K karlmb skrev:
Ja, jag menade ifall det blir något problem med väggarna. Inte golvet.
Tyvärr har man valt 15mm plyfa någon gång för länge sedan. Alla som tar något annat måste kunna visa att det är lika bra ur styvhetssynpunkt.
Hade de gjort proverna med 12mm plyfa eller OSB hade det varit det som gällde.
En dag kanske vi tom kan ha 10mm plyfa..
Tycker du 5-6 år är mycket?

K KakelDaniel skrev:
Tycker du 5-6 år är mycket?
Nja, vad menar du med det?

K karlmb skrev:
Nja, vad menar du med det?
Böjstyvheten ska vara lika som dubbelgips på reglar 600 cc alltså räcker det. Problemet blir att du måste sätta in kortlingar överallt. Med en 15 mm plywood bakom så behövs inga kortlingar. Jag har arbetat som plattsättare sedan -97 så jag har varit med om otaliga ändringar i branschregler. Tror att ”kravet” med 15 mm plywood kom för 5-6 år sedan, men det kan vara lite tidigare (åren går ju så fort nu). Kolla BKR eller GVK branschregler där står allting utförligt

• Gilla
useless
  • Laddar…
Men om du har jobbat som plattsättare sen -97 så borde du veta att det inte är ett krav

Jag vet att det inte är krav, underlaget ska uppfylla branschens krav på böjstyvhet. Därav ”” vid kravet på plywood

K KakelDaniel skrev:
Böjstyvheten ska vara lika som dubbelgips på reglar 600 cc alltså räcker det. Problemet blir att du måste sätta in kortlingar överallt. Med en 15 mm plywood bakom så behövs inga kortlingar. Jag har arbetat som plattsättare sedan -97 så jag har varit med om otaliga ändringar i branschregler. Tror att ”kravet” med 15 mm plywood kom för 5-6 år sedan, men det kan vara lite tidigare (åren går ju så fort nu). Kolla BKR eller GVK branschregler där står allting utförligt
TS hade inte fått offert på kortlingar + OSB som jag förstod det.

nino nino skrev:
Byggbranschen har ju fläskat på ordentligt på priset på 15mm runt 400 för en plywood och 100 för en osb
Men konstigt nog är det många som sätter plyfa även i övriga rum. De vill kunna skriva upp en 75" TV precis var som helst utan att behöva tänka.
I ett badrum är det väl en annan sak, ökar ju inte totalen speciellt mkt, särskilt om man jämför med att superplanera och ha dit cc30 eller kortlingar precis på rätt ställen.

Jag är egentligen mer nyfiken på vem som far å möblerar om i badrummet stup i kvarten så slagborren glöder..? :thinking:

Grejer sitter liksom där avloppet finns. Så att man behöver kortla hela badrummet köper jag inte.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag är egentligen mer nyfiken på vem som far å möblerar om i badrummet stup i kvarten så slagborren glöder..? :thinking:

Grejer sitter liksom där avloppet finns. Så att man behöver kortla hela badrummet köper jag inte.
Det är väl mest om du byter inredning eller behöver upp med en stång i duschen

Ja och därför kortlar man på strategiska platser. (y)

Ja och därför kortlar man på strategiska platser. (y)
Går ju rätt mkt snabbare att bara dra upp plyfa iom att man slipper planera o mäta.

• Gilla
KakelDaniel
  • Laddar…

Behövs ju knappast slagborr i en skivkonstruktion

Det finns många saker som kan ”förändras” i ett badrum under årens lopp. Det kan räcka med att du vill byta badrums skåp så kan det bli problem. Sen kanske någon som har duschdraperi får för sig att montera duschdörrar.

sammanfattningsvis så kan jag bara tycka att det är korkat att snåla in på just 15 mm plyfa. Det måste finnas många andra saker man kan snåla in på vid en badrumsrenovering än just plyfan.

Att det förekommer firmor som lämnar offerter med osb istället för 15 mm plyfa skulle jag se som en stor varningsklocka. Om inte annat så lär man hamna i en ÄTA diskussion så fort rivningen är klar och firman upptäcker att det behöver kortlas. Eller så är dom så oseriösa att dom skiter i det också,

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
15mm plyfa under gips även på vägg med matta?
Är det för att slippa regla när man skruvar upp duschstång, speglar osv?

T TheGame skrev:
15mm plyfa under gips även på vägg med matta?
Är det för att slippa regla när man skruvar upp duschstång, speglar osv?
Ja. På köpet får du också en mycket stabilare vägg där sannolikheten för framtida fuktskador minskar rejält. Men glöm inte att följa skivtillverkarens monteringsanvisning.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.