Fairlane Fairlane skrev:
Jobbigt läge. Rent generellt kan jag väl säga att många kör rätt fort tills man närmar sig sin egen bostad. Om det är så här också vet jag inte, men troligen går det onödigt fort förbi, annars hade nog aldrig farthinder blivit intressant. Även om de boende sänker farten brukar gäster, brevbärare, sophämtning, hemtjänst etc ändå köra för fort.
På föräldrarnas landställe (grusväg) kör de flesta boende rätt lugnt, men posten gör det inte och inte hemtjänsten heller. Hos min fd svärmor (grusväg) kör många förbi för att komma till båtplatsen längre bort och det går alldeles för fort. "Jag kör bara 30 km/h" brukar svaret bli.

Rent juridiskt bör ni kunna plocka bort hindren, men de lär väl komma tillbaks, så att få ner hastigheten. Sen undrar man ju vad det är för hinder som gör att ni inte kommer fram.
Vi kommer ju fram det gör vi men det är störande och helt onödigt. Som jag skrivit i andra svar så går vägen över en liten kulle. Den är bara ca 50 m lång och ansluter till en större väg där det går betydligt fortare så man måste hålla låg fart för att inte komma ut på stora vägen för hastigt. Det är dessutom en ganska brant backe upp/ner från/till den stora vägen. Vägen användes som en serviceväg när man byggde husen.
 
Hej
Nej det går långsamt på vägen av skäl som jag skrivit i ett annat svar så farthindret är bara störande och helt onödigt. Dessutom har han utan att fråga någon bestämt att det ska vara där och dom sagt vägen är en GA och alla hushåll ska ha rätt att tycka till i frågan
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Hej
Nej det går långsamt på vägen av skäl som jag skrivit i ett annat svar så farthindret är bara störande och helt onödigt. Dessutom har han utan att fråga någon bestämt att det ska vara där och dom sagt vägen är en GA och alla hushåll ska ha rätt att tycka till i frågan
Det finns regler kring farthinder på enskilda vägar, har du sett detta: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Enskilda-vagar/fragor-och-svar-om-enskilda-vagar/
 
J Jörgen Alw skrev:
Hej
Ja han anser att det går fort och att deras bilar blir dammiga. Men det är en liten grusväg över en kulla och man kan bara köra på ettan. Det är typ som en färist i trä, dock inte nedsänkt utan den ligger ovanpå vägen med en skarp känt mitt uppe på kullen. Han kör inte själv där, bara vi 3, posten och sopbilen. Den är fruktansvärt störande vilket ju är meningen men vi har inte gemensamt beslutat om detta. Han vägrar ta bort den och tänker dessutom lägga ut 2 till.
Jag förstår nog grannen. Man vill inte ha bilar som kör fort på små vägar nära. Här i området håller man 20 km/h om man inte ska få blickar på sig för att man inte kan uppföra sig.

Om han inte vill lyssna på "mjuk diplomati" kanske det helt enkelt har gått för fort lite väl många gånger?

Jag skulle vilja höra grannens synpunkter här med. Ty det ska ju gå rätt långt innan man bekostar farthinder.... :)
 
  • Gilla
skarle och 7 till
  • Laddar…
Nu har tråden snart snurrat de sedvanliga 180 graderna när ropen börjar skalla om att TS nog egentligen har fel och kör som en dåre (i ettans växel...) och att grannens farthinder (han ska sätta upp ytterligare två..) definitivt är helt befogade.

Det är ju som vanligt tveksamt vad sådana resonemang är tänkta att tillföra. Ska TS svara ”ni har rätt, vi kör egentligen som dårar och nu ska vi sänka hastigheten och allt blir bra - tack för er otroligt värdefulla input Byggahus”.

Mer relevant är ju att hjälpa frågeställaren, som det också har gjorts, med råd hur denne kan komma vidare med att få hjälp av lantmäteriet eller Kronofogden att lösa tvisten. Inte konspirationsteorier om hur han i ettans växel kör rally förbi grannens farstukvist.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
N noupe skrev:
Nu har tråden snart snurrat de sedvanliga 180 graderna när ropen börjar skalla om att TS nog egentligen har fel och kör som en dåre (i ettans växel...) och att grannens farthinder (han ska sätta upp ytterligare två..) definitivt är helt befogade.

