Fairlane
Elgar Elgar skrev:
Du kanske har SVT som din källa för kunskap.
Jag pratar om IRL verkliga händelser verkliga människor som man möter varje dag, Träffar jag då på 10 pensionärer i en kommun varav 8 beklagar sig så är det majoriteten punkt!
Det är väl det här man kallar anekdotisk bevisföring?
För övrigt var jag på jobbet idag. Jag träffade kanske 100 personer, varav 90 stycken var män. Visserligen finns det statistik som säger att de är lite övervikt kvinnor i Sverige, men sånt trams tror jag inte på. 90% av svenskarna är helt klart män!
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Elgar Elgar skrev:
När jag fick lön, så betalade jag mig själv först 10% och allteftersom lärde jag hur jag skulle minska utgifter för att således kunna öka % till mig själv, och avsatte till min egna ''pension''.
Har du kunnat lägga undan 10% så har väl din arbetsgivare betalt sig för hög lön? 1% borde räcka. Är inte det lite samma tanke som att andra tar för mycket betalt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Elgar Elgar skrev:
Exempel, lön, firmabil, privatbil, bostad, semester, lån, verktyg etc det är saker som inte ska gå ut över kunden, snarare är det väl firmans ansvar att kunna hantera sin ekonomi och utgifter, du som kund skall ej behöva stå för det.
Intressant diskussion som har uppstått här. Synd bara att min troll-radar gjorde fullt utslag när jag läste ovan citerade text. :surprised:
 
  • Haha
Elgar
  • Laddar…
Elgar
Fairlane Fairlane skrev:
Har du kunnat lägga undan 10% så har väl din arbetsgivare betalt sig för hög lön? 1% borde räcka. Är inte det lite samma tanke som att andra tar för mycket betalt?
Men min dåvarande arbetsgivare betalade inte ut för hög lön, alla anställda hade liknande löner så jag förstår inte vad du vill komma fram till?
Att jag kunnat lägga undan 10% har och göra med att jag tänker i förebyggande syfte:)
 
Elgar
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl det här man kallar anekdotisk bevisföring?
För övrigt var jag på jobbet idag. Jag träffade kanske 100 personer, varav 90 stycken var män. Visserligen finns det statistik som säger att de är lite övervikt kvinnor i Sverige, men sånt trams tror jag inte på. 90% av svenskarna är helt klart män!
Jag måste ju skratta... Om det är byggbranschen så jag 90% är säkert män. Hur kan du jämföra det med random kommun och pensionärer som består utav både könen...?
 
Elgar
Rkarlsson skrev:
Källan är ju pensionsmyndigheten. Fortfarande 13.64% fattigpensionärer som minoritet. Kvittar hur du vänder på det.
Om pensionären har multum i lån så är det inte pensionens fel. Medellönen i Sverige var ca 26000 efter skatt +-. Tycker du att alla pensionärer ska ha ut 25 tusen då?
Jag känner ingen fattigpensionär.
Okunnig hantverkare? Ja har man 40-45 år i ryggen som murare så är man ju okunnig.

Du har fotfarande inga belägg för ditt prat.

Du betalade fortfarande lika mycket i arbetskostnad för din renovering som om du hade betalat nästintill vem som helst. +- 100 kr.

Jag är expert på att räkna min ekonomi kan jag tala om för dig ;) Fördelen är att jag får allmän pension plus privat. Och får ersättning om jag drabbas av sjukdom/olycka. Planerad "hyra" vid pension är 0 kr. Så vet inte hur mycket sämre jag får de än dina kompisar där. :O
Det får inte dina kompisar.

Aja skitsamma. Det kostar iallafall att bygga och renovera om man lejer bort jobben och det med all rätta.

Tillägg. 19 tusen är vi aldrig uppe i för ett okej liv. Vi är uppe i drygt 16-17 med hög amortering på villan. Men gillar man att slösa så okej.
Återigen, skillnad på ren statistisk och vad en myndighet anser är gränsen för att vara fattig, speciellt när de anställda vid respektive myndighet har bra löner;)
Självfallet ska pensionärer ha ut 20-25 enligt mig, du fråga ju om min åsikt så:)

De flesta hantverkare har lång erfarenhet utav yrket, men man jobbar ju inte effektivt för det om man ser till antal arbetstimmar för respektive uppdrag:P

Har man lån så är man nog inte så bra på ekonomi måste jag tillägga, men igen så är det min åsikt bara:)

Men jag måste erkänna att du är vettig och kunnig gällande dialoger vilket jag applåderar dig för:heart:
 
Elgar Elgar skrev:
Självfallet ska pensionärer ha ut 20-25 enligt mig, du fråga ju om min åsikt så:)
Om det är en gammal hantverkare som går i pension då?
 
