33 222 läst ·
125 svar
33k läst
125 svar
OSB eller plywood bakom gipset?
Precis min poäng!Krille-72 skrev:
”Hur som så lär det ju mer bero på att man vill använda 900mm plywod än att det verkligen inte blir stabilt nog med cc600....”
Tänk om det kunde vara så enkelt. Då skulle även 60cc vara godkänt. Nu är det inte det tack vare att man inte ens testat på 60cc.
Tyvärr är den enkla sanningen att dessa branschorganisationer baserar sin skrift på nyproduktion. Och där har man sen länge lämnat 60 cc.
Sanningen är att vi nu endast berört väggkonstruktionen. Börjar vi titta på golvkonstruktionen blir det ännu krångligare för alla stackare som tänker renovera sina gamla badrum.
Jag vill tillägga att jag är för dessa branschorganisationer. Men det vore verkligen på sin plats om dom tog sitt förnuft till fånga och även anpassade sina skrifter till rot jobb.
I princip skulle en konstruktör krävas för att räkna ut vad som krävs för väldigt många badrumsrenoveringar idag om man ska ha ryggen fri och inte riskera att få problem med sitt försäkringsbolag om något händer.
Man har bara testat en enda konstruktion.
Ungefär som att certifiera ett enda däck med en enda dimension för alla bilar som ska säljas som ägarna vill ha möjlighet att försäkra mot vagnskada.
Som jag skrev i början skulle man troligen kunnat utgå från 12mn plyfa eller tom 10mm.
Och cc600. Men det ska väl gå ett par decennier innan någon form av utveckling sker här.
Men Sverige sticker ut även på detta område...
”Som jag skrev i början skulle man troligen kunnat utgå från 12mn plyfa eller tom 10mm.”K karlmb skrev:Precis min poäng!
Man har bara testat en enda konstruktion.
Ungefär som att certifiera ett enda däck med en enda dimension för alla bilar som ska säljas som ägarna vill ha möjlighet att försäkra mot vagnskada.
Som jag skrev i början skulle man troligen kunnat utgå från 12mn plyfa eller tom 10mm.
Och cc600. Men det ska väl gå ett par decennier innan någon form av utveckling sker här.
Men Sverige sticker ut även på detta område...
Nja! När det gäller böjstyvheten för kakel så är det inga problem men när det gäller säkra infästningar blir 10-12 mm plyfa för klent.
Det är faktiskt förvånansvärt stor skillnad i praktiken på att fästa något i 15 mm plyfa och 12 mm plyfa trots att det bara skiljer 3 mm.
Visst är det så, men en formstabil spånskiva på 12mm plus gips med 5*60mm träskruv klarar lätt en belastning över 100kg horisontalt och en bra bit över 200kg vertikalt innan brott, med osb ökar det än mer och 12mm plywood än mer ändå. Vad är det egentligen man ska fästa upp som väger mer än det?Krille-72 skrev:
”Som jag skrev i början skulle man troligen kunnat utgå från 12mn plyfa eller tom 10mm.”
Nja! När det gäller böjstyvheten för kakel så är det inga problem men när det gäller säkra infästningar blir 10-12 mm plyfa för klent.
Det är faktiskt förvånansvärt stor skillnad i praktiken på att fästa något i 15 mm plyfa och 12 mm plyfa trots att det bara skiljer 3 mm.
Förespråkar knappast att frångå säkervatten väggen när man ändå håller på och bygger, då kostnaden är en piss i havet kontra att köra spån, osb eller tunnare plywood. Framförallt är det en enkel och godkänd konstruktion. Men grejen är väl att det är både hängslen och livrem snarare än att det i realiteten behövs.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag har pysslat med vattenskador i typ 20 år. Sätt väldigt många typer av skador.J J-O skrev:Visst är det så, men en formstabil spånskiva på 12mm plus gips med 5*60mm träskruv klarar lätt en belastning över 100kg horisontalt och en bra bit över 200kg vertikalt innan brott, med osb ökar det än mer och 12mm plywood än mer ändå. Vad är det egentligen man ska fästa upp som väger mer än det?
Förespråkar knappast att frångå säkervatten väggen när man ändå håller på och bygger, då kostnaden är en piss i havet kontra att köra spån, osb eller tunnare plywood. Framförallt är det en enkel och godkänd konstruktion. Men grejen är väl att det är både hängslen och livrem snarare än att det i realiteten behövs.
Det jag med säkerhet kan konstatera är att en duschblandare som enbart sitter i tex. 11 mm Osb inte verkar hålla. Jag tror inte att folk hänger i sina blandare men troligtvis stödjer sig många mot blandaren när dom duschar. Och när det börjar glappa så är skadan framme fort.
Även duschväggar som sitter i enbart tex. 11 mm osb verkar ha en tendens att orsaka läckage.
En annan vanlig skadeorsak är runt ”hjälphandtag”
Så belastningsvikterna du anger stämmer säkert så länge inget rör på sig genom tex frekvent tillkommande belastning.
Jag har faktiskt inte hittills varit på någon skada där skadeorsaken varit något av ovanstående och det sitter 15 mm plyfa. Men den dagen lär komma.
Det är inte bara brottlasten som är intressant. Man vill inte att väggen ska svikta för mycket om man hänger en pryl som utsätts för varierande belastning mitt emellan två reglar.J J-O skrev:
Visst. Men styvheten på cc600 med plyfa 15+ gips duger vill jag påstå.useless skrev:
Det är rejält stadigt redan med 10mm plyfa troligen.
Klicka här för att svara