Räcker det inte att dra gipsen med genomgående skruv genom alla skivor?

S
den kan räcka men trä som sväller har stor kraft. bättre med skruv hela vägen.

SBH skrev:
då får du limma också. spikade skivor och råspont är aldrig roligt.
spikar dras ut av träets rörelse(gåller även spånskiver)
Nu tror jag du målar fan på väggen. Då skulle dom flesta fasader och tak med andra ord lossna? Det är inte blank spik längre som används.

Matti_75 skrev:
Nu tror jag du målar fan på väggen. Då skulle dom flesta fasader och tak med andra ord lossna? Det är inte blank spik längre som används.
Håller med råspont har spikats i alla tider har aldrig lossnat o gör det inte nu heller
spika råsponten skruva gipsen med 30 mm gipsskruv har funkat ända sedan gipset uppfanns
man TOM spikade med 30 mm huggen spik inga problem varför krångla till det med spikpistoler som slår sönder det mesta

raveper skrev:
Räcker det inte att dra gipsen med genomgående skruv genom alla skivor?
Du ska aldrig använda gipsskruven till att hålla fast mer än gipsskivan, pappen är inte tillräckligt stark för det.

Spån/osb/plywoodskivan ska sitta fast först.

S
nepp bara erfarenhet. men detta gäller inte 5,10 år gammal virke mera när det närmar sig tjugo år gammalt.

Daniel78 skrev:
Du ska aldrig använda gipsskruven till att hålla fast mer än gipsskivan, pappen är inte tillräckligt stark för det.

Spån/osb/plywoodskivan ska sitta fast först.
Det lär väl knappast vara skruvskallen och gipset som håller emot utan skruvens gängor isåfall.

Gipsskruven drar igenom gipset långt innan den kommer att fästa både gips o underliggande skiva

A
Johan Gunverth skrev:
Nämner du OSB för samma snickare får du en hink ovett. De har lärt sig den hårda vägen att kalla det "skitplyfa". :D
Plywood är naturligtvis överlägset båda, men har ju som bekant en helt annan prislapp.
Känner ingen snicket som sätter spånskiva i väggarna.

Vi sätter ALLTID OSB + Gips och det gör alla andra firmor jag känner till också.

Varför fortsätta tjata om vad snickare alltid gör eller inte gör, branchen är full av folk som gör si eller så pga gamla vanor.

Det har ju redan presenterats oberoende siffor på att samtliga skivor (spån/osb/plywood) klarar belastningen som kan uppstå i ett normalt hem.

Uppenbarligen finns det folk som kallar sig både konstruktörer och snickare som både monterar det ena och skrattar åt det andra, detta anser jag att man kan strunta i då det finns oberoende fakta i fallet.

Personligen väljer jag det som är billigast och har aldrig haft några problem med varken tavlor eller stora tv-apparater.

Gabbe1 skrev:
...
Det har ju redan presenterats oberoende siffor på att samtliga skivor (spån/osb/plywood) klarar belastningen som kan uppstå i ett normalt hem.

Uppenbarligen finns det folk som kallar sig både konstruktörer och snickare som både monterar det ena och skrattar åt det andra, detta anser jag att man kan strunta i då det finns oberoende fakta i ...
Äntligen! :D

Mikael_L
Är vi klara nu, för den här gången ... :cool:

Såhär på 4:e sidan ... ;)

Mikael_L skrev:
Är vi klara nu, för den här gången ... :cool:

Såhär på 4:e sidan ... ;)
4:e sidan?, det är 7 sidor för mig.

Mikael_L
Ahhh, ja ...
4'e sidan för mig:

• red-alt.gif
Mikael_L skrev:
Ahhh, ja ...
4'e sidan för mig:
Är du klar nu? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.