Det är ju som vanligt tveksamt vad sådana resonemang är tänkta att tillföra. Ska TS svara ”ni har rätt, vi kör egentligen som dårar och nu ska vi sänka hastigheten och allt blir bra - tack för er otroligt värdefulla input Byggahus”.

Mer relevant är ju att hjälpa frågeställaren, som det också har gjorts, med råd hur denne kan komma vidare med att få hjälp av lantmäteriet eller Kronofogden att lösa tvisten. Inte konspirationsteorier om hur han i ettans växel kör rally förbi grannens farstukvist.
Du har så rätt :-)
 
J Jörgen Alw skrev:
Vi kommer ju fram det gör vi men det är störande och helt onödigt. Som jag skrivit i andra svar så går vägen över en liten kulle. Den är bara ca 50 m lång och ansluter till en större väg där det går betydligt fortare så man måste hålla låg fart för att inte komma ut på stora vägen för hastigt. Det är dessutom en ganska brant backe upp/ner från/till den stora vägen. Vägen användes som en serviceväg när man byggde husen.
Förklara det där om serviceväg?¨
Det känns ju ganska galet om man styckar av tomter, drar en tillfällig serviceväg och sen låter den ligga kvar över en eller flera tomter.
Nu kanske jag missförstått detta......
Dra gärna en bild på färisten/hindret.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Förklara det där om serviceväg?¨
Det känns ju ganska galet om man styckar av tomter, drar en tillfällig serviceväg och sen låter den ligga kvar över en eller flera tomter.
Nu kanske jag missförstått detta......
Dra gärna en bild på färisten/hindret.
Vägen kom till när man byggde dom första tre husen för snart 4 år sedan och vi har använt den hela tiden och vi fick den inskriven som en GA hos Lantmäteriet. Två hus till byggdes på var sida om vägen mycket senare där det flyttades in i december förra året, och det är alltså det ena huset som gjort detta, det andra är inte med på det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tycker det är rimligt att sådana här trådar skiftar lite fokus över tid. Många av oss väljer att inte skriva sådant som redan är skrivet, vilket efter en tid lämnar utrymme för andra perspektiv än de mest uppenbara. Likaså krävs det att någon spelar djävulens advokat i vissa fall.

Med det sagt låter det som ett relativt litet (eller glest bebyggt) nyexploateringsområde. Att upprätta föreningsförvaltning och tydliggöra vad en enskild medlem får göra med vägen är nog bra av fler skäl än det nu aktuella.
 
  • Gilla
Lovelycatlady och 9 till
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Vägen kom till när man byggde dom första tre husen för snart 4 år sedan och vi har använt den hela tiden och vi fick den inskriven som en GA hos Lantmäteriet. Två hus till byggdes på var sida om vägen mycket senare där det flyttades in i december förra året, och det är alltså det ena huset som gjort detta, det andra är inte med på det.
Så vägen går på gränsen mellan de två senast bebyggda tomterna?
Det känns ju lite klantigt styckat från början isf.
Lägga ut farthinder skulle jag ju bli galen på om någon gjorde...
Någon föreslår särskild handräckning, och med min begränsade kunskap håller jag med.

Bilder hjälper till extra för att förstå ert problem.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så vägen går på gränsen mellan de två senast bebyggda tomterna?
Det känns ju lite klantigt styckat från början isf.
Lägga ut farthinder skulle jag ju bli galen på om någon gjorde...
Någon föreslår särskild handräckning, och med min begränsade kunskap håller jag med.

