilkurage att inte stå för vad man gör.
Men .... visst är det den som har gjort anmälan som är anmälaren? Oavsett om denne är anonym elelr inte? Och inte ska TS slå sig till ro med att alla grannar tror att han är en person som anmäler folk hit och dit?E Engeln skrev:
Men att själv göra motanmälningar är inte rätt väg och är inte civilkurage. Civilkurage är att stå upp för de svaga i samhället när uppenbara fel har begåtts. Så det är grannarna som borde visa civilkurage och inte lyssna på skvaller från den som blivit anmäld.
Självklart är det det. Men det är väl i första hand "svartbyggaren" som är syndabocken? Då hade det väl aldrig blivit nån anonym anmälan från början om allt gått rätt till. O som förmodligen i flera fall lett till oskyldigt utpekade av tredje part. Mitt försök till poäng är att säga att det är väl ändå "svartbyggaren" som skapar situationen. O då försvarar jag absolut INTE att man gör en anonym anmälan. Som jag skrev tidigare i inlägget, i mitt fall kom "svartbyggaren" viftande med en anonym anmälan under näsan på mig o anklagade. Ringde kommunen o frågade vad som pågår, o ärendet fick då som registrering hos kommunen "granne ringer o frågar hur det går med ärendet" o mitt nanm. Det är ju offentlig handling. Det tolkar ju tydligen "svartbyggaren" som att jag är den skyldige.. O har pratat vidt o brett till andra grannar att han fått den infon både skriftligt o muntligt från kommunen. Så när man nu ringer kommunen för andra gången o undrar vad i helvete det är som pågår, får man svaret att det är ju offentlig handling...?? Anmälan står alltså som anonym men ringer jag kommunen registreras jag under offentlighets principen o blir pr automatik utsedd som syndabock....Jag kan bara förlora.. Så både den anonyme anmälaren, o "svartbyggaren" är ju båda utan civilkurage borde man ju tycka.K Kirre2 skrev:
Exakt, så borde det gå till..Anna_H skrev:
Men .... visst är det den som har gjort anmälan som är anmälaren? Oavsett om denne är anonym elelr inte? Och inte ska TS slå sig till ro med att alla grannar tror att han är en person som anmäler folk hit och dit?
Men att själv göra motanmälningar är inte rätt väg och är inte civilkurage. Civilkurage är att stå upp för de svaga i samhället när uppenbara fel har begåtts. Så det är grannarna som borde visa civilkurage och inte lyssna på skvaller från den som blivit anmäld.
Men vad tycker du TS ska göra då? Mitt förslag var "absolut ingenting" men det är ju samma sak som att slå sig till ro. Många förslag i tråden är jag rädd bara leder till större motsättningar och misstänksamhet.Anna_H skrev:
Prata lugnt med grannarna "vid tillfälle".Alfredo skrev:
"Hejdu, hur är det?"
"Har du hört att NN fått en anonym anmälan på sig angående svartbygge och nu tror han att det är jag som anmält, vilken soppa"
Fast jag tror nog grannarna bildar sig sina uppfattningar om såväl TS som "svartbyggaren" baserat på en mängd andra omständigheter och en kommentar från TS enligt ovan förändrar nog inte vad de tycker och tror.Anna_H skrev:
Anser de svartbyggaren är skurken och gillar TS så behövs inte kommentaren. Anser de TS är skurken och gillar "svartbyggaren" kommer de nog bara att se det som TS "skyller ifrån sig" på ett rätt patetiskt sätt. Lite överdrivet polariserat men jag tror ni förstår vad jag menar. Jag ser det nog lika troligt att ett agerande från TS blåser liv i en brasa som att agerandet kväver brasan. Och då är det enklast att strunta i det hela.