  • Gilla
Eriked
  • Laddar…
Elgar Elgar skrev:
Återigen, skillnad på ren statistisk och vad en myndighet anser är gränsen för att vara fattig, speciellt när de anställda vid respektive myndighet har bra löner;)
Självfallet ska pensionärer ha ut 20-25 enligt mig, du fråga ju om min åsikt så:)

De flesta hantverkare har lång erfarenhet utav yrket, men man jobbar ju inte effektivt för det om man ser till antal arbetstimmar för respektive uppdrag:p

Har man lån så är man nog inte så bra på ekonomi måste jag tillägga, men igen så är det min åsikt bara:)

Men jag måste erkänna att du är vettig och kunnig gällande dialoger vilket jag applåderar dig för:heart:
Jag vet inte om du riktigt förstår hur vår pension fungerar.
Det är inga random pengar som man slänger ut och som bestäms lite för hur bra det känns.
När man betalar skatt i Sverige betalas det arbetsgivaravgifter, en del av denna går till din pension. Den pensionen är en grundläggande pension som är ganska unikt för ett fåtal länder i västvärlden. Utöver denna kan man spara själv eller så gör arbetsgivaren det åt dig.

Så för det första, ditt företags skatteupplägg som du förordar med att ej ta ut lön utan endast utdelning är för det första ej lagligt i längden, för det andra betalar du inte in ngn pension och kommer således inte få ngt utöver garantipension. Dvs de som gör så är parasiter på vårt gemensamma system och bidrar till att de fattigaste blir ännu fattigare.

För det andra beror mycket av den relativt låga summan fsttigpensionärer får, del på att de är kvinnor som var hemma och ej fick ngn pension inbetald och dels på den utveckling av värlfärd vi har haft. Pensionen var förr till för att överleva, idag är den till för att leva glada dagar de sista 20+ åren. Utöver det så är nog det största problemet att genomsnittsåldern ökat otroligt mkt de sista 30-40 åren och pengarna i vårt skattesystem räcker helt enkelt inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Elgar
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju du som rätt nyligen skrev om hur lätt det gick att klara sig med låga utgifter men nu skriver du om att det inte går utan att man behöver nära 20k för en person och i så fall är det väl inte så konstigt att den som ska försörja barn behöver mer än så i lön. Hur ska du ha det egentligen?

Är man 90 år är det nog väldigt sällan man kör bil så den kan du stryka direkt. De fattigaste pensionärerna är också i huvudsak de äldsta kvinnorna eftersom det är de som inte har jobbat in något pension på egen hand. Många av dem har aldrig haft en bil.

Jag vet inte vad och hur du handlar din mat men 3-4000 kr i månaden är ung. vad vi köper mat och annat man handlar i typ ICA för och vi är två personer som är rörliga och inte bara äter den billigaste maten. När vi blir gamla kommer vi att röra oss mindre och därmed äta mindre. Vi två (som har bil) har utgifter en normal månad som är ung. samma som du räknar med för en person.

Har man låg pension och 7000 kr i hyra får man som sagt bostadstillägg så hyran blir inte så hög i praktiken efter avdraget bostadstillägg.
Du måste jobba på din läsförståelse, ett tips bara;)

Jag syfta på mig själv, och är man bara lite smart så kan man successivt minimera sina utgifter, det har ju att göra med hur man tänker och planerar sin ekonomi. Det tillvägagångsättet använder sig 10% utav befolkningen medans resterande 90% inte gör det. Resultat blir att dessa 90% har i snitt 20k i utgift per månad och en lön på 30k i snitt ifall vi ska räkna in bankchefer etc så hamnar medellönen på 30k om vi ska bortse från bankchefer och dylikt hamnar vi på 20k i månaden. Enkel matematik, 20-20=0. Återigen SNITT så att det ej blir missförstånd. Vad gäller pensionärer så är det dessa vi ska tacka för välfärden. Så därav skall pensionärer ha en värdig pension och kunna äta ute och resa så mycket det bara går och ja det är min åsikt, synd att andra inte värdesätter pensionärer på det viset.

Jag förstår ej varför du vill leda bort diskussionen från hantverkare, detta handlar i grunden om att HANTVERKARE är bovar och lurar sina medmänniskor punkt. Håll dig till det för resterande har du inget att komma med eller kunna diskutera med mig om tyvärr:)

Jag hoppas verkligen att värmen når oss snart så att folk här blir lite varma:)
 
Elgar
elmontören elmontören skrev:
Om det är en gammal hantverkare som går i pension då?
Pensionär som pensionär, har man bidragit till välfärden så ska man har rätt till det:)
Dessutom en hantverkare som blir pensionär har ju oftast vid det laget slutat jobba så med andra ord slutat lura sina medmänniskor så jag ser inget problem där:)
 
Note to myself: Don't feed the trolls, it only makes them come back ;)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Elgar Elgar skrev:
Pensionär som pensionär, har man bidragit till välfärden så ska man har rätt till det:)
Dessutom en hantverkare som blir pensionär har ju oftast vid det laget slutat jobba så med andra ord slutat lura sina medmänniskor så jag ser inget problem där:)
Har dom bidragit så mycket till välfärden då? Bovarna, dom har ju levt på andras bekostnad och lurat sina medmänniskor ett helt arbetsliv. Vidrigt. Dom borde få 13kr i timmen som alla andra banditer.

