P
Elgar Elgar skrev:
Dumma..? om man lyckas få ut minimum 300k på kontot varje år så kan man själv bestämma sin pension, samt lön och på så sätt ta saker i egna händer:) Det finns en anledning till varför majoriteten i Sverige är beroende utav diverse myndigheter för bidrag som jag kallar det. Därav att mängden ''fattiga'' ökar just för att man tänker enligt normen vilket enbart gynnar de allra rikaste och inte den vanliga medborgaren:)
Det handlar om att vara smart eller inte smart genom att tänka i förebyggande syfte för att slippa ha lån och stå där när man blir sjuk som en tiggare i hopp om att försäkringskassan ska hjälpa en:)
Ps, pension? har du sett hur majoriteten utav våra pensionärer har det med sin pension :p Då är det väl bättre att tänka i förebyggande syfte så kan man själv bestämma sin egna pension och ej vara beroende utav andra:)

Det roliga är att allt mothugg jag lär få kommer komma från snickare/firmor etc, hmm undra varför hahaha
Några påstående du får bevisa.

- Majoriteten av pensionärerna?
Taget från svt
Drygt 300 000 av Sveriges 2,2 miljoner pensionärer kan betraktas som ”fattigpensionärer”, alltså pensionärer med låg ekonomisk standard, enligt Statistiska Centralbyrån.
Dvs det blir snabbt räknat 13.64%
Du kanske slant på tangentbordet och menade minoritet?

300 tusen som företagare? Jag hade inte gått upp på morgonen om jag ägt ett företag och kunnat plocka ut futtiga 300 tusen om året. Erfaren murare här på seriöst företag har runt 340 tusen efter skatt exkl skattefri körersättning.

Du är allt en liten skojare =)

G Ganescha skrev:
Sjukt bra pris! Var bor du? Vill anlita dem :)
Jag bor i Kristinehamn Värmland!

Elgar
Rkarlsson skrev:
Några påstående du får bevisa.

- Majoriteten av pensionärerna?
Taget från svt
Drygt 300 000 av Sveriges 2,2 miljoner pensionärer kan betraktas som ”fattigpensionärer”, alltså pensionärer med låg ekonomisk standard, enligt Statistiska Centralbyrån.
Dvs det blir snabbt räknat 13.64%
Du kanske slant på tangentbordet och menade minoritet?

300 tusen som företagare? Jag hade inte gått upp på morgonen om jag ägt ett företag och kunnat plocka ut futtiga 300 tusen om året. Erfaren murare här på seriöst företag har runt 340 tusen efter skatt exkl skattefri körersättning.

Du är allt en liten skojare =)
Du kanske har SVT som din källa för kunskap.
Jag pratar om IRL verkliga händelser verkliga människor som man möter varje dag, Träffar jag då på 10 pensionärer i en kommun varav 8 beklagar sig så är det majoriteten punkt!

Okunskap leder ingenvart, vi diskutera ett exempel därav 300k men du kanske läser det du vill läsa:)
Som jag skrev tidigare, 300k är ingenting för en okunnig hantverkare som ej har koll på sin ekonomi. Men en smart sådan har 60k i utgift per år och 240k som han kan göra vad han/hon vill med. Medans en normal person i Sverige har ca 20k i utgifter 1 vuxen och ett barn. En hantverkare har alltså minst 20k i utgifter jag skulle gissa på betydligt högre. Då är 25k i månaden ingenting. Du verkar vara bra på att räkna:P

Elgar
A andhak2802 skrev:
Hej,

Helrenoverade vårt badrum 2015. Innefattade:
Rivning av gammalt
Rivning av vägg och uppbyggnad av ny duschnish. Rummet var 4 kvm och blev 6.
Nya stammar
Nya vattenrör
Plywood + gips
Ny el och 10 spottar
Rör dragna i väggar
Målat tak
Matta på vägg/golv
Inredning

säkert något mer men vi lyfte inte ett finger. De tog allt till tippen själva. Vi valde heller ingen billig inredning. Bara duschen kostade 9000kr.

