107 444 läst ·
135 svar
107k läst
135 svar
OSB eller plywood bakom gips?
Håller med råspont har spikats i alla tider har aldrig lossnat o gör det inte nu hellerMatti_75 skrev:
spika råsponten skruva gipsen med 30 mm gipsskruv har funkat ända sedan gipset uppfanns
man TOM spikade med 30 mm huggen spik inga problem varför krångla till det med spikpistoler som slår sönder det mesta
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Känner ingen snicket som sätter spånskiva i väggarna.Johan Gunverth skrev:
Vi sätter ALLTID OSB + Gips och det gör alla andra firmor jag känner till också.
Varför fortsätta tjata om vad snickare alltid gör eller inte gör, branchen är full av folk som gör si eller så pga gamla vanor.
Det har ju redan presenterats oberoende siffor på att samtliga skivor (spån/osb/plywood) klarar belastningen som kan uppstå i ett normalt hem.
Uppenbarligen finns det folk som kallar sig både konstruktörer och snickare som både monterar det ena och skrattar åt det andra, detta anser jag att man kan strunta i då det finns oberoende fakta i fallet.
Personligen väljer jag det som är billigast och har aldrig haft några problem med varken tavlor eller stora tv-apparater.
Det har ju redan presenterats oberoende siffor på att samtliga skivor (spån/osb/plywood) klarar belastningen som kan uppstå i ett normalt hem.
Uppenbarligen finns det folk som kallar sig både konstruktörer och snickare som både monterar det ena och skrattar åt det andra, detta anser jag att man kan strunta i då det finns oberoende fakta i fallet.
Personligen väljer jag det som är billigast och har aldrig haft några problem med varken tavlor eller stora tv-apparater.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Äntligen!Gabbe1 skrev:...
Uppenbarligen finns det folk som kallar sig både konstruktörer och snickare som både monterar det ena och skrattar åt det andra, detta anser jag att man kan strunta i då det finns oberoende fakta i ...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg