21 893 läst ·
71 svar
22k läst
71 svar
Osäker på fakturan från elektriker
Har sällan hantverkare men då säger jag alltid att de ska skita i att städa, det gör jag billigare själv. 😆Johanbogg skrev:
du sa att en IT-kille kanske skulle gjort det snabbare och billigare. Ska vara rätt mycket snabbare då, som ”IT-kille” debiterar jag 990 alt 1350kr/tim exkl. moms beroende på jobbets komplexitet. Skulle nog landa på en betydligt högre summa än denna för samma jobb. Kabeldragning ligger väl på den lägre taxan.
Anekdot: var hos en kund och utförde ett jobb som låg på den högre taxan, efteråt frågade vad jag skulle göra av de högar med kartonger som blivit från servrar, lagring osv, om de skulle kasta dom själv eller om jag skulle ta dom och städa efter mig, och poängterade att jag fortfarande låg på samma timtaxa. Hade redan lagt 80 timmar på jobbet så de tyckte väl att det var en droppe i havet att betala för 2 timmar till bortforsling av kartonger, sopning av golv och annat 😆 med det menar jag att allt som har med ditt jobb att göra kommer debiteras som arbetstid även om det är att de t.ex. packar material eller städar efter sig, jag gav bara kunden i fråga valet att göra det själv för att vara snäll.
9000kr lät mycket men jag vet inte vad det brukar kosta direkt. Drog själv flexslang genom vägg och tak och satte några uttag på en förmiddag och då har jag aldrig gjort det förr. La nog mer tid på research innan själva jobbet dock t ex tillvägagångsätt, material och verktyg. Fakturerar själv ca 1500kr/h.
Själv betalar jag väldigt gärna för att hantverkare städar efter sig, kan hjälpa dem att spika, koppla el eller bocka rör. Det är 100x roligare än att gå och plocka skräp.F Fideliox skrev:Har sällan hantverkare men då säger jag alltid att de ska skita i att städa, det gör jag billigare själv. 😆
9000kr lät mycket men jag vet inte vad det brukar kosta direkt. Drog själv flexslang genom vägg och tak och satte några uttag på en förmiddag och då har jag aldrig gjort det förr. La nog mer tid på research innan själva jobbet dock t ex tillvägagångsätt, material och verktyg. Fakturerar själv ca 1500kr/h.
Du är medveten om att ca 36 000 kr netto per månad är långt över medianen va? Hur kan du påstå att lönen är ”på tok för låg?”E elmont skrev:
fast räknar du i din förmiddag in tid för att köra till butik för att handla saker, till/från kontoret osv?F Fideliox skrev:Har sällan hantverkare men då säger jag alltid att de ska skita i att städa, det gör jag billigare själv. 😆
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ldning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/S steve5432 skrev:
35 600kr år 2024, ligger väl någon tusenlapp mer 2025 antagligen
Då så, hantverkare verkar vara otroligt dåliga på att tänka efter före och se till att saker finns i bilen, hade hem en elektriker som hade fått jobb att dra 50m elkabel i slang, han kom dit och tittade, sen sa han ”jag måste köpa kabel till det här” och drog iväg en timme för att handla…F Fideliox skrev:
Kändes lagom välplanerat när han vetat exakt hur långt han skulle dra redan innan
Japp, hade elektriker här förra veckan, skulle blandannat byta en automatsäkring. Jag skickade bild innan men det hade han inte sett. Givetvis fick hade han inte den.med sig då. Får ta det en annan gång.Johanbogg skrev:
Då så, hantverkare verkar vara otroligt dåliga på att tänka efter före och se till att saker finns i bilen, hade hem en elektriker som hade fått jobb att dra 50m elkabel i slang, han kom dit och tittade, sen sa han ”jag måste köpa kabel till det här” och drog iväg en timme för att handla…
Kändes lagom välplanerat när han vetat exakt hur långt han skulle dra redan innan
Och poängen är? 35 600 blir väl inte mer än 28 000 kr netto? Jag tog vid exemplet 4 veckor a 9000 kr då någon ansåg att detta var en alldeles för låg lön.F Fideliox skrev:
Oavsett vilket har vi låga löner i Sverige, i alla fall i förhållande till vad tjänster kostar.
Klicka här för att svara