För detta betalade vi 120 000kr efter rot.
Se där, kul att det ingick så mycket för 120k, det är betydligt bättre än vissa andra som behöver betala betydligt mer fastän dessa gör en del arbete själv:)

BirgitS
Elgar Elgar skrev:
Träffar jag då på 10 pensionärer i en kommun varav 8 beklagar sig så är det majoriteten punkt!
Det där är ju som när företag skickar ut enkäter till sina anställda och en majoritet av de anställda svarar att de är missnöjda med sina löner, oavsett om de tjänar 25 000 eller 75 000 kr/månad. Det betyder ju inte att det är faktiska problem bara att de önskar att de hade mer.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Elgar
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är ju som när företag skickar ut enkäter till sina anställda och en majoritet av de anställda svarar att de är missnöjda med sina löner, oavsett om de tjänar 25 000 eller 75 000 kr/månad. Det betyder ju inte att det är faktiska problem bara att de önskar att de hade mer.
Hur kan du ens jämföra det?
Du förminskar våra pensionärer.
9,9/10 pensionärer jag träffar har låååååååååååångt ifrån 25k i månaden, så där faller ditt exempel, jag pratar om IRl och verkliga möten medans du syftar på enkäter gällande företag som inte har någonting med pensionärerna att göra, samt att du tar fram siffror som 25/75k när det är tydligt att detta är fantasi siffror gällande pensionärer. Återigen så handlar detta om att hantverkare vs konsumenter så är hantverkarna den stora boven i det sammanhanget. Du kanske ska söka till debatt eller dylikt för att förmedla dina kunskaper och åsikter om det politiska intresset du har, eller lyfta fram hur bra alla pensionärer har det, det lär vara en hel del pensionärer som håller med dig:)

BirgitS
Det är inte fråga om att förminska pensionärer, det både finns och har funnits många i släkten som jag står/stått nära, utan att en majoritet av alla löntagare och pensionärer klagar på att de har för låga inkomster.

25 och 75k handlade ju om anställda så det var bara för att peka på att både anställda med låg och hög lön klagar, inte bara de med låg lön. Alltså att väldigt många klagar oavsett hur det är egentligen. Att 8/10 pensionärer klagar för dig innebär inte att alla de 8 har fog för att klaga.

Jag har inte heller påstått att alla pensionärer har det bra utan bara att det inte är 8/10 som inte kan få ekonomin att gå ihop eller vad du nu menade med ditt påstående om en majoritet av pensionärerna. Jag har inte heller något allmänt politiskt intresse. Du kanske ska sluta att gissa så mycket utan i stället läsa vad jag faktiskt skriver.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Elgar
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte fråga om att förminska pensionärer, det både finns och har funnits många i släkten som jag står/stått nära, utan att en majoritet av alla löntagare och pensionärer klagar på att de har för låga inkomster.

25 och 75k handlade ju om anställda så det var bara för att peka på att både anställda med låg och hög lön klagar, inte bara de med låg lön. Alltså att väldigt många klagar oavsett hur det är egentligen. Att 8/10 pensionärer klagar för dig innebär inte att alla de 8 har fog för att klaga.

Jag har inte heller påstått att alla pensionärer har det bra utan bara att det inte är 8/10 som inte kan få ekonomin att gå ihop eller vad du nu menade med ditt påstående om en majoritet av pensionärerna. Jag har inte heller något allmänt politiskt intresse. Du kanske ska sluta att gissa så mycket utan i stället läsa vad jag faktiskt skriver.
Det är väl skillnad på att klaga som löntagare o ha en lön mellan 25-75 jämfört med en pensionär.
Pensionärer har all rätt att klaga, bara för att man får ekonomin att gå runt betyder det inte att dessa ej är fattiga. Statistisk överlag går att manipulera väldigt mycket, och ja det finns pensionärer, en hel del i Stockholm som har uppemot 30k i pension i snitt som Danderyd tex. men här ser du hur det ser ut i andra kommuner, räkna bort 5-8k hyra, andra utgifter etc. Detta är alltså i snitt, det betyder att det finns en hel del som får mindre än dessa nedanstående belopp. Som sagt, verkligheten och det man ser på tv är 2 skilda världar:)
Haparanda: 15 532 kronor
.Berg: 15 450 kronor.
Högsby: 15 343 kronor.
Dals-Ed: 15 139 kronor
Eda 14932 kr
Genomsnittlig total pension före skatt
Alla: 17 600 kronor per månad (2018)
Kvinnor: 14 500 kronor per månad (2018)
Män: 21 000 kronor per månad (2018)

Återigen ett genomsnitt, det finns en del som får mer men det finns en hel del som får mindre också....Observera, ''före skatt''

BirgitS
Jag vet inte hur det är i Danderyd för jag känner ingen just där och min kunskap kommer inte från TV, som sagt håll inte på och gissa saker om mig för det tyder ju bara på brist på argument.

