107 444 läst ·
135 svar
107k läst
135 svar
OSB eller plywood bakom gips?
Medlem
· Västragötalands län
· 22 inlägg
Har suttit i tankarna att man kör 12mmspånskiva skruvad med träpanel ovanpå med gömda spikar om det går.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag har sett att sävsjöträhus har både liggande och stående råspont i sina hus ( i ett och samma)
antar att tex innerväggar så har man ju stående reglar = liggande råspont,
medan man antagligligen i ytterväggar har ett extra lager liggande 45 reglar innanför de stående = stående råspont
så jag räknar med att göra så i huset jag håller på med nu...
antar att tex innerväggar så har man ju stående reglar = liggande råspont,
medan man antagligligen i ytterväggar har ett extra lager liggande 45 reglar innanför de stående = stående råspont
så jag räknar med att göra så i huset jag håller på med nu...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Råspont sätts med fördel diagonalt.
Protte
Protte
Själv sätter jag alltid råspont i fiskbensmönster med fris och dold spikning bakom gipset. d^_^b
Medlem
· Västragötalands län
· 22 inlägg
Mest för högre brandsäkerhet etc. Inte tänkt mycket. Något man tänkte fram när man läste runt på träguiden om olika konstruktioner. Ville ha dubbla "skivor" då jag inte är så förtjust på de väggar med bara ett lager jag sett i de byggnader jag vart i. (bara panel eller annan skiva)raveper skrev:
Kanske alla är inte förtjusta i träpanel överallt och blir bra om någon tar ner panelen för att ha annat.
Sedan kan den funka bra under konstruktionstiden för stuvhet etc. Panelen kan sättas efteråt för att minska ärr och skador i första stycket.
Kan tänka mig att bara ha panel ena halvan i höjd och slät målad yta ovanför etc eller något liknande med växling.
Bara tankar på lite lösningar. Dröjer ett bra tag före något förverkligas dock.