Är inne på samma fråga, om man kör med råspont kör man den då liggande ?

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Absolut liggande Spika med 63 mm ett eller två spik

Gött tyckte det kändes direkt rätt att sätta ändspont/råspont när man läste om det.

Har suttit i tankarna att man kör 12mmspånskiva skruvad med träpanel ovanpå med gömda spikar om det går.

wrang skrev:
Gött tyckte det kändes direkt rätt att sätta ändspont/råspont när man läste om det.

Ändspånt är inte nödvändigt skarva löpande men undvik mer än en skarv mellan var stolpe
i samma brädrad

Snailman
jag har sett att sävsjöträhus har både liggande och stående råspont i sina hus ( i ett och samma)

antar att tex innerväggar så har man ju stående reglar = liggande råspont,

medan man antagligligen i ytterväggar har ett extra lager liggande 45 reglar innanför de stående = stående råspont

så jag räknar med att göra så i huset jag håller på med nu...

S
spånskiva är jävligt att spika i

SBH skrev:
spånskiva är jävligt att spika i
Det är därför man låter blir att spika i spånskivor. ;)
Skivan skruvas upp med spånskruv, likaså tavlor där man använder L-skruv. Hur starkt som helst.

Råspont sätts med fördel diagonalt.

Protte

NightBuilder skrev:
Har suttit i tankarna att man kör 12mmspånskiva skruvad med träpanel ovanpå med gömda spikar om det går.
Varför spånet?

prototypen skrev:
Råspont sätts med fördel diagonalt.

Protte
Nu börjar det likna nåt :D

Kjell G

Kjell_G skrev:
Nu börjar det likna nåt :D

Kjell G
Är det någon som sett råspont diagonalt på innervägg??

Själv sätter jag alltid råspont i fiskbensmönster med fris och dold spikning bakom gipset. d^_^b

• Gilla
Steadybeat och 1 till
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Är det någon som sett råspont diagonalt på innervägg??
Jag har gjort det i ett par väggar, hela väggen blir ju som en stor snedsträva då.

raveper skrev:
Varför spånet?
Mest för högre brandsäkerhet etc. Inte tänkt mycket. Något man tänkte fram när man läste runt på träguiden om olika konstruktioner. Ville ha dubbla "skivor" då jag inte är så förtjust på de väggar med bara ett lager jag sett i de byggnader jag vart i. (bara panel eller annan skiva)

Kanske alla är inte förtjusta i träpanel överallt och blir bra om någon tar ner panelen för att ha annat.
Sedan kan den funka bra under konstruktionstiden för stuvhet etc. Panelen kan sättas efteråt för att minska ärr och skador i första stycket.

Kan tänka mig att bara ha panel ena halvan i höjd och slät målad yta ovanför etc eller något liknande med växling.

Bara tankar på lite lösningar. Dröjer ett bra tag före något förverkligas dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.