Ni som är duktiga på sådant här;
Kan man bestrida fakturan man kommer få från vägverket där de vill man skall betala extra vägskatt retroaktivt för helåret man betalt (efter 1/1-05)?
Inte för att det är så mycket pengar, men man blir så trött på hur de gör. Något vill man göra som protest.  >:(

Visst vore det kul om alla bilägare i Sverige bestred sina fakturor!  ;D Tyvärr får vi nog allihop snällt betala denna extra vägskatt... Vore kul om man kunde "se" att de användes till vägar oxå som den jag åker på dagligen som är i stort behov av ny asfaltering  ;D

Men tanken är lockande...  ;)

Kom just på att det var länge sen någon hög person på Vägverket var i blåsväder, det kan ju va så att pengarna ska gå till en sån där fin fallskärm eller kanke en julklapp ;D

Jag tror också vi snällt får betala i slutändan, men man kan ju alltid göra det här beslutet så osmidigt som möjligt för dem. Nackdelen är väl att det belastar vägverket som enbart fått direktiv från regeringen. Å andra sidan har vägverket förmodligen haft ett och annat att tycka till om.

visa mig hur jag gör utan att riskera prick så gör jag det gladeligen

Har faktiskt diskuterat detta med Vägverket. Bakgrunden till det är att min ordinarie fordonskatt blev betald EN DAG FÖR SENT, pga att jag inte hade fått räkningen i tid. Fick till svar att fordonsägaren är skyldig att hålla reda på när räkningen ska betalas oavsett om man fått någon räkning eller inte. Detta stod tydligen i någon vägtrafiklag. Dessutom står det på regbeviset att skatten (i mitt fall) skulle betalas i slutet av november. Eftersom båda bilarna + husvagn har en sexa i slutet på regnumret så blev det tre påminnelseavgifter på 150:-/st. Detta gick att överklaga men hon på Vägverket trodde inte att det skulle ge något.

Passade då på att fråga vad som skulle hända nästa gång, vid avgiftshöjningen den 1/1, i fall jag inte skulle få räkningarna i tid då heller. Jag menade att det inte kan vara fordonsägaren ansvar att hålla koll på när Vägverket vill höja skatter. Alla läser ju inte tidningar eller kollar på tv/internet. Fick inget klart svar av damen på Vägverket som dock sa att de skulle skicka ut information i god tid. Men även den informationen kan ju komma bort på Posten eller bli försenad. Och på regbeviset står det inget om att någon extra skatt ska betals in fr o m den 1/1. Men vad som står i vägtrafiklagen det vet jag inte...

Tror dock att det är bäst att betala denna skatt i tid (slutet på januari tror jag). Det är ju trots allt staten som ska ha pengarna och då brukar det ju som bekant vara svårt att få sin röst hörd.

Klaga inte, se till att rösta bort pajaserna som ordnat prishöjningarna nästa gång.

Att det skulle vara ett skäl till grön skatteväxling är rent nonsens. Finns det någon här som ställer bilen pga detta? Alla fogar sig sävligt in i leden och till valet är det glömt eller?

Nej då vi är inga franska bönder direkt.

Le och betala bara! :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.