Claes Sörmland
Okarlsson Okarlsson skrev:
Hur fungerar det med en GA på annans mark? Har man någon ytterligare rätt som markägare där det finns en GA?
Nej GA:n ägs samfällt så man har som fastighetsägare där den ligger inga särskilda förmåner över de andra delägarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej GA:n ägs samfällt så man har som fastighetsägare där den ligger inga särskilda förmåner över de andra delägarna.
Okej, det är ju sådant som man kan tänka sig fastighetsägaren inte har koll på. Dels är "idioten" sur på att folk kör på en serviceväg för att de inte orkar åka runt, dels känner "idioten" att de själva har lite mer att säga till om då den ligger på deras mark och till sist är det ju inte orimligt att någon ibland håller mer än gångfart när de kör av landsvägen. Som Claes säger så behövs nog en omstart från allas håll. Kanske ska servicevägen göras säkrare, kanske ska den förses med bom, eller så ska bara "idioten" rätta in sig i ledet. Oavsett behövs en diskussion.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Formellt sett är det 70km/h som gäller. Sedan måste man ju anpassa hastigheten efter miljön.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Intressant också att av dessa tomter är det bara en som de övriga inte får köra på, och det är 1:6.
spännande läge för den som vill kivas lite.
Ingen får köra på någon annans tomt. Det tjatas regelbundet här om skillnaden mellan fastighet och tomt, men det behöver uppenbarligen upprepas ofta: fastighet och tomt är inte samma sak och det är inte alls ovanligt att en mindre del även av sådana fastigheter som i TS område inte är tomtmark. Är en fastighet exempelvis belastad av en gemensamhetsanläggning innebär det att just den delen av fastigheten inte är tomtmark. Varje uppmärksam köpare kommer också att förstå det när fastigheten förvärvas.

Med andra ord, det är inte synd om TS grannar för att det går en väg över deras mark. I alla fall inte mer synd än att de kanske är att beklaga för att de inte kunde hitta något att köpa som bättre passade deras önskemål.
 
  • Gilla
bearmaniac och 2 till
  • Laddar…
N
Kronofogden är den krångliga med rätta vägen att gå först och främst men det är mycket möjligt och troligt att dom inte vill tolka lantmäteriets anläggningsbeslut gällande om det får finnas farthinder. Dom kommer då hänvisa dig att ansöka om att lantmäteriet ska avgöra den frågan först för att KF sedan kan gå på de LM beslutat.

Ni bör absolut ge LM i uppdrag att bilda samfällighetsförening. Det är enkelt fixat och kostar inte speciellt mycket, speciellt inte delat på 5 som det blir i detta fall. Man har mycket att vinna på att ha en förening. LM bildar alltid förening om någon delägare begär det.

I övrigt får man tyvärr inte flytta någon annans egendom ovavsett om hen har rätt att ha den där eller inte.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Men konsekvensen av att göra det lär bli obefintlig om man inte orsakar skada.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Kronofogden är den krångliga med rätta vägen att gå först och främst men det är mycket möjligt och troligt att dom inte vill tolka lantmäteriets anläggningsbeslut gällande om det får finnas farthinder. Dom kommer då hänvisa dig att ansöka om att lantmäteriet ska avgöra den frågan först för att KF sedan kan gå på de LM beslutat.

Ni bör absolut ge LM i uppdrag att bilda samfällighetsförening. Det är enkelt fixat och kostar inte speciellt mycket, speciellt inte delat på 5 som det blir i detta fall. Man har mycket att vinna på att ha en förening. LM bildar alltid förening om någon delägare begär det.

I övrigt får man tyvärr inte flytta någon annans egendom ovavsett om hen har rätt att ha den där eller inte.
Ja vi måste nog bilda förening ändå känner jag.
 
Står det något om vägens ändamål i anläggningsbeslutet?

En möjlighet for grannen är ju att ansöka om att GA skall upplösas då ert behov av väg verkar vara uppfyllt på annat sätt.
 
Jag är tveksam att det är ok för "alla" att använda servicevägen som huvudväg.

Jag skulle tro att den bara är avsedd som service väg, dvs post/sophämtning mm medans all normal trafik skall gå på normala vägen.

TS bör väl hitta skrivningar om servicevägen hos lantmäteriet.
Jag håller med grannen och skulle också bli tokig om alla använde en serviceväg som huvudväg.

Jag har sett flera "vägar" och "genvägar" i bostadsområden som det är möjligt att köra på med ändå är inte tillåtet.
/ATW
 
  • Gilla
skarle och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Står det något om vägens ändamål i anläggningsbeslutet?

En möjlighet for grannen är ju att ansöka om att GA skall upplösas då ert behov av väg verkar vara uppfyllt på annat sätt.
Att vägen blev en GA var ett krav från närmaste grannen (inte vi) för att godkänna bygglovet eftersom vägen har använts frekvent av oss i flera år innan dom nya flyttade in.
 
Det är väl ändå inte grannar som godkänner bygglov.
Speciella genvägar för post och sopbilar har jag aldrig stött på.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Att vägen blev en GA var ett krav från närmaste grannen (inte vi) för att godkänna bygglovet eftersom vägen har använts frekvent av oss i flera år innan dom nya flyttade in.
Krav? Godkänna?

Vad står i anläggningsbeslutet?

Är skeptisk till att normal biltrafik skulle vara tillåten.

/ATW
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl ändå inte grannar som godkänner bygglov.
Speciella genvägar för post och sopbilar har jag aldrig stött på.
Nja, kanske inte krav men ett önskemål som uppfylldes och det är ingen genväg för sop och post utan snarare en naturlig utfart för dom eftersom dom kör in den andra vägen och ut på den omdiskuterade vägen.
 
A ArneTW skrev:
Krav? Godkänna?

Vad står i anläggningsbeslutet?

Är skeptisk till att normal biltrafik skulle vara tillåten.

/ATW
Normal biltrafik är det ju inte det är bara tre fastigheter och post och sop som kör där, inga andra.
 
Så här står det hos LM och det stämmer in bra i det här fallet.

Anläggningen behöver vara av väsentlig och stadigvarande betydelse för de delägande fastigheterna. I praktiken innebär det att de boende ska ha behov av samfälligheten, både när den bildas och på längre sikt. Det får inte heller vara fråga om ett mer tillfälligt behov eller behov som är mer relaterat till en viss fastighetsägares personliga behov än till fastigheten som sådan, eller ett behov som kommer att uppstå längre fram i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.