klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där skall du kunna komma ned i pris på.
Låter som ett par saker som blivit fel
1. 8h - dvs "en dag": Antagligen hade den elektriker som kom inte fler jobb den dagen och lade allt på dig lite slentrianmässigt, men du skall ju, om du betalar per timme, bara betala för tiden det faktiskt tog (inkl ev jobba utanför ditt hus naturligtvis som inlastning och skriva faktura/tidrapport) - men om det tog 5h hos dig så bör inte den tiden tagit mer än max 1h till - i så fall får dom nog motivera det åtminstone.

2. Bilavgift, Det borde inte vara för elektrikerns tid, isf borde den tiden ju inte ingå i den vanliga tiden, utan mer "slitage av bil" : Gånger två indikerar fram och tillbaka ? Men fråga om det. På min faktura (se nedan) betalade jag bara en bilavgift iaf.

3. ROT: På arbetstiden bör dom dra av ROT (om du är en privatperson och inte beställt det till en firma): Detta avdrag skall vara gjort på din faktura (Sen är det förvisso 550 - ROT då - och sen tillkommer då moms efter det). Men på den faktura du postade såg det inte ut som det var avdraget ? Det kan iof vara gjort på nedersta raden (så ser det ut på min)?

Så du bör iaf prata med dom om detta.
Att småjobb av elektriker kan bli dyra är dock något man får räkna med tyvärr, även om 5h+ för en kabel låter länge(med reservation för att jag inte har en aning om hur svårt det var)

Som en jämförelse:
Jag kollade på min senaste elektrikerfaktura: Där debiterade dom 8 + 5h för "1,5 dags jobb".
Nu klockade jag dom inte, men det var kanske typ 6-7h första dagen och kanske 4 andra, men fullt rimligt.

Då var det en inbyggnad av ett helt uterum som skulle dras och kopplas in, inkl värmegolv (som jag iaf hade lagt innan, men som skulle mätas upp osv). Kostade mig ca 16000 innan rot, ca 13000 efter.
Min faktura var också specad innan moms på raderna, och sedan pålagt moms i slutet (650 ex moms kostar "min" elektriker). Jag betalade en bilkostnad (på 500 kr + moms), trots att det var två olika elektriker på två olika dagar där.

Nu har jag anlitat dom förut, den första gången var på fast pris, och sedan ytterligare gånger på timpris, så jag vet ungefär vad dom tar, och jag vet att dom gör ett bra jobb så jag är nöjd. Men visst kostar det pengar med elektriker...
Max_W Max_W skrev:
[bild]
Han har skrivit att han skapat skyddande kanalisation hela vägen. Vad jag kan se är det 14m list och 12m vp-rör men 38 m datakabel. Hur kommer differensen sig?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Max_W Max_W skrev:
Hejsan,

Nyligen inflyttad till Sverige och precis köpt hus. Jag anlitade en lokal elfirma att dra nätverkskabel till övervåningen vilket krävde 3st håltagningar, kabel drogs från hall på första våning upp till vind och sedan ner till övervåning. Mycket snyggt gjort och inga problem med kostnaderna för arbetsmaterial. En sak jag undrar över är dock att arbetskostnad har satts som 8 timmar men elektrikern var här från 08-14:30, under den tiden lämnade han även för att hämta material och åt sin luch i vårt kök. Det tillkom även 2st bilkostnader på 530 sek * 2 fast det bara var en elektriker här. Priset som jag fick höra var även 550kr/timme före rot-avdraget. Detta priset var då före moms, är det vanligt att ge pris utan moms? Det hela blev betydliget dyrare än vad jag förväntade mig
Hoppas du menar Rut just det jobbet går under IT tjänster och är ett RUT jobb inte ROT :)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Max_W Max_W skrev:
Tyvärr var det tidskritiskt att få det fixat, dvs dagen efter tillträde så jag valde att betala ett proffs att göra saken, hade heller inte någon borr tillräckligt lång för att ta mig genom bjälkarna men om jag skulle haft en helg på mig så skulle jag definitivt fixat själv. Kommer fråga här i framtiden om andra framtida problem som behövs lösas i huset :)
Jag förstår, då gjorde du rätt. Annars:

Långborr Biltema 47 kr

Borr & skruvdragare 12 V 300 kr

Diverse Kabelkanaler https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/kabelkanaler/

