53 082 läst ·
130 svar
53k läst
130 svar
Oskyldigt anklagad att ha anmält svartbygge av grannen
Ja du kan kanske/antagligen ta del av de uppgifter som kommunen har avseende vem som skickat anmälan. Är det så att anmälaren önskat vara anonym är det dock rätt troligt att det kan vara tämligen hopplöst att koppla den e-postade anmälan till någon person.K Kallsing skrev:
"Polisanmälan för sveda och värk". "Skicka ut fullmakter till grannar".
Denna lilla bagatell är på väg att gå över styr fullständigt.
Min erfarenhet är, att ju mer man försöker rentvå sig själv, desto skyldigare framstår man.
Så TS.
Ta hand om ditt, så tar grannarna hand om sitt.
Denna lilla bagatell är på väg att gå över styr fullständigt.
Min erfarenhet är, att ju mer man försöker rentvå sig själv, desto skyldigare framstår man.
Så TS.
Ta hand om ditt, så tar grannarna hand om sitt.
Det behövs ingen fullmakt för att ta del av anmälan om svartbygge. All post (e-post, brev mm) till och från kommunen är offentliga handlingar, vem som helst kan begära ut dem om de inte är skyddade av sekretess.Hansuno skrev:
Mitt förslag är att Du skriver ett brev till grannen som anklagar Dig där Du förklarar att Du inte gjort någon anmälan till kommunen av hans svartbygge. Till brevet bifogar Du en fullmakt för grannen att hos kommunen få ta del av en ev. anmälan om dennes svartbygge, som skulle kommit från Dig. Detta brev med fullmakt skickar Du till alla andra grannar. Nu är Du rentvådd och lugnet torde vara återställt för Din del.
Så länge det framgår vem som skickat det så blir det dokumenterat oavsett om du kräver att det ska vara anonymt eller inte. Du får inte välja själv. Jag skrev ju också att man måste vara noga att inte avslöja sig själv. Då kanske man ska skicka med en epost som inte är kopplad till en själv.Alfredo skrev:
Jag vet inte om du missförstår mig men det jag menar är att om anmälaren har en önskan att vara anonym är det väl väldigt sannolikt att anmälaren ser till att det inte framgår vem denne är.K Kallsing skrev:
Jag menar som ett svar till Hansuno att TS inte behöver ordna någon fullmakt eftersom vem som helst kan begära ut den. Om den är skickad anonymt så kommer TS ändå inte bli rentvådd.Alfredo skrev:
Sen kan man undra om man verkligen behöver bli rentvådd bara för att en granne drar sina egna slutsatser och sprider lögner. Om övriga grannar har lite tankeförmåga så kommer de att förstå att grannen som sprider det här utan något som helst bevis kanske inte är speciellt smart.
Jag förstår. Men jag tror också att många som önskar vara det tror sig bli det också när dom gör en anmälan.Alfredo skrev:
Du har säkert rätt i att många inte inser att offentlighetsprincipen även kan "drabba" dom själva. Exempelvis genom att det som skickas till en kommun (naturligtvis) (i normalfallet) diarieförs och blir lika offentligt som "allt" annat som inkommer till en kommun.K Kallsing skrev:
Stämmer vad Kallsing säger, många tror att de är anonyma bara för att de skriver det i ett mail där sen hela mailadressen står angiven. Handlingen registreras som inkommande och är offentlig handling (om det inte rör sig om specialfall som skyddad identitet och sånt).K Kallsing skrev:Ring till kommunen och fråga?
Man kan vara anonym när man gör en anmälan, men skickas det via epost är det en offentlig handling och du kan ta del av vem som skickade in anmälan. All information sparas och blir offentligt. Det kan mycket väl vara att personen har utgett sig själv för kommunen och säger att den vill vara anonym men är ovetandes om att det blir en offentlig handling så fort man vet vem som gjort anmälan. Jag hade som sagt provat ringa. Då kan du ju gå vidare med förtal om det kommer fram till vem som gjort anmälan.
Gå över dit å sätt dig vid köksbordet och förklara läget. Att du inte är den skyldige. Sen så säg för f*n ingenting att han anklagat dig för saker. För det han trodde du hade gjort är värre för honom.
Sen så visa lite medlidande att det blivit en soppa och fråga om du kan hjälpa till med något.
Sen så visa lite medlidande att det blivit en soppa och fråga om du kan hjälpa till med något.
S Snabbastivarlden skrev:Jag har blivit oskyldigt anklagad för att ha anmält ett svartbygge av en av våra grannar. Det är inte jättemånga som bor i vårt område och personen har dratt sina egna slutsatser och kommit fram till att det är jag som anmält dom. Detta gör personen på helt lösa grunder och utan att ens prata med mig.
Nu visar det sig att hen har gått runt hos grannarna och sagt till dom att hen är säker på att jag anmält dom. Känns helt overkligt att bli stucken i ryggen på detta sättet.
Problemet är att man kan lämna in en anmälan annonymt. Jag var inne och kollade på kommunens hemsida och det tog bara några klick för att fylla i uppgifterna, och tipsaren i detta fallet gjorde det anonymt.
Jag är inte intresserad av några större konflikter med mina grannar. Har pratat med personen i fråga men utan att hen förstår att det inte är ok att anklaga mig för att ha anmält deras bygge.
Jag kan bara beklaga att dom inte visste hur man skulle gå tillväga med sitt bygge, och sen så riskerar man alltid att bli anmäld av någon om man inte har bygglov.
Har någon några tips på hur man kan hantera en surmulen granne?
Du har inte uppfattat hela poängen med att skicka en kopia på brevet och fullmakten till samtliga berörda grannar som gör att den som upplever sin grannrelation skadad blir rentvådd. Det har inte att göra med om anmälan av svartbygget har gjorts anonymt eller inte.J JaKa skrev:
Märkligt om alla vuxenhets-inlägg. Om motprestationen som vuxen för dig är att skriva under ett olovligt bygge. Om priset är att man ignorera sina civila rättighet. Ja, då får jag väl klassa mig som barn!
Varför ska man blanda in alla grannarna? Hur kan ett brev och en fullmakt rentvå TS som inte anmält grannen?Hansuno skrev: