Läs här. Just er situation nämns först:J Jörgen Alw skrev:
https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Fins det något fog för grannen att lägga ut farthinder? Kör ni kanske lite väl fort förbi? Även i ettan kan man komma upp i ganska bra hastighet.
Sänker ni farten när ni kör förbi så kanske han kan tänka sig att ta bort hindren.
Sänker ni farten när ni kör förbi så kanske han kan tänka sig att ta bort hindren.
Ja det kan tänkas men då borde han ha pratat med oss först anser vi, och inte tagit ett eget beslut.Men som sagt det går inte att köra för fort då hoppar man över kullen Huvudorsaken är nog att det dammar på deras välputsade bilar.Heij83 skrev:
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Då föreslår jag att ni tar kontakt och pratar lugnt och sansat om vilka lösningar det fins.J Jörgen Alw skrev:
Kanske kan ni salta vägen så det bilder dammet, ni kanske kan köra ännu lite försiktigare förbi.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jobbigt läge. Rent generellt kan jag väl säga att många kör rätt fort tills man närmar sig sin egen bostad. Om det är så här också vet jag inte, men troligen går det onödigt fort förbi, annars hade nog aldrig farthinder blivit intressant. Även om de boende sänker farten brukar gäster, brevbärare, sophämtning, hemtjänst etc ändå köra för fort.
På föräldrarnas landställe (grusväg) kör de flesta boende rätt lugnt, men posten gör det inte och inte hemtjänsten heller. Hos min fd svärmor (grusväg) kör många förbi för att komma till båtplatsen längre bort och det går alldeles för fort. "Jag kör bara 30 km/h" brukar svaret bli.
Rent juridiskt bör ni kunna plocka bort hindren, men de lär väl komma tillbaks, så att få ner hastigheten. Sen undrar man ju vad det är för hinder som gör att ni inte kommer fram.
På föräldrarnas landställe (grusväg) kör de flesta boende rätt lugnt, men posten gör det inte och inte hemtjänsten heller. Hos min fd svärmor (grusväg) kör många förbi för att komma till båtplatsen längre bort och det går alldeles för fort. "Jag kör bara 30 km/h" brukar svaret bli.
Rent juridiskt bör ni kunna plocka bort hindren, men de lär väl komma tillbaks, så att få ner hastigheten. Sen undrar man ju vad det är för hinder som gör att ni inte kommer fram.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 212 inlägg
För fort är i någon mån subjektivt. Förvisso kan man både vara en trafikfara och köra sönder en grusväg om man kör för fort, men en väg är trots allt till för att köra på.
Rådet att hjälpa grannen med dammbindning tycker jag var konstruktivt, i övrigt tycker jag att TS och övriga grannar ska stå på sig om att vägen ska hållas farbar och utan ensidigt ditlagda hinder.
Rådet att hjälpa grannen med dammbindning tycker jag var konstruktivt, i övrigt tycker jag att TS och övriga grannar ska stå på sig om att vägen ska hållas farbar och utan ensidigt ditlagda hinder.
Personligen skulle jag bara lägga dom åt sidan, har ni inte bestämt att det ska vara farthinder där, så ska det inte vara några heller. Bråte och hinder bör såklart avlägsnas.
Men kan ni inte lösa det så alla blir nöjda?
Bättre/snällare farthinder, skyltar om sänkt hastighet, be grannen dammbinda vägen förbi sig?
Är han över huvudtaget införstådd med att vägen är en GA?
För att återgå till din ursprungsfråga:
Lantmäteriet reder i om medlemmarna är oense. Klippte ut lagtexten om just det.
(Kronofogden kan du glömma f.ö. Alla medlemmar måste vara överens om en sådan åtgärd. Utgår ifrån att ni har delägarförvaltning då)
7 § Kan delägarna inte enas i fråga om en viss förvaltningsåtgärd, skall, om någon delägare begär det, lantmäterimyndigheten eller den som myndigheten förordnar därtill hålla sammanträde med delägarna för att avgöra frågan eller, om omständigheterna föranleder det, anordna föreningsförvaltning.
Lantmäterimyndigheten får, om synnerliga skäl föranleder det, vidta åtgärd som behövs för att säkerställa delägarbeslutet.
Lag (1995:1406).
Edit: pucktvåa på lagtexten.