En av de släktingar jag hade fick garantiperson och bostadstillägg men behövde ändå inte snåla på maten utan köpte eko-produkter och närodlat i stället för lågprisprodukter så man behöver ingen hög pension för att klara sig bra. Utgifter var i stort sett bara sjukvård, mediciner, hemtjänst och färdtjänst, vilka ju inte blev så mycket p.g.a. högkostnadsskydd och beloppsbegränsningar, förutom hyran. Det är verkligheten.

Så det går bra med insamlade siffror när det är du som använder dem men inte när RKarlsson gör det i inlägg 121.

Garantipensionen träder in om man har inkomstpension som understiger 12530 kr.

Elgar Elgar skrev:
räkna bort 5-8k hyra
Har man låg pension så får man bostadstillägg vid de hyresnivåerna

Elgar Elgar skrev:
Jag vill bara börja med att förklara hur firmor/snickare försöker ta överpriser just för att det går och att man är lite lättlurad när man själv inte är insatt. Varför tar man överpriser? Jo för en firma/snickare brukar oftast ha orimliga utgifter och vill leva livet och allt detta får kunden stå för. ''Enligt branschregler'' är ännu en anledning till att ta överpriser. Exempel, lön, firmabil, privatbil, bostad, semester, lån, verktyg etc det är saker som inte ska gå ut över kunden, snarare är det väl firmans ansvar att kunna hantera sin ekonomi och utgifter, du som kund skall ej behöva stå för det.

Det som är viktigt att förstå är att man ej ska ha tanken om att det är oerhört svårt, 2020, finns all information på nätet samt steg för steg videos/manualer på hur du går tillväga. Så bästa tipset är att börja tro på sig själv. Därigenom kan du på ett enklare satt få en bredare förståelse för vad saker egentligen kostar och hur orimliga priser man får från firmor idag.

Nu så kommenterar jag enbart arbetskostnad, för komplett badrum och allt arbete, bortsett från material.
El/golv/snickare/rörmokare skall kosta max max max max max 40k. Allt över detta är överpriser. Det är ju ej raketforskare vi anlitar för att det skall vara såna överpriser!
Jag använde mig utav en firma(AB) som hade ett annorlunda upplägg gällande sin ekonomi. Dom tog ej ut löner, utan tog ut vinst varje år vilket resultera i mindre onödiga utgifter, så varje år tog dessa ut en hel årslön i vinst. Det kallas att vara smart, iaf, jag använde mig utav dom år 2009 och 3 badrum 4/7/8 m2 arbetskostnad 65k totalt och 13 dagar tog det! Om man gör det själv så skall man ej betala mer än 5k för elektriker, samma gäller för att få ett fall ifall du ska leja ut detta. Att snickare väljer att dra ut på jobbet och jobba oerhört långsamt är helt fel och detta kallas för hyckleri. Detta har jag upplevt i olika branscher där man väljer att medvetet jobba långsamt. Jag delar med mig för jag är oerhört trött på att se stackars medborgare bli grundlurade utav firmor just för att dom kan göra så.
Samma gäller kök, 130-200k?!?! Jag bytte ut mitt kök själv med klinkergolv och köpte köket från ikea med vitvaror och hela paketet plus materialkostnad såsom verktyg/klinker/kakel som hamna på 32-33k storlek 4x3.5. Ps tacka Youtube för hjälp samt att jag hade en vän över som hjälpte till.
Skall renovera 2 badrum i nya huset samt bygga ett nytt så totalt 3 st och dessa skall jag göra själv med hjälp av en vän och leja ut för elektriker/rörmokare. Återkommer med totalkostnad i detalj när det är klart:)
Du är ju riktigt korkad, ration på omyndigförklarade människor är alldeles för låg. Ännu ett bevis här!

• Gilla
  • Haha
elmontören och 2 till
  • Laddar…
Elgar
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte hur det är i Danderyd för jag känner ingen just där och min kunskap kommer inte från TV, som sagt håll inte på och gissa saker om mig för det tyder ju bara på brist på argument.

