21 886 läst ·
71 svar
22k läst
71 svar
Osäker på fakturan från elektriker
Det där är väl ändå inte helt orimligt för ett löpandejobb.
Sedan hör väl kanske en halvtimme till tidsdebiteringen / ordermottagning + fakturering?
Vad jag förmodar du kanske kan pruta bort är en av bilavgifterna, och eventuellt efterfråga varför inte komplett material medtogs direkt (vilket jag fick uppfattningen om).
Att leja bort jobb kostar helt klart pengar, jag hade betalt fakturan om jag var nöjd med utförandet! Förvisso hade jag dragit nätverkskabeln själv men det är en annan sak.
För övrigt tror jag inte en datatekniker hade varit billigare, men det är väl bara en gissning från min sida.
Mvh
Sedan hör väl kanske en halvtimme till tidsdebiteringen / ordermottagning + fakturering?
Vad jag förmodar du kanske kan pruta bort är en av bilavgifterna, och eventuellt efterfråga varför inte komplett material medtogs direkt (vilket jag fick uppfattningen om).
Att leja bort jobb kostar helt klart pengar, jag hade betalt fakturan om jag var nöjd med utförandet! Förvisso hade jag dragit nätverkskabeln själv men det är en annan sak.
För övrigt tror jag inte en datatekniker hade varit billigare, men det är väl bara en gissning från min sida.
Mvh
Ofta klagas det (med rätta!) på helt orimliga påslag på material, men just i detta fallet tycker jag faktiskt att det ser ut att vara helt rimliga materialpriser så på det viset verkar det iaf vara en seriöst firma.... Nu gällde inte frågan det, men när man för en gång skull får se en faktura från en elektriker på bygga hus med ok materialpriser så tycker jag det är värt att ta upp!Max_W skrev:
Knepigt värre av flera skäl. Komplexiteten är närmast noll. Var det en Cat 6/6- TP-kabel? Gjorde han några utfästelser angående överföringshastigheter? Gjordes några mätningar och fick du något protokoll över dessa i så fall?Max_W skrev:
Problemet är att professorer i raketforskning skulle ta ännu mer betalt - men det krävs ingen kompetens för jobbet som inte är komplext. Inga konfigurationer ingick vad jag förstår. Vem som helst skulle kunna klara av den "tekniska" delen, en teknisk novis till snickare eller hemmapulare till exempel. Håltagning (borra lite), lägga några lister?
Problemet som jag ser är att arbete utfördes av en elektriker, som inte nödvändigtvis behöver kunna någonting om ip-nätverk.
Tyvärr är det nog bara att betala och se glad ut. Kanske en läxa inför framtiden. Ta reda på graden av komplexitet och fråga här INNAN du upphandlar en tjänst.
Hej. Jag vill dra en TP-kabel genom några väggar. Behöver jag ringa en elektriker? Svar: Nej! Det behöver du inte!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Det sa jag inte heller utan man kan ju undra hur intresserad denna installatör har varit att göra ett bra jobb eller har det bara varit ett bra jobb att skinna beställaren?robinwingard skrev:
Tyvärr var det tidskritiskt att få det fixat, dvs dagen efter tillträde så jag valde att betala ett proffs att göra saken, hade heller inte någon borr tillräckligt lång för att ta mig genom bjälkarna men om jag skulle haft en helg på mig så skulle jag definitivt fixat själv. Kommer fråga här i framtiden om andra framtida problem som behövs lösas i husetJerka63 skrev:
Knepigt värre av flera skäl. Komplexiteten är närmast noll. Var det en Cat 6/6- TP-kabel? Gjorde han några utfästelser angående överföringshastigheter? Gjordes några mätningar och fick du något protokoll över dessa i så fall?
Problemet är att professorer i raketforskning skulle ta ännu mer betalt - men det krävs ingen kompetens för jobbet som inte är komplext. Inga konfigurationer ingick vad jag förstår. Vem som helst skulle kunna klara av den "tekniska" delen, en teknisk novis till snickare eller hemmapulare till exempel. Håltagning (borra lite), lägga några lister?
Problemet som jag ser är att arbete utfördes av en elektriker, som inte nödvändigtvis behöver kunna någonting om ip-nätverk.
Tyvärr är det nog bara att betala och se glad ut. Kanske en läxa inför framtiden. Ta reda på graden av komplexitet och fråga här INNAN du upphandlar en tjänst.
Hej. Jag vill dra en TP-kabel genom några väggar. Behöver jag ringa en elektriker? Svar: Nej! Det behöver du inte!
Jag tror det var en vanlig anställd elektriker. Ingen installatör.P PappasHammare skrev:
Det går ju också att få jobbet till fastpris istället i framtiden. Det blir mindre överraskningar då.Max_W skrev:
Tyvärr var det tidskritiskt att få det fixat, dvs dagen efter tillträde så jag valde att betala ett proffs att göra saken, hade heller inte någon borr tillräckligt lång för att ta mig genom bjälkarna men om jag skulle haft en helg på mig så skulle jag definitivt fixat själv. Kommer fråga här i framtiden om andra framtida problem som behövs lösas i huset![]()
Det står att mätning har utförts med godkänt resultat ovan.Jerka63 skrev:
Jag skulle bara ha borrat hål i väggen och dragit kabeln själv. Galet att det kostar 9k 😀
10 minuters jobb.
10 minuters jobb.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 319 inlägg
Knappast 10 minuter, men absolut är det görbart självV vintersolen skrev:
Mellan 1-2 timmar (på plats) är väl rimligt med allt plock runtomkring. Kolla vilken väg man ska gå, plocka fram grejer, ta hålen, lista, dra kabeln och kontaktera.
Redigerat: