107 444 läst ·
135 svar
107k läst
135 svar
OSB eller plywood bakom gips?
Jag skulle tro att osb är den skiva som rör sig mest över årstiderna, detta beserar jag på faktumet att tillverkarna rekommenderar att ha några mm glipa mellan skivorna just pga rörelser.raveper skrev:
Jämför tex med spånskivor där dylika glipor ej behövs.
Far min har enbart spånskiva och där blir det glipor både här och där. Och då har huset stått där i över 30år.Gabbe1 skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Elkludde skrev:
har liggande reglar 45x45 på insidan ytterväggarna, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm att göra att plasten kan perforeras om man använder för lång spik, så på ytterväggarna får jag nog nöja mig med 50mm lång spik och då stående råspont
på innerväggarna kan man ju använda längre spik och sätta råsponten liggande...
Spikpistol och galvad 2,8 x50 - blir jättebra.Snailman skrev:har liggande reglar 45x45 på insidan ytterväggarna, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm att göra att plasten kan perforeras om man använder för lång spik, så på ytterväggarna får jag nog nöja mig med 50mm lång spik och då stående råspont
på innerväggarna kan man ju använda längre spik och sätta råsponten liggande...
Vanlig 2,0 x 50 drar väl dåligt.
Men skruvad OSB/plyfa/spån är givetvis ännu bättre.
edit: Min åsikt.
Redigerat:
Jo visst, OSB är väl i viss mån gjort av avfall, på samma sätt som korv är gjort av köttavfall. Dvs man kan använda sådana delar av trädet som man normalt inte kan använda. Och det är ju bra.Elkludde skrev:
Ang. utseendet: när OSB kom till Sverige, det var väl dryga tjugo år sedan, användes det av arkitekter och designers för sitt utseendes skull. Det var ju nytt och fräckt då. (En del kanske minns att man på sjuttiotalet hade möbler av laserad spånskiva, så man verkligen skulle se strukturen i spånskivan.)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
ett par km råspont införskaffad och inburen så blir nog det ändåMikael_L skrev:
Det hade jag förträngt men du har rätt, det hade man ju...andersmc skrev:
Jag gjorde t o m ett skrin i det utförandet. På sjuttiotalet alltså, på träslöjden. Mamma fick det.