En av de släktingar jag hade fick garantiperson och bostadstillägg men behövde ändå inte snåla på maten utan köpte eko-produkter och närodlat i stället för lågprisprodukter så man behöver ingen hög pension för att klara sig bra. Utgifter var i stort sett bara sjukvård, mediciner, hemtjänst och färdtjänst, vilka ju inte blev så mycket p.g.a. högkostnadsskydd och beloppsbegränsningar, förutom hyran. Det är verkligheten.

Så det går bra med insamlade siffror när det är du som använder dem men inte när RKarlsson gör det i inlägg 121.

Jag förklara precis med underlag hur det är i Danderyd.....
återigen så kan du ej komma med något konkret...
Angående Rkkarlsson så hänvisar han till SVT som i sin tur använder SCB Som själva har sina ramar för vad 'fattig'' betyder. Jag lägger fram statistik som ej grundar sig i åsikter utan i rena siffror om vad pensionärer tjänar idag, inte vad SCB anser är och vara fattig. Så en pensionär sliter hela livet för att bygga upp skattekistan för att sen halvera deras inkomst? Allt under 16K efter skatt är att vara fattig, ska man ej kunna njuta av livet som pensionär efter att ha slitit hela livet? hyra med el säg 7k mat säg 3k, lägg till förbrukningsvaror, hygien, fritid, bil, telefon, utrustning, försäkring, kläder, lågt räknat hamnar det på 19k minst medans det normala med olika tillägg är

Hantverkare klagar och tar överpriser, som en som kommentera att han inte ens ville gå till jobbet om det handla om 25k i månaden. Men det är helt okej att pensionärer har häften till en tredjedel utav dessa summor.
E Eriked skrev:
Du är ju riktigt korkad, ration på omyndigförklarade människor är alldeles för låg. Ännu ett bevis här!
BirgitS BirgitS skrev:

Angående Rkkarlsson så hänvisar han till SVT som i sin tur använder SCB Som själva har sina ramar för vad 'fattig'' betyder. Jag lägger fram statistik som ej grundar sig i åsikter utan i rena siffror om vad pensionärer tjänar idag, inte vad SCB anser är och vara fattig. Så en pensionär sliter hela livet för att bygga upp skattekistan för att sen halvera deras inkomst? Allt under 16K efter skatt är att vara fattig, ska man ej kunna njuta av livet som pensionär efter att ha slitit hela livet? hyra med el säg 7k mat säg 3k, lägg till förbrukningsvaror, hygien, fritid, bil, telefon, utrustning, försäkring, kläder, lågt räknat hamnar det på 19k minst medans det normala med olika tillägg är 15-17k.

Hantverkare klagar och tar överpriser, som en som kommentera att han inte ens ville gå till jobbet om det handla om 25k i månaden. Men det är helt okej att pensionärer har häften till en tredjedel utav dessa summor.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Elgar
E Eriked skrev:
Var ej bitter, solen skiner snart då lär du vara på bättre humör:)
Att vara ärlig och lyfta fram hur mina medmänniskor blir grundlurade utav bovar när kunderna själva anser att det är orimliga priser är värt att bli kallad korkad för;P Då måste du vara boven antar jag:love:
Att leva på andras bekostnad och lura sina medmänniskor är ett vidrigt sätt att leva på oavsett hur mycket lyx man kan köpa sig.
Med tanke på din kommentar så kan jag ju snabbt tyda att du ej är en raketforskare direkt:=)

Elgar
Elgar Elgar skrev:
Angående Rkkarlsson så hänvisar han till SVT som i sin tur använder SCB Som själva har sina ramar för vad 'fattig'' betyder. Jag lägger fram statistik som ej grundar sig i åsikter utan i rena siffror om vad pensionärer tjänar idag, inte vad SCB anser är och vara fattig. Så en pensionär sliter hela livet för att bygga upp skattekistan för att sen halvera deras inkomst? Allt under 16K efter skatt är att vara fattig, ska man ej kunna njuta av livet som pensionär efter att ha slitit hela livet? hyra med el säg 7k mat säg 3k, lägg till förbrukningsvaror, hygien, fritid, bil, telefon, utrustning, försäkring, kläder, lågt räknat hamnar det på 19k minst medans det normala med olika tillägg är

Angående Rkkarlsson så hänvisar han till SVT som i sin tur använder SCB Som själva har sina ramar för vad 'fattig'' betyder. Jag lägger fram statistik som ej grundar sig i åsikter utan i rena siffror om vad pensionärer tjänar idag, inte vad SCB anser är och vara fattig. Så en pensionär sliter hela livet för att bygga upp skattekistan för att sen halvera deras inkomst? Allt under 16K efter skatt är att vara fattig, ska man ej kunna njuta av livet som pensionär efter att ha slitit hela livet? hyra med el säg 7k mat säg 3k, lägg till förbrukningsvaror, hygien, fritid, bil, telefon, utrustning, försäkring, kläder, lågt räknat hamnar det på 19k minst medans det normala med olika tillägg är 15-17k.

