Elkludde skrev:
Är det någon som sett råspont diagonalt på innervägg??
Nu har jag ju inte sett så många hus under byggnad men en kompis hade det som krav att staga upp ytterväggen när han byggde ut.
Ett annat hus i byn har diagonlad råspont bakom gipset.

Själv använder jag det som är billigast, 10 mm masonit, spånskiva, plywood eller OSB för något ska det vara bakom gipset.

Protte

Om man ska göra sig besväret att använda råspont måste man väl ändå se till att kunna kapa alla brädor lika långa, eller iaf väldigt många lika långa. Diagonalar man får man ju lägga dom löpande om man inte ska få ett enormt spill.

Samma längd på nästan alla brädor + spikpicka låter som ett krav för att slippa hjärnblödning.

MathiasS skrev:
Om man ska göra sig besväret att använda råspont måste man väl ändå se till att kunna kapa alla brädor lika långa, eller iaf väldigt många lika långa. Diagonalar man får man ju lägga dom löpande om man inte ska få ett enormt spill.

Samma längd på nästan alla brädor + spikpicka låter som ett krav för att slippa hjärnblödning.
Oops, jag trodde ingen någonsin i världshistorien monterat råspont på diagonalen inomhus :)

Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga en veckas jobb för att få dit det, och trodde det var uppenbart att jag skämtade, även om jag inte lade till någon smiley :)

Jag har kört både med spånskivor, osb och plywood bakom gipsen, men dom flesta väggarna kör jag bara med enkelgips.

• Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Är det nybyggnad skulle jag nog köra dubbelgips, men annars räcker det med ett lager renoveringsgips. Lite dyrare, men då behöver man ju bara en skiva.

Daniel78 skrev:
Oops, jag trodde ingen någonsin i världshistorien monterat råspont på diagonalen inomhus :)

Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga en veckas jobb för att få dit det, och trodde det var uppenbart att jag skämtade, även om jag inte lade till någon smiley :)

Jag har kört både med spånskivor, osb och plywood bakom gipsen, men dom flesta väggarna kör jag bara med enkelgips.
Inte jag heller. Jag kör OSB och det fungerar utmärkt överallt. Uppenbarligen finns det dock folk som kör råspont på diagonalen, själv skulle jag få psykbryt långt innan jag var färdig med det.

MathiasS skrev:
Inte jag heller. Jag kör OSB och det fungerar utmärkt överallt. Uppenbarligen finns det dock folk som kör råspont på diagonalen, själv skulle jag få psykbryt långt innan jag var färdig med det.
Jag har monterat lite panel på diagonalen, och även byggt lite spaljeér och liknande och det är inga större konstigheter med rätt maskiner och verktyg, men jag skulle aldrig komma på tanken att montera det invändigt, en skruvad osb-skiva ger nog mer stöd än en massa spikad råspont också.

MathiasS skrev:

Men nu var det så att frun till kompisen inte släppte in en skiva med lim i och dessutom måste väggen stagas för att undvika rörelser mellan nytt och gammalt enligt bygg ingenjören.

Det andra huset var en "Västerbottensgård" och där ska det vara lite mer "naturmaterial".

Efter en lång vägg så blir många brädor lika långa, avkapen används i början och slutet.

Psykbryt? beror väl på hur händig man är.

Protte

Fördelen med råspont är att det går att skicka in i vilket fönster som. kan vara lite svårt med skivor i trånga trappor. sen en tryckluftslang igenom fönstret till spikpistolen så går det rätt fort att amälla upp råspont.

Bure skrev:
Fördelen med råspont är att det går att skicka in i vilket fönster som. kan vara lite svårt med skivor i trånga trappor. sen en tryckluftslang igenom fönstret till spikpistolen så går det rätt fort att amälla upp råspont.
Där slog du spiken på huvudet d^_^b

Snailman
vad ska man ha för dimension på spiken till råspont förresten?

Snailman skrev:
vad ska man ha för dimension på spiken till råspont förresten?
63x2,3 man kan sätta ett eller två, väljer du ett så sätt det ca 20 mm från kanten så håller det in spånten bättre,spikar man ett i mitten slå sig råsponten lättare

Om man sätter osb stående, skall dem stå dikt mot golvet? Vad gäller för gipsskivan, är det samma där?

S
inget dikt an mot golvet.
om man vill ha det tät mot golvet lägg en fog som är elastisk

Bure skrev:
Tänk dig då att spika plyfa/ osb med spikpistol. Det går fortd^_^b

S
då får du limma också. spikade skivor och råspont är aldrig roligt.
spikar dras ut av träets rörelse(gåller även spånskiver)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.