Elgar Elgar skrev:
Var ej bitter, solen skiner snart då lär du vara på bättre humör:)
Att vara ärlig och lyfta fram hur mina medmänniskor blir grundlurade utav bovar när kunderna själva anser att det är orimliga priser är värt att bli kallad korkad för;P Då måste du vara boven antar jag:love:
Att leva på andras bekostnad och lura sina medmänniskor är ett vidrigt sätt att leva på oavsett hur mycket lyx man kan köpa sig.
Med tanke på din kommentar så kan jag ju snabbt tyda att du ej är en raketforskare direkt:=)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Elgar
G guggen skrev:
Jag vet inte om du riktigt förstår hur vår pension fungerar.
Det är inga random pengar som man slänger ut och som bestäms lite för hur bra det känns.
När man betalar skatt i Sverige betalas det arbetsgivaravgifter, en del av denna går till din pension. Den pensionen är en grundläggande pension som är ganska unikt för ett fåtal länder i västvärlden. Utöver denna kan man spara själv eller så gör arbetsgivaren det åt dig.

Så för det första, ditt företags skatteupplägg som du förordar med att ej ta ut lön utan endast utdelning är för det första ej lagligt i längden, för det andra betalar du inte in ngn pension och kommer således inte få ngt utöver garantipension. Dvs de som gör så är parasiter på vårt gemensamma system och bidrar till att de fattigaste blir ännu fattigare.

För det andra beror mycket av den relativt låga summan fsttigpensionärer får, del på att de är kvinnor som var hemma och ej fick ngn pension inbetald och dels på den utveckling av värlfärd vi har haft. Pensionen var förr till för att överleva, idag är den till för att leva glada dagar de sista 20+ åren. Utöver det så är nog det största problemet att genomsnittsåldern ökat otroligt mkt de sista 30-40 åren och pengarna i vårt skattesystem räcker helt enkelt inte.
Jag förstår fullt ut, man använder befolkningen som slavar för att kunna mata AP fonden för att i sin tur låna ut pengar till rika människor som Roger Akelius som kan tjäna storkovan på detta upplägg som flytt Sverige för att ej skatta:)
Därefter skiter man i pensionärerna:P

Om man är lite smart så kan man bygga sin pension själv och inte stå som en stackare sedan och vänta på sin fjuttiga 15k eller vad man nu än får beroende på.
Läsförståelse krävs... Inte mitt företag det handlar om..
Parasiter, ska förklara lite här, parasiter är dessa som äger 70% utav Sveriges ekonomi och resterande krigar om resterande 30% därför finns det inte pengar för vanligt folk!

Du och resterande bittra sötnosar här kan inte diskutera med mig, speciellt inte om ekonomi så försök att hålla dig till TS frustration över orimliga priser. Där ökar chanserna markant :)
 
Fairlane
Elgar Elgar skrev:
Men min dåvarande arbetsgivare betalade inte ut för hög lön, alla anställda hade liknande löner så jag förstår inte vad du vill komma fram till?
Att jag kunnat lägga undan 10% har och göra med att jag tänker i förebyggande syfte:)
Klart han betalade för mycket, på samma sätt som någon betalar för mycket om en hantverkare vill ha ett visst pris för att göra ett jobb. Om hantverkare tar mer än han tydligen borde behöva, så är det ju samma sak för dig.

Elgar Elgar skrev:
Jag måste ju skratta... Om det är byggbranschen så jag 90% är säkert män. Hur kan du jämföra det med random kommun och pensionärer som består utav både könen...?
Det är inte byggbranschen. Poängen är att ditt selektiva urval inte är bättre än mitt, eller tvärtom. Jag träffar regelbundet rätt många pensionärer och alla har en god ekonomi. Tar man det urvalet så finns inga fattigpensionärer, det är bara en myt.
Dvs, anekdotisk bevisföring fungerar inte.

För ävrigt är jag lite fundersam på hur samtliga hantverkare ska kunna strunta i att ta ut lön och istället ta utdelning från sitt AB. Det förutsätter ju inga hantverkare är anställda, utan alla är delägare ett AB. Så ser inte verkligheten ut, såvida du inte har ett anekdotiskt bevis för att det är så, såklart.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Elgar
elmontören elmontören skrev:
Har dom bidragit så mycket till välfärden då? Bovarna, dom har ju levt på andras bekostnad och lurat sina medmänniskor ett helt arbetsliv. Vidrigt. Dom borde få 13kr i timmen som alla andra banditer.
Bara för att man lurar sina medmänniskor betyder det inte att staten inte får dessa pengar. Så ja man har bidragit till välfärden. Det hade varit underbart ifall banditer hade fått så låg lön eller ingen alls. Men å andra sidan så blir det svårt när de största banditerna är folkvalda och människor i andra sektorer som bank etc. Så det är inte konstigt att andra tar efter när det går så bra för banditer som tar sig hela vägen in till maktens korridorer:P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.