16k är att ligga på gränsen till att vara fattig, och nu pratar vi inte om lyx. 19k behövs för att leva ett okej liv.

P
Elgar Elgar skrev:
Du kanske har SVT som din källa för kunskap.
Jag pratar om IRL verkliga händelser verkliga människor som man möter varje dag, Träffar jag då på 10 pensionärer i en kommun varav 8 beklagar sig så är det majoriteten punkt!

Okunskap leder ingenvart, vi diskutera ett exempel därav 300k men du kanske läser det du vill läsa:)
Som jag skrev tidigare, 300k är ingenting för en okunnig hantverkare som ej har koll på sin ekonomi. Men en smart sådan har 60k i utgift per år och 240k som han kan göra vad han/hon vill med. Medans en normal person i Sverige har ca 20k i utgifter 1 vuxen och ett barn. En hantverkare har alltså minst 20k i utgifter jag skulle gissa på betydligt högre. Då är 25k i månaden ingenting. Du verkar vara bra på att räkna:p
Källan är ju pensionsmyndigheten. Fortfarande 13.64% fattigpensionärer som minoritet. Kvittar hur du vänder på det.
Om pensionären har multum i lån så är det inte pensionens fel. Medellönen i Sverige var ca 26000 efter skatt +-. Tycker du att alla pensionärer ska ha ut 25 tusen då?
Jag känner ingen fattigpensionär.
Okunnig hantverkare? Ja har man 40-45 år i ryggen som murare så är man ju okunnig.

Du har fotfarande inga belägg för ditt prat.

Du betalade fortfarande lika mycket i arbetskostnad för din renovering som om du hade betalat nästintill vem som helst. +- 100 kr.

Jag är expert på att räkna min ekonomi kan jag tala om för dig ;) Fördelen är att jag får allmän pension plus privat. Och får ersättning om jag drabbas av sjukdom/olycka. Planerad "hyra" vid pension är 0 kr. Så vet inte hur mycket sämre jag får de än dina kompisar där. :O
Det får inte dina kompisar.

Aja skitsamma. Det kostar iallafall att bygga och renovera om man lejer bort jobben och det med all rätta.

Tillägg. 19 tusen är vi aldrig uppe i för ett okej liv. Vi är uppe i drygt 16-17 med hög amortering på villan. Men gillar man att slösa så okej.

BirgitS
Elgar Elgar skrev:
Allt under 16K efter skatt är att vara fattig, ska man ej kunna njuta av livet som pensionär efter att ha slitit hela livet? hyra med el säg 7k mat säg 3k, lägg till förbrukningsvaror, hygien, fritid, bil, telefon, utrustning, försäkring, kläder, lågt räknat hamnar det på 19k minst medans det normala med olika tillägg är 15-17k.

Det var ju du som rätt nyligen skrev om hur lätt det gick att klara sig med låga utgifter men nu skriver du om att det inte går utan att man behöver nära 20k för en person och i så fall är det väl inte så konstigt att den som ska försörja barn behöver mer än så i lön. Hur ska du ha det egentligen?

Är man 90 år är det nog väldigt sällan man kör bil så den kan du stryka direkt. De fattigaste pensionärerna är också i huvudsak de äldsta kvinnorna eftersom det är de som inte har jobbat in något pension på egen hand. Många av dem har aldrig haft en bil.

Jag vet inte vad och hur du handlar din mat men 3-4000 kr i månaden är ung. vad vi köper mat och annat man handlar i typ ICA för och vi är två personer som är rörliga och inte bara äter den billigaste maten. När vi blir gamla kommer vi att röra oss mindre och därmed äta mindre. Vi två (som har bil) har utgifter en normal månad som är ung. samma som du räknar med för en person.

Har man låg pension och 7000 kr i hyra får man som sagt bostadstillägg så hyran blir inte så hög i praktiken efter avdraget bostadstillägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.