Men kan ni inte lösa det så alla blir nöjda?
Bättre/snällare farthinder, skyltar om sänkt hastighet, be grannen dammbinda vägen förbi sig?
Är han över huvudtaget införstådd med att vägen är en GA?
För att återgå till din ursprungsfråga:
Lantmäteriet reder i om medlemmarna är oense. Klippte ut lagtexten om just det.
(Kronofogden kan du glömma f.ö. Alla medlemmar måste vara överens om en sådan åtgärd. Utgår ifrån att ni har delägarförvaltning då)
7 § Kan delägarna inte enas i fråga om en viss förvaltningsåtgärd, skall, om någon delägare begär det, lantmäterimyndigheten eller den som myndigheten förordnar därtill hålla sammanträde med delägarna för att avgöra frågan eller, om omständigheterna föranleder det, anordna föreningsförvaltning.
Lantmäterimyndigheten får, om synnerliga skäl föranleder det, vidta åtgärd som behövs för att säkerställa delägarbeslutet.
Lag (1995:1406).
Edit: pucktvåa på lagtexten.
Redigerat:
Vi har försökt använda diplomati för att få till en dialog men han vill inte prata. Men det kan ju vara vettigt att komma med ett förslag på annan lösning för visa god vilja. Tror tyvärr inte att det bara är dammandet, dom har sedan dom flyttade in byggt in sig med häckar och staket och jag tror att vi mest stör bara genom att vi passerar deras hus.Heij83 skrev:
Ja vi kan föreslå att binda dammet om det är där skon klämmer, det är ett bra förslag.Nötegårdsgubben skrev:
För fort är i någon mån subjektivt. Förvisso kan man både vara en trafikfara och köra sönder en grusväg om man kör för fort, men en väg är trots allt till för att köra på.
Rådet att hjälpa grannen med dammbindning tycker jag var konstruktivt, i övrigt tycker jag att TS och övriga grannar ska stå på sig om att vägen ska hållas farbar och utan ensidigt ditlagda hinder.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 212 inlägg
Hur tänker du där? Det här är ju som @Claes Sörmland skrev ett typfall på när särskild handräckning kan användas. Det räcker med att en person som har nyttjanderätt till vägen hindras av en annan för att man ska kunna kalla in fogden.Ben D skrev:
Ja vi får försöka lösa det om han går att resonera med annars får vi väl ta hit lantmäteriet. Men vi börjar nog med att lyfta det åt sidan utan att ha sönder det.Ja vi har upplyst honom om att det är en GA.Ben D skrev:
Personligen skulle jag bara lägga dom åt sidan, har ni inte bestämt att det ska vara farthinder där, så ska det inte vara några heller. Bråte och hinder bör såklart avlägsnas.
Men kan ni inte lösa det så alla blir nöjda?
Bättre/snällare farthinder, skyltar om sänkt hastighet, be grannen dammbinda vägen förbi sig?
Är han över huvudtaget införstådd med att vägen är en GA?
För att återgå till din ursprungsfråga:
Lantmäteriet reder i om medlemmarna är oense. Klippte ut lagtexten om just det.
(Kronofogden kan du glömma f.ö. Alla medlemmar måste vara överens om en sådan åtgärd. Utgår ifrån att ni har delägarförvaltning då)
7 § Kan delägarna inte enas i fråga om en viss förvaltningsåtgärd, skall, om någon delägare begär det, lantmäterimyndigheten eller den som myndigheten förordnar därtill hålla sammanträde med delägarna för att avgöra frågan eller, om omständigheterna föranleder det, anordna föreningsförvaltning.
Lantmäterimyndigheten får, om synnerliga skäl föranleder det, vidta åtgärd som behövs för att säkerställa delägarbeslutet.
Lag (1995:1406).
Redigerat:
J Jörgen Alw skrev:Ni kör väl för fort förbi? Jag bor på liknande vis och det är konstigt att samma människor som sätter upp "kör försiktigt lekande barn skyltar" utanför egna tomten inte kan lätta på gasen då de kör förbi vårt hus. Är också sugen på fartgupp kanske kan jag köpa din grannes om ni alla kommer överens om fart begränsning på er väg? En av dem som dagligen passerar här i hög hastighet har varit nära att köra på mig då jag promenerat med hunden på vägen.