Så den vägen är inte den "egentliga" vägen till bostäderna?J Jörgen Alw skrev:
Nä det är inte gatuadressvägen, och känslan är att han vill tvinga oss 3 hushåll att köra den andra vägen.
Helt rätt uppfattat och också så det blir. Folk kan ha olika uppfattningar om huruvida vi verkligen kör för fort eller ej, men huvudfrågan kvarstår, han har lagt ut ett hinder på en gemensam väg utan någon annans samtycke.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker det är rimligt att sådana här trådar skiftar lite fokus över tid. Många av oss väljer att inte skriva sådant som redan är skrivet, vilket efter en tid lämnar utrymme för andra perspektiv än de mest uppenbara. Likaså krävs det att någon spelar djävulens advokat i vissa fall.
Med det sagt låter det som ett relativt litet (eller glest bebyggt) nyexploateringsområde. Att upprätta föreningsförvaltning och tydliggöra vad en enskild medlem får göra med vägen är nog bra av fler skäl än det nu aktuella.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Huvudfrågan är kanske inte så lämplig i skrift...…..J Jörgen Alw skrev:Hej
Vi har problem med en nyinflyttad granne som fullständigt skiter i att vägen som delvis går över hans och en annan nyinflyttad grannes tomt är en GA. Vi är fem fastigheter varav 3 st använder hela vägen men dom 2 jag nämnde innan bara använder en liten bit som infart till sina tomter. Nu har den ena grannen fått för sig att lägga ut farthinder som vi andra 4 inte har gått med på och vi vill att dom skall tas bort omedelbart men han vägrar och t.o.m.tänker lägga ut fler bara för att hindra oss 3 som använder hela vägen att köra där. Vad kan man göra åt en sådan idiot? Som sagt vägen är en GA tillhörande alla 5 fastigheter.
Mvh
Jörgen
Men när det framkommer att det finns en "annan" väg så kommer problemet i ny dager.
Vad är en serviceväg?
Om servicevägen bara var tillfällig och gjordes permanent kan det ju vara fel.
Hur är skicket på den andra vägen?
Är den andra vägen den riktiga vägen?
Varför visar du inga bilder?
Kan du göra en karta för att underlätta svar?
TS, tro nu inte att jag inte står på din sida, för jag avskyr farthinder, då de både är en lösning och ett problem.
Vem äger och underhåller den andra vägen? Är det så att servicevägen är en genväg till den andra vägen?
Det hade varit intressant att se vad det står om ändamål i de dokument som finns om GA:n.
Enligt uppgift använde sopbil och post "servicevägen". Jag antar att de inte gillar farthindren, det kan ju också ställa till problem.
Det hade varit intressant att se vad det står om ändamål i de dokument som finns om GA:n.
Enligt uppgift använde sopbil och post "servicevägen". Jag antar att de inte gillar farthindren, det kan ju också ställa till problem.
För att förenkla alla spekulationer så kan väl du, ts, lägga upp en karta.
Det blir så mycket enklare att förstå och sätta sig in i problemet om man kan få en visuell bild att utgå från.
Vill du inte visa var du bor så maska ev adresser/fastighetsbeteckningar.
Min bild av detta är att det är en liten väg ute på vischan med några hus.
(Jag har iofs inte lusläst alla inlägg så jag kan ha missat vissa detaljer.)
Angående hastigheten så måste man givetvis anpassa den efter omständigheterna. Men om det är som jag tror så är det 70 på vägsträckan där, eller?
Det blir så mycket enklare att förstå och sätta sig in i problemet om man kan få en visuell bild att utgå från.
Vill du inte visa var du bor så maska ev adresser/fastighetsbeteckningar.
Min bild av detta är att det är en liten väg ute på vischan med några hus.
(Jag har iofs inte lusläst alla inlägg så jag kan ha missat vissa detaljer.)
Angående hastigheten så måste man givetvis anpassa den efter omständigheterna. Men om det är som jag tror så är det 70 på vägsträckan där, eller?
Vägen användes när man byggde husen tillfälligt och den blev sedan permanent och den är klassad som enskild väg numera. Den "riktiga" vägen är för det mesta helt ok men den är mycket längre och ibland inte farbar p.g.a.vildsvinens framfart, därför använder vi denna väg och det har vi gjort i alla år. Drift och underhåll bekostar vi gemensamt.Workingclasshero skrev:
Huvudfrågan är kanske inte så lämplig i skrift...…..
Men när det framkommer att det finns en "annan" väg så kommer problemet i ny dager.
Vad är en serviceväg?
Om servicevägen bara var tillfällig och gjordes permanent kan det ju vara fel.
Hur är skicket på den andra vägen?
Är den andra vägen den riktiga vägen?
Varför visar du inga bilder?
Kan du göra en karta för att underlätta svar?
TS, tro nu inte att jag inte står på din sida, för jag avskyr farthinder, då de både är en lösning och ett problem.
Ja det är 5 hus ute på vischan men dom ligger nära en större allmän väg där det är 70. Bild finns nu i ett annat inläggK knipo skrev:För att förenkla alla spekulationer så kan väl du, ts, lägga upp en karta.
Det blir så mycket enklare att förstå och sätta sig in i problemet om man kan få en visuell bild att utgå från.
Vill du inte visa var du bor så maska ev adresser/fastighetsbeteckningar.
Min bild av detta är att det är en liten väg ute på vischan med några hus.
(Jag har iofs inte lusläst alla inlägg så jag kan ha missat vissa detaljer.)
Angående hastigheten så måste man givetvis anpassa den efter omständigheterna. Men om det är som jag tror så är det 70 på vägsträckan där, eller?
Den andra vägen bekostar vi plogning av. Den lilla vägen är snarare en genväg till våra hus.K kindvall skrev:Vem äger och underhåller den andra vägen? Är det så att servicevägen är en genväg till den andra vägen?
Det hade varit intressant att se vad det står om ändamål i de dokument som finns om GA:n.
Enligt uppgift använde sopbil och post "servicevägen". Jag antar att de inte gillar farthindren, det kan ju också ställa till problem.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Ettans växel säger oerhört lite om hastigheten. Jag hade en Honda RC30 (VFR750R) och den klarade över 120km/h på ettans växel pga hög utväxling.N noupe skrev:Nu har tråden snart snurrat de sedvanliga 180 graderna när ropen börjar skalla om att TS nog egentligen har fel och kör som en dåre (i ettans växel...) och att grannens farthinder (han ska sätta upp ytterligare två..) definitivt är helt befogade.
Det är ju som vanligt tveksamt vad sådana resonemang är tänkta att tillföra. Ska TS svara ”ni har rätt, vi kör egentligen som dårar och nu ska vi sänka hastigheten och allt blir bra - tack för er otroligt värdefulla input Byggahus”.
Mer relevant är ju att hjälpa frågeställaren, som det också har gjorts, med råd hur denne kan komma vidare med att få hjälp av lantmäteriet eller Kronofogden att lösa tvisten. Inte konspirationsteorier om hur han i ettans växel kör rally förbi grannens farstukvist.
Är den streckade vägen den primära som ni oftast inte använder, och stumpen mellan fastigheterna 1:4 och 1:5 den som ni helst använder och som har nya farthinder?
Som kartan ser ut kan det mycket väl vara så att det inte finns någon rätt till den vägen. Det finns nog en del att gräva i verkar det som.