Bilder hjälper till extra för att förstå ert problem.
Nja, det låter väl som rätt rimligt att vägen går på gränsen. De två tomterna är ju i princip fullt utnyttjbara jämfört med om väg skulle gå genom en tomt. Vägen fanns ju där när de köpte och byggde och jag förutsätter att det inte finns någon annan möjlig vägdragning eller möjlighet till utfart?.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
N noupe skrev:
Nu har tråden snart snurrat de sedvanliga 180 graderna när ropen börjar skalla om att TS nog egentligen har fel och kör som en dåre (i ettans växel...) och att grannens farthinder (han ska sätta upp ytterligare två..) definitivt är helt befogade.

Det är ju som vanligt tveksamt vad sådana resonemang är tänkta att tillföra. Ska TS svara ”ni har rätt, vi kör egentligen som dårar och nu ska vi sänka hastigheten och allt blir bra - tack för er otroligt värdefulla input Byggahus”.

Mer relevant är ju att hjälpa frågeställaren, som det också har gjorts, med råd hur denne kan komma vidare med att få hjälp av lantmäteriet eller Kronofogden att lösa tvisten. Inte konspirationsteorier om hur han i ettans växel kör rally förbi grannens farstukvist.
Men är det inte rimligt att få fram mer info när TS talar lite väl mycket i egen sak? Att köra över ett farthinder i krypfart (som de ändå kör i) är ju inget stort problem. Det är rätt självklart att "idioten" till granne tycker att folk kör för fort, det där med damm va nog bara ett sidospår. Kanske kör inte TS för fort, men om jag har barn lekandes på ett krön med dålig sikt så är ju även 30 för fort.

Med det sagt så tycker jag inte man bara kan lägga ut saker på vägen, men jag ser inte heller problemet med farthinder när man ändå kryper fram.
 
  • Gilla
Lovelycatlady och 3 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Nja, det låter väl som rätt rimligt att vägen går på gränsen. De två tomterna är ju i princip fullt utnyttjbara jämfört med om väg skulle gå genom en tomt. Vägen fanns ju där när de köpte och byggde och jag förutsätter att det inte finns någon annan möjlig vägdragning eller möjlighet till utfart?.
Det tycker inte jag är rimligt.
Tomterna borde ligga på var sida av vägen.
Men det säkerställer ju inte att ingen lägger dit farthinder på eget bevåg.
Det spelar dock ingen roll då det är en GA.

Om farthindren inte är ett gemensamt beslut ska de bort under givna förutsättningar.
 
  • Gilla
Anders.Lassesson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vilka praktiska problem trådmedlemmar ser och inte ser med farthinder är inte relevant för tråden. De som ska komma överens är medlemmarna i GAn. Och nu har tydligen en medlem valt att inte alls kommunicera med sina grannar i samfälligheten och börjat lägga ut hinder på vägen. Frågan är hur man korrigerar sånt beteende.

En möjlighet är att grannen helt enkelt är okunnig och inte förstår vad samfälld förvaltning innebär. Han behöver i så fall ny kunskap. Och för att ta in sådan ny kunskap behövs kommunikation i en icke-hotfull situation där han kan är öppen för att ta till sig den nya kunskapen. Så vilka försök till kommunikation har gjorts? För försök har ju tydligen gjorts. Vem har pratat med grannen och hur spelade det ut? Vad säger han? Finns det fler familjemedlemmar i det hushållet än grannen? Inte sällan brukar det i sådana här små villaområden finnas en manlig sfär och en kvinnlig sfär av kommunikation. Ibland är dess sfärer rätt separerade. Om nu t ex männen inte klarar av att kommunicera kanske kvinnorna kan ta hand om GAn?
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Nja, det låter väl som rätt rimligt att vägen går på gränsen. De två tomterna är ju i princip fullt utnyttjbara jämfört med om väg skulle gå genom en tomt. Vägen fanns ju där när de köpte och byggde och jag förutsätter att det inte finns någon annan möjlig vägdragning eller möjlighet till utfart?.
Nja det finns en annan väg som är en lång grusväg och som inte alltid plogas i tid på vintern och som vildsvinen gärna gräver upp då och då så att den blir tidvis svår att köra på, därför kör vi helst på den korta servicevägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.