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Max_W Max_W skrev:
Tyvärr var det tidskritiskt att få det fixat, dvs dagen efter tillträde så jag valde att betala ett proffs att göra saken, hade heller inte någon borr tillräckligt lång för att ta mig genom bjälkarna men om jag skulle haft en helg på mig så skulle jag definitivt fixat själv. Kommer fråga här i framtiden om andra framtida problem som behövs lösas i huset :)
Hade du velat ha ett extra eluttag draget hade du möjligen fått betala samma pris - nu kanske du förstår? Det var inte komplexiteten som avgjorde fakturen utan VEM som utförde själva arbetat.

M Magnus.Geller skrev:
Hoppas du menar Rut just det jobbet går under IT tjänster och är ett RUT jobb inte ROT :)
Får elektriker göra rutavdrag? Inte bara rot?

Jerka63 Jerka63 skrev:
Jag förstår, då gjorde du rätt. Annars:

Långborr Biltema 47 kr

Borr & skruvdragare 12 V 300 kr

Diverse Kabelkanaler [länk]
Ingen nätverkskabel eller tänkte du wifi

• Haha
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Tjänar nog över medel. Jag är väl medveten om skillnaden då jag själv driver bolag.
Jag menar att på systemnivå är något riktigt snett i den här "ekvationen".

Eller kan det vara så att elektrikern i den här tråden helt enkelt blåser TS? 🤔
klart det är sjukt på systemnivå, för hög skatt i kombination med för hög vinst hos hantverkarna gör att allt blir ohållbart dyrt i längden.

• Gilla
vintersolen
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ja om de jobbar med rutarbete.

du sa att en IT-kille kanske skulle gjort det snabbare och billigare. Ska vara rätt mycket snabbare då, som ”IT-kille” debiterar jag 990 alt 1350kr/tim exkl. moms beroende på jobbets komplexitet. Skulle nog landa på en betydligt högre summa än denna för samma jobb. Kabeldragning ligger väl på den lägre taxan.

Anekdot: var hos en kund och utförde ett jobb som låg på den högre taxan, efteråt frågade vad jag skulle göra av de högar med kartonger som blivit från servrar, lagring osv, om de skulle kasta dom själv eller om jag skulle ta dom och städa efter mig, och poängterade att jag fortfarande låg på samma timtaxa. Hade redan lagt 80 timmar på jobbet så de tyckte väl att det var en droppe i havet att betala för 2 timmar till bortforsling av kartonger, sopning av golv och annat 😆 med det menar jag att allt som har med ditt jobb att göra kommer debiteras som arbetstid även om det är att de t.ex. packar material eller städar efter sig, jag gav bara kunden i fråga valet att göra det själv för att vara snäll.

• Gilla
Jonis2 och 2 till
  • Laddar…
Max_W Max_W skrev:
Så hur fort kom elektrikern efter att du tog kontakt - på hur kort varsel kom han?

A avh67f skrev:
Jag tror det var en vanlig anställd elektriker. Ingen installatör.

Det går ju också att få jobbet till fastpris istället i framtiden. Det blir mindre överraskningar då.

Det står att mätning har utförts med godkänt resultat ovan.
Möjligen har jag missförstått, men vilka mätningar ovan menar du?

Jerka63 Jerka63 skrev:
Så hur fort kom elektrikern efter att du tog kontakt - på hur kort varsel kom han?
Hade bokat en elektriker från firman till dagen efter tillträde 2 veckor före men han var i en olycka och inte tillgänglig veckan före tillträde. Två dagar före tillträde ringde chefen från firman och berättade om det eftersom jag tagit kontakt då jag inte hört av elektrikern för vi skulle diskutera lösningen. Då sa han att en annan kommer utföra jobbet men 2 dagar senare än planerat.

J J-banan skrev:
På data installationer till privat person är det Rut på även för en elektriker

G Givdul1 skrev:
Han har skrivit att han skapat skyddande kanalisation hela vägen. Vad jag kan se är det 14m list och 12m vp-rör men 38 m datakabel. Hur kommer differensen sig?
2 Kablar kanske?

P
J J-banan skrev:
1.5 pkt tc klammer kanske?
Varför behöver man klammer när man har kabelkanal?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.