Krille-72 Krille-72 skrev:
Ja. På köpet får du också en mycket stabilare vägg där sannolikheten för framtida fuktskador minskar rejält. Men glöm inte att följa skivtillverkarens monteringsanvisning.
Ok håller nämligen på med att renovera badrummet.
Jag river och tänkte göra så mycket som möjligt själv innan jag tar in hantverkare.
Så med andra ord behöver jag inte regla extra där jag vill ha duschstång?
brukar man skruva duschstång, jag tänkte på takdusch osv, eller limmar man?

handfat har jag förstått att man reglar bakom om man ska skruva upp det, där håller väll inte 15mm plyfa + gips ?
Det är inte ens säkert sätter ett vägghängt handfat ändå.

Jodå det håller med bara 15mm plywood
Swedish drunktest höll det också för, man hänger sig längst ut på duschdörren.
Alltså en belastning med 75-80kg på en 80-90cm dörrblad :D

Har för mig att det var åtskilliga hundra kg det håller för, även vägghängda toaletter klarar det.
Sen kan man väl kortla i för säkerhets skull.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ok håller nämligen på med att renovera badrummet.
Jag river och tänkte göra så mycket som möjligt själv innan jag tar in hantverkare.
Så med andra ord behöver jag inte regla extra där jag vill ha duschstång?
brukar man skruva duschstång, jag tänkte på takdusch osv, eller limmar man?

handfat har jag förstått att man reglar bakom om man ska skruva upp det, där håller väll inte 15mm plyfa + gips ?
Det är inte ens säkert sätter ett vägghängt handfat ändå.
Man kan välja om man limmar eller skruvar fästet till takdusch. Det vanligast är att man skruvar. Även blandaren till duschen skruvas fast.
Plyfan håller för tvättställ. Har man planerat för en tung kommod skulle jag ändå rekommendera en kortling bakom plyfan. Bara för att plyfan håller är det inte fel att kortla på strategiska ställen där tung inredning planeras.
Ofta när man monterar en tung kommod så skruvar man och silikonlimmar man fast den för att fördela tyngden över en större yta.

Om du monterar plyfan själv. Tänk på att skruva med skruv som inte har gänga minst 17 mm sista biten. Detta för att kunna dra in plyfan ordentligt. Med skruvar som har gänga hela biten riskerar plyfan att vandra ut lite från regeln.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
Ni som pratar om fuktkvot i virke, hur många snickare tror ni åker till byggvaruhuset och hämtar virke från deras kalllager och kör hem det till kunden, säger ”jag lägger det här och kommer tillbaka om några veckor när det torkat”?
Gör ni så själva när ni bygger?

Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du monterar plyfan själv. Tänk på att skruva med skruv som inte har gänga minst 17 mm sista biten. Detta för att kunna dra in plyfan ordentligt. Med skruvar som har gänga hela biten riskerar plyfan att vandra ut lite från regeln.
Spånskiveskruv brukar jag köra, 4,2x57 sitter kanon.

Det är så jävla dumt att byggvaruhandlarna knappt har någon 15 mm k-plyfa 2500x1200 i lager. Dom verkar alltså inte heller veta vad som krävs.

HomeboY HomeboY skrev:
Det är så jävla dumt att byggvaruhandlarna knappt har någon 15 mm k-plyfa 2500x1200 i lager. Dom verkar alltså inte heller veta vad som krävs.
Det är väl mer normalt med 900 skivor eftersom cc450 är enligt säkert vatten.
1200 är ju bara onödigt jobbigt att hålla på med.

X xLnT skrev:
Det är väl mer normalt med 900 skivor eftersom cc450 är enligt säkert vatten.
1200 är ju bara onödigt jobbigt att hålla på med.
Det är nog många som kör cc60 med 15mm k-plyfa och gips på väggar i badrum.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Det är nog många som kör cc60 med 15mm k-plyfa och gips på väggar i badrum.
Det kanske det är, men det är inte rekommendationen.
Så det känns ju dumt, på flera plan.

Så länge rätt böjstyvhet uppnås så är det inga problem med 600cc

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K KakelDaniel skrev:
Så länge rätt böjstyvhet uppnås så är det inga problem med 600cc
Det får du inte med 15mm kply och enkelgips.
Därav rekommendationen på cc450.
Men visst, vill man göra det mer jobbigt för sig så kan man absolut bygga med 1200 skivor.

X xLnT skrev:
Det får du inte med 15mm kply och enkelgips.
Därav rekommendationen på cc450.
Men visst, vill man göra det mer jobbigt för sig så kan man absolut bygga med 1200 skivor.
Jo det får man

• Gilla
tergo
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo det får man
Här får någon gärna rätta mig om jag har fel. Med gällande regelavstånd går texterna isär lite när man läser.

Vi börjar med böjstyvhet för kakel. Från Gvk: ”Följ leverantörens anvisningar för hur våtrumsväggen ska byggas upp om den består av skivmaterial. En tumregel när väggen ska kaklas är att den ska ha en böjstyvhet som motsvarar två lager gipsskivor med kartongyta med ett regelavstånd på 600 mm”.

Från Gvk igen:
För att infästningar ska kunna göras vart som på en väggyta krävs att väggen i sig har tillräckligt hög hållfasthet. Vid val av material, ta därför hänsyn till eventuella infästningar och möjligheten att eftermontera till exempel stödhandtag eller duschväggar.

För att möjliggöra infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en skivkonstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel 15 mm konstruktionsplywood (kryssfaner) som uppfyller kvalitet EN 636 20/70 på 70 mm träregel, alternativt plåtregel, i båda fallen monterade på c/c 450. På våtrumssidan monteras därefter en formstabil skiva som underlag för tät- och ytskikt. Väggen kan beskrivas som en enda stor kortling där infästningar kan göras var som helst på väggytan. Väggen är utvecklad gemensamt av byggbranschen och provad på SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås.

Det är alltså inte lätt att hänga med även om man är i branschen.:rofl:
Vad är rätt och vad är fel? Måste man bygga om hela väggen ifall jag endast har 45x45 reglar.

Det tragiska som jag kan störa sönder mig på är att alla branschregler i grunden utgår ifrån nyproduktion. Det blir inte lätt att förstå hur man ska göra vid renovering.

nino nino skrev:
Jo det får man
Hur ser den uträkningen ut?

Var väl lite för snabb i mitt svar...

Men du måste ju skilja på böjstyvhet och hållfasthet.

En vägg duger med 45x70 reglar och cc600 med dubbelgips (om skivtillverkaren godkänner det)

Har du 45x45 reglar så bör man nog byta väggen, annars får du räkna på hur du får till den... jag vet inte men -kanske cc300 15mm plywood och dubbla gips kanske duger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.